Lämpliga vakthundsraser

Jag har hovawart och hanen som numera inte lever både larmade, ställde och om det faktiskt blev hotfullt så agerade han. Det va inte alls en svår hund att leva med, snarare lättare än min tik som bara larmar. Sa jag till min hane att backa av så gjorde han det medan tiken tar lite längre tid för sig att släppa

De allra flesta hoffar verkar avskräckande för obehöriga bara genom att larma. Mina två blondiner har skrämt upp mer än en ovälkommen besökare. Så vill man ha en hund att jobba med och samtidigt få en vakthund på köpet är hoffen enligt mig en ypperlig ras.
 
Har träffat ett antal i USA, vissa har varit otroligt kärvänliga, alla har varit väldigt bra med små barn, även de som man kände klappades på nåder (tänk lite katt). Mindre roligt.
Min stallägare har en, hon älskar att gosa 😅 Katterna i stallet älskar iofs också att gosa, aldrig träffat så kelsjuka katter förr, kanske är något i luften
 
Jag är inte jättebra på hovawart men de är väl en vaktande gårdshund från början, medan beauceronen är en vallande/vaktande - jag tror att beauceronerna är mer föriga, mjukare och mer följsamma än hovawart, men som sagt, jag är inte tillräckligt kunnig på hovawart för att säga säkert. Har dock sett en del i träning och det har stämt rätt väl med min uppfattning.

Ja, jag föredrar också korthåriga hundar och tycker att "båssarna" har precis tillräckligt mycket päls, mer vill jag helst inte ha.

En av mina tidigare schäfrar funkade fint med en allergisk kompis, som i vanliga fall inte tålde schäfer alls, så det kan nog vara lite från individ till individ också.
Och jag kan inte beuceron men det stämmer att hovawart är en gårdsväktare till ursprunget. Så svårt är det inte att hitta följsamma hoffar numera. Bara man kikar på rätt linjer :)
 
Bor man vid en väg så kan det vara störigt om end hund skäller så fort det kommer förbi någon. Men beror ju på hur snabbt den bryter också (och om ägaren bryr sig ..)
Blomsterbudet påminde mig om brevbäraren. På landet har man lantbrevbärare. Dem ska man vara rädd om och är en anledning till att inte ha hund med för mycket vakt. Brevbäraren ska känna sig trygg med att lämna/hämta paket (utanför dörren, i lämplig bod eller var man har kommit överens om), att komma ur bilen/in i huset om/när det behövs (t ex när man är sjuk). Numera är det ju inte så många ärenden som man gör genom brevbäraren, men allt som oftast är det något som gör att de måste lämna bilen. (När mina barn var bebisar brukade brevbäraren komma in så jag slapp gå ut, speciellt när det var kallt/dåligt väder :love:. Hon hade även koll på gamlingarna i området)
Så är det ju, jag själv tycker att pudeln är lite väl irriterande skällig ibland... Närmaste granne är dock 300 meter bort, och när jag har pratat med folk om hundarna och skällandet så har jag inte fått något negativt om att de låter för mycket utan det är nog jag som tycker hon är mest irriterande :p . Jag bor vid en grusväg där det, utöver min fastighet, bara finns en annan fastighet längre in på vägen. Det är dock en liten ridskola, så det är en del folk som rör sig ändå (tyvärr fler bilar än kanske behövts med tanke på miljön och hur nära tätorten vi ändå är, men de brukar hon inte skälla på). Vi jobbar på skällandet (långsamt... tyvärr händer det ofta så att jag är i en annan del av trädgården eller utanför staketet eller har händerna fulla, och då hinner hon hålla på en del innan jag hinner fram till henne...)

Jag bor inte tillräckligt långt ut på landet för att ha lantbrevbärare, men även utan hundarna ute lämnar brevbäraren paket utanför grinden ;) Jag har ett ordentligt staket med 160 cm högt nät, med en huvudgrind som är kanske 160-170 cm hög - bara staketet är avskräckande :D
 
De ACD jag träffat har varit härliga hundar men mycket hund på alla vis. Hårda och oömma i både kroppen och huvudet, men ändå ganska föriga. Lite "fuck you"-attityd som en inte brukar träffa på hos de flesta vallhundsraser och en hel del egen vilja och egna lösningar på saker och ting. Men härliga, roliga hundar! Skulle dock säga att de kräver mer än många andra brukshundar när det gäller arbete och träning, och en del (särskilt hanar) kan vara en riktig pest som unghundar.

Jag tror ju att det har med att göra vilken typ av vallningsarbete de är gjorda för. Även hos corgis återfinns en viss "fuck you"-attityd, dock inte på samma breddgrader som hos ACDn. Ska man fösa flockar med tunga nötboskap krävs det lite "jag tar ingen skit"-uppsyn, typ. Kanske nästan lite lägre självbevarelsedrift än man är van vid hos andra hundar?
 
Så är det ju, jag själv tycker att pudeln är lite väl irriterande skällig ibland... Närmaste granne är dock 300 meter bort, och när jag har pratat med folk om hundarna och skällandet så har jag inte fått något negativt om att de låter för mycket utan det är nog jag som tycker hon är mest irriterande :p . Jag bor vid en grusväg där det, utöver min fastighet, bara finns en annan fastighet längre in på vägen. Det är dock en liten ridskola, så det är en del folk som rör sig ändå (tyvärr fler bilar än kanske behövts med tanke på miljön och hur nära tätorten vi ändå är, men de brukar hon inte skälla på). Vi jobbar på skällandet (långsamt... tyvärr händer det ofta så att jag är i en annan del av trädgården eller utanför staketet eller har händerna fulla, och då hinner hon hålla på en del innan jag hinner fram till henne...)

Jag bor inte tillräckligt långt ut på landet för att ha lantbrevbärare, men även utan hundarna ute lämnar brevbäraren paket utanför grinden ;) Jag har ett ordentligt staket med 160 cm högt nät, med en huvudgrind som är kanske 160-170 cm hög - bara staketet är avskräckande :D
Menade inte specifikt din hund, utan mer allmänt och oavsett om man äger hunden själv eller passerar så kan det vara lite störigt med för mycket skällande.
(Kan det verkligen räknas som landet om man inte har lantbrevbärare :confused: ;))
 
Ja, det låter ju helt klart som en passande ras! Förstår inte hur jag kunde glömt beauceron och hovawart, för visst är de lite liknande i temperamentet, eller är det nåt jag bara fått för mig?

Pälsen är ju en riskfaktor, men det verkar lite oklart vad som funkar bra (okej) och mindre bra. Generellt verkar längre päls vara bättre än kortare (vi har en normalpälsad corgi och en fluffcorgi och fluffen är bättre allergimässigt). Labrador funkar bättre än schäfer, långhårig schäfer bättre än normalpälsad dito. Så ja, oavsett ras kommer vi ju behöva testa pälsen i fråga och se hur det funkar. Men gissar att hovawart-päls är snäppet bättre än beauceron. Lite synd, för jag föredrar korthåriga hundar.

Hoffe fäller enormt mycket. Mycket mer än en Schäferpäls.
 
Jag tror ju att det har med att göra vilken typ av vallningsarbete de är gjorda för. Även hos corgis återfinns en viss "fuck you"-attityd, dock inte på samma breddgrader som hos ACDn. Ska man fösa flockar med tunga nötboskap krävs det lite "jag tar ingen skit"-uppsyn, typ. Kanske nästan lite lägre självbevarelsedrift än man är van vid hos andra hundar?

Ja, det låter logiskt. De är ju så oerhört hårda i kroppen också, bryr sig liksom inte om elstängsel eller sånt som gör ont - nästan otäckt hög smärttröskel, säkert för att de ska kunna ta en kospark utan att bli rädda eller gå ner sig. Ett yttre som motsvarar det inre. :D Tur att de är föriga!
 
Ja, det låter logiskt. De är ju så oerhört hårda i kroppen också, bryr sig liksom inte om elstängsel eller sånt som gör ont - nästan otäckt hög smärttröskel, säkert för att de ska kunna ta en kospark utan att bli rädda eller gå ner sig. Ett yttre som motsvarar det inre. :D Tur att de är föriga!

Exakt! Lite "betongsugga"-känsla över dom!
 
Hoffe fäller enormt mycket. Mycket mer än en Schäferpäls.
Och det är inte alls min uppfattning. Jag upplever att en schäfer fäller lite hela tiden och mer i fällperiod men när en hoffe väl fäller så fäller den ordentligt sen är det lugnt till nästa fällning. Men så uppfattar vi ju olika saker och färgas av de individer vi har runt oss.
 
Beror ju på vad man menar med "landet", hur långt från civilisationen det är. Och om man inte har speciell anledning av andra skäl (hot t ex) så tror jag att de flesta stora hundar skulle funka för att hålla oönskat besök på avstånd.
Ja jag tror dom flesta större raserna fungerar, jag menade din åsikt att det är konstigt att folk på landet per automatik verkar vilja ha en hund, jag tycker inte det är konstigt.
 
Och det är inte alls min uppfattning. Jag upplever att en schäfer fäller lite hela tiden och mer i fällperiod men när en hoffe väl fäller så fäller den ordentligt sen är det lugnt till nästa fällning. Men så uppfattar vi ju olika saker och färgas av de individer vi har runt oss.
De flesta Schäfrar fäller i 2 perioder.
 
Menade inte specifikt din hund, utan mer allmänt och oavsett om man äger hunden själv eller passerar så kan det vara lite störigt med för mycket skällande.
(Kan det verkligen räknas som landet om man inte har lantbrevbärare :confused: ;))
Jag tog troligtvis åt mig eftersom jag själv tycker hon är störig ;)

(Jag är nog definitivt ett gränsfall på om det är på landet eller inte ;) Jag är omgiven av skog, äng och åker på alla sidor och kan inte få något fiber utan att gräva en massa själv, men samtidigt bor jag med samma postnummer och sophämtning som i tätorten och med kommunalt vatten ;) (dock eget avlopp :confused:) Det finns dock säkert folk som tycker att hela tätorten/kommunen räknas som på landet med tanke på hur liten den är :p)
 
Nej C höft räknas inte som fri, endast A och B.
RAS dokumentet är från 2013 och skulle behöva uppdateras.
En hund som är röntgad för HD med resultat B, eller sämre, ska paras med en hund som är röntgad med resultat A.
Grejen är väl att detta bara är klubbens egna "regler" (alltså rekommendation)?
Det räcker väl med känd HD status för att regga valparna?
Om rasen ökar i popularitet kommer ju detta garanterat bli ett problem även om det kanske inte är det idag.
 
@Pooh har väl en ACD om jag inte tänker fel.
Ja, jag har en ACD.
Hon är den mest krävande hund vi haft. Otroligt rolig, men kräver mycket hjärngympa. Hittar på egna grejer att sysselsätta sig med om man inte aktiverar henne.
Tidigare har vi haft schäfrar och kört bruks och lydnad med dem, och de kunde nöja sig med lugna vilodagar ibland, det gör inte denna.

gällande pälsen är det definitivt mycket likt schäferns!
 
Nej, många brukshundar har vakt i sig, det är inte samma sak.

Hur många personer har en aussie som springer runt och aktivt vaktar mot främlingar, och sköter det jobbet som vakthund på gårdar?

Vad innebär att en brukshund inte gör allvar av hoten? Hur vaktar de om de aldrig gör allvar av nånting?

Jag har för övrigt en brukshund som absolut har viss vakt i sig. Kan tänka mig att han skulle agera i vissa allvarssituationer. Just därför är jag medveten om detta, och skulle inte låta honom ta hand om den biten. Visst, i en ren överfalls-paniksituation får det väl gå som det går, men det är absolut inget jobb jag nånsin vill att han ska sköta i allmänhet. Det vore väldigt oansvarigt.
Vakten inom aussie varierar otroligt mycket beroende på linjer.
Båda av mina är av arbetande linjer, men medan Asni larmar för allt hon ser så varnar endast Tinja om det är något utom det vanliga, och då går hon och hämtar mig. Ingen av dem skulle agera mot hotet, utom möjligtvis Tinja, om det är ett hot som trycker henne under längre tid.
 
Vill du ha en brukshund främst, så passar ju dobermann in på allt utom vallhundsmentalitet (jakt är beroende på linjer, men jag skulle aldrig ha vakthund utan staket oavsett - det är rätt farligt).
Men det gäller ju att första punkten isf är att du vill ha brukshund och ingen seriös uppfödare av bruksras säljer till enbart att ha som gårdvar.
Sen larmar (eller verkar mest avskräckande) mest bruksraser med, ingen av dem är ju direkt avlade för att verkligen vakta och de flesta kommer släppa in den som bara trampar in - men visst, de ser ju farliga ut om någon kommer så det är nog få som gör det.
Finns en viss risk för att busen blir upphånglad :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 928
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 427
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 238
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 619
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp