Lämplig "ryttarhund"?

Jag är uppvuxen med hund och både min ursprungsfamilj och jag själv har haft olika hundar genom åren, men nu är det över 10 år sedan den senaste (en cairnterrier) fick somna in. Jag har alltid tänkt att jag ska ha hund igen, när det passar, och kanske att det passar nu eller snart. Jag är dock ganska villrådig vad gäller ras - har tidigare haft storpudel, riesenschnauzer och cairnterrier, min bror har haft grand danois och jag har periodvis passat en dvärgtax. Av dessa har jag tyckt i särklass mest om cairnterriern, både som ras och som individ, men skulle vilja ha en hund som passar bättre än vad han gjorde att ha med sig i stallet och helst också på ridturer. Jag söker väl ungefär följande:

  • Medelstor
  • Tycker om promenader/aktivt uteliv
  • Någorlunda lättdresserad
  • Lågt jaktintresse
  • "Vettig" runt hästar - alltså varken överdrivet rädd eller väldigt påflugen
  • Möjlig att ha med sig lös även om det inte händer så mycket - typ strosa runt på gården medan jag mockar
  • Kunna slappna av och komma till ro inne - när jag jobbar så sitter jag inne vid datorn och vill då gärna ha en hund som kan "chilla" lite tills nästa gång vi ska ut
  • Kunna vara ensam ett par timmar utan att det är en big deal
  • Medelhög energinivå, absolut inte lättstressad

Och så har jag väl lite som jag INTE vill ha också. Önskar inte omfattande pälsvård och inte heller en "pälshund" med argumentet att "man kan klippa ner den". Jag vill inte ha en krullhårig hund (pudel, lagotto osv) och helst inte vit eller väldigt ljus (men färg är egentligen underordnat övriga egenskaper).

Jag är singel och bor ensam, så behöver inte en utpräglad "familjehund" eller "barnhund" (vad det nu är), men vill inte heller ha en utpräglad "enmanshund", utan en hund som vet att den är min (eller jag hundens), men som också gillar mina vänner, min dotter osv. Kanske inte alltför utpräglad vaktinstinkt (vår riesenschnauzer hade det, det blev lite jobbigt, han vaktade allt - matkassar, mamma, huset, vissa rum osv).
Fråga mig inte varför men kelpie var min första tanke.
 
Hmmm.... Nä, storleken är kanske inte det viktigaste och det är nog bättre med en "för liten" än en "för stor". Men OM jag tänker om och kan tänka mig en mindre hund så blir det nog cairn igen.

För mig känns en papillon "liten och skör", men jag kanske har fel? Jag tänker att jag vill kunna ha hunden med mig lös i skogen (den årstid det är tillåtet) när jag rider och även ha som träningskompis när jag är ute o springer.

Mina pappisar har alltid hängt med i stall, på ridturer och när jag spungit milen offroad ett par ggr/v tex.
Ofta när man kommer in på stallplanen efter lång ridtur i alla gångarter och hästarna släpar sig hem trippar pappisarna spänstigt, hittar en boll och vill leka. De orkar en hel del.
Det ä ju en rätt atletisk ras som är både lätt och smidig. Så de brukar kunna haka på i tempo även om man galopperar etc.
De har sällan särskilt mycket jakt i sig och är väldigt lättränade. De är alltid pigga och glada, hänger gärna med på allt och vill "göra rätt".
Enkla och härliga glädjesprinklers!
 
Kanske för stor för din smak, men Broholmer skulle jag säga. En hund som följer med på allt, stallet, utflykter, skogen eller bara lata sig i soffan. Det är en hund som gärna strosar runt men som nappar på det mesta som erbjuds. Finns viss intresse för vilt hos vissa individer i rasen men har uppfattningen att det är fler som inte bryr sig om vilt.
 
En Dalmatiner kanske? @Maniac123 har mer koll.
Vet inte riktigt vad TS menar med medelstor, jag tänker att Cairn är en liten hund för att ha någon referens.

Australisk terrier tänkte jag också på, likaså Kromfohrländer men vet inte hur mycket jaktlust dom har.

För övrigt tycker jag de flesta egenskaper som TS söker är ganska orelaterade till ras utan mer individberoende och till viss dess uppfostring/lydnad.
 
Kanske för stor för din smak, men Broholmer skulle jag säga. En hund som följer med på allt, stallet, utflykter, skogen eller bara lata sig i soffan. Det är en hund som gärna strosar runt men som nappar på det mesta som erbjuds. Finns viss intresse för vilt hos vissa individer i rasen men har uppfattningen att det är fler som inte bryr sig om vilt.
Har svårt att se den typen av hund hänga med på turer i något högre tempo..
 
Då tycker jag nog att du ska överväga en cairn till och försöka undvika linjer där jaktlust finns. Generellt är ju inte cairn längre någon jagande terrier och de flesta går att träna att ha lösa. Men visst, någon vallhundsföljsamhet har de inte - men det vet du ju om eftersom du haft en :)

Om du tycker att cairn är av behändig storlek och gillar dess lynne så kan jag även tipsa om dvärgschnauzer. Den är till lynnet ganska lik en cairn, om än mindre ettrig. Jag har rasen själv och jag är även en stor fantast av cairnterriern, just för att jag tycker att de är ganska lika i lynnet. Jag känner ingen som inte efter träning kunnat ha sin dvärgschnauzer lös - däremot förekommer det både linjer och enstaka individer med viss jaktlust även om dvärgschnauzer inte jagar i ordets rätta bemärkelse. Dvärgschnauzer är även en utmärkt larmande gårdshund - det är dess ursprungliga syfte.

Både en cairn och en dvärgschnauzer orkar med både ridturer och turer i skog och mark. Det gör iofs de flesta friska hundar som inte har problem med andningen och dit hör varken cairn el dvärgschnauzer.

Jo det finns Dvärgschnauzerlinjer som har ganska mycket jakt i sig. Min är hopplös. Den enda hund jag haft där jag inte fått ordning på jakten :(
Och jag har träffat några till. Det är inte önskvärt i rasen men det finns, tyvärr.
 
Jo det finns Dvärgschnauzerlinjer som har ganska mycket jakt i sig. Min är hopplös. Den enda hund jag haft där jag inte fått ordning på jakten :(
Och jag har träffat några till. Det är inte önskvärt i rasen men det finns, tyvärr.
Det var ju dock precis det som @Tuggben skrev, att det finns linjer där det förekommer jaktlust. Det är dock inte önskvärt och det är lätt att hitta linjer utan jaktlust. Det är ändå en väldigt ärftlig egenskap.
Min svenskfödda tik har ingen direkt jaktlust, och jag känner till hennes avkommor, kullsyskon och föräldrar/släktingar väl och hela den linjen har egentligen ingen jaktlust att tala om. Min erfarenhet är att de flesta Dvärgschnauzrar har liten eller ingen jaktlust. Däremot är det inget som hindrar dom från att klippa en mus eller råtta som springer framför nosen på dom, men det är de ju också avlade att göra :p

Min ryskfödda tik har däremot utpräglad jaktlust men hon är träningsbar och jag kan bryta henne om hon är i närheten. Hon kan lätt plocka upp spår och avvika från stigen, ser hon vilt så springer hon efter med ett drevskall men kommer tillbaka när hon (troligtvis) tappar bort viltet. Det är dock självklart inget jag vill att hon ska göra.
Jag kan numera ha henne lös i skogen men måste hela tiden ha en nagel i ögat på henne. Kan alltså inte till exempel sitta och plocka blåbär i en timme utan att ha koll på var hon är då hon lätt kan slinka iväg om hon får upp spår på färskt vilt eller synligt vilt. Hennes mamma jagade också enligt uppfödaren.

Med det sagt, så bör man inte utesluta Dvärgschnauzer bara för att det finns jakt i vissa linjer. Men man får höra sig för och göra lite mer efterforskningar på den punkten innan man köper en.
 
Det var ju dock precis det som @Tuggben skrev, att det finns linjer där det förekommer jaktlust. Det är dock inte önskvärt och det är lätt att hitta linjer utan jaktlust. Det är ändå en väldigt ärftlig egenskap.
Min svenskfödda tik har ingen direkt jaktlust, och jag känner till hennes avkommor, kullsyskon och föräldrar/släktingar väl och hela den linjen har egentligen ingen jaktlust att tala om.

Min ryskfödda tik har däremot utpräglad jaktlust men hon är träningsbar och jag kan bryta henne om hon är i närheten. Hon kan lätt plocka upp spår och avvika från stigen, ser hon vilt så springer hon efter med ett drevskall men kommer tillbaka när hon (troligtvis) tappar bort viltet. Det är dock självklart inget jag vill att hon ska göra.
Jag kan numera ha henne lös i skogen men måste hela tiden ha en nagel i ögat på henne. Kan alltså inte till exempel sitta och plocka blåbär i en timme utan att ha koll på var hon är då hon lätt kan slinka iväg om hon får upp spår på färskt vilt eller synligt vilt. Hennes mamma jagade också enligt uppfödaren.

Med det sagt, så bör man inte utesluta Dvärgschnauzer bara för att det finns jakt i vissa linjer. Men man får höra sig för och göra lite mer efterforskningar på den punkten innan man köper en.

Vi svarar nog lika :)
Jag uppfattade @Tuggbens svar som att det var en träningssak. Jag ville bara inflika att så är inte fallet. Min har jag efter 7 år insett att den går inte att ha lös, trots träning.

Jag avråder inte från DS men o jakten är starkt oönskad så ville jag bara höja ett varningens finger när man letar valp eftersom det går att undvika.
 
Ja, en dalmatiner som @Malibu_Stacy föreslog kan passa. Rasen är ganska spretig, men en bra (korrekt, rastypisk) individ passar in på alla dina önskemål. Finns dock en del som ligger lite högt i stress och har svårt för att vara passiva, men det kan delvis tränas bort.
 
Jag är uppvuxen med hund och både min ursprungsfamilj och jag själv har haft olika hundar genom åren, men nu är det över 10 år sedan den senaste (en cairnterrier) fick somna in. Jag har alltid tänkt att jag ska ha hund igen, när det passar, och kanske att det passar nu eller snart. Jag är dock ganska villrådig vad gäller ras - har tidigare haft storpudel, riesenschnauzer och cairnterrier, min bror har haft grand danois och jag har periodvis passat en dvärgtax. Av dessa har jag tyckt i särklass mest om cairnterriern, både som ras och som individ, men skulle vilja ha en hund som passar bättre än vad han gjorde att ha med sig i stallet och helst också på ridturer. Jag söker väl ungefär följande:

  • Medelstor
  • Tycker om promenader/aktivt uteliv
  • Någorlunda lättdresserad
  • Lågt jaktintresse
  • "Vettig" runt hästar - alltså varken överdrivet rädd eller väldigt påflugen
  • Möjlig att ha med sig lös även om det inte händer så mycket - typ strosa runt på gården medan jag mockar
  • Kunna slappna av och komma till ro inne - när jag jobbar så sitter jag inne vid datorn och vill då gärna ha en hund som kan "chilla" lite tills nästa gång vi ska ut
  • Kunna vara ensam ett par timmar utan att det är en big deal
  • Medelhög energinivå, absolut inte lättstressad

Och så har jag väl lite som jag INTE vill ha också. Önskar inte omfattande pälsvård och inte heller en "pälshund" med argumentet att "man kan klippa ner den". Jag vill inte ha en krullhårig hund (pudel, lagotto osv) och helst inte vit eller väldigt ljus (men färg är egentligen underordnat övriga egenskaper).

Jag är singel och bor ensam, så behöver inte en utpräglad "familjehund" eller "barnhund" (vad det nu är), men vill inte heller ha en utpräglad "enmanshund", utan en hund som vet att den är min (eller jag hundens), men som också gillar mina vänner, min dotter osv. Kanske inte alltför utpräglad vaktinstinkt (vår riesenschnauzer hade det, det blev lite jobbigt, han vaktade allt - matkassar, mamma, huset, vissa rum osv).

Allt det du beskriver förutom storleken stämmer perfekt in på min förra hund, en jack russel. Men jag hade kanske tur.
 
Vi svarar nog lika :)
Jag uppfattade @Tuggbens svar som att det var en träningssak. Jag ville bara inflika att så är inte fallet. Min har jag efter 7 år insett att den går inte att ha lös, trots träning.

Jag avråder inte från DS men o jakten är starkt oönskad så ville jag bara höja ett varningens finger när man letar valp eftersom det går att undvika.
Jag uttryckte mig slarvigt. Vad jag menade är följande:

- De flesta dvärgschnauzrar, precis som andra icke-jaktraser, går att ha lösa efter lite träning. Däremot finns det enstaka linjer och individer med jaktlust (vilket rasen inte ska ha) och de individerna kan vara svåra att ha lösa trots träning :)
 
Färgen är det som egentligen spelar minst roll, så DSG kanske är tänkbart, ja! Gillar de jag träffat av den rasen!
Dansk-svensk gårdshund kan ha ganska stor jaktlust. Det varierar en del inom rasen från de som nästan helt saknar det till de som inte alls bangar för att driva vilt om tillfälle ges. Vad jag förstår så ligger det snarare på individnivå än på linjer, så det kan bli en överraskning vad man får...
 
Dansk-svensk gårdshund kan ha ganska stor jaktlust. Det varierar en del inom rasen från de som nästan helt saknar det till de som inte alls bangar för att driva vilt om tillfälle ges. Vad jag förstår så ligger det snarare på individnivå än på linjer, så det kan bli en överraskning vad man får...

Jag har träffat 2 st. Olika ägare. Ingen av dem har kunnat vara lösa utan att dra iväg efter vilt.
 
Jag har haft dvärgschnauzer som kunde vara med lös från hästryggen. Dock var hon av väldigt liten modell så det var på håret hon hängde med det sista.

Har flera vänner som har labrador med sig. De jag träffat verkar vara väldigt lätta och lyhörda och kan vara med överallt lösa.

Nu har jag själv bostonterrier som är lätta att träna rena sällskapshundar och gillar att vara med dock så fryser de ganska lätt och man får ha lite koll på sommaren när det är för varmt ute.
 
Jag har träffat 2 st. Olika ägare. Ingen av dem har kunnat vara lösa utan att dra iväg efter vilt.

Kollegan har en som är med lös överallt. Noll jaktlust

Faktiskt bara träffat de utan jaktlust så jag var på väg att skaffa en sådan själv :D

Jag har ingen koll för övrigt på DSG bara en liten OT :)
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 515
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Hej! Jag är en 12:årig tjej som längtar ihjäl sig efter en hund. Jag har ungefär 2000 kr sparat och sparandet tar sig. Jag har alltid...
Svar
18
· Visningar
2 188
Senast: Ferrari
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
1 958
Senast: Aningsfull
·
Övr. Hund Jag vet att det finns ziljoner trådar om "har jag tid att skaffa hund?". Men jag vill bli bedömd personligen, sågad vid fotknölarna...
2
Svar
29
· Visningar
5 614
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp