Lämplig hundras

Sv: Lämplig hundras

Tack för jättebra tips allihopa, fast vi vill nog helst ha en korthårig hund.. blir lite lättare med underhållet då. :)
 
Sv: Lämplig hundras

en riktig JRT har STOR jaktlust! inte helt lätta att ha lösa på ridturer m a o. DSG'n har också stor jaktlust, och fryser lätt, men de är trevliga och inte så "småhundsaktiga". västgöten är en kaxig ras, och kräver sin ägare. borderterriern har även den stor jaktlust (ganska typiskt för terriers). cairns upplever jag ha något mindre jaktlust än övriga terriers. cavalierer är milda och lättsamma, men dras med en hel del rasbundna sjukdomar, speciellt hjärtfel. här gäller det att vara mycket insatt i vilka linjer som har vilka fel.

de bästa förslagen hittills tycker jag är mellanpudel och dvärgschnauzer. de är tåliga, lättlärda och har inte så mycket jakt.
 
Sv: Lämplig hundras

mja, känns inte klockrent.. Jag vet inte varför riktigt, men det känns inte riktigt som en hund för mig. Att pojkvännen sa tvärnej gör inte saken bättre heller. :p
 
Sv: Lämplig hundras

Jag är döförälskad i min nyinskaffade Italienska Vinthund :love:

2lvCNBQnKrCq0cac1o03ks3CwibY0103kskXLRFKp1IlN.jpg


När jag valde rasen var kriterierna: kort blank päls (drar inte in en massa skit och behöver inte trimmas), inte så jättestor (italienaren är eg. i minsta laget men rätt ointressant), så lite jaktlust som möjligt utan att vara obildbar, bra med mina barn, frisk, inga konstiga utställningskriterier (typ skrynkligast skinn).

Nackdelar? Ja, några: behöver kläder när det är kallt ute, är inte så tjenis med "folk o fä" (både + och -) och (min) är inte så föremålsintresserad så hon är lite svårlärd.

Det står inte så mycket på svenska italienarsidor. Googla på italian greyhound i stället så finns det mycket mer att läsa.

Innan jag bestämde mig för italienare hade jag länge kikat på whippet och hade ett tag DSG som alternativ.
 
Sv: Lämplig hundras

Hur pass fryssen är hunden? Hur mycket kläder behövs och skulle den klara en dag i ett oisolerat ridhus? Hur osocial är den med "folk och fä"?
 
Sv: Lämplig hundras

Jag är inte bäst att svara... Det här är min första bekantskap med den här rasen och vi bara bott i hop i två veckor. Sök på forumet så kan du läsa mer.
Tex http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=791197&highlight=italiensk+vinthund
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=764022&highlight=italiensk+vinthund

Men min vovve fryser när vi ska gå ut och det regnar t ex, då får jag "dra" ut henne, släpper jag lös henen springer hon bara hem :D
I ett oisolerat ridhus skulle vovve nog klara sig om de bara rör på sig, där blåser det eller regnar det ju inte.
Min vovve vill inte hälsa på andra människor eller hundar som vi möter. Det går bra att sitta i knä på folk som vi besöker, mina vänner och så eller folk som kommer hit.
 
Senast ändrad:
Sv: Lämplig hundras

Har inte behövt tänka på pälsvård alls på min västgöte, perfekt stallhund i mina ögon! Visst, de fäller, men säg den hund som inte gör det (utom nakenhundar och trimraserna då...)
Cairnterrier (o schnauzer/westie m.fl. kräver ju pälstrimning, men är i övrigt väldigt underhållsfria i pälsen...)
Dansk-svensk gårdshund?
 
Sv: Lämplig hundras

de är allergiska mot allt möjligt och får leverproblem. jag är inte så insatt i den rasen, men vet att det inte är en frisk ras. MrsScabtree vet nog mer.
 
Sv: Lämplig hundras

de är allergiska mot allt möjligt och får leverproblem. jag är inte så insatt i den rasen, men vet att det inte är en frisk ras. MrsScabtree vet nog mer.

Jag håller med dig. Jag är förvisso jättenöjd med Harley då han ofta fått beröm för att han haft så pass lite hudåkommor..men jag tycker ändå själv inte att det är ett särskilt "äkta" beröm iom att jag får stå och tvätta hans tassar i tid och otid när det är blött ute med specialschampo för att förebygga infektioner och fotsvamp..och efter vad jag hört för historier omkring mig som annat westiefolk berättat och även de som inte har westie men har erfarenhet av dem så är det alltid ngn visa om att "den har visst ngn form av exem" osv..Det är tråkigt på en annars väldigt trevlig hundras!
Jag vet dock att skötseln av tassar o allt-annat-man-ska-tänka-på-and-proteinöverkänslighet-osv inte är speciellt skoj. Harley har varit stallhund på heltid och då var det en massa jamsande med skötsel varje dag.

Annars hade jag också föreslagit westie! Men jag säger såhär istället.
Cairnterrier! Har alla egenskaper westie har och är i princip same shit different names but better! :D
 
Sv: Lämplig hundras

det behöver ju inte gälla alla westie? och vistt finns det andra raser som också är allergiska mot saker ;)

Självklart inte. Men tyvärr är det så mer eller mindre med de flesta.

/Lina-som precis när hon skrev det här inlägget fick avbryta för att se att den kära hunden har bajsat diarre på hallmattan eftersom att han antagligen fick i sig ngt olämpligt hos föräldrarna igår..:cool:
 
Sv: Lämplig hundras

Jag har själv en dvärgpudel. En helt underbar ras enligt min mening. Det är en glad, pigg och social ras. Är lättlärd och fäller inte. Passar in på alla de krav du hade. De klarar lätt en ridtur och mår bara bra av motion och få röra sig. Liten hund men den orkar mycket. En helt underbar familjemedlem.

P101013999.jpg

Bild048.jpg
 
Sv: Lämplig hundras

men jag förstår ändå inte vad ni/du menar med en sjuk ras? den är ju helt underbar :heart

Har jag inte sagt någonstans, (men den har ju iofs en hel del hudproblem, som så många andra vita hundar...)
Vår familj var ett tag inne på att skaffa westie, men valde cairn istället, just för att det är en friskare ras...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 684
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 870
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 507
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 510

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp