Lämplig "ryttarhund"?

Tack alla för era svar! Jag ser dvärgschnauzer, Carin, DSG, papillon och jack russell som mindre hundar än jag tänkt mig - har fått för mig att det är svårare att hålla koll på en liten hund från hästryggen, men kanske tänker fel där?

Just nu funderar jag mest på labrador, flat coated retriever och isländsk fårhund.
 
Tack alla för era svar! Jag ser dvärgschnauzer, Carin, DSG, papillon och jack russell som mindre hundar än jag tänkt mig - har fått för mig att det är svårare att hålla koll på en liten hund från hästryggen, men kanske tänker fel där?

Just nu funderar jag mest på labrador, flat coated retriever och isländsk fårhund.
Det är nog lika svårt att hålla reda på hund oavsett storlek från hästryggen. Du är helt beroende av att lydnaden sitter oavsett vad du har för hund och att du är intressantare än vilt, katter och andra hundar.
 
Tack alla för era svar! Jag ser dvärgschnauzer, Carin, DSG, papillon och jack russell som mindre hundar än jag tänkt mig - har fått för mig att det är svårare att hålla koll på en liten hund från hästryggen, men kanske tänker fel där?

Just nu funderar jag mest på labrador, flat coated retriever och isländsk fårhund.

Varför skulle det vara det? Det är lydnaden som sätter begränsningen inte hundens storlek.

Jag skulle valt en ras som är framavlad för ett syfte som kräver att den jobbar nära människan och är lyhörd för människans signaler och undvikt raser som är framavlade för att tänka själva, fatta egna beslut och jobba självständigt. Sen om den är stor eller liten tror jag inte spelar så stor roll.
 
Varför skulle det vara det? Det är lydnaden som sätter begränsningen inte hundens storlek.

Jag skulle valt en ras som är framavlad för ett syfte som kräver att den jobbar nära människan och är lyhörd för människans signaler och undvikt raser som är framavlade för att tänka själva, fatta egna beslut och jobba självständigt. Sen om den är stor eller liten tror jag inte spelar så stor roll.

Snarare vallhund än terrier, typ? :D

Ja, jag fattar ju att lydnaden inte sitter i storleken, känner nog mer att för hundens säkerhets skull vill jag ha en större som inte lika lätt springer in bland hästens ben :D Men det är kanske en känsla jag fått, bara!
 
Jag är uppvuxen med hund och både min ursprungsfamilj och jag själv har haft olika hundar genom åren, men nu är det över 10 år sedan den senaste (en cairnterrier) fick somna in. Jag har alltid tänkt att jag ska ha hund igen, när det passar, och kanske att det passar nu eller snart. Jag är dock ganska villrådig vad gäller ras - har tidigare haft storpudel, riesenschnauzer och cairnterrier, min bror har haft grand danois och jag har periodvis passat en dvärgtax. Av dessa har jag tyckt i särklass mest om cairnterriern, både som ras och som individ, men skulle vilja ha en hund som passar bättre än vad han gjorde att ha med sig i stallet och helst också på ridturer. Jag söker väl ungefär följande:

  • Medelstor
  • Tycker om promenader/aktivt uteliv
  • Någorlunda lättdresserad
  • Lågt jaktintresse
  • "Vettig" runt hästar - alltså varken överdrivet rädd eller väldigt påflugen
  • Möjlig att ha med sig lös även om det inte händer så mycket - typ strosa runt på gården medan jag mockar
  • Kunna slappna av och komma till ro inne - när jag jobbar så sitter jag inne vid datorn och vill då gärna ha en hund som kan "chilla" lite tills nästa gång vi ska ut
  • Kunna vara ensam ett par timmar utan att det är en big deal
  • Medelhög energinivå, absolut inte lättstressad

Och så har jag väl lite som jag INTE vill ha också. Önskar inte omfattande pälsvård och inte heller en "pälshund" med argumentet att "man kan klippa ner den". Jag vill inte ha en krullhårig hund (pudel, lagotto osv) och helst inte vit eller väldigt ljus (men färg är egentligen underordnat övriga egenskaper).

Jag är singel och bor ensam, så behöver inte en utpräglad "familjehund" eller "barnhund" (vad det nu är), men vill inte heller ha en utpräglad "enmanshund", utan en hund som vet att den är min (eller jag hundens), men som också gillar mina vänner, min dotter osv. Kanske inte alltför utpräglad vaktinstinkt (vår riesenschnauzer hade det, det blev lite jobbigt, han vaktade allt - matkassar, mamma, huset, vissa rum osv).
 
Jag har en welsh springer spaniel tik och efter vad du skriver så skulle hon passa perfekt! Hon skulle älska att följa med på ridturer. Men det finns welshar med stark jaktinstinkt så det är inget helt säkert kort.
 
Snarare vallhund än terrier, typ? :D

Ja, jag fattar ju att lydnaden inte sitter i storleken, känner nog mer att för hundens säkerhets skull vill jag ha en större som inte lika lätt springer in bland hästens ben :D Men det är kanske en känsla jag fått, bara!

Det är så jag hade tänkt.

Hundens självbevarelsedrift är nog viktigare än storleken om du orolig för det. Hade jag varit orolig för att hunden skulle bli skadad av jästen hade jag snarare tänkt en kvick hund med snabba reflexer än att storleken skulle ha betydelse.
 
Det är så jag hade tänkt.

Hundens självbevarelsedrift är nog viktigare än storleken om du orolig för det. Hade jag varit orolig för att hunden skulle bli skadad av jästen hade jag snarare tänkt en kvick hund med snabba reflexer än att storleken skulle ha betydelse.

Ja, det har du nog rätt i! En medveten och kvick hund är kanske det bästa för att inte bli skadad. Tänker dock att hästen borde ha lättare att uppfatta att en större hund är omkring dess ben än en mindre? Tror ju att hästen helst undviker att trampa på / sparka till hunden om den kan!
 
Ja, det har du nog rätt i! En medveten och kvick hund är kanske det bästa för att inte bli skadad. Tänker dock att hästen borde ha lättare att uppfatta att en större hund är omkring dess ben än en mindre? Tror ju att hästen helst undviker att trampa på / sparka till hunden om den kan!
Jag tror också det är en träningssak för hästen. Jag gick en hel del promenader med min ena häst och hunden när det var dags att börja lära hunden att hänga med på ridturer för att se till att båda fick en chans att lära sig ha koll på varandra. Hunden är en kromfohrländer (som passar in på många av dina önskemål men kanske inte alla), så inte så stor, men hästen är en islandshäst så inte heller så stor. Hästen har fattat att hunden är med oss och inte ska skadas, och hunden springer oftast framför oss. Men visst finns det alltid en risk att hunden skadas, men jag upplever inte att det beror så mycket på storleken utan meet att det aldrig går att komma ifrån helt.
 
Jag tror också det är en träningssak för hästen. Jag gick en hel del promenader med min ena häst och hunden när det var dags att börja lära hunden att hänga med på ridturer för att se till att båda fick en chans att lära sig ha koll på varandra. Hunden är en kromfohrländer (som passar in på många av dina önskemål men kanske inte alla), så inte så stor, men hästen är en islandshäst så inte heller så stor. Hästen har fattat att hunden är med oss och inte ska skadas, och hunden springer oftast framför oss. Men visst finns det alltid en risk att hunden skadas, men jag upplever inte att det beror så mycket på storleken utan meet att det aldrig går att komma ifrån helt.
Ja, det är säkert rätt att även hästen/hästarna behöver träna. Jag har också islandshästar, så storleksmässigt blir det ju ungefär samma som för dig. Tänker att jag väl får träna in hunden på den säkraste/stabilaste av hästarna först, och sedan ta de andra allt eftersom hunden lär sig (tänker att det är lättare att hålla koll på hunden om man inte har så fullt upp med hästen!).
 
Ja, det är säkert rätt att även hästen/hästarna behöver träna. Jag har också islandshästar, så storleksmässigt blir det ju ungefär samma som för dig. Tänker att jag väl får träna in hunden på den säkraste/stabilaste av hästarna först, och sedan ta de andra allt eftersom hunden lär sig (tänker att det är lättare att hålla koll på hunden om man inte har så fullt upp med hästen!).

Jag tror att jag hade börjat med hunden. Jag hade tränat in några kommandon först innan jag blandade in hästen. T.ex. "Framför" = då ska hunden gå några meter framför hästen, "Höger"= då ska hunden gå på hästens högra sida, "vänster"=gå på hästens vänstra sida och kanske nåt till för kunna styra hunden. Och så "Stanna", "ligg"/"Sitt" osv. Men jag hade velat kunna styra hunden på ett bra sättfrån hästryggen.

Eftersom du har islandshästar så kan det vara en idé att träna in ytterligare kommandon: upp=hoppa upp till dig om det är en liten och spänstig hund att du kan ha den i knät/famnen medan du rider om ni t.ex. ska över en väg eller passera nåt annat som det kan vara lämpligt att ha mer kontroll på hunden. Eller så kan kommandot "upp" betyda att den stora hunden ska ställa sig med frambenen mot ditt ben så att du kan koppla den med ett längre koppel?
 
Jag tror att jag hade börjat med hunden. Jag hade tränat in några kommandon först innan jag blandade in hästen. T.ex. "Framför" = då ska hunden gå några meter framför hästen, "Höger"= då ska hunden gå på hästens högra sida, "vänster"=gå på hästens vänstra sida och kanske nåt till för kunna styra hunden. Och så "Stanna", "ligg"/"Sitt" osv. Men jag hade velat kunna styra hunden på ett bra sättfrån hästryggen.

Eftersom du har islandshästar så kan det vara en idé att träna in ytterligare kommandon: upp=hoppa upp till dig om det är en liten och spänstig hund att du kan ha den i knät/famnen medan du rider om ni t.ex. ska över en väg eller passera nåt annat som det kan vara lämpligt att ha mer kontroll på hunden. Eller så kan kommandot "upp" betyda att den stora hunden ska ställa sig med frambenen mot ditt ben så att du kan koppla den med ett längre koppel?
Tack för bra tips! Ja, att börja med en vettig grundlydnad på hunden känns ju som ett måste!

Har faktiskt inte ens tänkt tanken att lära hunden hoppa upp på hästen, men när du säger det har jag ju faktiskt sett det. Red en del på en gård i Danmark som ung, och de hade både isländska fårhundar och dansksvensk gårdshund. Och DSGn var med på uteritter och hoppade då upp till sin ägare och satt i knät på henne eller på hästens rumpa! Var dock en mycket speciell hund! :)
 
Bortsett från att hon är lite frusen och skulle behöva täcke när ni är ute på vintern, så passar min staffe in på allt på din lista. Hon skulle älska det livet som du beskriver 👌
 
Tack alla för era svar! Jag ser dvärgschnauzer, Carin, DSG, papillon och jack russell som mindre hundar än jag tänkt mig - har fått för mig att det är svårare att hålla koll på en liten hund från hästryggen, men kanske tänker fel där?

Just nu funderar jag mest på labrador, flat coated retriever och isländsk fårhund.

Enda problemet jag har med att hålla koll på min 3-kilos vavva-korsning när jag rider är att hon ofta går "höger bak" även på hästen, speciellt om jag har sällskap som rider bakom mig och hon går fot på sällskapet så ser jag henne helt enkelt inte alltid bakom hästen :laugh: Brukar ha på lysande halsband när vi är ute i mörker, så ser jag en röd liten lampa varje gång jag kikar bak i alla fall!

En fördel med en liten hund tycker jag är att jag helt enkelt kan hoppa av och ta henne under armen när vi går längs med vägen, så att jag slipper gå med två djur i bredd i väggrenen. Annars tycker jag att hon följer med himla bra på uteritter, men har lite svårt för längre sträckor i galopp eller hög hastighet i högt gräs, så lite anpassar jag mig, men det är inte mycket.

Jag hade själv inte tänkt mig en fullt så liten hund (men hittade denna som omplacering), men vill bara flika in att det verkligen har funkat över förväntan :heart om du nu ändå skulle fastna för en lite mindre ras, kanske inte fullt så liten som min, men som de du nämner ovan.

Hästen har stenkoll på henne jämt så det är inga problem.

Angående lydnad och beteenden så tycker jag att det är himla skönt med en hund som hellre vill gå bakom och hålla koll på hela flocken (hon går oftast längst bak oavsett om jag går längst fram och har fler ekipage med) än en som vill gå framför. Dels slipper jag rida över henne (stallkompisens hund går gärna framför och tvärstannar i tid och otid... vet inte hur många gånger vi varit nära att trampa på honom) och dels har jag koll innan henne om vi får möte. Antar att detta kan vara till viss del rastypiskt, så det hade jag kollat efter.

Annars är mina viktigaste kommandon "stanna" och "skynda", bägge när vi går över vägen och det först är jätteviktigt att hon håller sig bakom hästen tills jag bestämmer att vi går och det sen är jätteviktigt att hon hänger med utan att stanna och kolla på grejer när vi korsar vägen.
 
Har själv nördat ner mig på foxterrier, men vet för lite om jakten i den moderna foxen för att egentligen kunna rekommendera den. Är det något i den stilen som du är ute efter annars? Eller kanske för liten och för vit?
 
Är så roligt med alla som skriver att den och den hunden har jag kunnat ha med mig. Jag har kunnat ha med mig mig min borderterrier när jag ridit, men inte alla av mina har det gått med då de dragit efter allt som luktar vilt. Det är ju väldigt individuellt. Jag hade inte rekommenderat en BT till någon som vill ha en hund utan jakt även om det finns mer eller mindre i dem beroende på linjer. Min mjuka fina Herta som även var en duktig jakthund, men som samtidigt var så pass lydig att det fungerade.
 
@Roheryn Jag kan hålla med om att en liten hund kan vara svår att hålla koll på. Jag har en liten tjej och det är svårt kan jag tycka att hålla koll på henne i ögonvrån s.a.s. Så det är ju en smaksak och vad man är bekväm med.
Däremot är det bekvämt med en mindre och lättare hund, de är himla smidiga och snabba på att flytta sig ur vägen om det behövs.
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 419
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Hej! Jag är en 12:årig tjej som längtar ihjäl sig efter en hund. Jag har ungefär 2000 kr sparat och sparandet tar sig. Jag har alltid...
Svar
18
· Visningar
2 171
Senast: Ferrari
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
1 942
Senast: Aningsfull
·
Övr. Hund Jag vet att det finns ziljoner trådar om "har jag tid att skaffa hund?". Men jag vill bli bedömd personligen, sågad vid fotknölarna...
2
Svar
29
· Visningar
5 596
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp