Lämpliga vakthundsraser

Egentligen borde väl rottis vara ett alternativ? Släktingar har haft rottis som gårdshundar (inkl uppfödning) i väldigt många (ca 50) år och de hundarna har nästan alla varit perfekta med lagom vakt, absolut avskräckande, släpper in välkomna och kan hålla kvar oönskade inkräktare. De har haft tillräckligt med mental stimulans av att hålla reda på vad som händer på gården (tyckte lydnadsträning var ganska långtråkigt). Men den enda som inte var mentalt stabil var inte rolig.
Råkade nyligen i tjänsten av misstag gå in på en gård med en rottis ute. Skällde och kom emot men lät sig sedan klappas när jag uppenbarligen var snäll (husse var ute). Hade jag inte varit rottisvan hade jag nog blivit ganska rädd (min kollega såg lite blek ut)
Edit: funkar kanske inte med den pälsen?

Rottis borde definitivt vara ett alternativ. Min gamla dam skallde bara nar det behovdes, trots att jag hade haststaket (i tra) runt hela garden som hon latt kunnat ta sig ut ur gjorde hon aldrig det, INGEN kom in nar hon var ute om jag inte sa att det var okay. :D Nar jag korde runt hela (och det var verkligen hela) USA ensam i en (typ) husvagn var det aldrig nagra problem att stanna och sova en natt pa en rastplats eller en okenplatt bredvid vagen.
Ett par ganger var det markliga personer pa rastplatsen som sag "mysko" ut ... bada gangerna tog Miss Mandy och jag en promenad och de valde att inte ens komma fram till mig. :cool:

Vid ett tillfalle kom en kille som skulle kolla vara termit fangare (termite traps, har ingen aning om vad det heter pa Svenska) Miss Mandy var ute pa framsidan och jag var (med oronpluggar lyssnande pa musik) pa baksidan.
Nar jag stiger upp pa verandan ser jag hunden som sitter och lutar sig mot dorren in ... och en keps som sticker upp pa andra sidan verandan. Mannen reser sig och sager att jag har den mest fantastiska hund i varlden. (jag sag ut ungefar sa har:crazy::angel:)
Kommer du ihag nar jag var har forut (minst ett ar sedan) och du sa att jag skulle klappa hunden sa hon skulle kanna igen mig? (jag nastan hyper ventilerade nar jag insag att jag sagt det och han trodde pa mig) Well, nar jag kom klappade jag henne och hon viftade pa svansen, men nar jag tankte knacka pa dorren for att tala om att jag var har sa slutade svansen vifta och hon morrade. Nar jag da tog ett steg bakat och sankte handen viftade hon pa svansen igen. Sedan foljde hon mig hit till baksidan av huset.

Min nuvarande rottis vaktar ingenting ... Hon gommer sig bakom mig och hoppas att jag ska kunna skydda henne ... men alla ar precis lika radda for henne som for min ordentliga vaktande rottis. och mycket mer radd for henne (som alskar folk och springer fram for att bli klappad) an for min malle som absolut inte gillar manniskor. Go figure!

Am. Akitan faller Hårt på både jaktlust och temperament tror jag nog. :D Inte alltid jättelätt att ha i hushållet med flera andra hundar heller.

Jag har dalig peil pa American Akitas, de jag traffat har dock varit mycket trevliga med mycket liten jaktlust. De har varit mer som normala "working dogs" i temperamentet och inte direkt gillat framande, men om familjen bjuder in dem ar de accepterade aven om hunden inte gillar att bli klappad av dem.
 
Jag har dalig peil pa American Akitas, de jag traffat har dock varit mycket trevliga med mycket liten jaktlust. De har varit mer som normala "working dogs" i temperamentet och inte direkt gillat framande, men om familjen bjuder in dem ar de accepterade aven om hunden inte gillar att bli klappad av dem.

Jaktlusten kan vara rätt rejäl har jag upplevt om än inte riktigt däruppe med Akita Inus, jag har inte träffat på någon som kunnat ha sin lös out and about. Det har i och för sig rätt ofta varit för att de inte är hundsäkra också.
Om temperamentet tänkte jag mest på att TS skrev att hon tyckte om en samarbetsvillig och gärna förig hund. Akitan har ju oftast väldigt gott om egen vilja. :)
 
Jaktlusten kan vara rätt rejäl har jag upplevt om än inte riktigt däruppe med Akita Inus, jag har inte träffat på någon som kunnat ha sin lös out and about. Det har i och för sig rätt ofta varit för att de inte är hundsäkra också.
Om temperamentet tänkte jag mest på att TS skrev att hon tyckte om en samarbetsvillig och gärna förig hund. Akitan har ju oftast väldigt gott om egen vilja. :)

True, de ar definitivt independent.
 
Mest risk för att bli hopptacklad faktiskt :angel: 😂
Nej men Ammo släpper glatt in alla som verkar höra hemma här men han läser direkt om man är osäker/hundrädd. Då är man inte välkommen ;)
Känner igen det där. Hundrädda personer är rädda på goda grunder, eftersom hundarna faktiskt agerar skrämmande emot dem. Ett olösligt problem?
 
Känner igen det där. Hundrädda personer är rädda på goda grunder, eftersom hundarna faktiskt agerar skrämmande emot dem. Ett olösligt problem?
Ja, problemet blir att hundarna agerar på adrenalinet och så blir det en ond cirkel.

Ammo får därmed inte hälsa på folk jag inte känner för risken att han skrämmer någon. Han gör såklart inget, men det räcker ju att en dobermann spänner blicken i dig och skäller för att man ska bli rejält rädd om man redan är lite osäker. Jag tänker att det är extremt viktigt för oss med hundar som reagerar lätt på sånt att vi håller koll på våra hundar så hundrädda får bra upplevelser.
Vår förra granne var extremt hundrädd men i slutet kunde vi st och prata på nån meters avstånd utan problem för hon litade på mig, att jag har koll på hunden.

Sen, Ammo är väl lite mer "extrem" än snittet, han är trots allt tjänstehundsavlad.
 
Mest risk för att bli hopptacklad faktiskt :angel: 😂
Nej men Ammo släpper glatt in alla som verkar höra hemma här men han läser direkt om man är osäker/hundrädd. Då är man inte välkommen ;)
Sån är min också, och det är rätt klurigt ibland - det hjälper liksom inte att en säger "slappna av och var inte rädd så kommer han sluta!" när hunden står och stirrar med rest nacke och gurglar sådär lagom trevligt. Det värsta är personer som hävdar att de inte är rädda det minsta, men så är de rädda, så det kommer som en överraskning för både min hund och mig själv. Även om inget händer så blir ju såklart rädslan värre av en sån upplevelse. Min gamla tik var tvärtom och kunde verkligen bota hundrädda: hon ignorerade rädda och sen närmade hon sig långsamt och icke-konfrontativt tills hon som av en händelse hade strukit sig mot en hand. Hon lirkade sig varligt in tills den hundrädda satt och klappade och var jättelycklig. Jag måste ju säga att jag föredrar den sortens beteende, men det är lustigt, för hon var egentligen inte särskilt tillgänglig, hade massor av integritet och var ganska reserverad mot okända (men inte alls rädd) medan nuvarande grabb är balanserat öppen, tillgänglig och social, en trevlig prick helt enkelt. Men inte om nån är rädd. :cautious:
 
Briard såklart!
Check på alla dina krav ju.
Gillar man inte pälsen (som faktiskt inte är särskilt krävande) så är det bara och klippa ned, fäller inte och som bonus ser de som nedklippta lite ut som den önskade riesen. 😁
Vår skiljer på grannar och okända. Larmar duktigt utan att stå och gapa. Snäll och social men helt ofjäskig. En stor personlighet.
Sambons (som har haft labbe och flat innan) utlåtande om sin nya ras: "Varför har inte alla en briard? Bästa rasen!"
Vi bor på gård och hade samma önskemål på hund som ni.
 
Har fått samma fråga flera ggr av olika människor, när hunden stoppat dem vid grinden; "jaha öh, är han en sån som bara låter, eller?" Då svarar hunden "Try me." och så är det inte mer med det.
 
Slår ett slag för schnauzer (standard-varianten). Dom både ser ut och låter rätt respektingivande. Här hemma kan ingen smyga sig in obemärkt, var rätt besvärligt när vi bodde i lägenhet 🙈🙈.
Finns viss jakt i dom dock så ett staket är kanske en förutsättning
 
Svaret föll bort på något vis men här kommer det (svar på nilies inlägg):
Stämmer inte speciellt bra med TS önskemål...
Enorm jaktlust
Relativt tunga (tik runt 40 kg)
Om man gillar vallhundar så kommer man inte gilla en AA, de är typ tvärt emot vallhundar, noll will to please, självständiga och kan själv. Rejält skarpa, hårda hundar.
Kan ha problem med andra hundar, av båda kön.
Vaktar gör de, men mer än vad TS beskriver sig vara ute efter. De är dessutom en tyst ras.
Tror inte de skulle vara lyckliga av att mest strosa runt på en gård, de vill göra mer än så. Mina kan helt klart nöja sig med några lugna dagar med mest häng på gården men blir det regelbundet hittar de på egna saker att roa sig med...
 
En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är nog avskräckande för objudna gäster (även om jag är övertygad om att deras larmande skall är alldeles tillräckligt för att folk ska vända innan de undersöker storleken på hundarna). :D

Jag är väl personligen inte jätteförtjust i tanken på att ha en hund i främsta syfte för vakt, men tänker inte vara omöjlig så tänker väl att jag åtminstone kan kolla om det finns någon ras som kan funka bra i det syftet och även glädja på andra plan.

Så nu till de sjukt jobbiga kraven:
- Helst inte för mycket jakt då det är en fördel om hunden kan vara lös på gården (även om staket absolut är en fullt möjlig investering).

- Inte alltför tung då jag är liten och mest sannolikt blir den som tar större delen av aktiveringen.

- Inte för ”svår”, om jag nu kan lyckas förklara det på ett bra sätt... Men jag uppskattar ”vallhundsmentaliteten” och är själv väldigt mjuk i mitt sätt. Föredrar hundar som vill jobba med mig framför att vilja utmana. Terriermentaliteten är ett exempel på något jag inte uppskattar, t.ex.

- Inte för liten (från medelstor och uppåt).

- Vaktegenskaper. Måste absolut inte vara extrema sådana (potentiellt ”farliga” går bort, räcker med något lite respektingivande som inte springer fram och viftar på svansen vid oönskat besök, typ - i alla fall om ni frågar mig).

- Helst inte alltför krävande när det kommer till aktivering - det här är dock kompromissbart då jag mer än gärna tränar aktivt med en hund av en ras som jag uppskattar att träna med, men kommer troligtvis behöva vara borta några dagar/vecka pga jobb, plus har häst så jag är ju lycklig om vi har ett hus kvar då jag kommer hem efter några dagar utan ordentlig aktivering mer än ”gårdsliv”, så att säga. :D

- Plus om pälsen är möjlig lite snällare för allergiker (behöver absolut inte vara allergivänlig, men scäferpäls är bland det värsta i sammanhanget, tyvärr).

Möjligt att jag kommer på mer efterhand. Schäfer går ju tyvärr bort pga pälsen som sagt, annars hade det absolut kunnat vara en kandidat som jag kan tänka mig att jag skulle kunna uppskatta att jobba med också.

Riesenschnauzer har kommit på tal - men min erfarenhet är mycket begränsad och väldigt spretig, allt från en enorm hane som var lite av ett monster och mer eller mindre konstant utmanade ägaren (vill minnas att han var unghund då dock), till visserligen envis, men i övrigt enkel tik som verkade rolig att jobba med. Så där tar jag gärna emot tankar och erfarenheter, tänker spontant att det i så fall skulle handla om en tik. Pälsen bör ju dessutom vara ett plus.

Australian Cattledog har nyligen dykt upp i mitt huvud också - men där har jag noll koll. Har själv haft australian kelpie och i princip allt jag vet är att cattledogen har mer vakt och är tuffare. Sen vet jag inte hur pälsen är, om den är väldigt lik schäferpäls?

Sambon har föreslagit rhodesian ridgeback också, men där känner jag mig rätt tveksam, för jag har fått för mig att den är lite väl tuff och självständig samtidigt som den har högt aktiveringsbehov?

Tar jättegärna emot förslag och tankar kring andra eventuella lämpliga raser också. Om det nu finns några såna. :)
Airedalterrier? En tik väger 18-20 kg. Mankhöjd för hanar är 58–61 cm och tikar 56–59 cm.
Den kan vara jobbig som unghund, men blir lugnare som vuxen hund. Pälsen ska trimmas 2-3 ggr/år. Trimpälsar kan ev funka för en allergisk person.
Airedaleterrier – valpar till salu | Köpahund.se (skk.se)

I ett tidigare inlägg föreslog jag bl a eurasier. Det finns en del allergiker som tål den rasen trots att det är en fällande ras. I facebookgruppen Eurasier Sverige var det en person som frågade om det. En uppfödare svarade att det kan bero på individen. Hen hade sålt en valp till en familj med en allergisk person. De gjorde ett test på Allergenius. Först skickade den allergiska in prov för sin profil, sen tog uppfödaren prov på alla valpar. Svaret visade att en av valparna passade betydligt bättre till personens profil än de andra. De fick köpa den valpen och hittills hade allt gått bra. Jag har aldrig hört talas om att man kan göra så, så det var intressant.

Medlemmar i gruppen skriver i ganska nya inlägg om hur deras eurasier varnar/vaktar. En del gör det, men inte alla. Min eurasier är storvuxen och hon har skrämt ett flertal dörrförsäljare. Eurasier har ett grovt och mörkt skall och man kan tro att det är en betydligt större ras som skäller. När jag är ute med min tik är det ganska många som går undan och inte gärna vill mötas. Speciellt människor från utomeuropeiska länder verkar vara extra försiktiga och en del är livrädda. Jag har fått frågan om det är varg i min hund.

En mindre ras som folk ofta känner sig obekväm med är amstaff terrier. Den har dåligt rykte som fd kamphund.

American staffordshire terrier | Svenska Kennelklubben (skk.se)
 
Airedalterrier? En tik väger 18-20 kg. Mankhöjd för hanar är 58–61 cm och tikar 56–59 cm.
Den kan vara jobbig som unghund, men blir lugnare som vuxen hund. Pälsen ska trimmas 2-3 ggr/år. Trimpälsar kan ev funka för en allergisk person.
Airedaleterrier – valpar till salu | Köpahund.se (skk.se)

I ett tidigare inlägg föreslog jag bl a eurasier. Det finns en del allergiker som tål den rasen trots att det är en fällande ras. I facebookgruppen Eurasier Sverige var det en person som frågade om det. En uppfödare svarade att det kan bero på individen. Hen hade sålt en valp till en familj med en allergisk person. De gjorde ett test på Allergenius. Först skickade den allergiska in prov för sin profil, sen tog uppfödaren prov på alla valpar. Svaret visade att en av valparna passade betydligt bättre till personens profil än de andra. De fick köpa den valpen och hittills hade allt gått bra. Jag har aldrig hört talas om att man kan göra så, så det var intressant.

Medlemmar i gruppen skriver i ganska nya inlägg om hur deras eurasier varnar/vaktar. En del gör det, men inte alla. Min eurasier är storvuxen och hon har skrämt ett flertal dörrförsäljare. Eurasier har ett grovt och mörkt skall och man kan tro att det är en betydligt större ras som skäller. När jag är ute med min tik är det ganska många som går undan och inte gärna vill mötas. Speciellt människor från utomeuropeiska länder verkar vara extra försiktiga och en del är livrädda. Jag har fått frågan om det är varg i min hund.

En mindre ras som folk ofta känner sig obekväm med är amstaff terrier. Den har dåligt rykte som fd kamphund.

American staffordshire terrier | Svenska Kennelklubben (skk.se)
Airedaleterrier är inget gårdsvar och rasen har en del jakt i sig, så de kan vara svåra att ha lösa.

Amstaff - kan inte tänka mig en sämre vakthund faktiskt (kanske labbe). Amstaffen må se "farlig" ut men en frisk och mentalt bra amstaff är glad i människor.

Generellt sätt är terrier inga vidare vakthundar då de aldrig avlats för ändamålet. Är det vakthund man är ute efter finns dessa uteslutande i grupp 1 och 2. Med på köpet får man också de negativa egenskaper som en vakthund innehar i syfte att just vakta. Framförallt handlar det om en misstänksamhet mot främmande människor vilket kan ställa till problem i vårt öppna och sociala samhälle om man inte är bered på detta.
 
Senast ändrad:
Tänker spontant amerikansk bulldog. Min exgranne födde upp dessa. Stora, utseendemässigt något du vill undvika om du inte känner dom samt ett imponerande skall när någon kom nära huset. Definitivt att folk tänkte efter en extra gång om det var en bra idé att gå närmare.

Om man väl gjorde det så kom de fram, nosade på en och gick sedan iväg men hade ett öga på dig.

När man känner dom är de väldigt lojala men inga kelgrisar. Dom säger hej och går sedan och lägger sig eller tar en sväng runt tomten för att "checka av".

Vet dock inte hur avelsbasen ser ut i Sverige. De kan inte reggas i skk har jag för mig

20190827_205104.jpg
 
Airedaleterrier är inget gårdsvar och rasen har en del jakt i sig, så de kan vara svåra att ha lösa.

Amstaff - kan inte tänka mig en sämre vakthund faktiskt (kanske labbe). Amstaffen må se "farlig" ut men en frisk och mentalt bra amstaff är glad i människor.

Generellt sätt är terrier inga vidare vakthundar då de aldrig avlats för ändamålet. Är det vakthund man är ute efter finns dessa uteslutande i grupp 1 och 2. Med på köpet får man också de negativa egenskaper som en vakthund innehar i syfte att just vakta. Framförallt handlar det om en misstänksamhet mot främmande människor vilket kan ställa till problem i vårt öppna och sociala samhälle om man inte är bered på detta.
TS önskar inte en skarp vakthund. För hen räcker det med "något respektingivande som inte viftar på svansen till främlingar". Airedalterriern ser respektingivande ut, speciellt en hane som är större än en tik. Den kallas "Kungen av terrier". I RAS står att airedalterriern används som vakthund.

TS vill gärna ha en hund med vallaregenskaper och airedalterriern används som bisonvallare.

RAS: "Runt om i världen används airedaleterriern inom vitt skilda områden. Till exempel finns det i vår ras bisonvallare, älghundar, polishundar, servicehundar, minhundar, vakthundar, hundar man jagar fågel och björn med, ledarhundar osv. Listan kan göras lång för vad denna allroundhund används till."

RAS 2012-2016.pdf (airedale.nu)
 
Mamma hade Newfoundland när hon var yngre. På den tiden var hunden lös ute på (inhängnad) gård hela dagarna när mamma jobbade (nu pratar vi 70-tal) och det var många gånger hon fick samtal på jobbet från tex brevbärare att hunden inte släppte ut han igen. 🙈🤣 Rörde sig knappt ur fläcken när folk klev in, men när dom skulle ut igen så blockerade han grinden tills mamma kom hem.
På vintern låg han ute på trappen och blev översnöad, älskade att ligga ute i snön.

Nu tror jag ju inte att en nuffe är ett alternativ för er, dels för storlek, päls och hälsa, men avskräckande är dom nog definitivt! 😂 Gick rykten om att mamma hade en björn på trappen! 🤣😂

Själv hade vi en pitbull/boxer innan, och han älskade allt och alla! Våran fd hyresvärd hade glömt bort att vi hade hund, så han hade bara gått ner och låst upp dörren till ett par som var intresserade av lägenheten, hunden blev jätteglad när han fick oväntat sällskap och blev jättebesviken sen när dom gick. Värdelös vakthund mao!

Surtanten (engelsk bulldog) jag har nu går och gruffar över varenda en som passerar ute på vägen, och skulle någon sätta foten på grusuppfarten så far hon iväg som ett skott till grinden och skäller innan hon ens reflekterat vem det är. Ivan-överdrivan! 🙄🤣😅
 
TS önskar inte en skarp vakthund. För hen räcker det med "något respektingivande som inte viftar på svansen till främlingar". Airedalterriern ser respektingivande ut, speciellt en hane som är större än en tik. Den kallas "Kungen av terrier". I RAS står att airedalterriern används som vakthund.

TS vill gärna ha en hund med vallaregenskaper och airedalterriern används som bisonvallare.

RAS: "Runt om i världen används airedaleterriern inom vitt skilda områden. Till exempel finns det i vår ras bisonvallare, älghundar, polishundar, servicehundar, minhundar, vakthundar, hundar man jagar fågel och björn med, ledarhundar osv. Listan kan göras lång för vad denna allroundhund används till."

RAS 2012-2016.pdf (airedale.nu)
Trivs dock inte med terriers, så den går bort av den anledningen. :)
 
Mamma hade Newfoundland när hon var yngre. På den tiden var hunden lös ute på (inhängnad) gård hela dagarna när mamma jobbade (nu pratar vi 70-tal) och det var många gånger hon fick samtal på jobbet från tex brevbärare att hunden inte släppte ut han igen. 🙈🤣 Rörde sig knappt ur fläcken när folk klev in, men när dom skulle ut igen så blockerade han grinden tills mamma kom hem.
På vintern låg han ute på trappen och blev översnöad, älskade att ligga ute i snön.

Nu tror jag ju inte att en nuffe är ett alternativ för er, dels för storlek, päls och hälsa, men avskräckande är dom nog definitivt! 😂 Gick rykten om att mamma hade en björn på trappen! 🤣😂

Själv hade vi en pitbull/boxer innan, och han älskade allt och alla! Våran fd hyresvärd hade glömt bort att vi hade hund, så han hade bara gått ner och låst upp dörren till ett par som var intresserade av lägenheten, hunden blev jätteglad när han fick oväntat sällskap och blev jättebesviken sen när dom gick. Värdelös vakthund mao!

Surtanten (engelsk bulldog) jag har nu går och gruffar över varenda en som passerar ute på vägen, och skulle någon sätta foten på grusuppfarten så far hon iväg som ett skott till grinden och skäller innan hon ens reflekterat vem det är. Ivan-överdrivan! 🙄🤣😅
Om ts är rädd för att hunden ska dra omkull hen så har jag aldrig sett en new foundland som drar i kopplet. Jag har sett dem lufsa bredvid i lugnt tempo. Jag vet en liten, smal kvinna som i alla år har haft nf och aldrig klagat på att de drar. Hon är svag i handlederna pga sjukdom, men hon orkar hålla i kopplet. Ibland har hon rastat två nf samtidigt. Pälsen passar kanske inte ts pga allergin.
 
Vi hade en rottweiler när jag var barn. Den var lugn, snäll och inte särskilt krävande. Jag minns en gång när en släkting kom in i vårt hus. (Dörren var alltid olåst). Hunden hälsade glatt och släktingen fick komma in som han alltid brukade göra. Ingen var hemma så han tänkte gå ut, men det fick han inte. Rottisen ställde sig framför honom, blockerade dörren och morrade svagt. Släktingen gick in i köket igen och vågade inte röra sig. Han fick vänta i flera timmar innan mina föräldrar kom hem.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 802
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 232
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 176
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 516
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp