Lämplig reptil/amfibie/fisk till barn?

Passion

Trådstartare
Vi har under många år haft råttor som sonen älskar. Han matar dom gärna och varje morgon går han dit direkt och varje kväll säger han godnatt till dom. Nu har vi tyvärr hunnit med att säga farväl flera gånger och det gör honom så förkrossad när dom blir gamla och ska avlivas.

Gammeltanten är snart 3 år och jag vet inte om vi orkar gå igenom fler farväl. Dessutom har vi flyttat till en mindre lägenhet och måste nu ha råttorna i sovrummet. Hur jag än gör så luktar det tyvärr mer än jag önskar och låter en hel del på nätterna eller tidig morgon.

Jag funderar på ett lite mer tyst och luktfritt husdjur som ändå har rolig personlighet och som sonen kan knyta an till och ta hand om. Leopardgeckos är fina och roliga och känns lämpliga att kunna ha i sovrummet.
Fiskar vill sonen gärna ha men jag undrar hur länge han kommer tycka dom är intressanta.
Ormar är fina men eftersom vi älskar gnagare vore det lite jobbigt att mata dom.

Några tips eller tankar?
 
Lägger till att vi har funderat på katt men med tanke på ljud och dofter i en liten lägenhet vet jag inte om det blir bättre än råttorna.
 
Lägger till att vi har funderat på katt men med tanke på ljud och dofter i en liten lägenhet vet jag inte om det blir bättre än råttorna.

Med en katt så kan jag nästan garantera att den kommer störa på natten/tidig morgon.
Katter är roliga men kräver engagemang och har starka åsikter om saker som t.ex. när frukosten ska serveras.
 
Jag jobbar skift och mina katter stör inte trots oregelbundna vanor, spelar ingen roll om jag är ledig i flera dagar heller, så länge jag ligger ligger de hos mig. Kliver jag upp vill de ha mat, men de väcker mig aldrig av den anledningen.

Beroende på fisk så kan en del arter bli väldigt tama och andra arter har intressanta beteenden, så akvarium kan vara kul även för barn. :)
 
I princip all sötvattens fisk borde fungera bra. Guppys tyckte jag mycket om som liten. Försökte korsa fram egna färger på fenorna 😅

Hade också salamandrar som jag tyckte väldigt om och en grekisk landsköldpadda som var en favorit 💕 han fick flytta till ny ägare när jag började studera utomlands och har det fortfarande fint där ☺️
 
Fiskar är ju alltid trevliga tycker jag, men om en vill ha mer "hands on" husdjur kanske marsvin skulle kunna fungera? De kräver visserligen utrymme, men jag minns inte att våra någonsin störde oss om natten eller luktade. :) Reptiler är ju reptiler och Går visserligen hantera men är kanske inte riktigt vad ni söker om barnet inte aktivt uttryckt intresse. De är till största delen "se men inte röra" och går inte att jämföra med en social gnagare egentligen.
Börjar vi prata om katt är det helt klart ännu en nivå upp, men personligen tycker jag inte att utrymmet påverkar utan det beror på hur mycket tid ni är villiga att spendera på stimulans och anpassning. Det går absolut inte räkna med att Inte bli störd under natten.
 
Senast ändrad:
Med en katt så kan jag nästan garantera att den kommer störa på natten/tidig morgon.
Katter är roliga men kräver engagemang och har starka åsikter om saker som t.ex. när frukosten ska serveras.
Jag har hört historier om kompisars katter som jamar 05 varje morgon och vill ha mat eller som river halva huset på nätterna. Dock hör det kanske inte till vanligheterna?

Kanske finns det någon speciell ras som är social och trevlig men oftast inte så högljudd och "vild"?
 
Vi har en tvåa med litet sovrum och litet vardagsrum. Ingen balkong men möjlighet att gå ut med en katt i sele och sonen har massa energi för bus inne 😁

Vi bor på 62 kvm med tre innekatter, två Perser och en Exotic. Snälla och trevliga katter som trivs som innekatter. De hoppar inte, klättrar inte, ingen har förstört något, de sover på nätterna och skriker inte efter mat.
 
Jag har hört historier om kompisars katter som jamar 05 varje morgon och vill ha mat eller som river halva huset på nätterna. Dock hör det kanske inte till vanligheterna?

Kanske finns det någon speciell ras som är social och trevlig men oftast inte så högljudd och "vild"?
Aldrig varit med om, och vi har haft fem katter i familjen. Syrrans ena katt har börjat skrika nu men den är 17 och börjar bli dement. Katter sover väldigt mycket normalt sett.
 
Jag har hört historier om kompisars katter som jamar 05 varje morgon och vill ha mat eller som river halva huset på nätterna. Dock hör det kanske inte till vanligheterna?

Kanske finns det någon speciell ras som är social och trevlig men oftast inte så högljudd och "vild"?
Ptja hanen vi hade som tyvärr blev påkörd hade ju en tendens att skrika vid 3 om nätterna sommartid för att bli utsläppt.,... Honan är inte sån så vi sover ostört, det sägs att katter är nattaktiva men vår sover då i alla fall :). Sen är det ju så att om det uppstår får man ignorera katten och inte ge efter, de är bra på att göra dig till sin slav...;).

Generellt sett är katterna med långhårig päls lugnare än de som är korthåriga typ orientaler men kan säkert finnas avvikelser :).
 
Orientaler och siameser är väldigt sociala och barnkära katter. Jag har haft dem i över 20 år och aldrig att de förstört något, men de vill helst vara två. Jag har haft tre löpande honor men ingen av dem har stört när jag sover utan då ligger de och sover med mig.
 
Är uppväxt med katt och aldrig har någon förstört eller väckt oss. Inte ens som kattungar. Har haft katt på jobbet och hon sov hela nätterna, förutom när en i personalgruppen jobbade, då jamade hon och väckte henne, men det var ju bara för att hon då gick upp på direkten och matade. Katter är smarta och lär sig snabbt! ;)

Oftast har väll katter torrfoder framme hela tiden, och är man orolig att det ska börja tjatas om mat så ser man till att fylla på skålen på kvällen, och kanske enbart servera blötmat tidig eftermiddag så katten inte förväntar sig något mer på morgonen än vad som finns i skålen?

Med bra kattsand så luktar lådan ingenting! Vi hade den där blå kartongen med ”kristallgrus”, ever clean eller vad den heter. Dyrare, men helt luktfri. Självklart plockade vi ur lådan så fort vi såg att det var något i den och la i hundbajspåsar och knöt ihop, då behövde vi inte springa ner i soprummet direkt heller för luktade inget.

Katten vi hade när jag var liten började sova med mig redan i barnvagnen, sen sov han med mig under min uppväxt. Han blev 24 år och jag var nog med i 10 år av hans liv iallafall. En stor bondkatt var han, och han var ute mycket på dagarna. Ska man ha katt i lägenhet så finns det nog fler passande raser för det. En vän har birmakatter, dom verkar lugna och vänliga.
 
Är uppväxt med katt och aldrig har någon förstört eller väckt oss. Inte ens som kattungar. Har haft katt på jobbet och hon sov hela nätterna, förutom när en i personalgruppen jobbade, då jamade hon och väckte henne, men det var ju bara för att hon då gick upp på direkten och matade. Katter är smarta och lär sig snabbt! ;)

Oftast har väll katter torrfoder framme hela tiden, och är man orolig att det ska börja tjatas om mat så ser man till att fylla på skålen på kvällen, och kanske enbart servera blötmat tidig eftermiddag så katten inte förväntar sig något mer på morgonen än vad som finns i skålen?

Med bra kattsand så luktar lådan ingenting! Vi hade den där blå kartongen med ”kristallgrus”, ever clean eller vad den heter. Dyrare, men helt luktfri. Självklart plockade vi ur lådan så fort vi såg att det var något i den och la i hundbajspåsar och knöt ihop, då behövde vi inte springa ner i soprummet direkt heller för luktade inget.

Katten vi hade när jag var liten började sova med mig redan i barnvagnen, sen sov han med mig under min uppväxt. Han blev 24 år och jag var nog med i 10 år av hans liv iallafall. En stor bondkatt var han, och han var ute mycket på dagarna. Ska man ha katt i lägenhet så finns det nog fler passande raser för det. En vän har birmakatter, dom verkar lugna och vänliga.
Wow 24 år !! 🥰
 
Min kisse sover också hela nätterna i min säng för det mesta, men han kan absolut få för sig att det är dags för zoomies klockan två på natten också (oftast i vardagsrummet tack och lov :D ) eller börja tvärjaga en mal eller fluga om andan faller på.
Vaknar jag till runt tresnåret (som oftast) får han också gärna för sig att det är dags att vrålmysa och kan hålla mig vaken med purr och tramp och gnugg i en halvtimme eller två.

Men ni låter ju himla sugna på en katt @Passion, och är det djuret ni vill ha är det väl lika bra att börja titta på det istället för att skaffa någonting ni inte verkligen längtar efter. :) Lägenheten låter inte alls liten, jag har alltid bott i etta med alla mina djur.
... och ni kan ju skaffa kampfisk också. ;) Se bara till att inte gå på myten om att de kan bo i ett nanoakvarium, jag skulle satsa på ~45liter i alla fall.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Det händer att jag umgås med folk som har barn(åldrarna spädbarn, 2-5 år samt låg- och mellanstadie), själv har jag inga barn och vet...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 654
Senast: Och_Aye
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 691
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp