Lämplig tid att leta stallplats

M

Midlingur

Är jag för tidigt ute om jag letar stallplats redan fyra månader innan det blir aktuellt? Brukar det vara okej att tinga en stallplats fyra månader innan kontraktet ska börja?
 
Sv: Lämplig tid att leta stallplats

Ja, det är okej.Men om det finns fler intresserade får du nog räkna med att betala lite för att kunna hålla boxplatsen.
 
Sv: Lämplig tid att leta stallplats

Jag tycker att det låter jättebra. Då hinner du ju se på många stall och jämföra dom.

Men du lär få betala kallhyra om du vill hålla en box.
 
Sv: Lämplig tid att leta stallplats

Va, betala för att hålla den? :(
 
Sv: Lämplig tid att leta stallplats

Det måste väl du förstå att om du vill ha en boxplats på nåt ställe så får du lägga en kallhyreavgift på den.

Eller tänk så här:
Om du stod för stallet och höll boxar åt folk som ska komma senare.
Folk ringer och du säger tyvärr är det fullt.
Efter fyra månader så ringer dom som ville ha plats och ångrat sig..
Då står ägaren med noll kronor i intäckt till ingen nytta.

Vi håller aldrig platser.
Utan om någon ska stalla upp så får dom kontrollera precis dagen innan.
Kommer sedan inte hästen så får någon annan ta dennes plats.
Vill någon boka tidigare för att vara säker så får dom betala kallhyra.
I samband med bokning så får dom även skriva på kontrakt.

AM
 
Sv: Lämplig tid att leta stallplats

vill man "hålla" en plats får man räkna med att betala kallhyra.
Inget konstigt med det
 
Sv: Lämplig tid att leta stallplats

Du måste betala kallhyra för den tid boxen ska stå tom i väntan på dig, men under föregående hyresgästs uppsägningstid behöver du inte betala. Det är väl ganska vanligt att hästar flyttar före/efter betet så med lite tur kanske du slipper betala kallhyra alls eller bara för en månad.

(Förutom stallhyra kan det kanske bli aktuellt med ersättning för ev stalltjänst du inte kan ta innan du flyttar!)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 009
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 732
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 655
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 236
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Sommarföräldrar 2024
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp