Lämpliga vakthundsraser

Precis som @Tuggben skrivit ovanför så får inte en hund ingripa hur som hellst.
Det är skillnad på vakthund och skyddshund.
En vakthund vaktar genom att varna och ställa ett hot.
En skyddshund avväpnar också.
För att träna skydd krävs licens som man får genom att först gå en kurs hos SBK.
Även en skyddstränad hund har hög retningströskel (om den är vettig) och det ska vara typ fara för liv innan man skickar sin hund på ett hot. En skyddshund ska inte aggera självmant lite hej vilt på vad som känns som hot. Den ska aggera på komando och ha lydnad och styrning.

Jag vet flera väktare och poliser som aldrig behövt sätta sina hundar i skarpt läge eftersom redan "vaktbeteendet" och ställandet varit fullt tillräckligt och avskräckande.

Så att köpa en hund som ska vakta OCH även skydda till sin gård behöver man inte om man inte är en typ stenrik kändis eller grovt kriminell.
 
"Unga vuxna"? Du har bevisligen aldrig jobbat aktivt i en rasklubb eller brukshundsklubb, hör jag. :rofl:

Unga vuxnas utbildning har ingenting med detta att göra.

Kan du inte bara ge dig nu? Tar du överhuvudtaget in det vi skriver till dig? Det är ju som att prata med en vägg. Majoriteten av gångerna du svarar så skriver du ju om något helt annat än det du skulle svara på.
Ok. Du menar att det är svårt att hitta en skapligt läs-och skrivkunnig person inom en rasklubb. Jag trodde inte att det var så illa. 😲
 
Ok. Du menar att det är svårt att hitta en skapligt läs-och skrivkunnig person inom en rasklubb. Jag trodde inte att det var så illa. 😲
Riktigt ordentlig korrläsning kan kräva mer än skapliga läs- och skrivkunskaper, framförallt om man själv skrivit texten eftersom man dels har svårt att se de fel man själv har svårt med och dels blir man lite hemmablind (eller så är det i alla fall för mig - jag tenderar att göra om samma fel om och om igen och jag tenderar att lättare se fel i någon annans text än mina egna).

I universitetskurserna jag hjälper till med händer det i i väldigt många tentor att någon student har läst och uppfattat en fråga annorlunda än den var ursprungligen var tänkt som. Och jag vet inte hur många gånger jag suttit med rättningen av en tenta eller en uppsats och antingen försökt förstå vad de menar eller fått markera att de behöver se om språket.
 
Du verkar ha missat den debatt som förts under rätt många år nu och som har sin upprinnelse i något just högskolor och universitet reagerat över.

https://spraktidningen.se/artiklar/2013/08/sa-skriver-studenterna

https://www.lararen.se/nyheter/inlarning/unga-skriver-daligt--valjs-bort-i-arbetslivet
Jag är väl medveten om detta. Jag upplever att det är elever med svenska som andraspråk som oftast har dessa brister. När jag läser uppsatser som publicerats från universitet/högskolor ser jag typiska andraspråksdrag i texterna. Elever med svenska som förstaspråk uttrycker sig korrektare. Hur många nyanlända är aktiva i rasklubbar? Jag tror inte att de är så många.
Rimligtvis bör det finnas ett antal medlemmar som kan uttrycka sig på korrekt svenska i en rasklubb.
 
Privatpersoner får inte träna en hund till skydd utan tillstånd. Vet inte varför du skriver om skyddshund eftersom det inte är aktuellt för en privatperson.

Däremot kan man känna sig trygg och uppleva ett skydd när hunden går emellan ägaren och angriparen. Hunden kan morra, visa tänderna och ställa sig upp på två ben mot inkräktaren. Om den spontant skulle hålla fast eller göra mer, tror jag inte man skulle bli åtalad om hunden reagerade i syftet att försvara mot en angripare. Så gjorde min familjs rottweiler vid något tillfälle. (skadade inte, men det andra). De flesta backar när en 60-kilos rottweilerhane går emellan och drar upp överkäken.

Jag håller med dig när du definierar en vakthund. Ställa ett hot ska då vara ett hot som upplevs som ett hot. Jag kallar inte en chihuahua som bjäbbar och blottar tänderna för en vakthund. En liten chihuahua väger ungefär som ett marsvin och då tror jag ett marsvin har starkare tänder eftersom de är gnagare.
Jag tror inte att du behöver förklara för andra här vad en vakthund är.

Och varför skulle inte en chihuahua vara en vakthund bara för att den är liten? De flesta backar nog bara det hörs att det är en hund även om det syns att den är liten. Våra små (5-10kg) ställer folk, även om de inte skrämmer någon. De gör på samma sätt som mastiffen fast mer intesivt och de hade inte gjort något mer.
 
Jag är väl medveten om detta. Jag upplever att det är elever med svenska som andraspråk som oftast har dessa brister. När jag läser uppsatser som publicerats från universitet/högskolor ser jag typiska andraspråksdrag i texterna. Elever med svenska som förstaspråk uttrycker sig korrektare. Hur många nyanlända är aktiva i rasklubbar? Jag tror inte att de är så många.
Rimligtvis bör det finnas ett antal medlemmar som kan uttrycka sig på korrekt svenska i en rasklubb.

Du kanske skulle behöva lite mer personlig erfarenhet av klubbarbete så slipper du gissa så vilt som du gör i tråden.
 
Jag är väl medveten om detta. Jag upplever att det är elever med svenska som andraspråk som oftast har dessa brister. När jag läser uppsatser som publicerats från universitet/högskolor ser jag typiska andraspråksdrag i texterna. Elever med svenska som förstaspråk uttrycker sig korrektare. Hur många nyanlända är aktiva i rasklubbar? Jag tror inte att de är så många.
Rimligtvis bör det finnas ett antal medlemmar som kan uttrycka sig på korrekt svenska i en rasklubb.

Du läste tydligen inte länkarna jag postade. Från den övre:

"Det rådet(Sic!) också enighet om att problemen inte är koncentrerade till de två grupper som har särskilda skäl att kämpa med språket: dyslektiker och studenter med annat modersmål. Snarare tvärtom."
 
Jag tror inte att du behöver förklara för andra här vad en vakthund är.

Och varför skulle inte en chihuahua vara en vakthund bara för att den är liten? De flesta backar nog bara det hörs att det är en hund även om det syns att den är liten. Våra små (5-10kg) ställer folk, även om de inte skrämmer någon. De gör på samma sätt som mastiffen fast mer intesivt och de hade inte gjort något mer
 
Man misstar sig inte på skallets klang och styrka. En liten hund bjäbbar med ljus röst och låter inte skrämmande på något sätt. Jämför skallet mellan en chihuahua och en rottweiler.
 
<snip>
American Akita - mina grannar är hundvakt åt en hane och en tik. Båda är väldigt trevliga hundar och kvinnan rastar båda samtidigt utan att de drar i kopplet och kvinnan är inte storvuxen.
<snip>

Du menar att du rekomenderar American Akita for att dina grannar ar hundvakter till tva valuppfostrade hundar? Om hundarna drar i kopplet har ingenting att gora med dem som ras ... endast deras uppfostran.

Mina hundar drar inte heller i kopplet ... sarskilt inte Mallen. Har ar definitivt en vakthund, en valuppfostrad vakthund, men inte alls vad TS fragar efter, sa det skulle inte fall mig in att recomendera en ras som inte passar.
 
Du menar att du rekomenderar American Akita for att dina grannar ar hundvakter till tva valuppfostrade hundar? Om hundarna drar i kopplet har ingenting att gora med dem som ras ... endast deras uppfostran.

Mina hundar drar inte heller i kopplet ... sarskilt inte Mallen. Har ar definitivt en vakthund, en valuppfostrad vakthund, men inte alls vad TS fragar efter, sa det skulle inte fall mig in att recomendera en ras som inte passar.
"Inte drar i kopplet" skrev jag för att TS skrev att hon är liten till växten. Det är TS som avgör om en ras passar eller ej. TS är moderator och påläst om raser. Jag tror hon vill ha lite allmän input bara. Rasen är inte så numerärt stor i Sverige och få har stor erfarenhet av den.

Jag läste ganska mycket om AA på amerikanska hundforum för ett antal år sedan. AA- ägare skrev att rasen var betydligt mindre krävande än en brukshund och de rekommenderade den till personer som ville ha en vakthund i hemmet. Jaktlust finns i rasen, men varierar hos individerna och en del ägare kunde ha dem lösa. AA passar en erfaren hundägare. Linjerna brukar variera i olika länder.
Amerikan Akita club skriver. (översatt av google)

"11. Hur mycket motion kommer min hund behöva?

  • En Akitas motionsnivå är medelhög; därför kommer de att vara nöjda med en bra daglig promenad eller jogga.
  • Akitas är inte kända för att vara en alltför hyperaktiv ras, men de kan både klättra och gräva, så en säker sex fot inhägnat område behövs när begränsas utomhus.
  • Akitas måste vara en integrerad del av familjens hushåll, inte en som huvudsakligen hålls som en "utomstående hund."
  • Akitas genetiskt starka jaktinstinkt kräver att de aldrig ska tillåtas att ströva loss eller bli av koppel i ett oinhägnat område."
Akita Breed Facts – Akita Club of America

Gå gärna in på olika hundforum i USA och läs om någon är intresserad av hur ägare upplever rasen idag. (Några år sen jag var inne). Det finns också ett flertal facebook-grupper om rasen.
 
"Inte drar i kopplet" skrev jag för att TS skrev att hon är liten till växten. Det är TS som avgör om en ras passar eller ej. TS är moderator och påläst om raser. Jag tror hon vill ha lite allmän input bara. Rasen är inte så numerärt stor i Sverige och få har stor erfarenhet av den.

Jag läste ganska mycket om AA på amerikanska hundforum för ett antal år sedan. AA- ägare skrev att rasen var betydligt mindre krävande än en brukshund och de rekommenderade den till personer som ville ha en vakthund i hemmet. Jaktlust finns i rasen, men varierar hos individerna och en del ägare kunde ha dem lösa. AA passar en erfaren hundägare. Linjerna brukar variera i olika länder.
Amerikan Akita club skriver. (översatt av google)

"11. Hur mycket motion kommer min hund behöva?

  • En Akitas motionsnivå är medelhög; därför kommer de att vara nöjda med en bra daglig promenad eller jogga.
  • Akitas är inte kända för att vara en alltför hyperaktiv ras, men de kan både klättra och gräva, så en säker sex fot inhägnat område behövs när begränsas utomhus.
  • Akitas måste vara en integrerad del av familjens hushåll, inte en som huvudsakligen hålls som en "utomstående hund."
  • Akitas genetiskt starka jaktinstinkt kräver att de aldrig ska tillåtas att ströva loss eller bli av koppel i ett oinhägnat område."
Akita Breed Facts – Akita Club of America

Gå gärna in på olika hundforum i USA och läs om någon är intresserad av hur ägare upplever rasen idag. (Några år sen jag var inne). Det finns också ett flertal facebook-grupper om rasen.
Vad spelar förarens storlek för roll för inköp av hund? Ska korta, späda personer hålla sig till hundar under 20 kg eller vadå?
Det går ju att fostra hunden att inte dra i kopplet...
Jag är strax över 150 cm lång, har 2 AA och ibland går jag med 4. Dessutom handikappad i armarna.

Då kan du väl passa på att lyssna på en som faktiskt har stor erfarenhet av rasen?

Ja de är mindre krävande än en brukshund aktiveringsmässigt, men från brukshund till att mest strosa runt och vakta en gård är ett väldigt stort steg. Dessutom vaktar de på ett sätt som inte TS vill ha.
Jaktlusten varierar från måttlig till enorm typ... Det är trots allt en jakthund i grunden.
Det framgår inte av citatet vad en "bra daglig promenad" innebär men om man beaktar att väldigt många hundar i USA inte promeneras alls så ska man kanske fundera på den meningen.

Varför citerar du USAs rasklubb förresten och inte vår svenska, det är ju trots allt i Sverige de flesta som bor i Sverige köper sig en AA? och som du skriver skiljer sig linjerna en del. Varför ska hon gå in och läsa i hundforum i USA och inte Svenska?
 
"Inte drar i kopplet" skrev jag för att TS skrev att hon är liten till växten. Det är TS som avgör om en ras passar eller ej. TS är moderator och påläst om raser. Jag tror hon vill ha lite allmän input bara. Rasen är inte så numerärt stor i Sverige och få har stor erfarenhet av den.

Jag läste ganska mycket om AA på amerikanska hundforum för ett antal år sedan. AA- ägare skrev att rasen var betydligt mindre krävande än en brukshund och de rekommenderade den till personer som ville ha en vakthund i hemmet. Jaktlust finns i rasen, men varierar hos individerna och en del ägare kunde ha dem lösa. AA passar en erfaren hundägare. Linjerna brukar variera i olika länder.
Amerikan Akita club skriver. (översatt av google)

"11. Hur mycket motion kommer min hund behöva?

  • En Akitas motionsnivå är medelhög; därför kommer de att vara nöjda med en bra daglig promenad eller jogga.
  • Akitas är inte kända för att vara en alltför hyperaktiv ras, men de kan både klättra och gräva, så en säker sex fot inhägnat område behövs när begränsas utomhus.
  • Akitas måste vara en integrerad del av familjens hushåll, inte en som huvudsakligen hålls som en "utomstående hund."
  • Akitas genetiskt starka jaktinstinkt kräver att de aldrig ska tillåtas att ströva loss eller bli av koppel i ett oinhägnat område."
Akita Breed Facts – Akita Club of America

Gå gärna in på olika hundforum i USA och läs om någon är intresserad av hur ägare upplever rasen idag. (Några år sen jag var inne). Det finns också ett flertal facebook-grupper om rasen.

Sa vitt jag sett har du rekommenderat en hel massa raser som TS tydligt sagt att hon ar ointeriserad av. Snalla ... SLUTA TJAFSA SONDER TS TRAD!
Jag tycker att du ar oerhort sjalvcentrerad och riktigt oforskamd som trollar sonder en trad med arliga fragor pa det har sattet.
 
Vad spelar förarens storlek för roll för inköp av hund? Ska korta, späda personer hålla sig till hundar under 20 kg eller vadå?
Det går ju att fostra hunden att inte dra i kopplet...
Jag är strax över 150 cm lång, har 2 AA och ibland går jag med 4. Dessutom handikappad i armarna.

Då kan du väl passa på att lyssna på en som faktiskt har stor erfarenhet av rasen?

Ja de är mindre krävande än en brukshund aktiveringsmässigt, men från brukshund till att mest strosa runt och vakta en gård är ett väldigt stort steg. Dessutom vaktar de på ett sätt som inte TS vill ha.
Jaktlusten varierar från måttlig till enorm typ... Det är trots allt en jakthund i grunden.
Det framgår inte av citatet vad en "bra daglig promenad" innebär men om man beaktar att väldigt många hundar i USA inte promeneras alls så ska man kanske fundera på den meningen.

Varför citerar du USAs rasklubb förresten och inte vår svenska, det är ju trots allt i Sverige de flesta som bor i Sverige köper sig en AA? och som du skriver skiljer sig linjerna en del. Varför ska hon gå in och läsa i hundforum i USA och inte Svenska?
Det var TS själv som skrev att hon inte ville ha en för storvuxen ras, eftersom hon var liten till växten.

Varför begränsa sig till Sverige? Många väljer att importera hundar. Du kan om du vill få den levererad med flyg utan att själv vara med. (Dock inget jag skulle vilja göra, men det är upp till var och en.)

Du har ett större utbud om du inte begränsar dig till Sverige. Eftersom rasen är så numerärt liten i Sverige finns större risk för nedärvda sjukdomar pga inavel och därmed också risk för sämre mentalitet. Avelsrekommendationerna säger att kullar ej ska överstiga 6,25% i inavelskoefficient. Det låter mycket tycker jag.

Jag tycker att rasen beskrivs mer positivt av den amerikanska rasklubben än den svenska.
 
Sa vitt jag sett har du rekommenderat en hel massa raser som TS tydligt sagt att hon ar ointeriserad av. Snalla ... SLUTA TJAFSA SONDER TS TRAD!
Jag tycker att du ar oerhort sjalvcentrerad och riktigt oforskamd som trollar sonder en trad med arliga fragor pa det har sattet.
Jag svarade på ditt inlägg. Sluta kommentera vad jag skriver så slipper du svar. Enkelt eller hur? Sluta läs mina inlägg är du snäll och besvara dem inte!
 
Det var TS själv som skrev att hon inte ville ha en för storvuxen ras, eftersom hon var liten till växten.

Varför begränsa sig till Sverige? Många väljer att importera hundar. Du kan om du vill få den levererad med flyg utan att själv vara med. (Dock inget jag skulle vilja göra, men det är upp till var och en.)

Du har ett större utbud om du inte begränsar dig till Sverige. Eftersom rasen är så numerärt liten i Sverige finns större risk för nedärvda sjukdomar pga inavel och därmed också risk för sämre mentalitet. Avelsrekommendationerna säger att kullar ej ska överstiga 6,25% i inavelskoefficient. Det låter mycket tycker jag.

Jag tycker att rasen beskrivs mer positivt av den amerikanska rasklubben än den svenska.
Nu har du faktiskt blivit upplyst flera gånger om att Ts INTE har storlek hugget i sten vilket hen även intygat. Hen har haft intresse för flera stora raser som bla Broholmer och kikar nu på Hoffe.

Kan du inte börja läsa och ta till dig vad som står?
 
Det var TS själv som skrev att hon inte ville ha en för storvuxen ras, eftersom hon var liten till växten.

Varför begränsa sig till Sverige? Många väljer att importera hundar. Du kan om du vill få den levererad med flyg utan att själv vara med. (Dock inget jag skulle vilja göra, men det är upp till var och en.)

Du har ett större utbud om du inte begränsar dig till Sverige. Eftersom rasen är så numerärt liten i Sverige finns större risk för nedärvda sjukdomar pga inavel och därmed också risk för sämre mentalitet. Avelsrekommendationerna säger att kullar ej ska överstiga 6,25% i inavelskoefficient. Det låter mycket tycker jag.

Jag tycker att rasen beskrivs mer positivt av den amerikanska rasklubben än den svenska.
Vad har det med gå fint i kopplet att göra?
Tror du verkligen att en person ny på en ras börjar med att strunta i svenska klubbar och uppfödare och direkt importerar en hund från andra sidan världen? Det händer såklart men vanligast torde vara att köpa i Sverige eller norden. Så få är inte AA att det inte går att få tag i en bra hund här om man vill ha en.
Tror du att alla uppfödare i Sverige bara använder andra svenska hundar? Då får du nog ta och läsa på några vändor till... Min yngsta tex är norsk/spansk...
6,25% är SKKS allmänna gräns inte nåt vi har hittat på i rasklubben. Om du läst RAS som du påstår hade du läst att vi i Sverige vill att uppfödarna ska hålla sig under 2,5%.

Så att rasen beskrivs "mer positivt" (i dina ögon) är alltså bättre än en ärlig bild av rasen? Vem gagnar det att skönmåla raser? Inte valpköparna och inte hundarna iaf.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 080
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 463
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 256
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 638
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp