Lämpliga raser att blanda?

Sv: Lämpliga raser att blanda?

Mor:Labardor/Flatcoated Retriever
Far:Shäfer/Collie
----
Modern: Petit Basset Griffon Vender

Fadern, särskild framavlad blandras för att erhålla en stabil och trevlig hund.
25% Cavalier King Charles
25% Power
25% Bichon Frise
25% Lhasa Apso
----
Mor:finsk stövare
Far:25% KH worsteh,12,5% SH huskey, 62,5% pointer.


vad tror ni? hittade dessa valpar redan födda.

Vill bara påpeka att man inte kan säga 25% hit eller 75% dit finns inget belägg för att den får mer eller mindre av ena rasen! Är det e blandras kan det bli vilket som!!!
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

Du som har en blandras Shäfer/labrador :) . Kan inte du berätta mer om din hund och lägga ut en bild på den? Vi kanske ska köpa en sådan blandning nämnligen och det är svårt att få tag på fakta om blandraser. Så om du vill berätta så e d skitbra!! :bump:
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

Vi kanske ska köpa en sådan blandning nämnligen och det är svårt att få tag på fakta om blandraser.

Problemet är att blandraser inte är en homogen grupp så det finns ingen fakta att leverera.

Med renrasiga hundar har man en rasstandard, vilket är en önskelista för den perfekta individen. En blandras mellan två renrasiga individer ärver hälften av sina gener från varje ras - MEN det avgörande är hur väl respektive förälder stämmer mot respektive rastandard. Sedan kommer nästa grej som spelar in och det är hur egenskapsgenerna paras ihop. Får man två krockande egenskaper kan det bli hur tokigt som helst. Lika illa kan det bli om man får en egenskap men inte den andra som behövs för att det ska bli bra, t.ex skärpa utan mod.

Bästa chansen att få en bra livskamrat är att välja den/de ras/raser som passar en själv bäst enligt rasstandarden - och inse att om man vill ha flera olika raser så ska de inte klämmas in i samma individ...

När man valt ras bör man kolla upp all tillgänglig statistik om valparnas föräldrar, där är SKKs hunddata ett ovärdeligt instrument. Där kan man ofta hitta nummer till valpköpare som redan har köpt hund från kenneln ifråga också. Kanonbra om man vill ha insideåsikter från någon som inte tjänar pengar på att man väljer hund just därifrån.

Sist men inte minst: Att välja blandras för att man "bara" ska ha den som sällskap och inte är intresserad av tävling gör inte att hunden inte behöver aktivering för att må bra. Man vet bara inte om den aktivering som stimulerar hunden är det som husse/matte gillar. Det hjälper inte att en av raserna är vad man tror passar en själv, eller att man träffat hundar med samma eller snarlik blandning som man gillar. Blandras är blandras och allt sker på individnivå. Det gör det även hos renrasiga, men spannet mellan individernas egenskaper är betydligt mindre.
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

Labrador/border collie Jag står fullständigt fast vid att BC är totalt förbjudet att korsa, slår slint så ofta

//E

Jag har en blandrashane härhemma, på 8 månader gammal. Kan nog inte säga så mycket då jag haft honom i 2 mån, ungefär. Han har 4 olika raser i sig, o jag tycker det är intressant o höra era synpunkter om dessa raser.
Hans mamma är Rottweiler/Labrador o pappan BC/Stövare.

Vovven är SUPERtrevlig, men klumpig (:D) lyssnar bra o väldigt lyhörd.
Han kommer på inkallning, även om det går lite trögt. Träningen varje gång vi är ute oavsett hur länge vi är ute.
Inomhus lyssnar han ännu bättre. Det är lite svårt o säga vilken av dessa raser som han präglas av mycket.
Möjligtvis de alla 4 raser.
När han står uppställd ser man lite stövaren i honom. Stövaren är väl en jakthund, som nån sa är inte o leka med (??).
Han har BC-bakbenen (kraft i dom, o han kutar snabbt), frambenen kommer ifrån Rottis vad jag kan se här.
Huvudet Labbes o färgen Rottis.
Blir roligt o intressant o se när han blir äldre..... Många säger att han är jättefin trots sina 4 raser i sig, trevlig.
Han är väldigt glad i alla människor, så nån bra vakthund blir han nog inte :D Han har nog vall/jaktinstinkten i sig.
Kanske bra som jakt/vallhund? :angel:
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

Vill bara påpeka att man inte kan säga 25% hit eller 75% dit finns inget belägg för att den får mer eller mindre av ena rasen! Är det e blandras kan det bli vilket som!!!
Men man vet ju vilken ras föräldrarna är, det är ju korsningsgraden man räknar ut. Inte vilka anlag som slår igenom... Korsar du två raser är valpen 50% av den ena rasen och 50% av den andra, oavsett hur den ser ut eller beter sig! Det är väl ganska vedertaget att det är så man räknar, eller?
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

Har också hört att bc korsningar ofta slår fel och det är den blandningen veterinärer oftast får avliva....Men jag har haft 4 st såna korsningar och INGEN har visat såna tendenser .....:confused:
(Sch/bc)
Jag har en BC-polsk vallhund-korsning ( 1/8 PON bara ) och han är underbar i temperamentet. Väldigt lättlärd och lyhörd, lyssnar alltid och kollar av med mig. Dock behöver han jobba mkt, det är ingen soffliggarhund precis.
Den enda nackdelen är att han är en fegis, någon vakthund blir han aldrig :D
Jag tror det är bättre att korsa inom rasgruppen om det nu ska korsas. Min hunds blandning har fördelen att det gav lite tyngre, lugnare hundar ( och i vårt fall, mer långhåriga ;) ) än rena BCs, men med lyhördheten och arbetsglädjen.
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

Men man vet ju vilken ras föräldrarna är, det är ju korsningsgraden man räknar ut. Inte vilka anlag som slår igenom... Korsar du två raser är valpen 50% av den ena rasen och 50% av den andra, oavsett hur den ser ut eller beter sig! Det är väl ganska vedertaget att det är så man räknar, eller?

I första ledet blir det 50/50 - men sedan kan du inte få annat än fel vid procenträkning. För att räkningen ska stämma förutsätter det att den blandade hunden ger iväg exakt lika många gener av alla inblandade raser.

Det blir som om du lägger stenkulor i två skålar. Har du bara röda i en skål och bara blå i den andra och plockar lika många kulor ur bägge skålarna får du 50/50 med röda och blå kulor i din nya skål. Tar du den nya skålen och (utan att titta) plockar ur hälften av kulorna så har du med största sannolikhet fått en snedfördelning av färgerna åt något håll.

Därför kan man inte räkna rasprocent mer än i första led. Det är endast de första 50% man är säker på, resten är ett lotteri. Det är vedertagen beräkningsgrund.
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

Den där Huskeykorsningen låter inte som nåt jag tagit i med tång.. Låter som det kan bli en sjukt jobbig hund :crazy:

Alla BC-korsningar tycker jag man ska vara försiktig med att blanda eftersom det finns risk att bc:ns enorma arbetsbehov kan "glömmas bort" & hunden säljs som "sällskapshund".

Schäfer rottis är väl inte direkt ovanligt, gillar dock inte tanken så mkt.. Om man har en jäkla tur kan det säklert bli en bra hund men det finns många egenskaper man inte vill se förstärkta ännu mer, som finns hos båda raserna.

Tax/JR känns som att den envisaste åsnan i stan kan vara född :D
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

Frågan är vad du jagar med en JRT/tax-blandning. Är det tänkt som grythund?

Våra taxar har varit drivande hundar och det skulle jag faktiskt inte vilja ha en JRT till. Jag har sett JRT jaga råtta - min erfarenhet är att de är alldeles för intresserade av att avsluta själva.

Dessutom handlar det mycket om individerna - i min iofs begränsade erfarenhet nästan mer än om raserna. Renrasigt är bra, eftersom det går att följa linjerna och se vad de har lämnat. Jag har träffat både taxar och JRT, som inte vissat något intresse för jakt, men som har varit trevliga sällskapshundar. Två sådana hundar skulle säkert kunna resultera i nya små trevliga sällskapsgrisar. Frågan är om en matte/husse, som själv inte jagar, känner igen en hund med låg jaktinstinkt?
 
Senast ändrad:
Sv: Lämpliga raser att blanda?

Frågan är vad du jagar med en JRT/tax-blandning. Är det tänkt som grythund?

Våra taxar har varit drivande hundar och det skulle jag faktiskt inte vilja ha en JRT till. Jag har sett JRT jaga råtta - min erfarenhet är att de är alldeles för intresserade av att avsluta själva.

Dessutom handlar det mycket om individerna - i min iofs begränsade erfarenhet nästan mer än om raserna. Renrasigt är bra, eftersom det går att följa linjerna och se vad de har lämnat. Jag har träffat både taxar och JRT, som inte vissat något intresse för jakt, men som har varit trevliga sällskapshundar. Två sådana hundar skulle säkert kunna resultera i nya små trevliga sällskapsgrisar. Frågan är om en matte/husse, som själv inte jagar, känner igen en hund med låg jaktinstinkt?

Det var därför jag hade ett frågetecken efter. För att jag inte kan avgöra om det finns nån tanke bakom, det enda jag vet är att de används till grytjakt.
Jag har ingen. Ochabsolut inga tankar på att ha nån jakthund öht.
 
Senast ändrad:
Sv: Lämpliga raser att blanda?

Frågan är vad du jagar med en JRT/tax-blandning. Är det tänkt som grythund?

Håller med...

Frågan är väl snarare om det går att jaga nått med en sådan korsning överhuvudtaget... Jaga kommer den nog att göra... Men frågan är om den jakten blir användbar....

Jag fick rysningar över hela kroppen när jag såg det... hua!!

En hund med terrierns lättantändliga humör och skärpa... blandat med taxens egensinnighet och envishet och skärpa ... :eek:
Stor risk att du får en individ som är än jävligare än den jävligaste tyskterrer....

Har själv både terrier (parson) och tax.... Och tax/terrier är den sista kombination jag skulle göra om jag nu hade planer på blandrasavel...
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

Terverent/schäfer

Schäfer/rottweiler

Har träffat och tränar med exakt sådana blandningar!Har upplevt dom som väldigt nervösa och krävande.

Den schäfer/rottweiler blandisen är i allafall väldigt på hela tiden och går inte riktigt ihop med andra hundar. Han har svårt för att slappna av, drar och lyssnar inte riktigt på sin matte..
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

Jag kan för allt i världen inte förstå varför hunden inte ska kunna bo i lägenhet? Det är ju helt upp till ägaren att sysselsätta sin hund på så vis att den slipper bli crazy... Det gäller ALLA hundar. ALLA hundar ska ha något att göra! Mindre moralpredikande TACK.
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?


Jag vill inte riktigt uttala mig om de andra då det inte är raser jag kan så mycket om.

Dock denna ovan ser jag framför mig kan bli ohyggligt farlig!
En husky är ingen lätt hund, de kräver MYCKET och att blanda dem med amstaff, usch nej.

Andra blandraser jag ser rött för är när man blandar in border collie. :crazy:
De kräver också väldigt mycket och ska absolut, enligt mig, inte blandas alls.
De är riktigt fina hundar men passar bäst på stora gård där de får valla/träna aktivt agility.
Att blanda dem med vakt, jakt osv kan bara gå galet.
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

Du som har en blandras Shäfer/labrador :) . Kan inte du berätta mer om din hund och lägga ut en bild på den? Vi kanske ska köpa en sådan blandning nämnligen och det är svårt att få tag på fakta om blandraser. Så om du vill berätta så e d skitbra!! :bump:

Jag har också en sådan.
Men så är det ju så att man vet aldrig riktigt vad man får när man köper blandras.

Min Xerox är den bästa hund jag nånsin kunnat tänka mig.
Han är lydig, lättlärd, snäll och busig.
Jättesnäll mot barn, kattungar, råttor, katter m.m.
Jagar ingenting, varken katter, rådjur eller råttor.
MEN man vet ju som sagt inte vad det kunde blivit riktigt.
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

Nej ALLA hundar trivs faktiskt inte speciellt bra i lgh, däremot är det inte många raser som inte klarar av det i och med att man motionerar hunden ute.

Men att säga att ALLA raser kan bo i lgh är lite lite galet tycker jag..
Eller klart att dom kan, men hunden ska ju trivas också:)
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

Jag kan för allt i världen inte förstå varför hunden inte ska kunna bo i lägenhet? Det är ju helt upp till ägaren att sysselsätta sin hund på så vis att den slipper bli crazy... Det gäller ALLA hundar. ALLA hundar ska ha något att göra! Mindre moralpredikande TACK.

Varför gräva upp en sån gammal tråd?

Och om jag vill moralpredika så får jag väl göra det bäst jag vill. :p
(inte för jag hänger med vad du snackar om men men.. )
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

Mor:Labardor/Flatcoated Retriever
Far:Shäfer/Collie
----
Modern: Petit Basset Griffon Vender

Fadern, särskild framavlad blandras för att erhålla en stabil och trevlig hund.
25% Cavalier King Charles
25% Power
25% Bichon Frise
25% Lhasa Apso
----
Mor:finsk stövare
Far:25% KH worsteh,12,5% SH huskey, 62,5% pointer.


vad tror ni? hittade dessa valpar redan födda.

Vilken rolig gammal tråd. Var det ingen som reagerade över det fetmarkerade ovan :rofl: när tråden var aktiv förra gången?
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

Jack russel/tax
Storleksmässigt är det ju bra men risken är väl (om man nu inte vill ha det vll säga) att man får en hund med enorm jaktinstinkt
Terverent/schäfer

Labrador/border collie
Borde funka förutsatt att man är väldigt aktiv själv och har kunskap och tid att ge hunden mycket träning och stimulans

Bearded collie/springer spaniel
Ingen direkt erfarenhet av dessa raser

Amstaff/husky
Samma som ovan

Schäfer/rottweiler
En sådan har vi och det har då blivit lyckat alla fall.
Men hon behöver få jobba mycket. Hon är nog ovanligt lugn men får massa hyss för sig om hon har tråkigt.
Så mycket promenader och mycket tänk är vad hon behöver


Jack russel/västgötaspets
Skällig hund med jaktlust skulle jag tippa på

Cavalier/jack russel
Mycket JR blandingar:D
Men det skulle nog kunna funka, tror jag.
Ingen direkt erfarenhet av cavalier


Jaså det var en gammal tråd.
Aja svaret får stå ändå
 
Senast ändrad:
Sv: Lämpliga raser att blanda?

håller med om jack russel o tax...OM man har en fast hand, OM man är beredd på att få en hund med starka behov och drifter, OM man är beredd på at få en hund med humör och OM man är villig att jaga eller spåra etc. Sällskapshund..Big nono:crazy:
Däremot beror det ju vad dte är för tax. Är det långhårig tax kan man nog räkna med en förmidlring i tempremantet då dom sällan har mkt till attityd ändå.

Instämmer! :bow: Vi hade en tax-korsning som är en underbar personlighet. Mamman var dvärgtax (långhårig) och pappan var av okänt, men förmodat terrierursprung. han såg ut som en lagotto i foxterrierstorlek ungefär och vaktade extremt mycket.

Vår hund såg ut som en Fauve Bretagne ungefär, röd/vetefärgad och mycket taxlik. Han älskade sin familj helhjärtat och vaktade den med liv och lem. Mycket hund som hade passat bäst om han fick jaga.

Tyvärr var han osäker med barn och vi omplacerad honom till en person utan barn där han blir bortskämd med mycket kärlek, godbitar och promenader.

När jag tittar på rasblandningarna i TS inlägg, så tycker jag att tax/jackrusselln är den enda korsning som möjligen känns relevant. Men två såpass skarpa hundraser kan säkert också förstärka det explosiva och egensinniga. dessutom verkar (rätta mig om jag har fel) JRT vara lite mer föriga än taxen som ju många gånger jobbar länge på egen hand med drevskall osv.

Vår granne har en (måste jag säga) söt blandning. Hon är 75 procent golden och 25 procent spaniel. Hon ser ut som en liten golden med lite stora öron och lite kortare nos. Tyvärr är husse lite för hård och hunden är osäker, så mentaliteten ger jag inte mycket för.

Men det hon visar upp har jag sett hos Engelsk springer spaniel en del - och det är inte kul, oavsett renras eller blandras.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 156
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
3 757
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Såå... Efter att ha passat min kompis' hundvalp i 5 dagar, dels för att påminna mig själv om att jag INTE ska ha hund själv, så har den...
Svar
0
· Visningar
426
Senast: Seabaz
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är ju tur att vi inte ska skaffa hund i morgon liksom... Jag som varit 100% säker på att en Corgi är vad som passar oss allra allra...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 205
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp