Lämpliga vakthundsraser

Nu missuppfattade du nog frågan.
Frågan var vad du hade för erfarenhet av de raser som du rekommenderat?
Eftersom du upprepat i olika trådar talar emot de som har erfarenhet av raserna du länkat till så blir man ju nyfiken som tex nu angående Airedalterriern.
Att vara påläst är oändligt långt ifrån att skaffa sig kunskap genom erfarenhet.

Håller dock med dig om att inte underskatta medlemmars kunskap här på Buke. Många är mycket aktiva inom hundsport och avel och har stora nätverk som gett kunskap- bortom google.
Vilka raser har du rekommenderat?

Eurasier - jag äger en. Dalmatiner - en vän har haft en. Airedalterrier - en av min fars favoritraser och han var nära att skaffa en, men jag tror trimpälsen avskräckte och att den inte var tillräckligt stor. Det fanns en i mitt närområde när jag växte upp.
American Akita - mina grannar är hundvakt åt en hane och en tik. Båda är väldigt trevliga hundar och kvinnan rastar båda samtidigt utan att de drar i kopplet och kvinnan är inte storvuxen.
Chow chow - på hundklubben och ute i samhället.

Fler har jag inte rekommenderat i denna tråd.
 
Har haft runt mig en hel del ställande jakthundar med björnlinjer i sig och där i blandanat karelare. Visst skarpa hundar mot vilt men det farligaste som kunnat hända en tvåbent besökare har varit att blivit vält av allt hoppande och sedan pussad på.
Ok. Den som mina föräldrar hade var inte att lita på när det kom besökare. Han fick aldrig vara framme då. Han kunde gå till angrepp.
 
Vilka förslag tycker du passar ts? De du nämner som rekommenderats passar inte alls. De är för stora, för tunga och har fel pälstyp för en allergiker.

Den enda vakthund i lämplig storlek med rätt pälstyp är en av dem jag rekommenderat (airedalterriern). Den passar dock inte ts p ga att hen inte vill ha en terrier. .
Fast pälstypen är inte så hård som att det måste vara en icke-fällande ras. Vi har två corgis nu och de är inte allergivänliga, men funkar med medicinering. Generellt funkar korthåriga hundar sämst, långhåriga i regel bättre, så det är klart vi undviker värsta möjliga om vi kan. Men pälsen är inte det viktigaste och kan ju skilja mellan olika raser även om de verkar ha liknande päls, så där får vi ju testa i förväg så att det funkar okej vid en ny ras. Men pälsen är absolut inte prioriterat framför rätt egenskaper i övrigt.
 
Vilka raser har du rekommenderat?

Eurasier - jag äger en. Dalmatiner - en vän har haft en. Airedalterrier - en av min fars favoritraser och han var nära att skaffa en, men jag tror trimpälsen avskräckte och att den inte var tillräckligt stor. Det fanns en i mitt närområde när jag växte upp.
American Akita - mina grannar är hundvakt åt en hane och en tik. Båda är väldigt trevliga hundar och kvinnan rastar båda samtidigt utan att de drar i kopplet och kvinnan är inte storvuxen.
Chow chow - på hundklubben och ute i samhället.

Fler har jag inte rekommenderat i denna tråd.

Man måste ju inte rekommender något bara för att det är en rastråd. Har man ingen erfarenhet av en passande ras så tycker jag att det är bättre att hålla tyst och låta de som har något vettigt att tillföra ger tips.
Den enda jag kunde komma på som vaktar, ser respektingivande ut, nöjer sig med gårdsliv och lättare träning MEN som har lite will to please om man vill träna är Rottweiler.
Och då rekommenderar jag rasen utefter hur dagens avel gjort rasen och inte efter vad den en gång var och hur rasklubb och RAS skönmålar den som brukshund.
 
Vilka raser har du rekommenderat och vad har du för hunderfarenhet?

Jag är uppvuxen med vakthundraser (schäfrar och rottweiler) och dessutom ytterligare fyra raser. (boxer, karelsk björnhund, västsibirisk laika och hamilton stövare) Av de övriga var den karelska björnhunden den skarpaste vakthunden, fast det egentligen är en jaktspets som hör till de modigaste då den kan ställa björn. Ingen av dessa passar ts önskemål.

Min hund som fortfarande är i livet är en eurasier och den har jag rekommenderat. Den kan ev passa en allergiker, den är reserverad och en utmärkt varnare (dock ej vakthund - det är skillnad på varnare och vakthund, men det vet du säkert). Den följer rasstandarden. Alla eurasier gör inte det så man får välja en vars linjer gör det. Idag finns det uppfödare som avlar för att få fram sociala eurasier som älskar allt och alla. Den cocker spaniel vi hade var en utmärkt varnare, men absolut ingen vakthund eller i övrigt passande för ts önskemål.

Mina syskon och flera andra släktingar har och har haft hundar av skilda raser. I mitt närområde finns många hundar. Jag har gått kurser på brukshundklubben och ofta varit hundvakt.
Jag är påläst om olika hundraser och har följt kennlar och hundnyheter i ett flertal år.

Underskatta inte medlemmarna på Buke. När de frågar om raser vill de ha förslag på raser de inte tänkt på och därifrån gå vidare och söka. Ingen rusar iväg och köper en hund efter ett förslag på ett forum!

De som frågar om raser här vet att de ska vända sig till rasklubbar och uppfödare för mer info. Infon från forum är mycket begränsad, då de flesta pratar om en eller två individer av en specifik ras och dessutom anonymt. Man får ta det med en stor nypa salt. Bättre är att gå med i en facebook-grupp för en ras. Där står man med sitt namn och allt kan lättare kollas upp.
Jag har rekommenderat schnauzern. En ras som jag har god erfarenhet av. Den vaktar och har sträv trimpäls. Forskning visar ju dock att det inte finns någon stark korrelation mellan pälstyp och allergener. Jag har också förklarat att det kan vara svårt att hitta en ras som kombinerar vakt med vallhundsmentalitet.
 
Vilka förslag tycker du passar ts? De du nämner som rekommenderats passar inte alls. De är för stora, för tunga och har fel pälstyp för en allergiker.

Den enda vakthund i lämplig storlek med rätt pälstyp är en av dem jag rekommenderat (airedalterriern). Den passar dock inte ts p ga att hen inte vill ha en terrier. .
Schnauzer är en utmärkt vakthund då dem är avlad för ändamålet. Dessutom med en päls som trimmas och generellt därför inte fäller. Den är ungefär i storlek som TS efterfrågar.

men airedaleterrier är ff inte en generell vakthund oavsett om enstaka individer vakter. Enstaka individer säger inget om en hel ras. Alldeles oavsett vilken anekdotisk bevisföring du lägger fram.
 
@nilie "Infon från forum är mycket begränsad, då de flesta pratar om en eller två individer av en specifik ras och dessutom anonymt. Man får ta det med en stor nypa salt. Bättre är att gå med i en facebook-grupp för en ras. Där står man med sitt namn och allt kan lättare kollas upp."

Fast nä , väldigt många här känner varandra irl, eller känner till varandra irl, eller är uppfödare, eller tävlar aktivt, vilket man också kan kolla upp, frågar hellre här än nån random facebookgrupp, där min erfarenhet är att det späs på väldigt mycket för att upplevas som kunnig.
 
Schnauzer är en utmärkt vakthund då dem är avlad för ändamålet. Dessutom med en päls som trimmas och generellt därför inte fäller. Den är ungefär i storlek som TS efterfrågar.

men airedaleterrier är ff inte en generell vakthund oavsett om enstaka individer vakter. Enstaka individer säger inget om en hel ras. Alldeles oavsett vilken anekdotisk bevisföring du lägger fram.
Schnauzer (förr kallad mellanschnauzer) är absolut ingen vakthund. Den kan vara reserverad mot främlingar, men det betyder inte att den är en vakthund. Dessutom är den i minsta laget för ts önskemål ( 44 - 50 cm och 14 - 20 kg).
Airedalterriern är en vakthund enligt RAS. Dokument i RAS är sammansatta av rasansvariga i en rasklubb och är betydligt mer trovärdiga än när en anonym person berättar om en enstaka individ av en ras på ett hundforum.

Skillnader mellan individer i en ras kan vara större än skillnaden mellan två raser. Beskrivning av en enda hund säger inget om mentaliteten hos en ras generellt. Beskrivning av en enda hund kan vara trevligt att läsa, men säger inget om rasen i sin helhet.
 
Senast ändrad:
Man måste ju inte rekommender något bara för att det är en rastråd. Har man ingen erfarenhet av en passande ras så tycker jag att det är bättre att hålla tyst och låta de som har något vettigt att tillföra ger tips.
Den enda jag kunde komma på som vaktar, ser respektingivande ut, nöjer sig med gårdsliv och lättare träning MEN som har lite will to please om man vill träna är Rottweiler.
Och då rekommenderar jag rasen utefter hur dagens avel gjort rasen och inte efter vad den en gång var och hur rasklubb och RAS skönmålar den som brukshund.
För stor enl de önskemål som angetts. Fel päls dessutom. Mentaliteten passar, men ts vill ha en mindre hund med en päls som ger mindre allergen. Ts skriver att korthåriga hundar fungerar sämst för hens allergiske partner.
 
Schnauzer (förr kallad mellanschnauzer) är absolut ingen vakthund. Den kan vara reserverad mot främlingar, men det betyder inte att den är en vakthund. Dessutom är den i minsta laget för ts önskemål ( 44 - 50 cm och 14 - 20 kg).
Airedalterriern är en vakthund enligt RAS. Dokument i RAS är sammansatta av rasansvariga i en rasklubb och är betydligt mer trovärdiga än när en anonym person berättar om en enstaka individ av en ras på ett hundforum.

Skillnader mellan individer i en ras kan vara större än skillnaden mellan två raser. Beskrivning av en enda hund säger inget om mentaliteten hos en ras generellt. Beskrivning av en enda hund kan vara trevligt att läsa, men säger inget om rasen i sin helhet.

Dina citat om airedalen som kompetent inom i princip alla tävlings- och arbetsformer, inklusive vallning, rimmar inte med formuleringarna i senaste RAS. Där står tvärtom att en minoritet av hundarna deltar i tävlingar och prov förutom utställningar.
 
Dina citat om airedalen som kompetent inom i princip alla tävlings- och arbetsformer, inklusive vallning, rimmar inte med formuleringarna i senaste RAS. Där står tvärtom att en minoritet av hundarna deltar i tävlingar och prov förutom utställningar.
Kan du länka senaste RAS-dokumentet. Vore intressant att läsa det.
 
Hum, det är ju bara en googling bort. Exempelvis hittar en den här https://www.skk.se/sv/hundraser/airedaleterrier/
Tack! Den är reviderad 2017, så det är samma som jag läst förut. Jag trodde det fanns en nyare, men den kommer nog först nästa år. Formuleringen om vad rasen används till i världen finns kvar här i det senaste dokumentet: "Runt om i världen används airedaleterriern inom vitt skilda områden. Till exempel finns det i vår ras, älghundar, polishundar, servicehundar, minhundar, vakthundar, hundar man jagar fågel och björn med, ledarhundar osv. Listan kan göras lång för vad denna allroundhund används till."

Det finns väldigt lite skrivet om airedalterriern här på Buke. Jag hittade två trådar med airedalterrier i rubriken (en tråd 11 år gammal och en tråd 15 år gammal) Det var bra 2-3 svar i trådarna. Den medlem som hade en hund av rasen har inte varit aktiv på många år.
 
Tack! Den är reviderad 2017, så det är samma som jag läst förut. Jag trodde det fanns en nyare, men den kommer nog först nästa år. Formuleringen om vad rasen används till i världen finns kvar här i det senaste dokumentet: "Runt om i världen används airedaleterriern inom vitt skilda områden. Till exempel finns det i vår ras, älghundar, polishundar, servicehundar, minhundar, vakthundar, hundar man jagar fågel och björn med, ledarhundar osv. Listan kan göras lång för vad denna allroundhund används till."

Det finns väldigt lite skrivet om airedalterriern här på Buke. Jag hittade två trådar med airedalterrier i rubriken (en tråd 11 år gammal och en tråd 15 år gammal) Det var bra 2-3 svar i trådarna. Den medlem som hade en hund av rasen har inte varit aktiv på många år.

Javisst. Den formuleringen du citerar innebär att det kanske en gång har funnits en airedale som fungerat som älghund, polishund, servicehund, minhund, osv, i världen. Det säger absolut ingenting om hundrasens användbarhet just nu i den svenska populationen. I stycket innan står den meningen jag refererade, som mycket tydligare beskriver nuläget - dvs att en minoritet används i tävlingar eller prov. Ingen som letar älghund skulle välja en airedale bara för att en eller ett par hundar över ett antal hundra år funkat som det. I min hundras collie finns en handfull tjänstehundar. Det finns gubevars till och med några collies som ställer älg. Inte skulle jag rekommendera en collie till nån som söker tjänstehund eller jakthund för det?
 
Javisst. Den formuleringen du citerar innebär att det kanske en gång har funnits en airedale som fungerat som älghund, polishund, servicehund, minhund, osv, i världen. Det säger absolut ingenting om hundrasens användbarhet just nu i den svenska populationen. I stycket innan står den meningen jag refererade, som mycket tydligare beskriver nuläget - dvs att en minoritet används i tävlingar eller prov. Ingen som letar älghund skulle välja en airedale bara för att en eller ett par hundar över ett antal hundra år funkat som det. I min hundras collie finns en handfull tjänstehundar. Det finns gubevars till och med några collies som ställer älg. Inte skulle jag rekommendera en collie till nån som söker tjänstehund eller jakthund för det?
Används är ett verb presens och betyder att den används till det i dag. Ett RAS-dokument är skrivet av rasansvariga i klubben och man uttrycker sig inte så om man menar att en hund en gång i tiden användes till vakthund mm. Dåtid skrivs i preteritum, dvs man skriver användes.
RAS-dokument granskas språkligt för att vara ett korrekt officiellt dokument.
 
Används är ett verb presens och betyder att den används till det i dag. Ett RAS-dokument är skrivet av rasansvariga i klubben och man uttrycker sig inte så om man menar att en hund en gång i tiden användes till vakthund mm. Dåtid skrivs i preteritum, dvs man skriver användes.
RAS-dokument granskas språkligt för att vara ett korrekt officiellt dokument.

Det står att det "finns i rasen". Jag lovar att ingen har granskat detta dokument gällande om verbformen stämmer med nu levande hundar. Så nej, jag är absolut inte säker på att det just nu (eller år 2017) fanns airedales som användes som "älghundar, polishundar, servicehundar, minhundar, vakthundar, hundar man jagar fågel och björn med, ledarhundar" i Sverige, och isåfall var det MAX en hund i varje kategori, och det är HÖGT räknat.

Det är liksom inte det som är poängen med det stycket du citerar. Som sagt, stycket innan beskriver nuläget, och strategier och mål i RAS gör tydligt att det finns en önskan att pröva rasens arbetsegenskaper i mycket högre grad än vad som nu sker/skedde fram till 2017.

/mvh har varit med och uppdaterat RAS-dokument genom rasklubb
 
Det står att det "finns i rasen". Jag lovar att ingen har granskat detta dokument gällande om verbformen stämmer med nu levande hundar. Så nej, jag är absolut inte säker på att det just nu (eller år 2017) fanns airedales som användes som "älghundar, polishundar, servicehundar, minhundar, vakthundar, hundar man jagar fågel och björn med, ledarhundar" i Sverige, och isåfall var det MAX en hund i varje kategori, och det är HÖGT räknat. /mvh har varit med och uppdaterat RAS-dokument genom rasklubb
Står inget om Sverige. Självklart granskas officiella dokument. Tempusfel är allvarliga fel och ger en helt annan innebörd. Det är fler än en person som skriver ett RAS-dokument och det vore konstigt om alla gör samma språkfel.
 
Står inget om Sverige. Självklart granskas officiella dokument. Tempusfel är allvarliga fel och ger en helt annan innebörd.

Okej. Mitt påstående kvarstår även om vi blandar in hela världen. Vem ska hitta dessa tempusfel? Vem ska ha koll på alla dessa airedales i Sverige (eller gubevars hela världen) som gör alla dessa saker, och kolla så de inte dött innan RAS blivit fastställt av SKK? Herregud. Det är inte så en rasklubb arbetar med RAS, och det är inte så det stycket bör tolkas.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 071
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 457
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 256
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 636
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp