Lämpliga vakthundsraser

Hedinn

Trådstartare
Moderator
En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är nog avskräckande för objudna gäster (även om jag är övertygad om att deras larmande skall är alldeles tillräckligt för att folk ska vända innan de undersöker storleken på hundarna). :D

Jag är väl personligen inte jätteförtjust i tanken på att ha en hund i främsta syfte för vakt, men tänker inte vara omöjlig så tänker väl att jag åtminstone kan kolla om det finns någon ras som kan funka bra i det syftet och även glädja på andra plan.

Så nu till de sjukt jobbiga kraven:
- Helst inte för mycket jakt då det är en fördel om hunden kan vara lös på gården (även om staket absolut är en fullt möjlig investering).

- Inte alltför tung då jag är liten och mest sannolikt blir den som tar större delen av aktiveringen.

- Inte för ”svår”, om jag nu kan lyckas förklara det på ett bra sätt... Men jag uppskattar ”vallhundsmentaliteten” och är själv väldigt mjuk i mitt sätt. Föredrar hundar som vill jobba med mig framför att vilja utmana. Terriermentaliteten är ett exempel på något jag inte uppskattar, t.ex.

- Inte för liten (från medelstor och uppåt).

- Vaktegenskaper. Måste absolut inte vara extrema sådana (potentiellt ”farliga” går bort, räcker med något lite respektingivande som inte springer fram och viftar på svansen vid oönskat besök, typ - i alla fall om ni frågar mig).

- Helst inte alltför krävande när det kommer till aktivering - det här är dock kompromissbart då jag mer än gärna tränar aktivt med en hund av en ras som jag uppskattar att träna med, men kommer troligtvis behöva vara borta några dagar/vecka pga jobb, plus har häst så jag är ju lycklig om vi har ett hus kvar då jag kommer hem efter några dagar utan ordentlig aktivering mer än ”gårdsliv”, så att säga. :D

- Plus om pälsen är möjlig lite snällare för allergiker (behöver absolut inte vara allergivänlig, men scäferpäls är bland det värsta i sammanhanget, tyvärr).

Möjligt att jag kommer på mer efterhand. Schäfer går ju tyvärr bort pga pälsen som sagt, annars hade det absolut kunnat vara en kandidat som jag kan tänka mig att jag skulle kunna uppskatta att jobba med också.

Riesenschnauzer har kommit på tal - men min erfarenhet är mycket begränsad och väldigt spretig, allt från en enorm hane som var lite av ett monster och mer eller mindre konstant utmanade ägaren (vill minnas att han var unghund då dock), till visserligen envis, men i övrigt enkel tik som verkade rolig att jobba med. Så där tar jag gärna emot tankar och erfarenheter, tänker spontant att det i så fall skulle handla om en tik. Pälsen bör ju dessutom vara ett plus.

Australian Cattledog har nyligen dykt upp i mitt huvud också - men där har jag noll koll. Har själv haft australian kelpie och i princip allt jag vet är att cattledogen har mer vakt och är tuffare. Sen vet jag inte hur pälsen är, om den är väldigt lik schäferpäls?

Sambon har föreslagit rhodesian ridgeback också, men där känner jag mig rätt tveksam, för jag har fått för mig att den är lite väl tuff och självständig samtidigt som den har högt aktiveringsbehov?

Tar jättegärna emot förslag och tankar kring andra eventuella lämpliga raser också. Om det nu finns några såna. :)
 
Någon av gårdshundarna. Finns ett antal. Schnauzer ex. skulle kunna passa. Kolla i grupp 2


Riesen är inte lämplig utifrån vad du beskriver att du vill göra. Det är en krävande brukshund.
 
Någon av gårdshundarna. Finns ett antal. Schnauzer ex. skulle kunna passa. Kolla i grupp 2


Riesen är inte lämplig utifrån vad du beskriver att du vill göra. Det är en krävande brukshund.
Schnauzer är väl inte en vakthund?
Jag aktiverar som sagt mer än gärna en hund (är inne på att skaffa kelpie igen i framtiden, t.ex), så länge jag trivs med mentaliteten.
 
Kan du utveckla lite mer med vad du menar med vakthund?
En som larmar?
En som avskräcker i utseende och ljud?
En som aggerar?

Hur mycket ska den vara ute? Många gårdsraser är släthåriga och fryser röven av sig om de ska vara ute mycket från mellersta sverige och uppåt.
 
Jag har hört gott om bullmastiffen. Tillräckligt stor för att avskräcka de flesta men egentligen mest glad och snäll samt inte så intresserade av jakt. De lär vara något rörligare och friskare än många andra mastiffraser. Obs detta är vad jag själv läst mig till efter att ha träffat en himla trevlig bullmastiff som gårdshund så ta detta mer som ett tips att läsa på om!
 
Jag och mitt ex hade en komondor, en ungersk herdehund. Hon var ca 70 cm i manken och vägde 40 kg, så det var en stor hund men inte tung och hon hade en atletisk exteriör. Vi höll henne kortklippt. Rasen ska annars ha rastaflätor och i utställningsringen har detta totalt slagit över så att hundarna har jättelånga, jättetunga pälsar. Klippt blir pälsen ungefär som hos en pudel.

Rasen ska bo ute med flocken och vakta den mot rovdjur (på fyra och två ben). Vår hade ett för ändamålet utmärkt temperament. De ska naturligtvis kunna arbeta självständigt, men hon hade inga problem med att försöka bestämma över oss. Skulle aldrig ha skett. Alla flockmedlemmar vakade hon över (speciellt kattungar). Besökare släpptes inte in, MEN när vi visade att de var ok accepterade hon dem på en gång. Hon fattade extremt snabbt vilka som tillhörde flocken, oavsett art. Andra gången en besökare kom blev hen igenkänd.

När vi bodde på landet höll hon sig på tomten, men naturligtvis ska den vara inhägnad. Hon hade noll jaktintresse. Att vakta var aktiveringen hon mådde bra av. Sommartid låg hon gärna på balkongen och höll koll. Sedan gillade hon att gå långa promenader och träna lite tricks.

Denna typ av hundar (det finns ju flera snarlika raser från olika syd- och mellaneuropeiska länder) kan vara skarpa och de släpper verkligen inte in inkräktare. Frågan är dock hur skarpa. Vår hade ett fullständigt hanterbart temperament och hon skulle som sagt aldrig ha vänt sig mot oss eller mot något av flockens djur. Det här var länge sedan, hunden var född 1993. Men det kan kanske vara värt att göra lite research och kolla upp hundtypen.
 
Jag tänker spontant på aussie. Vallhundsmentalitet men ska även ha en hel del vakt, roliga att träna med osv. Var dock noga med mentaliteten då det finns en del problem med rädslor. Detta är dock utifrån förutsättningen att du vill träna regelbundet med den på ett organiserat sätt - en bra aussie är nog inte nöjd med att hänga med på gården och gå långpromenader. Så den passar inte in på ditt krav om "inte för krävande" men där skrev du ju också att delen var kompromissbar.
 
Ingen alls tycker jag. Dvs, det ska jäkligt mycket till innan en person bör tänka "jag ska på riktigt köpa en hund som aktivt ska vakta mig/familjen/huset/osv". Alla stora (och många mellanstora) hundar har en avskräckande faktor bara genom sin existens. Där räcker det för 99,9% av alla hundägare, eller det borde, snarare.

Väldigt många hundraser larmar. Det är bra, och gäller de flesta som sagt. Det ger också en avskräckande effekt. Men vakta? Nej, släpp de tankarna så gör ni er själva och andra en stor tjänst.

Ni vill inte ha en för svår hund, inte för stort aktiveringsbehov, inte för stor, inte för tung, inte jakt, inte mkt pälsvård.. men den ska ändå vakta per automatik? Nej, bara nej. Släpp dessa tankar. Köp en hund som ser läskig ut, för all del, och som vanligtvis larmar, absolut! Men inte som ska vakta er.

Men visst, köp inte en retriever kanske.

Berner Sennen kunde passa er fint kanske. Trevlig hund utan alltför stort aktiveringsbehov även om den vill ha en del förstås. De har ett otroligt respektingivande larm. En hanne kanske är lite väl tung för er, men en tik är ju mindre isf. Passande gårdshund! Ett minus är de hälsoproblem som finns inom rasen som man bör kolla upp dock.
 
Senast ändrad:
Jag skulle säga nästan vilken lite större hund som helst som inte är fjäskglad mot människor utanför familjen, lägg på ett kraftfullt skall också så lär det vara avskräckande nog för de allra flesta. En hund med såpass mycket krut att den också fysiskt agerar kräver sin ägare och är inte heller en så skarp hund som medelhundägaren behöver.
 
Jag skulle säga nästan vilken lite större hund som helst som inte är fjäskglad mot människor utanför familjen, lägg på ett kraftfullt skall också så lär det vara avskräckande nog för de allra flesta. En hund med såpass mycket krut att den också fysiskt agerar kräver sin ägare och är inte heller en så skarp hund som medelhundägaren behöver.
Vad spelar det för roll om hunden är "fjäskglad" mot folk utanför familjen om den larmar när nån kommer? Om den ändå inte ska agera mot personen i fråga, så är det ju att föredra utifrån enbart det perspektivet (detta med vaktande, larmande, avskräckande).

Om man helt enkelt vill ha en hund som är mer likgiltig mot främlingar för att man gillar den typen av hund pga det, är förstås en annan sak.
 
Kan du utveckla lite mer med vad du menar med vakthund?
En som larmar?
En som avskräcker i utseende och ljud?
En som aggerar?

Hur mycket ska den vara ute? Många gårdsraser är släthåriga och fryser röven av sig om de ska vara ute mycket från mellersta sverige och uppåt.
Det beror lite på - larmande hundar har vi dock så den biten är inte alls nödvändig, så enbart larmande är ointressant.
Avskräckande i utseende och ljud vore det optimala, jag skulle säga det eller en som agerar (på lämplig nivå såklart, tänker där typ risenschnauzer som kan tala om att ”här kommer du inte in”, alternativt släpper in men inte ut).

Ute/inne är anpassningsbart, tanken är inte en hund som ska bo ute utan bo inne med oss och vara med oss ute när vi är ute - under förutsättning att den inte vill något annat. Min sambo jobbar heltid hemifrån, även utan covid, så det kommer gå att anpassa helt efter hunden.

Jag ser det lite som ett antingen eller, då jag är intresserad av att skaffa brukshund igen om tiden och viljan finns framöver när allt annat är på plats (hur mycket jag kommer behöva vara på kontoret när covid är över, hur mycket tid hästen kommer kräva beroende på uppstallningstyp t.ex efter hon är inriden osv). Och då antingen om det kan kombineras med sambons önskade vaktegenskaper är ju det kanon, alternativt får jag skaffa en brukshund av en typ jag önskar och en ”enkel, stor gårdshund” till sambon, t.ex.
 
Ingen alls tycker jag. Dvs, det ska jäkligt mycket till innan en person bör tänka "jag ska på riktigt köpa en hund som aktivt ska vakta mig/familjen/huset/osv". Alla stora (och många mellanstora) hundar har en avskräckande faktor bara genom sin existens. Där räcker det för 99,9% av alla hundägare, eller det borde, snarare.

Väldigt många hundraser larmar. Det är bra, och gäller de flesta som sagt. Det ger också en avskräckande effekt. Men vakta? Nej, släpp de tankarna så gör ni er själva och andra en stor tjänst.

Ni vill inte ha en för svår hund, inte för stort aktiveringsbehov, inte för stor, inte för tung, inte jakt, inte mkt pälsvård.. men den ska ändå vakta per automatik? Nej, bara nej. Släpp dessa tankar. Köp en hund som ser läskig ut, för all del, och som vanligtvis larmar, absolut! Men inte som ska vakta er.

Men visst, köp inte en retriever kanske.

Berner Sennen kunde passa er fint kanske. Trevlig hund utan alltför stort aktiveringsbehov även om den vill ha en del förstås. De har ett otroligt respektingivande larm. En hanne kanske är lite väl tung för er, men en tik är ju mindre isf. Passande gårdshund! Ett minus är de hälsoproblem som finns inom rasen som man bör kolla upp dock.
Ja, nu är det ju inte det vi är ute efter, utan jag vill kolla om det kan finnas en lämplig ras som funkar utifrån våra olika önskemål.

Jag har generellt bra koll på hundar och raser och vad en vaktande hund innebär, och det är givetvis inget vi kommer skaffa till varje pris. Men i och med att jag har mest erfarenhet av vallhundstyper av arbetande hundar vill jag se om vi kan hitta en lämplig kompromiss. Men jag anser mig ha vetorätt i frågan då jag räknar med att jag kommer få stå för främsta aktiveringen, och hittar jag inget som jag anser lämpligt och hanterbart så får sambo nöja sig med larmande hundar och inbrottslarm. :)
 
Ja, nu är det ju inte det vi är ute efter, utan jag vill kolla om det kan finnas en lämplig ras som funkar utifrån våra olika önskemål.

Jag har generellt bra koll på hundar och raser och vad en vaktande hund innebär, och det är givetvis inget vi kommer skaffa till varje pris. Men i och med att jag har mest erfarenhet av vallhundstyper av arbetande hundar vill jag se om vi kan hitta en lämplig kompromiss. Men jag anser mig ha vetorätt i frågan då jag räknar med att jag kommer få stå för främsta aktiveringen, och hittar jag inget som jag anser lämpligt och hanterbart så får sambo nöja sig med larmande hundar och inbrottslarm. :)

Ja..jag tror alltså du förstår, men därför blir jag så förbryllad över frågeställningen. Ni kommer inte kunna köpa en på riktigt vaktande hund och inte lägga ner REJÄLT med tid på träning och uppfostran, samt att ni då får ett stort medföljande ansvar på köpet. Man köper inte bara en vakthund så vaktar den sen utan att man behöver tänka så mycket på det. Det blir absolut inte ett lättare liv för er situation än en brukshund ni skulle träna till skydd, eller nått dyl. Det sistnämnda skulle också vara säkrare för alla inblandade.

Förstår inte riktigt vad frågan ens är. Det är lite som att man tänker sig köpa en vallhund till fåren, som dessutom inte är en BC/WK, och att den ska fungera bra till ändamålet utan att man behöver träna den särskilt.

Du skrev ju vakthund, och skiljde det från larmande hund. Vad menar du att hunden ska göra när den ska vakta isf då?
 
Vad spelar det för roll om hunden är "fjäskglad" mot folk utanför familjen om den larmar när nån kommer?

För att jag tänker att en mer neutral sinnesstämning mot andra än flocken delvis kan förstärka den avskräckande effekten. Det handlar inte om att hunden ska vara kass socialt på något sätt, utan bara att den ska ge ett mer bistert intryck för den oinvigde. Du må tycka att det låter hur dumt som helst men då behöver du inte svara mer.
 
Det beror lite på - larmande hundar har vi dock så den biten är inte alls nödvändig, så enbart larmande är ointressant.
Avskräckande i utseende och ljud vore det optimala, jag skulle säga det eller en som agerar (på lämplig nivå såklart, tänker där typ risenschnauzer som kan tala om att ”här kommer du inte in”, alternativt släpper in men inte ut).

Ute/inne är anpassningsbart, tanken är inte en hund som ska bo ute utan bo inne med oss och vara med oss ute när vi är ute - under förutsättning att den inte vill något annat. Min sambo jobbar heltid hemifrån, även utan covid, så det kommer gå att anpassa helt efter hunden.

Jag ser det lite som ett antingen eller, då jag är intresserad av att skaffa brukshund igen om tiden och viljan finns framöver när allt annat är på plats (hur mycket jag kommer behöva vara på kontoret när covid är över, hur mycket tid hästen kommer kräva beroende på uppstallningstyp t.ex efter hon är inriden osv). Och då antingen om det kan kombineras med sambons önskade vaktegenskaper är ju det kanon, alternativt får jag skaffa en brukshund av en typ jag önskar och en ”enkel, stor gårdshund” till sambon, t.ex.
Vill du ha en brukshund främst, så passar ju dobermann in på allt utom vallhundsmentalitet (jakt är beroende på linjer, men jag skulle aldrig ha vakthund utan staket oavsett - det är rätt farligt).
Men det gäller ju att första punkten isf är att du vill ha brukshund och ingen seriös uppfödare av bruksras säljer till enbart att ha som gårdvar.
Sen larmar (eller verkar mest avskräckande) mest bruksraser med, ingen av dem är ju direkt avlade för att verkligen vakta och de flesta kommer släppa in den som bara trampar in - men visst, de ser ju farliga ut om någon kommer så det är nog få som gör det.
 
Det blir absolut inte ett lättare liv för er situation än en brukshund ni skulle träna till skydd, eller nått dyl. Det sistnämnda skulle också vara säkrare för alla inblandade.
Beror ju på vad du menar, menar du skydd som sport - absolut, men det har ju ingenting med att vakta/bli skyddad att göra.
Träna personskydd/försvar ger ju i princip en lika farlig hund som den första typen du skriver om.
 
OM ni vill ha en vakthund anser jag att ni måste ha ett staket.

Sedan är en vakthund för mig någon som vaktar och är beredd att ingripa. Är det vad ni är ute efter? Eller vill ni ha någon som larmar och övervakar en ev. besökare?
Det har du helt rätt i, och staket är högst aktuellt redan, bara för enkelhetens skull även med dagens hundar.

Jag skulle säga larmar och övervakar. Sambo önskar en som ingriper (typ även mot rovdjur) då han är uppväxt med hund av sån ras - men där säger jag tvärnej och han har förstått att hans bild av såna hundar är lite förskönad och vilka risker det faktiskt innebär. Så det är ju egentligen vad han är ute efter, men något respektingivande och övervakande skulle han helt klart vara nöjd med. Men som sagt, det är under förutsättning att vi hittar något som känns väldigt lämpligt och kan fungera på flera plan. Något potentiellt farligt eller som jag riskerar att inte klara av är absolut inte aktuellt.
 
För att jag tänker att en mer neutral sinnesstämning mot andra än flocken delvis kan förstärka den avskräckande effekten. Det handlar inte om att hunden ska vara kass socialt på något sätt, utan bara att den ska ge ett mer bistert intryck för den oinvigde. Du må tycka att det låter hur dumt som helst men då behöver du inte svara mer.
Det "dumma" i det är att det är bra mycket säkrare att ha en hund som gillar främlingar lite för mycket än för lite. Och om det viktiga är att man vill att hunden ska larma så spelar det ingen roll. Visst, om det är för nån slags respektingivande faktor när en främmande person väl kommit hem till dig såsom du beskriver, då förstår jag lite hur du menar. Men då får man helt enkelt hoppas att personen i fråga blir rädd för en hund som förhåller sig helt neutralt till dem pga just det. Jag skulle personligen tro att en stor hund som springer rakt fram mot den oinbjudne för att hoppa och slicka den i ansiktet faktiskt är mer avskräckande isf.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 838
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 232
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 177
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 517
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp