Lämpliga vakthundsraser

@Hedinn Har tråden gjort dig något klokare? 😁

Tänker mer om du kommit fram till vad du tycker är viktigt och vad som kan kompromissa med?

Underhållande tråd att läsa fast jag har litet intresse av vakthund själv, tack (sömnlös bulldoozer). Funderar mest på om du fått några tips att gå vidare med?
 
Det var TS själv som skrev att hon inte ville ha en för storvuxen ras, eftersom hon var liten till växten.

Varför begränsa sig till Sverige? Många väljer att importera hundar. Du kan om du vill få den levererad med flyg utan att själv vara med. (Dock inget jag skulle vilja göra, men det är upp till var och en.)

Du har ett större utbud om du inte begränsar dig till Sverige. Eftersom rasen är så numerärt liten i Sverige finns större risk för nedärvda sjukdomar pga inavel och därmed också risk för sämre mentalitet. Avelsrekommendationerna säger att kullar ej ska överstiga 6,25% i inavelskoefficient. Det låter mycket tycker jag.

Jag tycker att rasen beskrivs mer positivt av den amerikanska rasklubben än den svenska.
Oj, du förstår ju verkligen inte alls hur inavel fungerar.

Dessutom är det betydligt vanligare att starkt linjeavla i USA och att importera därifrån är väl en risk om något? Du har ju absolut ingen aning om hur hunden är mentalt till skillnad från hundar som finns i sverige som du dels kan träffa innan köp och som genomfört BPH/MH/MT.
 
@Hedinn Har tråden gjort dig något klokare? 😁

Tänker mer om du kommit fram till vad du tycker är viktigt och vad som kan kompromissa med?

Underhållande tråd att läsa fast jag har litet intresse av vakthund själv, tack (sömnlös bulldoozer). Funderar mest på om du fått några tips att gå vidare med?
Ja, verkligen! Den avdelningen var rätt ny för mig (planen är ju att skaffa får också, så i mitt huvud har ju snarare border collie legat högst som nästa hund, så det blev ju att styra om till väldigt främmande vatten för min del nu :D).

Känns som att jag fått massor av bra tips, både såna som fått mig att tänka ”ja, den vore ju perfekt” och såna som fått mig att tänka ”absolut inte en sån”. Så jättenyttigt och kul att öppna ögonen för andra raser, även om det känns lite läskigt att gå utanför min bubbla med vallhundsraser med bekväm storlek. :rofl:

Jag har kommit fram till att jag inte vill kompromissa med följsamhet om det är en hund som kräver arbete, även om det inte behöver vara ”tokfokus”-nivå - speciellt inte om det inte är en extremaktiv hund, om man säger så.

Jag har börjat kolla närmre på hovawart och fått mycket bra input från några via PM, och på pappret låter det som en ras som kan passa utmärkt, så ska försöka få till att träffa några såna och se om jag trivs med dem, för i så fall kan det mycket väl bli en sån. Då känns det faktiskt inte som att jag får kompromissa bort så mycket (bortsett från personliga preferenser, som storlek, öron och pälslängd, men sånt räknas väl inte :D).

Men det är utgångspunkten just nu. Skrämmer mig lite dock då det är 15 år sen jag hade valp senast och då var både ras och uppfödare klar sen flera år, så det här är verkligen en helt ny situation. Ser också framför mig hur vi kommer ha en hel hög med hundar sen, när/om jag kommer fram till att jag behöver en fårhjälpreda också, speciellt då nuvarande hundar inte är direkt gamla. Men det får bli ett senare problem. :rofl:
 
Oj, du förstår ju verkligen inte alls hur inavel fungerar.

Dessutom är det betydligt vanligare att starkt linjeavla i USA och att importera därifrån är väl en risk om något? Du har ju absolut ingen aning om hur hunden är mentalt till skillnad från hundar som finns i sverige som du dels kan träffa innan köp och som genomfört BPH/MH/MT.
Jag är inte biolog, men jag förstår så mycket som att om du parar två individer med recessiva anlag för en sjukdom finns en stor risk att avkomman drabbas av sjukdomen. En inavelsgrad med 6,25 % är homozygot i 6,25 % av generna. Ju närmare besläktade tik och hane är, desto större sannolikhet för dubblering av alleler (variant av en gen) i avkomman. Den procent som tillåts idag är densamma som att få avkomma med en kusin. Kusingifte bland människor förekommer i andra delar av världen och jag har sett vad det kan åstadkomma och speciellt om det sker gång på gång inom samma släkten eller stammar.

Om man parar två obesläktade individer med varandra minskar risken med att skadade recessiva gener dubbleras och blir synliga dvs uttrycks i avkomman.

Ja, jag vet ungefär vad linjeavel är. Det är att avla på samma individer gång på gång, men hålla sig under gränsen 6,25 %. Man gör det för att få fram en viss egenskap hos avkomman.
 
Jag är inte biolog, men jag förstår så mycket som att om du parar två individer med recessiva anlag för en sjukdom finns en stor risk att avkomman drabbas av sjukdomen. En inavelsgrad med 6,25 % är homozygot i 6,25 % av generna. Ju närmare besläktade tik och hane är, desto större sannolikhet för dubblering av alleler (variant av en gen) i avkomman. Den procent som tillåts idag är densamma som att få avkomma med en kusin. Kusingifte bland människor förekommer i andra delar av världen och jag har sett vad det kan åstadkomma och speciellt om det sker gång på gång inom samma släkten eller stammar.

Om man parar två obesläktade individer med varandra minskar risken med att skadade recessiva gener dubbleras och blir synliga dvs uttrycks i avkomman.

Ja, jag vet ungefär vad linjeavel är. Det är att avla på samma individer gång på gång, men hålla sig under gränsen 6,25 %. Man gör det för att få fram en viss egenskap hos avkomman.
Det du skriver är dock ingen förklaring till ditt påstående.
Du drog slutsatsen att inaveln hos American Akita i sverige måste vara högre än den i USA eftersom det finns färre individer i sverige jämfört med i USA och förespråkade av den anledningen att importera en AA från USA. Varför menar du att färre individer (utan att ens veta något om de individernas inavelsgrad) automatisk = högre inavelsgrad?
 
Vad har det med gå fint i kopplet att göra?
Tror du verkligen att en person ny på en ras börjar med att strunta i svenska klubbar och uppfödare och direkt importerar en hund från andra sidan världen? Det händer såklart men vanligast torde vara att köpa i Sverige eller norden. Så få är inte AA att det inte går att få tag i en bra hund här om man vill ha en.
Tror du att alla uppfödare i Sverige bara använder andra svenska hundar? Då får du nog ta och läsa på några vändor till... Min yngsta tex är norsk/spansk...
6,25% är SKKS allmänna gräns inte nåt vi har hittat på i rasklubben. Om du läst RAS som du påstår hade du läst att vi i Sverige vill att uppfödarna ska hålla sig under 2,5%.

Så att rasen beskrivs "mer positivt" (i dina ögon) är alltså bättre än en ärlig bild av rasen? Vem gagnar det att skönmåla raser? Inte valpköparna och inte hundarna iaf.
Som jag läser i RAS-dokumentet är det väldigt få importerade avelshundar och av dem är flera besläktade med de som finns i Sverige, så det hjälper ju inte så mycket.

I RAS för AA står att 15,4% av kullarna är av för hög inavelsgrad.

"Inavelstrend (inavelsökning), fördelning parningar En av konsekvenserna vid inavel är sänkt förmåga i hundens immunförsvar vilket kan göra hunden mottaglig för allvarliga infektionssjukdomar. Även hundens fruktsamhet påverkas med bl.a. mindre kullar. I nuläget har 15,4% av kullarna för hög inavelsgrad och inavelsökningen för rasen är 2,2."

Någon/några har skrivit på olika hundforum att det är svårt att hitta en bra AA idag och att de seriösa uppfödarna är väldigt få (egentligen bara en st). Personen (-erna) var ägare av AA och avrådde från att köpa en valp av rasen AA i Sverige.
 
Som jag läser i RAS-dokumentet är det väldigt få importerade avelshundar och av dem är flera besläktade med de som finns i Sverige, så det hjälper ju inte så mycket.

I RAS för AA står att 15,4% av kullarna är av för hög inavelsgrad.

"Inavelstrend (inavelsökning), fördelning parningar En av konsekvenserna vid inavel är sänkt förmåga i hundens immunförsvar vilket kan göra hunden mottaglig för allvarliga infektionssjukdomar. Även hundens fruktsamhet påverkas med bl.a. mindre kullar. I nuläget har 15,4% av kullarna för hög inavelsgrad och inavelsökningen för rasen är 2,2."

Någon/några har skrivit på olika hundforum att det är svårt att hitta en bra AA idag och att de seriösa uppfödarna är väldigt få (egentligen bara en st). Personen (-erna) var ägare av AA och avrådde från att köpa en valp av rasen AA i Sverige.
Man behöver inte importera en hund för att avla på den, det går utmärkt att åka och para (inte nu under corona såklart) eller skicka efter semin.

Den reviderade siffran är 14%. Eftersom det är en numerärt liten ras så får varje kull stor inverkan på statistiken. Vad vill du säga med det här? Att AA skulle vara en ovanligt inavlad ras? Varför tror du det skulle vara bättre i USA, där de utövar i mycket större utsträckning än i Sverige, och framhåller linjeavel som det absolut bästa?

Du tror att linjeavel är att avla på samma individer flera gånger och hålla sig under 6,25% i inavelskoefficient. Det stämmer INTE. Linjeavel = inavel, inget annat.

Du behöver inte citera RAS för mig, det är jag (och ett par personer till) som sammanställt dokumentet.

Så för att 1 person på internet tycker att det bara finns 1 bra uppfödare i Sverige är det så? Att personen avråder från att köpa AA i Sverige visar på hur okunnig hen är.

Ps. Jag är biolog.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 065
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 456
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 255
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 636
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp