Lämplig "ryttarhund"?

Min första pumi hängde med när jag red, men där går både krulligt och klippa bort ;)
Hon gick på vår vänstra sida (otrafikerad skogsvägar) eftersom det var där jag kastade godis till henne när vi tränade in det. Kommandot "upp" har vi för upp på en sten, stubbe, dikeskanten eller nåt undan från vägen. Funkade fint. Sen skaffade vi en till, hon var inte riktigt lika bunden till mig och var för långt ifrån för att jag skulle vara bekväm med att ha med båda, och när tredje kom, som hade en helt annan jaktlust, så har de fått stanna hemma!

Hoppas du hittar en hund som passar, för det är smidigt att ha med när man ändå är ute :)
 
Ja, det är säkert rätt att även hästen/hästarna behöver träna. Jag har också islandshästar, så storleksmässigt blir det ju ungefär samma som för dig. Tänker att jag väl får träna in hunden på den säkraste/stabilaste av hästarna först, och sedan ta de andra allt eftersom hunden lär sig (tänker att det är lättare att hålla koll på hunden om man inte har så fullt upp med hästen!).
Precis så gjorde jag, tog den stabilaste hästen först. Det fortfarande bara honom jag rider ut med hund med, min andra häst är ung och kombon unghund och unghäst känns inte helt hundra.
Kan också säga att min hund bara kan inkallning, gå fot korta sträckor och akta. För mina förutsättningar (häst, miljö jag rider i, hund etc) så räcker det, även om det förstås hade varit väldigt bra att kunna ge mer direktiv. Men med det sagt så tror jag man vinner väldigt mycket på att välja en ras med naturlig följsamhet som ryttarhund. Min hund är förarbunden och vill alltid vara nära mig. Det har jag förstås förstärkt och uppmuntrat sen valptiden.

Sen kan man fundera lite på sin målbild. Jag vill när jag rider ut ägna mest uppmärksamhet åt hästen, det är hästen som är huvudperson. Hunden ska hänga på och motionera sig, men inte kräva så mycket uppmärksamhet från mig. Den målbilden ställer krav på att uppgiften är rätt lätt för hunden.
(Huvudperson får istället hunden vara på våra vanliga promenader, då anpassar jag mig istället efter honom)
 
Precis så gjorde jag, tog den stabilaste hästen först. Det fortfarande bara honom jag rider ut med hund med, min andra häst är ung och kombon unghund och unghäst känns inte helt hundra.
Kan också säga att min hund bara kan inkallning, gå fot korta sträckor och akta. För mina förutsättningar (häst, miljö jag rider i, hund etc) så räcker det, även om det förstås hade varit väldigt bra att kunna ge mer direktiv. Men med det sagt så tror jag man vinner väldigt mycket på att välja en ras med naturlig följsamhet som ryttarhund. Min hund är förarbunden och vill alltid vara nära mig. Det har jag förstås förstärkt och uppmuntrat sen valptiden.

Sen kan man fundera lite på sin målbild. Jag vill när jag rider ut ägna mest uppmärksamhet åt hästen, det är hästen som är huvudperson. Hunden ska hänga på och motionera sig, men inte kräva så mycket uppmärksamhet från mig. Den målbilden ställer krav på att uppgiften är rätt lätt för hunden.
(Huvudperson får istället hunden vara på våra vanliga promenader, då anpassar jag mig istället efter honom)
Det låter vettigt, precis så vill jag ha hund när jag rider - hunden är med men jag kan ägna mig åt hästen också! Det var den typen av lydnad jag saknade på min cairnterrier - han var hyfsat lydig så länge jag hade fullt fokus på honom och gjorde mig "rolig", men så fort min uppmärksamhet på honom minskade, så hittade han något roligare att ägna sig åt (oftast springa iväg helt på egen hand).
 
Vet inte hur det är med jakt hos dem australiensiska terriern ?
@Gnist kanske kan svara på det ? Tänker om den kanske är enklare att ha lös än cairn.

Aussien har aldrig varit avlad för jakt, så jakinstinkten är överlag låg och jag har sålt flera som gårdshundar varav en till hästgård och det är ett ypperligt liv för en aussie, som ju i grund och botten är just en gårdshund.
 
Schäfer, kanske?
Min schäfertik är inte från brukslinjer (men är meriterad i IPG) och hon passar in på det du vill ha för egenskaper i din framtida hund :) dvs ingen arbetsnarkoman, följsam, vill vara till lags osv. Hon har en del jakt i sig, men viljan att göra som jag säger & vill är starkare liksom.
Alla hundar kan formas om man är villig att lägga ner tid på dem, men vissa raser är det lättare med tänker jag.
 
Det finns både hundindivider och hela raser där du kan lägga ner hela ditt liv utan att kunna forma dem som du vill... om du vill ha en lydig, följsam hund som inte jagar...
 
Det finns både hundindivider och hela raser där du kan lägga ner hela ditt liv utan att kunna forma dem som du vill... om du vill ha en lydig, följsam hund som inte jagar...
Jo, det är jag iofs enig med. Det jag menade var att det är lätt att man har en lista där vissa ”egenskaper” som man önskar och anser är det viktigaste som egentligen mer eller mindre är en träningssak.
Men jag håller med dig, stort sett.
 
Schipperke? En frisk långlivad ras som är tålig och kan hänga med på det mesta. Den tar sig fram praktiskt taget överallt där ägaren själv kan ta sig fram. Enkel pälsvård, smuts faller av och pälsen ser alltid ren ut. Borsta igenom nån gång ibland. Det finns en facebookgrupp som heter Schipperke Sverige. Bli med där om du blir intresserad av rasen. Du får se jättefina bilder på schipperkehundar och läsa vad folk tycker. De flesta är mycket nöjda med rasen och kan inte tänka sig någon annan ras.

Schipperke | Svenska Kennelklubben (skk.se)
 
Schäfer, kanske?
Min schäfertik är inte från brukslinjer (men är meriterad i IPG) och hon passar in på det du vill ha för egenskaper i din framtida hund :) dvs ingen arbetsnarkoman, följsam, vill vara till lags osv. Hon har en del jakt i sig, men viljan att göra som jag säger & vill är starkare liksom.
Alla hundar kan formas om man är villig att lägga ner tid på dem, men vissa raser är det lättare med tänker jag.
I schäfer kan du få mycket jakt i en hund som dessutom är kapabel att göra mycket skada lös. Jag har stött på allt för många jagande schäferhundar (ofta med ägare som kan stå bredvid och påstå att deras hundar inte jagar - i ett fall samtidigt som hunden ägnade tio minuter till att ha ihjäl en harstackare :banghead::rage::cry:) Det kanske inte heller fungerar att rida förbi andra hundar.

En ung schäfer har ofta energi som pyser ur öronen och omvandlas till alla möjliga jobb en hund kan tänkas göra om man som människa inte hjälper till och visar vägen. Schäfrar är för människor som vill ha hund och träna hund. De tar ofta ganska mycket plats i ens liv. Och som vanligt är det bara dumt att hoppas på en icke-rastypisk individ.

Så nej till schäfer om det är viktigt att kunna rida med hunden. I synnerhet om det är viktigt nu och inte om två-tre år när hunden mognat.
 
I schäfer kan du få mycket jakt i en hund som dessutom är kapabel att göra mycket skada lös. Jag har stött på allt för många jagande schäferhundar (ofta med ägare som kan stå bredvid och påstå att deras hundar inte jagar - i ett fall samtidigt som hunden ägnade tio minuter till att ha ihjäl en harstackare :banghead::rage::cry:) Det kanske inte heller fungerar att rida förbi andra hundar.

En ung schäfer har ofta energi som pyser ur öronen och omvandlas till alla möjliga jobb en hund kan tänkas göra om man som människa inte hjälper till och visar vägen. Schäfrar är för människor som vill ha hund och träna hund. De tar ofta ganska mycket plats i ens liv. Och som vanligt är det bara dumt att hoppas på en icke-rastypisk individ.

Så nej till schäfer om det är viktigt att kunna rida med hunden. I synnerhet om det är viktigt nu och inte om två-tre år när hunden mognat.
Så lustigt, det du beskriver är inte synonymt med de flesta schäfrar jag har runt mig och som jag har mött. Det du beskriver kan man överföra på hur många andra raser som helst, och som inte är specifikt för rasen i helhet.
Schäfer är en arbetande ras och jag håller med om att den kräver sitt, både mentalt och fysiskt. Schäfern behöver en förare som är lägger ner tid på grunden, men i mitt tycke så så gäller det för samtliga raser som blivit nämnda i tråden.
Jag vågar också påstå att viktigheten med mental stimuli ofta är något överdrivet, att det inte alltid är ett måste att hänga på brukshundsklubben x antal timmar veckan för att hunden ska vara nöjd. Det som däremot är viktigt är att man lever ett liv där hunden kan hänga med! DET kombinerat med fysisk motion blir de allra flesta schäfrar nöjda. Dock så är det självklart skillnad mellan individer, men jag antar inte att TS skulle skaffa en renodlad hund avlad för tjänst oavsett.

Vilka erfarenheter har du av rasen, BornAgain? Har du ägt en?
Jag har haft schäfer i hela mitt liv, både genom uppväxten och nu senare som vuxen, så jag skulle väl våga påstå att jag har har koll på vad det innebär.
 
Så lustigt, det du beskriver är inte synonymt med de flesta schäfrar jag har runt mig och som jag har mött. Det du beskriver kan man överföra på hur många andra raser som helst, och som inte är specifikt för rasen i helhet.
Schäfer är en arbetande ras och jag håller med om att den kräver sitt, både mentalt och fysiskt. Schäfern behöver en förare som är lägger ner tid på grunden, men i mitt tycke så så gäller det för samtliga raser som blivit nämnda i tråden.
Jag vågar också påstå att viktigheten med mental stimuli ofta är något överdrivet, att det inte alltid är ett måste att hänga på brukshundsklubben x antal timmar veckan för att hunden ska vara nöjd. Det som däremot är viktigt är att man lever ett liv där hunden kan hänga med! DET kombinerat med fysisk motion blir de allra flesta schäfrar nöjda. Dock så är det självklart skillnad mellan individer, men jag antar inte att TS skulle skaffa en renodlad hund avlad för tjänst oavsett.

Vilka erfarenheter har du av rasen, BornAgain? Har du ägt en?
Jag har haft schäfer i hela mitt liv, både genom uppväxten och nu senare som vuxen, så jag skulle väl våga påstå att jag har har koll på vad det innebär.
Ja, jag har ägt schäfer och tillskillnad från dig skulle jag INTE rekommendera det som första valet till någon som vill ha en okomplicerad hund med på ridturer.
 
Den typ av schäfer jag vill ha är dessutom sådan att det behövs minst lika mycket mental aktivering som fysisk. Jag gillar den klassiska brukshundstypen och anser faktiskt att det SKA finnas bättre lämpade hundar för den som vill ha ett okomplicerat hundliv.
 
Schäfer, kanske?
Min schäfertik är inte från brukslinjer (men är meriterad i IPG) och hon passar in på det du vill ha för egenskaper i din framtida hund :) dvs ingen arbetsnarkoman, följsam, vill vara till lags osv. Hon har en del jakt i sig, men viljan att göra som jag säger & vill är starkare liksom.
Alla hundar kan formas om man är villig att lägga ner tid på dem, men vissa raser är det lättare med tänker jag.
Nej - en schäfer är en utpräglad brukshund som behöver arbeta och stimuleras på ett helt annat sätt än vad TS önskar. Dessutom är jakt inte helt ovanligt hos schäfrar vad jag förstår. En jagande schäfer som sticker kan dessutom ställa till med rejäl skada. Det är stora, starka hundar.
 
Kan verkligen tipsa om en flat! Verkar stämma in precis på det du söker.
Min älskar att vara med i stallet. Jättebra med hästarna och lätt att ha med på ridturerna. Lite jakt har hon i sig men lätt att avleda med godis. Dom gör allt för lite mat, på både gott och ont. Första året hade vi lite problem med den frestande gödselstacken..
Hon strövar runt ute på gården och efter att hon tagit sin runda så kommer hon och lägger sig utanför boxen eller stalldörren. Dom är smarta och lätt att dressera. Hon vet precis vart hon får vara och inte. Skulle aldrig gå från gården eller springa för nära/bakom hästarna. Härlig positiv inställning till allt och alla. Inga problem att komma ner i varv eller att lämna ensam hemma. Varken vaktig eller skällig. Lättskött päls. Första året är dock lite jobbigt men det är det väl med alla hundraser. Lycka till med hundletandet!
 
Så lustigt, det du beskriver är inte synonymt med de flesta schäfrar jag har runt mig och som jag har mött. Det du beskriver kan man överföra på hur många andra raser som helst, och som inte är specifikt för rasen i helhet.
Schäfer är en arbetande ras och jag håller med om att den kräver sitt, både mentalt och fysiskt. Schäfern behöver en förare som är lägger ner tid på grunden, men i mitt tycke så så gäller det för samtliga raser som blivit nämnda i tråden.
Jag vågar också påstå att viktigheten med mental stimuli ofta är något överdrivet, att det inte alltid är ett måste att hänga på brukshundsklubben x antal timmar veckan för att hunden ska vara nöjd. Det som däremot är viktigt är att man lever ett liv där hunden kan hänga med! DET kombinerat med fysisk motion blir de allra flesta schäfrar nöjda. Dock så är det självklart skillnad mellan individer, men jag antar inte att TS skulle skaffa en renodlad hund avlad för tjänst oavsett.

Vilka erfarenheter har du av rasen, BornAgain? Har du ägt en?
Jag har haft schäfer i hela mitt liv, både genom uppväxten och nu senare som vuxen, så jag skulle väl våga påstå att jag har har koll på vad det innebär.

Jag håller helt med @BornAgain. Och jag har ägt måååånga och fött upp rasen.
 
Jag säger samma som @MollieK att en retriver borde kunna passa. Trevliga hundar som man kan göra det mesta med och väldigt enkla att träna, en del jaktlust får man nog räkna med men det har inte varit något problem hos de jag träffat.
 
Så nej till schäfer om det är viktigt att kunna rida med hunden. I synnerhet om det är viktigt nu och inte om två-tre år när hunden mognat.

Ja, det är viktigt för mig att ha en hund jag kan rida med, i alla fall på sikt. Dock är det inte viktigt att kunna det med en gång - köper jag en valp är det ju rätt mycket som ska göras och läras innan det blir aktuellt, tänker jag! Jag tänker ju mig att spendera de närmaste 10-15 åren med min hund, och då känns det som väl investerad tid att lägga ett par år i början på träning.

Däremot tror jag att en del av det andra du säger om schäfer talar emot en sådan för mig - jag är nog mer ute efter en hund av gårdshundstyp än av brukshundstyp.
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 416
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Hej! Jag är en 12:årig tjej som längtar ihjäl sig efter en hund. Jag har ungefär 2000 kr sparat och sparandet tar sig. Jag har alltid...
Svar
18
· Visningar
2 171
Senast: Ferrari
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
1 942
Senast: Aningsfull
·
Övr. Hund Jag vet att det finns ziljoner trådar om "har jag tid att skaffa hund?". Men jag vill bli bedömd personligen, sågad vid fotknölarna...
2
Svar
29
· Visningar
5 595
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp