Lämpliga vakthundsraser

Beror ju på vad du menar, menar du skydd som sport - absolut, men det har ju ingenting med att vakta/bli skyddad att göra.
Träna personskydd/försvar ger ju i princip en lika farlig hund som den första typen du skriver om.
Men precis. Men då tränas åtminstone hunden. Rätt tveksam på att de flesta hundar som sporttränas i skydd för den del är nån särskild funktionell skarp försvarshund öht. Men då pratar vi om en brukshund som aktiveras och antagligen har en rätt bra lydnad.

Säger inte att det är en bra idé, bara att det är en bättre idé än för svensson att köpa en typ Kuvasz och tänka "vad bra, nu har jag en hund som vaktar oss!".
 
Ja..jag tror alltså du förstår, men därför blir jag så förbryllad över frågeställningen. Ni kommer inte kunna köpa en på riktigt vaktande hund och inte lägga ner REJÄLT med tid på träning och uppfostran, samt att ni då får ett stort medföljande ansvar på köpet. Man köper inte bara en vakthund så vaktar den sen utan att man behöver tänka så mycket på det. Det blir absolut inte ett lättare liv för er situation än en brukshund ni skulle träna till skydd, eller nått dyl. Det sistnämnda skulle också vara säkrare för alla inblandade.

Förstår inte riktigt vad frågan ens är. Det är lite som att man tänker sig köpa en vallhund till fåren, som dessutom inte är en BC/WK, och att den ska fungera bra till ändamålet utan att man behöver träna den särskilt.

Du skrev ju vakthund, och skiljde det från larmande hund. Vad menar du att hunden ska göra när den ska vakta isf då?
Nu är ju raserna jag frågat om i trådstarten just bruksraser, men med vaktegenskaper. En fråga innebär inte att jag kommer springa iväg och köpa valp imorgon. :)

En ”enbart” stor hund är absolut ett alternativ, problemet där är hälsan hos många raser.
 
Jag skulle säga nästan vilken lite större hund som helst som inte är fjäskglad mot människor utanför familjen, lägg på ett kraftfullt skall också så lär det vara avskräckande nog för de allra flesta. En hund med såpass mycket krut att den också fysiskt agerar kräver sin ägare och är inte heller en så skarp hund som medelhundägaren behöver.
Man skulle nästan kunna vända på frågan och skriva vilka hundar man inte ska skaffa om man vill ha en vakthund av något slag.

Jag har siberian husky. Han vaktar inte. Alls. Jag gick från vakthund (dobermann och rottweiler) till honom och skillnaden är otrolig. Vad fan, liksom.... :DOch han är inte avskräckande, larmar inte, skäller inte till annat än lek tyvärr.... och ser ut som en panda. Och är fjäskglad mot människor! :D

Så, nepp, den rasen går bort!:angel:
 
Nu är ju raserna jag frågat om i trådstarten just bruksraser, men med vaktegenskaper. En fråga innebär inte att jag kommer springa iväg och köpa valp imorgon. :)

En ”enbart” stor hund är absolut ett alternativ, problemet där är hälsan hos många raser.

Men återigen, vad ska den vakta och hur? Vill ni ha ansvaret att ha en skarp vakthund som agerar mot främlingar på riktigt? Typ alla stora brukshundsraser jag kan tänka mig kommer skälla när folk kommer och se stora och farliga ut. Men tror inte ni vill ha som önskan att de ska kunna gå på och bita främlingar för den skull, tex. Det är definitivt att föredra att de är sociala och gillar främmande personer.
 
Vill du ha en brukshund främst, så passar ju dobermann in på allt utom vallhundsmentalitet (jakt är beroende på linjer, men jag skulle aldrig ha vakthund utan staket oavsett - det är rätt farligt).
Men det gäller ju att första punkten isf är att du vill ha brukshund och ingen seriös uppfödare av bruksras säljer till enbart att ha som gårdvar.
Sen larmar (eller verkar mest avskräckande) mest bruksraser med, ingen av dem är ju direkt avlade för att verkligen vakta och de flesta kommer släppa in den som bara trampar in - men visst, de ser ju farliga ut om någon kommer så det är nog få som gör det.
Nä, som sagt, jag är ju väl medveten om vad brukshundar kräver och dobermann är lite samma som riesen för mig - vet att de har rätt egenskaper ur vaktsyfte
 
Titta runt i rasgrupp 2. Om man inte vill ha en skarp hund men respektingivande så kanske en Broholmer?
Tänkte på Ridgebacken som någon (Ts?) skrev om och min vän som haft Ridgeback, enbart hanhundar, i 20 år har bara haft soffpotatisar...
 
Tyvärr inget svar på din fråga :o

Vi bor på på landet. Området har haft mycket inbrott.
Men jag tror att vi är mycket hjälpta av skällande hundar. Man kommer inte i närheten omärkt..

Eftersom våran skog verkar vara världens bästa svampskog också så kommer en hel del svampplockare. Är man osäker på om de ÄR svampplockare eller tänker reka så kan man be om en skallrepertoar och jäklar att folk hajar till 🙈

Vi har jakthundar och de har ett rejält skall och är i hyfsad storlek.
 
Nä, som sagt, jag är ju väl medveten om vad brukshundar kräver och dobermann är lite samma som riesen för mig - vet att de har rätt egenskaper ur vaktsyfte
Det här blev visst inte klart. :D Skulle fortsätta med:
Men är osäker på om det är en arbetsmentalitet jag uppskattar, just i och med att jag är ett vallhundsfan. Dobermann har jag dock ännu mindre erfarenhet av än riesen. Har typ fått för mig att de är ännu mer krävande, men det kanske är helfel?
Har du koll på skillnaderna mentalt/arbetsmässigt mellan dobermann och riesen, @Wingates ?
 
Titta runt i rasgrupp 2. Om man inte vill ha en skarp hund men respektingivande så kanske en Broholmer?
Tänkte på Ridgebacken som någon (Ts?) skrev om och min vän som haft Ridgeback, enbart hanhundar, i 20 år har bara haft soffpotatisar...
Broholmer har jag faktiskt tänkt på också, och är högst aktuell om det skulle bli en ”bara stor gårdshund”. Den eller liknande, då. Men en sån hund skulle i så fall bli helt sambons ansvar, då jag inte känner att jag kan gå ut och gå med en hund som väger lika mycket som jag gör.
 
Det här blev visst inte klart. :D Skulle fortsätta med:
Men är osäker på om det är en arbetsmentalitet jag uppskattar, just i och med att jag är ett vallhundsfan. Dobermann har jag dock ännu mindre erfarenhet av än riesen. Har typ fått för mig att de är ännu mer krävande, men det kanske är helfel?
Har du koll på skillnaderna mentalt/arbetsmässigt mellan dobermann och riesen, @Wingates ?
Jag tycker riesen verkar lite långsammare och hårdare generellt men med det sagt så träffar jag inte riesen så ofta. De tycks än mer ovanliga än dobermann..
Riesen verkar väl i gengäld vara mer samlad än dobbisen som kan vara lite mer ben och lite hjärna (särskilt som unghund).
Jag märker dock stor skillnad på linjer hos dobbisen, jag har aldrig haft problem med arbetsfokus med Ammo tex.
 
Broholmer har jag faktiskt tänkt på också, och är högst aktuell om det skulle bli en ”bara stor gårdshund”. Den eller liknande, då. Men en sån hund skulle i så fall bli helt sambons ansvar, då jag inte känner att jag kan gå ut och gå med en hund som väger lika mycket som jag gör.
Jag känner bara en Broholmer och det har inte varit några problem att fostra den så att min kompis har några betänkligheter att gå med det, nu väger hon lite mer än hunden men inte mycket alls. Jag upplever den som träningsvillig men med fördröjning ;)
Är det inte @Sofie.S som har Broholmer och kan berätta mer?
 
Jag tycker riesen verkar lite långsammare och hårdare generellt men med det sagt så träffar jag inte riesen så ofta. De tycks än mer ovanliga än dobermann...

Det där är nog beroende på var man bor och i vilka hundträningskretsar man rör sig :).

Jag kan ju säga att häromkring är riesen inte alls en ovanlig bruksras på träning/tävlingsplan. Dobermann däremot kan jag nog ärligt säga att jag knappt har sett en enda under de år jag har varit runt Sverige och tränat/tävlat. På rak arm kommer jag just nu endast på en enda jag har sett live, och det var på en rallylydnadstävling.

Så av min personliga erfarenhet och där jag har rört mig är dobermanns långt mer ovanliga än riesen :) .
 
Jag tycker riesen verkar lite långsammare och hårdare generellt men med det sagt så träffar jag inte riesen så ofta. De tycks än mer ovanliga än dobermann..
Riesen verkar väl i gengäld vara mer samlad än dobbisen som kan vara lite mer ben och lite hjärna (särskilt som unghund).
Jag märker dock stor skillnad på linjer hos dobbisen, jag har aldrig haft problem med arbetsfokus med Ammo tex.
Ja, det är nog det där långsammare och hårdare som jag tolkar lite som snäppet mindre krävande, för att de har nån liten dos av självständighet. Men det kanske är helfel och bara innebär att de är mer svårmotiverade?

Alltså, jag har nån liten hemlig kärlek till riesenschnauzer så det är väl därför jag ser dem som ett alternativ här - min mamma hade en som ung och som den tiken var hade varit precis perfekt. Hon hade trivts utmärkt med att träna nåt seriöst ett par dagar i veckan och övrig tid bara ”vara med” och vara fullt nöjd med det. Genomsnäll men uppskattade att ”skrämma ovälkomna” (i vissa fall även ännu ej accepterade vänner som gick in utan att någon var hemma :D) genom att stirra och morra - helst framför dörren när de trodde att de skulle kunna gå ut igen.

Men jag har ju ingen aning om hon var generellt rastypisk eller mer ”one of a kind”, för monsterhanen som var i min träningsgrupp hade jag aldrig klarat av då han var väldigt fysiskt utmanande.
 
Det där är nog beroende på var man bor och i vilka hundträningskretsar man rör sig :).

Jag kan ju säga att häromkring är riesen inte alls en ovanlig bruksras på träning/tävlingsplan. Dobermann däremot kan jag nog ärligt säga att jag knappt har sett en enda under de år jag har varit runt Sverige och tränat/tävlat. På rak arm kommer jag just nu endast på en enda jag har sett live, och det var på en rallylydnadstävling.

Så av min personliga erfarenhet och där jag har rört mig är dobermanns långt mer ovanliga än riesen :) .
Jag har samma erfarenhet. Var relativt många riesens på den brukshundsklubb jag var aktiv (för en sisådär snart 15 år sen...), kelpie dominerade (kanske inte helt, men för att vara en såpass ovanlig ras som det var då i alla fall) och dobermann tror jag aldrig att jag såg en enda.
 
Ja, det är nog det där långsammare och hårdare som jag tolkar lite som snäppet mindre krävande, för att de har nån liten dos av självständighet. Men det kanske är helfel och bara innebär att de är mer svårmotiverade?

Alltså, jag har nån liten hemlig kärlek till riesenschnauzer så det är väl därför jag ser dem som ett alternativ här - min mamma hade en som ung och som den tiken var hade varit precis perfekt. Hon hade trivts utmärkt med att träna nåt seriöst ett par dagar i veckan och övrig tid bara ”vara med” och vara fullt nöjd med det. Genomsnäll men uppskattade att ”skrämma ovälkomna” (i vissa fall även ännu ej accepterade vänner som gick in utan att någon var hemma :D) genom att stirra och morra - helst framför dörren när de trodde att de skulle kunna gå ut igen.

Men jag har ju ingen aning om hon var generellt rastypisk eller mer ”one of a kind”, för monsterhanen som var i min träningsgrupp hade jag aldrig klarat av då han var väldigt fysiskt utmanande.
De riesenägare jag varit i kontakt med (på BK och tävlingar) har absolut inte haft hundar som enbart nöjt sig med att vara med och träna lite ibland. De är oftast en pain in the ass de första åren innan de mognar, och sen är det full rulle tills de stupar. Många tränar IPO vilket ändå säger en del om hur aktiva hundar vi pratar om.
Finns dock utställningslinjer som säkerligen är lugnare, men sådan avel brukar dras med en hel del andra problem och inget jag skulle stötta.
Jag älskar riesen men kommer nog aldrig orka ha en själv, har blivit allt för avskräckt efter att ha pratat och sett vad riesenägare lägger ned i tid och engagemang på sina hundar och en utställningsavlad är inget för mig.
 
De riesenägare jag varit i kontakt med (på BK och tävlingar) har absolut inte haft hundar som enbart nöjt sig med att vara med och träna lite ibland. De är oftast en pain in the ass de första åren innan de mognar, och sen är det full rulle tills de stupar. Många tränar IPO vilket ändå säger en del om hur aktiva hundar vi pratar om.
Finns dock utställningslinjer som säkerligen är lugnare, men sådan avel brukar dras med en hel del andra problem och inget jag skulle stötta.
Jag älskar riesen men kommer nog aldrig orka ha en själv, har blivit allt för avskräckt efter att ha pratat och sett vad riesenägare lägger ned i tid och engagemang på sina hundar och en utställningsavlad är inget för mig.
Menar absolut inte ”träna lite ibland”, utan rejäl, seriös träning några dagar i veckan. Men det är fullt möjligt att det inte är tillräckligt och utställningsavlad brukshund är absolut inte intressant. :)
 
De riesenägare jag varit i kontakt med (på BK och tävlingar) har absolut inte haft hundar som enbart nöjt sig med att vara med och träna lite ibland. De är oftast en pain in the ass de första åren innan de mognar, och sen är det full rulle tills de stupar. Många tränar IPO vilket ändå säger en del om hur aktiva hundar vi pratar om.
Finns dock utställningslinjer som säkerligen är lugnare, men sådan avel brukar dras med en hel del andra problem och inget jag skulle stötta.
Jag älskar riesen men kommer nog aldrig orka ha en själv, har blivit allt för avskräckt efter att ha pratat och sett vad riesenägare lägger ned i tid och engagemang på sina hundar och en utställningsavlad är inget för mig.

Håller med helt i det du säger ang riesens nivå/krav av aktivitet och träning :).
 
Större hundar av typisk vallhundsmentalitet brukar alla ha lite längre pälsar med en del underull precis som Schäfer och det verkade inte funka rent allergimässigt eller kunde bli riskabelt.

Kortpälsade gårdsvarer är oftast större, tyngre raser. Typ Broholmer. Men de är alla långt ifrån vallhundsmentaliteten.

Bruksraser som Riesen, Hoffe osv kräver mycket mer än gårdsjobb.

Önskemålen gör det svårt att checka alla boxarna. Den enda jag kommer på som någolunda skulle matcha in är Rottweiler. Som aveln blivit så kräver inte jättemycket numera. De är en lightvariant av brukshund och de både avskräcker och har en hyffsad vettig päls för att tåla lite utvistelse.
 
En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är nog avskräckande för objudna gäster (även om jag är övertygad om att deras larmande skall är alldeles tillräckligt för att folk ska vända innan de undersöker storleken på hundarna). :D

Jag är väl personligen inte jätteförtjust i tanken på att ha en hund i främsta syfte för vakt, men tänker inte vara omöjlig så tänker väl att jag åtminstone kan kolla om det finns någon ras som kan funka bra i det syftet och även glädja på andra plan.

Så nu till de sjukt jobbiga kraven:
- Helst inte för mycket jakt då det är en fördel om hunden kan vara lös på gården (även om staket absolut är en fullt möjlig investering).

- Inte alltför tung då jag är liten och mest sannolikt blir den som tar större delen av aktiveringen.

- Inte för ”svår”, om jag nu kan lyckas förklara det på ett bra sätt... Men jag uppskattar ”vallhundsmentaliteten” och är själv väldigt mjuk i mitt sätt. Föredrar hundar som vill jobba med mig framför att vilja utmana. Terriermentaliteten är ett exempel på något jag inte uppskattar, t.ex.

- Inte för liten (från medelstor och uppåt).

- Vaktegenskaper. Måste absolut inte vara extrema sådana (potentiellt ”farliga” går bort, räcker med något lite respektingivande som inte springer fram och viftar på svansen vid oönskat besök, typ - i alla fall om ni frågar mig).

- Helst inte alltför krävande när det kommer till aktivering - det här är dock kompromissbart då jag mer än gärna tränar aktivt med en hund av en ras som jag uppskattar att träna med, men kommer troligtvis behöva vara borta några dagar/vecka pga jobb, plus har häst så jag är ju lycklig om vi har ett hus kvar då jag kommer hem efter några dagar utan ordentlig aktivering mer än ”gårdsliv”, så att säga. :D

- Plus om pälsen är möjlig lite snällare för allergiker (behöver absolut inte vara allergivänlig, men scäferpäls är bland det värsta i sammanhanget, tyvärr).

Möjligt att jag kommer på mer efterhand. Schäfer går ju tyvärr bort pga pälsen som sagt, annars hade det absolut kunnat vara en kandidat som jag kan tänka mig att jag skulle kunna uppskatta att jobba med också.

Riesenschnauzer har kommit på tal - men min erfarenhet är mycket begränsad och väldigt spretig, allt från en enorm hane som var lite av ett monster och mer eller mindre konstant utmanade ägaren (vill minnas att han var unghund då dock), till visserligen envis, men i övrigt enkel tik som verkade rolig att jobba med. Så där tar jag gärna emot tankar och erfarenheter, tänker spontant att det i så fall skulle handla om en tik. Pälsen bör ju dessutom vara ett plus.

Australian Cattledog har nyligen dykt upp i mitt huvud också - men där har jag noll koll. Har själv haft australian kelpie och i princip allt jag vet är att cattledogen har mer vakt och är tuffare. Sen vet jag inte hur pälsen är, om den är väldigt lik schäferpäls?

Sambon har föreslagit rhodesian ridgeback också, men där känner jag mig rätt tveksam, för jag har fått för mig att den är lite väl tuff och självständig samtidigt som den har högt aktiveringsbehov?

Tar jättegärna emot förslag och tankar kring andra eventuella lämpliga raser också. Om det nu finns några såna. :)

Gården där jag jobbar har RR, jag tror ändå det skulle fungera för det ni önskar. De är väldigt mysiga och sällskapliga mot oss de känner men vaktar (skäller, går emot och ser hotfulla ut, tror dock inte de skulle "agera") mot främlingar. Skulle inte säga att de har tuff mentalitet om du med det menar "terrier" eller "utmanar" i träningen, dock så jag har jag bara träffat dem som vuxna tränade hundar så kan inte säga något om hur de var som unghundar. Aktiveringsmässigt skulle jag säga att de vi har behöver få springa av sig ibland och de brukar vara ute på några längre skogspromenader i veckan, men annars är det mest "gårdsliv". Vi har passat dem kortare perioder när ägarna varit bortresta och då har vi dem med oss ute i stallet och de har fått springa och leka på fälten under uppsikt men ingen speciell aktivering annars. De har hållt sig lugna även efter några dagar. Men som sagt - som yngre krävs det säkert lite mer.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 904
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 426
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 238
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 619
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp