Lämplig hundras

Sv: Lämplig hundras

Skulle nog inte säga att dvärgschnauzern inte behöver underhållas pälsmässigt mellan trimmningarna. Behöver ullkammas minst en gång i veckan, dessutom fastnar massor av fröer, kardborrar och dyl i benhåren och måste kammas ut. Så är man inte intresserad av pälsvård ska man nog inte skaffa en ds.
 
Sv: Lämplig hundras

Klokt skrivet ;) Ojoj det blir att torka för dej :O men det är ju inte säkert att våran westie blir sjuk/allergisk
 
Sv: Lämplig hundras

Klokt skrivet ;) Ojoj det blir att torka för dej :O men det är ju inte säkert att våran westie blir sjuk/allergisk

Ja kan missta mig..men var det nte du som skrev i en tidigare tråd att din hund inte kunde äta ngt annat specifikt foder för han blev allergisk då? Rätta mig om jag har fel!
 
Sv: Lämplig hundras

Jo jag kan ha skrivit det men det var nog lite utav en lögn :o sry.. fick det fodret av uppfödaren och efter det har vi forsatt att köpa det
 
Sv: Lämplig hundras

Japanese Chin, de är i minsta laget (du kan hitta stora) dom är lättlärda, perfekta agilityhundar, familjehundar, stallhundar visst de har mkt päls men man behöver inte göra så mkt med pälsen. sjuk fina hundar
 
Sv: Lämplig hundras

En Shetland Sheepdog kanske? :) Jag känner 4 stycken, och ska förmodligen köpa en själv! En trevlig ras, som trots all sin päls inte behöver speciellt mycket pälsvård. Jag tycker den passar till det mesta! Enda problemet jag upptäckt är att dom går väldigt lätt upp i vikt och är hur matglada som helst :smirk:
 
Sv: Lämplig hundras

det finns fina shelties, men det finns fler som inte är så fina. rädslor är ett enormt problem inom rasen. var noga med uppfödaren om du väljer en sheltie!
 
Sv: Lämplig hundras

det finns fina shelties, men det finns fler som inte är så fina. rädslor är ett enormt problem inom rasen. var noga med uppfödaren om du väljer en sheltie!

Kan tyvärr bara hålla med.. Känner flera shelties som är väldigt snabba till att nafsa/bita när de är i ovana miljöer, och det är ju inte alltid så lyckat. Om jag skulle köpa en sheltie så skulle jag försöka hitta en uppfödare som har rykte om sig att få hundar med bra mentalitet, gärna med mentaltestade föräldradjur. Fina, lagom stora hundar (kanske lite stora att bära runt på), men som sagt, rasen har sina svagheter. (som så många andra raser)
 
Sv: Lämplig hundras

Jaha, då har vi bestämt oss och det blev tillslut en tax till. Vi är så nöjda med den vi har att vi inte kunde tänka oss någon annan lämplig ras. Men lite variation hade vi tänkt oss, och tänkte köpa en svart korthårig (den vi har nu är långhårig). Men nu är det så att vi har fått varningar om att dom ska håra mycket och därför ska vara lite jobbiga. Så nu till min fråga; hur illa är det?
 
Sv: Lämplig hundras

Åh, släthåriga taxar är så vackra :love:

Kan tänka mig at de hårar en del dock. Som alla hundar med den pälsen.

/Glim, som är bortkämd med ett hårfritt hem :D
 
Sv: Lämplig hundras

japp har också hört att de kan vara väldigt hårda.

tycker bäst om strävhårig, de är mildast i sättet. :love:
 
Sv: Lämplig hundras

Ja, dom är ju det! Skulle komplettera min ursöta långhåriga perfekt. :) Men hm.. det är ju jobbigt med mycket hår. Den långhåriga hårar knappt alls. Funderar på att åka ut och hälsa på på kenneln, träffa dom äldre hundarna och bilda sig en uppfattning om pälsen.
 
Sv: Lämplig hundras

fast nu var ju frågan om dom hårade mycket. ;) men nej, ingen strävhårig, dom är ju så fula.. :p
 
Sv: Lämplig hundras

men dom karthåriga hårar väl inte så mkt? ;) men har faktisk hört att de är mkt hårdare än t.ex. de strävhåriga.. ;)
 
Sv: Lämplig hundras

Nej, jag vet inte.. jag tycker inte heller att dom borde göra det. Logiskt sett tycker jag att dom långhåriga borde håra mer.

Kanske är så att dom är snäppet vassare, men det känns också märkligt, är inte dom strävhåriga mer avlade på jakt? vet att man jagar med korthåriga också, men trodde att det var dom strävhåriga som dominerade.. :confused:
 
Sv: Lämplig hundras

klurigt det där ;)

ja men självklart är det mer individuellt, men jaktlusten kanske är den samma men psyket kan ju fortfarande vara olika på dem.. jag har inte så stor erfarenhet men jag kanske har hört talas om och träffat dåliga ex.. :D
 
Sv: Lämplig hundras

Vi hade en korthårig hemma ett tag. Men jag tyckte inte att hon hårade värst mycket. Dock var hon blandning mellan korthårig och strävhårig.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 684
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 873
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 507
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 516

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp