Lämpliga vakthundsraser

Har du personlig erfarenhet av en variation av individer av Arialterriers?

För den erfarenhet jag har känns milsvidd från det du länkar.

Jag tycker det är dumt att rekomendera raser man inte har erfarenhet av för mycket info och RAS sämmer dåligt med verkligheten.
I så fall tycker du att forumet bör lägga ner avdelningen om raser. När någon frågar om förslag på raser så önskar hen förslag på raser hen inte tänkt på själv, för att därifrån gå vidare och skaffa information. Finns det någon som tror på att allt som skrivs och rekommenderas om raser på forum är något man ska svälja med hull och hår? Nej, ingen gör så. Man skaffar sig input från olika ställen, forum är ett ställe, facebook-grupper om raser är andra ställen, men de flesta tar kontakt med rasklubben, diskuterar med olika uppfödare, träffar hundar både hos uppfödare och privat. Det är ganska vanligt att få kontakt via facebook-grupper och bli erbjuden att få träffa hundar irl.
 
En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är nog avskräckande för objudna gäster (även om jag är övertygad om att deras larmande skall är alldeles tillräckligt för att folk ska vända innan de undersöker storleken på hundarna). :D

Jag är väl personligen inte jätteförtjust i tanken på att ha en hund i främsta syfte för vakt, men tänker inte vara omöjlig så tänker väl att jag åtminstone kan kolla om det finns någon ras som kan funka bra i det syftet och även glädja på andra plan.

Så nu till de sjukt jobbiga kraven:
- Helst inte för mycket jakt då det är en fördel om hunden kan vara lös på gården (även om staket absolut är en fullt möjlig investering).

- Inte alltför tung då jag är liten och mest sannolikt blir den som tar större delen av aktiveringen.

- Inte för ”svår”, om jag nu kan lyckas förklara det på ett bra sätt... Men jag uppskattar ”vallhundsmentaliteten” och är själv väldigt mjuk i mitt sätt. Föredrar hundar som vill jobba med mig framför att vilja utmana. Terriermentaliteten är ett exempel på något jag inte uppskattar, t.ex.

- Inte för liten (från medelstor och uppåt).

- Vaktegenskaper. Måste absolut inte vara extrema sådana (potentiellt ”farliga” går bort, räcker med något lite respektingivande som inte springer fram och viftar på svansen vid oönskat besök, typ - i alla fall om ni frågar mig).

- Helst inte alltför krävande när det kommer till aktivering - det här är dock kompromissbart då jag mer än gärna tränar aktivt med en hund av en ras som jag uppskattar att träna med, men kommer troligtvis behöva vara borta några dagar/vecka pga jobb, plus har häst så jag är ju lycklig om vi har ett hus kvar då jag kommer hem efter några dagar utan ordentlig aktivering mer än ”gårdsliv”, så att säga. :D

- Plus om pälsen är möjlig lite snällare för allergiker (behöver absolut inte vara allergivänlig, men scäferpäls är bland det värsta i sammanhanget, tyvärr).

Möjligt att jag kommer på mer efterhand. Schäfer går ju tyvärr bort pga pälsen som sagt, annars hade det absolut kunnat vara en kandidat som jag kan tänka mig att jag skulle kunna uppskatta att jobba med också.

Riesenschnauzer har kommit på tal - men min erfarenhet är mycket begränsad och väldigt spretig, allt från en enorm hane som var lite av ett monster och mer eller mindre konstant utmanade ägaren (vill minnas att han var unghund då dock), till visserligen envis, men i övrigt enkel tik som verkade rolig att jobba med. Så där tar jag gärna emot tankar och erfarenheter, tänker spontant att det i så fall skulle handla om en tik. Pälsen bör ju dessutom vara ett plus.

Australian Cattledog har nyligen dykt upp i mitt huvud också - men där har jag noll koll. Har själv haft australian kelpie och i princip allt jag vet är att cattledogen har mer vakt och är tuffare. Sen vet jag inte hur pälsen är, om den är väldigt lik schäferpäls?

Sambon har föreslagit rhodesian ridgeback också, men där känner jag mig rätt tveksam, för jag har fått för mig att den är lite väl tuff och självständig samtidigt som den har högt aktiveringsbehov?

Tar jättegärna emot förslag och tankar kring andra eventuella lämpliga raser också. Om det nu finns några såna. :)
 
En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är nog avskräckande för objudna gäster (även om jag är övertygad om att deras larmande skall är alldeles tillräckligt för att folk ska vända innan de undersöker storleken på hundarna). :D

Jag är väl personligen inte jätteförtjust i tanken på att ha en hund i främsta syfte för vakt, men tänker inte vara omöjlig så tänker väl att jag åtminstone kan kolla om det finns någon ras som kan funka bra i det syftet och även glädja på andra plan.

Så nu till de sjukt jobbiga kraven:
- Helst inte för mycket jakt då det är en fördel om hunden kan vara lös på gården (även om staket absolut är en fullt möjlig investering).

- Inte alltför tung då jag är liten och mest sannolikt blir den som tar större delen av aktiveringen.

- Inte för ”svår”, om jag nu kan lyckas förklara det på ett bra sätt... Men jag uppskattar ”vallhundsmentaliteten” och är själv väldigt mjuk i mitt sätt. Föredrar hundar som vill jobba med mig framför att vilja utmana. Terriermentaliteten är ett exempel på något jag inte uppskattar, t.ex.

- Inte för liten (från medelstor och uppåt).

- Vaktegenskaper. Måste absolut inte vara extrema sådana (potentiellt ”farliga” går bort, räcker med något lite respektingivande som inte springer fram och viftar på svansen vid oönskat besök, typ - i alla fall om ni frågar mig).

- Helst inte alltför krävande när det kommer till aktivering - det här är dock kompromissbart då jag mer än gärna tränar aktivt med en hund av en ras som jag uppskattar att träna med, men kommer troligtvis behöva vara borta några dagar/vecka pga jobb, plus har häst så jag är ju lycklig om vi har ett hus kvar då jag kommer hem efter några dagar utan ordentlig aktivering mer än ”gårdsliv”, så att säga. :D

- Plus om pälsen är möjlig lite snällare för allergiker (behöver absolut inte vara allergivänlig, men scäferpäls är bland det värsta i sammanhanget, tyvärr).

Möjligt att jag kommer på mer efterhand. Schäfer går ju tyvärr bort pga pälsen som sagt, annars hade det absolut kunnat vara en kandidat som jag kan tänka mig att jag skulle kunna uppskatta att jobba med också.

Riesenschnauzer har kommit på tal - men min erfarenhet är mycket begränsad och väldigt spretig, allt från en enorm hane som var lite av ett monster och mer eller mindre konstant utmanade ägaren (vill minnas att han var unghund då dock), till visserligen envis, men i övrigt enkel tik som verkade rolig att jobba med. Så där tar jag gärna emot tankar och erfarenheter, tänker spontant att det i så fall skulle handla om en tik. Pälsen bör ju dessutom vara ett plus.

Australian Cattledog har nyligen dykt upp i mitt huvud också - men där har jag noll koll. Har själv haft australian kelpie och i princip allt jag vet är att cattledogen har mer vakt och är tuffare. Sen vet jag inte hur pälsen är, om den är väldigt lik schäferpäls?

Sambon har föreslagit rhodesian ridgeback också, men där känner jag mig rätt tveksam, för jag har fått för mig att den är lite väl tuff och självständig samtidigt som den har högt aktiveringsbehov?

Tar jättegärna emot förslag och tankar kring andra eventuella lämpliga raser också. Om det nu finns några såna. :)
Chow chow? I RAS beskrivs den bl a som vakthund. Den är en inte speciellt krävande sällskapshund, tystlåten, självständig och ser bister ut. Enkel pälsvård. Den kanske kan skrämma någon? Rasen har en del hälsoproblem, så man får kolla upp föräldrarna noga, prata med rasklubben osv för att få en så frisk hund som möjligt. Jag tror någon på detta forum har rasen.
Från RAS:
"... Chow chow är lugn till sitt sätt och en god vakthund. Till temperamentet är den självständig och trofast men reserverad..."

standard-chow-chow-fci205.pdf (skk.se)

Chow chow - valpar till salu | Köpahund.se (skk.se)
 
I så fall tycker du att forumet bör lägga ner avdelningen om raser. När någon frågar om förslag på raser så önskar hen förslag på raser hen inte tänkt på själv, för att därifrån gå vidare och skaffa information. Finns det någon som tror på att allt som skrivs och rekommenderas om raser på forum är något man ska svälja med hull och hår? Nej, ingen gör så. Man skaffar sig input från olika ställen, forum är ett ställe, facebook-grupper om raser är andra ställen, men de flesta tar kontakt med rasklubben, diskuterar med olika uppfödare, träffar hundar både hos uppfödare och privat. Det är ganska vanligt att få kontakt via facebook-grupper och bli erbjuden att få träffa hundar irl.

Är det inte bättre att man ger inputs om raser man faktiskt har erfarenhet av än sitta och länka raser som kan vara helt uppåt väggarna?
Googla kan TS göra själv. Det är ju mer än en gång som du gett rastips i trådar som inte alls passat och där folk med erfarenhet av rasen fått gått in och förklarat att rasen är olämplig.

Personligen tycker jag inte att det är att hjälpa nåhon att hitta en passande ras. De kan ju råka skaffa helt fel hund.
 
Självklart inte. Tror inte någon tror det. TS skriver att hen gärna vill ha en hund som vallar och då menar hen sannolikt en hund med vallningstendenser. Gissar att ts tänker att en sån hund är lättare att ha lös.

Många hundar vallar människor, bilar, cyklar mm om de får möjlighet till det, men det betyder inte att de är arbetande vallhundar. För att fungera som arbetande vallhund krävs både att egenskapen finns nedärvt i hundens dna och massor av träning av en duktig hundförare. Det är inte lätt att få en hund att fungera bra i arbetande vallning, inte ens om hunden är av en känd vallras.

Nu är ts inte intresserad av terriermentliteten, men som airedalterriern beskrivs så verkar den ha en massa egenskaper som inte är särskilt terrierlika.

Förlåt om jag låter snäsig nu, men jag vet inte riktigt när jag bad om en lektion i hur vallhundar arbetar och fungerar? Jag har själv boskapsfösare. Det jag ville poängtera är att det inte finns uppfödare mig veterligen som aktivt bevarar de funktionerna idag inom rasen. Besvara gärna det jag skriver men bespara mig lektionerna.
 
@nilie Jag uppfattar ofta i rastrådar att du ger förslag på raser du endast läst RAS om och inte har någon personlig erfarenhet av alls. Sen sitter du och stensäkert propsar på att det visst kan vara en passande ras trots att du kan få kommentarer från mer erfarna och kunniga användare om att rasen inte passar. Jag förstår inte riktigt tanken?
 
Självklart inte. Tror inte någon tror det. TS skriver att hen gärna vill ha en hund som vallar och då menar hen sannolikt en hund med vallningstendenser. Gissar att ts tänker att en sån hund är lättare att ha lös.

Många hundar vallar människor, bilar, cyklar mm om de får möjlighet till det, men det betyder inte att de är arbetande vallhundar. För att fungera som arbetande vallhund krävs både att egenskapen finns nedärvt i hundens dna och massor av träning av en duktig hundförare. Det är inte lätt att få en hund att fungera bra i arbetande vallning, inte ens om hunden är av en känd vallras.

Nu är ts inte intresserad av terriermentliteten, men som airedalterriern beskrivs så verkar den ha en massa egenskaper som inte är särskilt terrierlika.
Nä, TS skrev inte att hen ville ha en hund som vallar utan hen skrev att det önskades en hund av vallhundsmentalitet. När man uttycker det så har det oftast med önskade egenskaper för träning. Urhundar och terriers står ofta långt ifrån vad som kan kallas vallhundsmentalitet i de egenskaperna.
 
I så fall tycker du att forumet bör lägga ner avdelningen om raser. När någon frågar om förslag på raser så önskar hen förslag på raser hen inte tänkt på själv, för att därifrån gå vidare och skaffa information. Finns det någon som tror på att allt som skrivs och rekommenderas om raser på forum är något man ska svälja med hull och hår? Nej, ingen gör så. Man skaffar sig input från olika ställen, forum är ett ställe, facebook-grupper om raser är andra ställen, men de flesta tar kontakt med rasklubben, diskuterar med olika uppfödare, träffar hundar både hos uppfödare och privat. Det är ganska vanligt att få kontakt via facebook-grupper och bli erbjuden att få träffa hundar irl.
Fast det är ju inte första gången som just du ger rastips som faktiskt inte stämmer? Där sedan andra som antingen har rasen själva el på annat sätt är insatta i rasen menar att de raser du tipsar om inte stämmer.

TS efterfrågar lämpliga raser på ett forum. Då är det rimligt att anta att TS vill ha svar från personer som är insatta i rasen. Annars kan ju TS googla själv om hen bara vill ha information.

Vad gäller airedalterrier så är det just en terrier i lynnet. Dessutom en stor och stark sådan. Jag har själv varit spekulant på rasen och har därför pratat med flera uppfödare och även med hundägare i rasmontern på Stora Sthlm, MyDog och på Crufts i Birmingham. INGA av dessa gjorde någon hemlighet av att rasen är just en stor och stark hund med terrierlynne och att de är svåra att ha lösa.

Som gårdsvar finns det därför betydligt mer lämpliga raser. TS har fått flera förslag i tråden.
 
Självklart inte. Tror inte någon tror det. TS skriver att hen gärna vill ha en hund som vallar och då menar hen sannolikt en hund med vallningstendenser. Gissar att ts tänker att en sån hund är lättare att ha lös.

Många hundar vallar människor, bilar, cyklar mm om de får möjlighet till det, men det betyder inte att de är arbetande vallhundar. För att fungera som arbetande vallhund krävs både att egenskapen finns nedärvt i hundens dna och massor av träning av en duktig hundförare. Det är inte lätt att få en hund att fungera bra i arbetande vallning, inte ens om hunden är av en känd vallras.

Nu är ts inte intresserad av terriermentliteten, men som airedalterriern beskrivs så verkar den ha en massa egenskaper som inte är särskilt terrierlika.
Schäfern, "German Shepherd", var väl också vallande om man går efter namnet?
 
Fast det är ju inte första gången som just du ger rastips som faktiskt inte stämmer? Där sedan andra som antingen har rasen själva el på annat sätt är insatta i rasen menar att de raser du tipsar om inte stämmer.

TS efterfrågar lämpliga raser på ett forum. Då är det rimligt att anta att TS vill ha svar från personer som är insatta i rasen. Annars kan ju TS googla själv om hen bara vill ha information.

Vad gäller airedalterrier så är det just en terrier i lynnet. Dessutom en stor och stark sådan. Jag har själv varit spekulant på rasen och har därför pratat med flera uppfödare och även med hundägare i rasmontern på Stora Sthlm, MyDog och på Crufts i Birmingham. INGA av dessa gjorde någon hemlighet av att rasen är just en stor och stark hund med terrierlynne och att de är svåra att ha lösa.

Som gårdsvar finns det därför betydligt mer lämpliga raser. TS har fått flera förslag i tråden.
Ja att den skulle vara en vallhund, polishund och förekomma i IPO stämmer ju inte.
Inom tjänst har jag aldrig hört talats om en enda inom Skandinavien eller Tyskland där jag har lite koll. Inom IPO där jag själv varit aktiv har jag träffat på en för flera år sen. Den kom från Tyskland och jag såg den här i Sverige på några tävlingar. Den blev diskad samtliga gånger pga bristande lydnad. Väldigt svårstyrd hund. Men jättekul att se!
Tanken på att släppa in en sån i en flock med djur!! :nailbiting: 🙈

Att den någon gång för länge sen har figurerat inom dessa områden säger ju inte att avlen fortsatt åt det hållet.
 
Ja, det är nog det där långsammare och hårdare som jag tolkar lite som snäppet mindre krävande, för att de har nån liten dos av självständighet. Men det kanske är helfel och bara innebär att de är mer svårmotiverade?

Alltså, jag har nån liten hemlig kärlek till riesenschnauzer så det är väl därför jag ser dem som ett alternativ här - min mamma hade en som ung och som den tiken var hade varit precis perfekt. Hon hade trivts utmärkt med att träna nåt seriöst ett par dagar i veckan och övrig tid bara ”vara med” och vara fullt nöjd med det. Genomsnäll men uppskattade att ”skrämma ovälkomna” (i vissa fall även ännu ej accepterade vänner som gick in utan att någon var hemma :D) genom att stirra och morra - helst framför dörren när de trodde att de skulle kunna gå ut igen.

Men jag har ju ingen aning om hon var generellt rastypisk eller mer ”one of a kind”, för monsterhanen som var i min träningsgrupp hade jag aldrig klarat av då han var väldigt fysiskt utmanande.

Vi hade en riesenschnauzer när jag var i tonåren. Han var nog någon sorts mellanting mellan din mammas hund och "monsterhunden" och det är kanske det som är det mer normala, tror jag. Han hade absolut mycket vakt i sig, larmade naturligtvis med respektinjagande skall, men var också glad och gillade generellt människor (dock inte "fjäskglad" - när man kände honom så visste man ju att han kunde hälsa på ett glatt och översvallande sätt mot folk han kände och på ett lite mer reserverat men ändå glatt sätt mot främlingar). Han vaktade/skyddade mamma som han uppfattade som "sin" människa, och han kunde också vakta mat och annat som var "värdefullt" för honom. Om någon på riktigt hade hotat mamma eller någon av oss andra i den närmaste familjen är jag helt övertygad om att han hade ingripit mot den person som utgjorde hotet. När han vaktade huset uppförde han sig precis som din mammas hund genom att stirra och morra på ännu ej accepterade vänner/bekanta som kom in i huset (även när vi var hemma). En inkräktare hade nog inte utan vidare kunnat lämna huset utan någon i familjen närvarande.

Utöver vakten var han en ganska motionskrävande hund, framförallt som yngre, och gillade verkligen att ta i och jobba. Dock krävde han inte regelrätt träning varje dag, utan det räckte med tillräckligt långa promenader/löprundor/cykelturer och så mer mentalt krävande träning någon/några gånger i veckan (tror dock han hade uppskattat mer av det). Inte särskilt mycket jakt i honom - han kunde springa efter något som rörde sig, men tappade intresset så fort det försvann utom synhåll. Gick fint att ha lös i skogen, inkallning funkade bra och övrig lydnad också, men någon "vallhundsföljsamhet" var det inte tal om, han var betydligt självständigare än så!

Som unghund var han relativt jobbig - testade gränser och det krävdes en hel del arbete för att "få ordning" på honom. Kunde också vara ganska envis i sitt gränstestande - typ det funkade inte att stjäla mat igår men det kaaaanske funkar idag!

På det hela taget en trevlig och rolig hund men också ganska MYCKET hund. Tror inte att han hade kunnat vara "bara gårdshund", men i kombo med lite bruks- eller lydnadsträning och ordentligt med motion skulle det säkert funka fint!
 
Ja att den skulle vara en vallhund, polishund och förekomma i IPO stämmer ju inte.
Inom tjänst har jag aldrig hört talats om en enda inom Skandinavien eller Tyskland där jag har lite koll. Inom IPO där jag själv varit aktiv har jag träffat på en för flera år sen. Den kom från Tyskland och jag såg den här i Sverige på några tävlingar. Den blev diskad samtliga gånger pga bristande lydnad. Väldigt svårstyrd hund. Men jättekul att se!
Tanken på att släppa in en sån i en flock med djur!! :nailbiting: 🙈

Att den någon gång för länge sen har figurerat inom dessa områden säger ju inte att avlen fortsatt åt det hållet.
En gammal kollega har en Airdaleterrier som är efter IPO-linjer, dock import från Norge 😊
 
Ja att den skulle vara en vallhund, polishund och förekomma i IPO stämmer ju inte.
Inom tjänst har jag aldrig hört talats om en enda inom Skandinavien eller Tyskland där jag har lite koll. Inom IPO där jag själv varit aktiv har jag träffat på en för flera år sen. Den kom från Tyskland och jag såg den här i Sverige på några tävlingar. Den blev diskad samtliga gånger pga bristande lydnad. Väldigt svårstyrd hund. Men jättekul att se!
Tanken på att släppa in en sån i en flock med djur!! :nailbiting: 🙈

Att den någon gång för länge sen har figurerat inom dessa områden säger ju inte att avlen fortsatt åt det hållet.
Läs texten i rasspecial som jag länkade. Rasspecialen berättar om rasens bakgrund, användning förr och nu runt om i världen. (inte Sverige där rasen är så numerärt liten )
TP1-2013 airedaleterrier.pdf (terrierklubben.se)

2017 fanns totalt 821 airedalterrier i Sverige (jämför med schäfer och labrador retriever med runt 30 000 hundar). Jag tror ingen på detta forum har någon större erfarenhet av rasen. Du har träffat en i Tyskland för flera år sedan.
 
Läs texten i rasspecial som jag länkade. Rasspecialen berättar om rasens bakgrund, användning förr och nu runt om i världen. (inte Sverige där rasen är så numerärt liten )
TP1-2013 airedaleterrier.pdf (terrierklubben.se)

2017 fanns totalt 821 airedalterrier i Sverige (jämför med schäfer och labrador retriever med runt 30 000 hundar). Jag tror ingen på detta forum har någon större erfarenhet av rasen. Du har träffat en i Tyskland för flera år sedan.
Lägg inte ord i min mun!!!
Jag har INTE skrivit att jag har träffat endast en.
Jag har inte skrivit att jag träffat en i Tyskland. Det står TYDLIGT att jag träffade en i IPO-samanhang flera ggr här i Sverige. Senast jag såg den var för 2 år sen. Läs rätt när du ska citera.
Jag har träffat ett flertal i träningssamanhang och tror att jag har mer praktisk erfarenhet av rasen irl än någon som sitter och googlar texter och tror på alla rasbeskrivningar.
 
Läs texten i rasspecial som jag länkade. Rasspecialen berättar om rasens bakgrund, användning förr och nu runt om i världen. (inte Sverige där rasen är så numerärt liten )
TP1-2013 airedaleterrier.pdf (terrierklubben.se)

2017 fanns totalt 821 airedalterrier i Sverige (jämför med schäfer och labrador retriever med runt 30 000 hundar). Jag tror ingen på detta forum har någon större erfarenhet av rasen. Du har träffat en i Tyskland för flera år sedan.
Och vilken praktisk erfarenhet har du av de raser som du (ofta felaktigt dessutom) rekommenderar? Annat än att det du läst dig till på internet?
 
Och vilken praktisk erfarenhet har du av de raser som du (ofta felaktigt dessutom) rekommenderar? Annat än att det du läst dig till på internet?
Vilka raser har du rekommenderat och vad har du för hunderfarenhet?

Jag är uppvuxen med vakthundraser (schäfrar och rottweiler) och dessutom ytterligare fyra raser. (boxer, karelsk björnhund, västsibirisk laika och hamilton stövare) Av de övriga var den karelska björnhunden den skarpaste vakthunden, fast det egentligen är en jaktspets som hör till de modigaste då den kan ställa björn. Ingen av dessa passar ts önskemål.

Min hund som fortfarande är i livet är en eurasier och den har jag rekommenderat. Den kan ev passa en allergiker, den är reserverad och en utmärkt varnare (dock ej vakthund - det är skillnad på varnare och vakthund, men det vet du säkert). Den följer rasstandarden. Alla eurasier gör inte det så man får välja en vars linjer gör det. Idag finns det uppfödare som avlar för att få fram sociala eurasier som älskar allt och alla. Den cocker spaniel vi hade var en utmärkt varnare, men absolut ingen vakthund eller i övrigt passande för ts önskemål.

Mina syskon och flera andra släktingar har och har haft hundar av skilda raser. I mitt närområde finns många hundar. Jag har gått kurser på brukshundklubben och ofta varit hundvakt.
Jag är påläst om olika hundraser och har följt kennlar och hundnyheter i ett flertal år.

Underskatta inte medlemmarna på Buke. När de frågar om raser vill de ha förslag på raser de inte tänkt på och därifrån gå vidare och söka. Ingen rusar iväg och köper en hund efter ett förslag på ett forum!

De som frågar om raser här vet att de ska vända sig till rasklubbar och uppfödare för mer info. Infon från forum är mycket begränsad, då de flesta pratar om en eller två individer av en specifik ras och dessutom anonymt. Man får ta det med en stor nypa salt. Bättre är att gå med i en facebook-grupp för en ras. Där står man med sitt namn och allt kan lättare kollas upp.
 
Vilka raser har du rekommenderat och vad har du för hunderfarenhet?

Jag är uppvuxen med vakthundraser (schäfrar och rottweiler) och dessutom ytterligare fyra raser. (boxer, karelsk björnhund, västsibirisk laika och hamilton stövare) Av de övriga var den karelska björnhunden den skarpaste vakthunden, fast det egentligen är en jaktspets som hör till de modigaste då den kan ställa björn. Ingen av dessa passar ts önskemål.

Min hund som fortfarande är i livet är en eurasier och den har jag rekommenderat. Den kan ev passa en allergiker, den är reserverad och en utmärkt varnare (dock ej vakthund - det är skillnad på varnare och vakthund, men det vet du säkert). Den följer rasstandarden. Alla eurasier gör inte det så man får välja en vars linjer gör det. Idag finns det uppfödare som avlar för att få fram sociala eurasier som älskar allt och alla. Den cocker spaniel vi hade var en utmärkt varnare, men absolut ingen vakthund eller i övrigt passande för ts önskemål.

Mina syskon och flera andra släktingar har och har haft hundar av skilda raser. I mitt närområde finns många hundar. Jag har gått kurser på brukshundklubben och ofta varit hundvakt.
Jag är påläst om olika hundraser och har följt kennlar och hundnyheter i ett flertal år.

Underskatta inte medlemmarna på Buke. När de frågar om raser vill de ha förslag på raser de inte tänkt på och därifrån gå vidare och söka. Ingen rusar iväg och köper en hund efter ett förslag på ett forum!

De som frågar om raser här vet att de ska vända sig till rasklubbar och uppfödare för mer info. Infon från forum är mycket begränsad, då de flesta pratar om en eller två individer av en specifik ras och dessutom anonymt. Man får ta det med en stor nypa salt. Bättre är att gå med i en facebook-grupp för en ras. Där står man med sitt namn och allt kan lättare kollas upp.

Nu missuppfattade du nog frågan.
Frågan var vad du hade för erfarenhet av de raser som du rekommenderat?
Eftersom du upprepat i olika trådar talar emot de som har erfarenhet av raserna du länkat till så blir man ju nyfiken som tex nu angående Airedalterriern.
Att vara påläst är oändligt långt ifrån att skaffa sig kunskap genom erfarenhet.

Håller dock med dig om att inte underskatta medlemmars kunskap här på Buke. Många är mycket aktiva inom hundsport och avel och har stora nätverk som gett kunskap- bortom google.
 
Som gårdsvar finns det därför betydligt mer lämpliga raser. TS har fått flera förslag i tråden.
Vilka förslag tycker du passar ts? De du nämner som rekommenderats passar inte alls. De är för stora, för tunga och har fel pälstyp för en allergiker.

Den enda vakthund i lämplig storlek med rätt pälstyp är en av dem jag rekommenderat (airedalterriern). Den passar dock inte ts p ga att hen inte vill ha en terrier. .
 
Vilka raser har du rekommenderat och vad har du för hunderfarenhet?

Jag är uppvuxen med vakthundraser (schäfrar och rottweiler) och dessutom ytterligare fyra raser. (boxer, karelsk björnhund, västsibirisk laika och hamilton stövare) Av de övriga var den karelska björnhunden den skarpaste vakthunden, fast det egentligen är en jaktspets som hör till de modigaste då den kan ställa björn. Ingen av dessa passar ts önskemål.

Min hund som fortfarande är i livet är en eurasier och den har jag rekommenderat. Den kan ev passa en allergiker, den är reserverad och en utmärkt varnare (dock ej vakthund - det är skillnad på varnare och vakthund, men det vet du säkert). Den följer rasstandarden. Alla eurasier gör inte det så man får välja en vars linjer gör det. Idag finns det uppfödare som avlar för att få fram sociala eurasier som älskar allt och alla. Den cocker spaniel vi hade var en utmärkt varnare, men absolut ingen vakthund eller i övrigt passande för ts önskemål.

Mina syskon och flera andra släktingar har och har haft hundar av skilda raser. I mitt närområde finns många hundar. Jag har gått kurser på brukshundklubben och ofta varit hundvakt.
Jag är påläst om olika hundraser och har följt kennlar och hundnyheter i ett flertal år.

Underskatta inte medlemmarna på Buke. När de frågar om raser vill de ha förslag på raser de inte tänkt på och därifrån gå vidare och söka. Ingen rusar iväg och köper en hund efter ett förslag på ett forum!

De som frågar om raser här vet att de ska vända sig till rasklubbar och uppfödare för mer info. Infon från forum är mycket begränsad, då de flesta pratar om en eller två individer av en specifik ras och dessutom anonymt. Man får ta det med en stor nypa salt. Bättre är att gå med i en facebook-grupp för en ras. Där står man med sitt namn och allt kan lättare kollas upp.
Har haft runt mig en hel del ställande jakthundar med björnlinjer i sig och där i blandanat karelare. Visst skarpa hundar mot vilt men det farligaste som kunnat hända en tvåbent besökare har varit att blivit vält av allt hoppande och sedan pussad på.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 843
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 232
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 177
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 517
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp