Lämpliga raser att blanda?

P

pralin

Jag vill inte ha en lång diskussion ifall att är fel eller inte att föda upp blandisar, men jag vill gärna veta vad ni tycker om dessa korsningar, som jag alla har hittat på nätet (valpar som säljs). Kompliterar raserna varandra bra eller är det ren katastofblanding?

Jack russel/tax

Terverent/schäfer

Labrador/border collie

Bearded collie/springer spaniel

Amstaff/husky

Schäfer/rottweiler

Jack russel/västgötaspets
(kommer enligt uppfödaren "bli otroligt trevliga stallhundar, men kommer även att fungera fint i lägenhet!")

Cavalier/jack russel
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

Eftersom jag har JRT själv tänker jag svara på vad jag tror....
Jack russell/tax låter endå inte så farligt då båda är allround jaktraser, under förutsättning att dom kommer till aktiva hem.

JRT/vätgöte blir nog värre med tanke på att dom säljs som (så got som garanterat) bra gårdshundar och passa fint i lgh. Bara det att det är under förutsättning att hunden blir aktiverad. Som sagt JRT är en jaktras och västgöten är ganska aktiv den med.

Till slut, cavalier/JRT.
Kan bli både och med tanke på den mentala skillnaden mellan raserna blir det desto svårare att göra en grov generalisering. Tyvärr säljs väl även dom som enbart "sällskapshundar"
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

Jack russel/tax= ja om man vill ha en jakthund är det nog en super bra komination.

Terverent/schäfer= endast till bruks, måste nog jobbas med en himla massa.

Labrador/border collie= inte bra alls. jakt och vall ras blandning. men visst, de blir nog fina men det blir mycket jobb, massa hjärngympa. bordercollie kräver enormt av sina ägare. det är definitivt ingen lägenhets hund.

Bearded collie/springer spaniel= mycket märklig kombination.. lånade tikens ägare grannhunnen eller? :crazy: blir ju oxå jakt och vall. inte bra!

Amstaff/husky= herregud.. bara komma på idén.. man får alldeles säkerligen en mycket stabil hund i psyket(tror att de kan bli ruskigt snygga med) men man får nog fram en förbannat smart hund. vioket innebär en massa jobb. för båda raserna är arbetande hundar.
(såg denna annonsen och skrattade när jag läste den.. )

Schäfer/rottweiler= NEJ NEJ NEJ. inte två skarpa raser. det räcker som dom är..

Jack russel/västgötaspets
(kommer enligt uppfödaren "bli otroligt trevliga stallhundar, men kommer även att fungera fint i lägenhet!")
= lägenhet?? NOWAY, en russel är en jakt hund! oavsett vad någon säger! västgötaspets är väl en vallhund oxå?? (den är jag lite osäker på..) så det blir oxå en arbetande hund.
(jag har ägt en russel. om faktiskt trott om ni vill, blev tjuv parad med en folkilsken västgöta spets(jag var tio år eller nåt) resultatet blev fyra valpar, varav tre blev mysko lynne på. )
(Menar inte att västgöta spetsar är mysko, har träffat utomordentligt trevliga exemplar på senare tid)

Cavalier/jack russel =kanske, man får en arbetsvillig medellånghår hund. kan nog bli förbaskat söta dem med. men som sagt, arbets hund.
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

Den enda blandningen jag så där instinktivt känner kan bli riktigt tokig är amstaff/huskey (oavsett om du syftar på sibiran huskey eller alaskan huskey).
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

Den enda blandningen jag så där instinktivt känner kan bli riktigt tokig är amstaff/huskey (oavsett om du syftar på sibiran huskey eller alaskan huskey).

hua, denne blandis skulle man inte ta i tång! :crazy:

Tror att det är lättare att blanda mellan jakt- jakt . sällskap- sällskap. vakt-vakt, lättare då för folk att köpa hunden för ett ändamål. Sett så många BC blandisar vars ägare lipar pga att de är så energiska.

Roligaste blandisen jag sett,,,var 6 st tax / nakenhund :banana: tänk er, små avlånga hårlösa limpor som sprang runt ens ben, valparna var desutom smorda med sollotion så de var hala som attan! :) Vilka fula valpar!! De hade lätt fått nya hem åt dem, all heder till hundstallet i stockholm! :D

o denna byns roligaste blandis är en rottweiler/ pudel, han har mankhöjd som en valp, mentalitet som en ängel och utseendet som en tja,,,liten rottis med pudelfejs! Hur go som helst!
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

Totalt meningslösa blandingar.
Möjligtvis tax/jackrussel om det nu finns nån tanke bakom. Jaktmässigt.
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

då kan jag ju passa på att fråga om irländsk setter och gordonsetter är en "bra" blandning?
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

Jag skulle inte kunna tänka mej någon av dom korsningarna du nämde.

Men jag har själv en blandis som har blivit mycke lyckad. Men den är en bättre kombination (tycker jag):)
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

Jag har en shcäfer/labrador korsning och en snällare och trevligare hund får man leta efter. Hans mamma har haft flera kullar i den korsningen, så det är en blandning som jag skulle rekommendera till dom som vill ha en trevlig familjehund.
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

Mor:Labardor/Flatcoated Retriever
Far:Shäfer/Collie
----
Modern: Petit Basset Griffon Vender

Fadern, särskild framavlad blandras för att erhålla en stabil och trevlig hund.
25% Cavalier King Charles
25% Power
25% Bichon Frise
25% Lhasa Apso
----
Mor:finsk stövare
Far:25% KH worsteh,12,5% SH huskey, 62,5% pointer.


vad tror ni? hittade dessa valpar redan födda.
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

Det är säkert ingen dålig blandning, det är ju settrar båda två...skillnaden mellan dom vet jag inte men det är ju fågelhundar.
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

nää det var ju det jag tänkte, att de är ganska snarlika :)
nu är ju detta "showhundar" och inte riktigt lika utpräglad jaktinstinkt som jaktsettrar, men jag har tänkt att tex spåra med den och sånt för skojs skull :)
jag har ju en engelsk springer spaniel också (bor kvar hos mina föräldrar) och det ska tydligen vara en ganska snarlik hund i psyket som jag förstått. och så har ju ludde inte varit den roligaste hunden alltid :angel: så jag vet ju att det kräver ruskans mycket jobb :)
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

Detta är en blandning av samma typ av hund som är hyffsat lika vilket väl borde vara det optimala om man nu måste blanda.

Nu är det ju individuellt men av de exemplar jag träffat så är Settern "hårdare" i psyket och mycket självständigare än springer. Men det är ändå ingen hård hund.
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

Mor:finsk stövare
Far:25% KH worsteh,12,5% SH huskey, 62,5% pointer.


vad tror ni? hittade dessa valpar redan födda.


Vet inte hur det blir med stövare i..
men jag har två
AH, Vorsteh o Pointer.
Hur goa ocoh trevliga hundar som helst!
Vill en alltid till lags..visst att det är mycket arbetande i dom men dom skulle kunna leva på gos o mys ^^ Iaf mina :p

4545494.jpg


4294094.jpg
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

Jag har en shcäfer/labrador korsning och en snällare och trevligare hund får man leta efter. Hans mamma har haft flera kullar i den korsningen, så det är en blandning som jag skulle rekommendera till dom som vill ha en trevlig familjehund.

Gå in på närmsta hundstall å se vad de säger om den korsningen:(
Av 1 bra så brukar det gå 9st som är mentalpuckade, har hdfel och hundarna vandrar runt på blocketannonser.
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

Gå in på närmsta hundstall å se vad de säger om den korsningen:(
Av 1 bra så brukar det gå 9st som är mentalpuckade, har hdfel och hundarna vandrar runt på blocketannonser.
:bow:

tio tecken
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

Min blandis är snart 13 år gammal och fortfarande pigg och aktiv. Han har i princip frisk i alla år förutom nu när han blivit gammal. För två år sen fick han en godartad testikeltumör och kasterades. På den årliga hälsokontrollen för ett år sen konstaterades början till nedsättning av njurfunktionen - han behöver ingen medicin men har fått specialfoder. Vi har märkt att hörseln blivit sämre senaste månaderna och det känns lite oroande. Däremot är ögonen helt klara utan minsta grumlighet.

Mentalt har han varit helt fantastisk - följsam, lyhörd, lättlärd etc. Om detta är en ren slump eller inte vet jag inte, vi kanske bara har haft tur. Det enda "problemet" är att han är så flockbunden att han har svårt att vara ensam.

Hans mamma var curly coated retriever och pappa storpudel. Uppfödaren valde en pudel till sin tik och sa att det var på grund av att de någonstans i forntiden har samma urfader. Pudlar var ju även apporterande fågelhundar för sisådär hundra år eller så och det är väl inte helt otroligt att de båda raserna härstammar från St Johns hund.

Varje dag med denna underbara hund är en riktig gåva:love:
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

Tycker du nämner "ingen lägenhetshund" ofta....Man aktiverar väl inte hunden i lägenheten,eller??
Inomhus vilar man (utom vi ibland då, som kör freestyle eller söka-godis-övningar). Utomhus jobbar man!
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

håller med om jack russel o tax...OM man har en fast hand, OM man är beredd på att få en hund med starka behov och drifter, OM man är beredd på at få en hund med humör och OM man är villig att jaga eller spåra etc. Sällskapshund..Big nono:crazy:
Däremot beror det ju vad dte är för tax. Är det långhårig tax kan man nog räkna med en förmidlring i tempremantet då dom sällan har mkt till attityd ändå.
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

Mor:Labardor/Flatcoated Retriever
Far:Shäfer/Collie
----
Modern: Petit Basset Griffon Vender

Fadern, särskild framavlad blandras för att erhålla en stabil och trevlig hund.
25% Cavalier King Charles
25% Power
25% Bichon Frise
25% Lhasa Apso
----
Mor:finsk stövare
Far:25% KH worsteh,12,5% SH huskey, 62,5% pointer.


vad tror ni? hittade dessa valpar redan födda.


Jag tror :crazy: :eek:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 351
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
3 800
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Såå... Efter att ha passat min kompis' hundvalp i 5 dagar, dels för att påminna mig själv om att jag INTE ska ha hund själv, så har den...
Svar
0
· Visningar
434
Senast: Seabaz
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är ju tur att vi inte ska skaffa hund i morgon liksom... Jag som varit 100% säker på att en Corgi är vad som passar oss allra allra...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 220
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp