Lämpliga vakthundsraser

Vi hade en rottweiler när jag var barn. Den var lugn, snäll och inte särskilt krävande. Jag minns en gång när en släkting kom in i vårt hus. (Dörren var alltid olåst). Hunden hälsade glatt och släktingen fick komma in som han alltid brukade göra. Ingen var hemma så han tänkte gå ut, men det fick han inte. Rottisen ställde sig framför honom, blockerade dörren och morrade svagt. Släktingen gick in i köket igen och vågade inte röra sig. Han fick vänta i flera timmar innan mina föräldrar kom hem.

En mycket duktig Rottis. Det ar precis sa de ska gora. :p
 
TS önskar inte en skarp vakthund. För hen räcker det med "något respektingivande som inte viftar på svansen till främlingar". Airedalterriern ser respektingivande ut, speciellt en hane som är större än en tik. Den kallas "Kungen av terrier". I RAS står att airedalterriern används som vakthund.

TS vill gärna ha en hund med vallaregenskaper och airedalterriern används som bisonvallare.

RAS: "Runt om i världen används airedaleterriern inom vitt skilda områden. Till exempel finns det i vår ras bisonvallare, älghundar, polishundar, servicehundar, minhundar, vakthundar, hundar man jagar fågel och björn med, ledarhundar osv. Listan kan göras lång för vad denna allroundhund används till."

RAS 2012-2016.pdf (airedale.nu)
Bara för att något står i RAS så innebär inte det att verkligheten ser ut så. Båda fransk bulldog, pekingese och mops är exempelvis generellt mycket sjuka raser med diverse hälsoproblem. Detta förskönas ganska ordentligt i beskrivning av raserna. Airedaleterrier avlas inte på vallningsegenskaper överhuvudtaget. Att ordet terrier och vallning används tillsammans är obegripligt. En terrier är så långt ifrån vallhundsmentalitet som man kan komma.
 
Hovawart har fått godkänt från sambon (han tror också att den pälsen funkar bättre än beauceron). Så jag ska börja med att kika närmre på den rasen. Om nån skulle sitta på värdefull info gällande vad man ska titta efter när det kommer till mentalitet, hälsa, uppfödare osv så tar jag jättegärna emot tips via PM. :)

Uppskattar fortsatta rastips och tankar i tråden också, det är inte alls spikat att det landar i hoffe ännu.
 
Bara för att något står i RAS så innebär inte det att verkligheten ser ut så. Båda fransk bulldog, pekingese och mops är exempelvis generellt mycket sjuka raser med diverse hälsoproblem. Detta förskönas ganska ordentligt i beskrivning av raserna. Airedaleterrier avlas inte på vallningsegenskaper överhuvudtaget. Att ordet terrier och vallning används tillsammans är obegripligt. En terrier är så långt ifrån vallhundsmentalitet som man kan komma.
Word!
För att inte tala om hur otroligt gamla en del RAS är. Min förra hundras ras hade inte förändrats på över 40 år och det hade definitivt rasen gjort!
 
Hovawart har fått godkänt från sambon (han tror också att den pälsen funkar bättre än beauceron). Så jag ska börja med att kika närmre på den rasen. Om nån skulle sitta på värdefull info gällande vad man ska titta efter när det kommer till mentalitet, hälsa, uppfödare osv så tar jag jättegärna emot tips via PM. :)

Uppskattar fortsatta rastips och tankar i tråden också, det är inte alls spikat att det landar i hoffe ännu).

Jag kan PM en uppfödare och linjer du absolut inte ska köpa ifrån. Det är släktingars hundar. 3 av 6 har tagits bort i förtid pga sjukdom och mental ohälsa och en hade svår allergi. Den första var dock en kanonhund.
 
Funderat på eurasier? Iofs kanske pälsen kan bli ett problem, men storleken och mentaliteten kanske kan vara värt det. Skäller gör de väl inte jättemycket men de ska ju vara något reserverade mot främlingar, dock kan väl träningsbiten bli lite mindre action än du vill ha. Betydligt mindre go än de raser du har nämnt men som rent avskräckande för någon som funderar på att trampa in i trädgården funkar nog en stor mörk björnliknande hund ganska bra. Om jag ville ha en relativt enkel familjehund som kan se "läskig" ut utan att vara särskilt krävande är det rasen jag skulle kika på.
 
Hovawart har fått godkänt från sambon (han tror också att den pälsen funkar bättre än beauceron). Så jag ska börja med att kika närmre på den rasen. Om nån skulle sitta på värdefull info gällande vad man ska titta efter när det kommer till mentalitet, hälsa, uppfödare osv så tar jag jättegärna emot tips via PM. :)

Uppskattar fortsatta rastips och tankar i tråden också, det är inte alls spikat att det landar i hoffe ännu.
Jag kan hjälpa dig :) Hinner inte nu så skicka ett PM till mig så jag inte glömmer bort det bara.
 
Vi skaffade newfoundland när vi flyttade ut på landet -81. Det här var ju långt före mobiltelefonernas tid, och då och då kom folk och ville låna vår telefon. Det fick de, men jag tog in hunden också! Aldrig några problem. Samma med försäljare. Hundarna (vi hade två, efter varandra) ställde sig mellan mig och dem.

Men en njoffe är inget bra val för TS. För mycket päls, och de är inte förstahandsvalet om man vill träna. De har rejält med egen vilja! Vardagslydnad brukar inte vara något problem, men träna - nja. Plus att de inte gillar när det är varmt.

Hoffe låter som ett bra val. Respektingivande och hyfsat lättränad.
 
Bara för att något står i RAS så innebär inte det att verkligheten ser ut så. Båda fransk bulldog, pekingese och mops är exempelvis generellt mycket sjuka raser med diverse hälsoproblem. Detta förskönas ganska ordentligt i beskrivning av raserna. Airedaleterrier avlas inte på vallningsegenskaper överhuvudtaget. Att ordet terrier och vallning används tillsammans är obegripligt. En terrier är så långt ifrån vallhundsmentalitet som man kan komma.
Googla på airedalterrier och vakthund så får du ganska många träffar. Airedalterrier som vallhund står det om i länken nedan som är en rasspecial. Airedalterriern beskrivs som en mycket mångsidig hundras.

"Under 1800-talet som jakt-vakt- och sällskapshund, under 1900-talet som polis- och militärhund (de var aktiva under båda världskrigen som spår-rapport- och sökhundar), jakthund av både småvilt och storvilt (inklusive björn, puma, vildsvin mm), som vallhund (både får och boskap) och som narkotikahund vid tullen. Dagens airedaleterrier är även tävlingshundar i lydnad, agility, fyball spår, sök, rapport, skydds och IPO. Det finns airedaleterrier som arbetar som ledarhundar, terapihundar, servicehundar, slädhundar och lavinhundar. En mångsidigare hundras får man leta efter! Det verkar som om man, med rätt träning, kan forma en airedaleterrier till allt man önskar sig!"

TP1-2013 airedaleterrier.pdf (terrierklubben.se)
 
Googla på airedalterrier och vakthund så får du ganska många träffar. Airedalterrier som vallhund står det om i länken nedan som är en rasspecial. Airedalterriern beskrivs som en mycket mångsidig hundras.

"Under 1800-talet som jakt-vakt- och sällskapshund, under 1900-talet som polis- och militärhund (de var aktiva under båda världskrigen som spår-rapport- och sökhundar), jakthund av både småvilt och storvilt (inklusive björn, puma, vildsvin mm), som vallhund (både får och boskap) och som narkotikahund vid tullen. Dagens airedaleterrier är även tävlingshundar i lydnad, agility, fyball spår, sök, rapport, skydds och IPO. Det finns airedaleterrier som arbetar som ledarhundar, terapihundar, servicehundar, slädhundar och lavinhundar. En mångsidigare hundras får man leta efter! Det verkar som om man, med rätt träning, kan forma en airedaleterrier till allt man önskar sig!"

TP1-2013 airedaleterrier.pdf (terrierklubben.se)

Att en hundras en gång varit "vallhund" betyder inte att den avlas för det syftet idag. Eller har du exempel på svenska uppfödare med airedaleterrier som avlar på arbetande vallhundar?
 
Googla på airedalterrier och vakthund så får du ganska många träffar. Airedalterrier som vallhund står det om i länken nedan som är en rasspecial. Airedalterriern beskrivs som en mycket mångsidig hundras.

"Under 1800-talet som jakt-vakt- och sällskapshund, under 1900-talet som polis- och militärhund (de var aktiva under båda världskrigen som spår-rapport- och sökhundar), jakthund av både småvilt och storvilt (inklusive björn, puma, vildsvin mm), som vallhund (både får och boskap) och som narkotikahund vid tullen. Dagens airedaleterrier är även tävlingshundar i lydnad, agility, fyball spår, sök, rapport, skydds och IPO. Det finns airedaleterrier som arbetar som ledarhundar, terapihundar, servicehundar, slädhundar och lavinhundar. En mångsidigare hundras får man leta efter! Det verkar som om man, med rätt träning, kan forma en airedaleterrier till allt man önskar sig!"

TP1-2013 airedaleterrier.pdf (terrierklubben.se)

Har du personlig erfarenhet av en variation av individer av Arialterriers?

För den erfarenhet jag har känns milsvidd från det du länkar.

Jag tycker det är dumt att rekomendera raser man inte har erfarenhet av för mycket info och RAS sämmer dåligt med verkligheten.
 
Har du personlig erfarenhet av en variation av individer av Arialterriers?

För den erfarenhet jag har känns milsvidd från det du länkar.

Jag tycker det är dumt att rekomendera raser man inte har erfarenhet av för mycket info och RAS sämmer dåligt med verkligheten.

Förlåt, men jag måste påtala: airedaleterrier.
 
Word!
För att inte tala om hur otroligt gamla en del RAS är. Min förra hundras ras hade inte förändrats på över 40 år och det hade definitivt rasen gjort!
Tänker du verkligen på RAS, dvs rasspecifik avelsstrategi och inte rasstandarden? Avelsstrategier har väl funnits inom många raser länge, men själva RAS-projektet dateras väl till 2000-talet? I min ras skrevs den första generationen RAS på 00-talet och den förändrade kom härom året.
 
Tänker du verkligen på RAS, dvs rasspecifik avelsstrategi och inte rasstandarden? Avelsstrategier har väl funnits inom många raser länge, men själva RAS-projektet dateras väl till 2000-talet? I min ras skrevs den första generationen RAS på 00-talet och den förändrade kom härom året.
Rasstrategier har funnits längre även om de inte hetat RAS och gått under SKKs flagg.
Schäfer tex har haft en typ av RAS sen 1920-talet.
 
Rasstrategier har funnits längre även om de inte hetat RAS och gått under SKKs flagg.
Schäfer tex har haft en typ av RAS sen 1920-talet.
Att strategier har funnits länge håller jag med om. Men RAS är ett speciellt projekt och när den förkortningen används förutsätter jag att det är RAS som åsyftas.

Schäfer-RAS är daterat 2006 och det bör vara gammalt i sammanhanget, men menar du alltså att man då bara tog en gammal strategi och lät den bli RAS? Detta är en fråga av rent intresse.
 
Att strategier har funnits länge håller jag med om. Men RAS är ett speciellt projekt och när den förkortningen används förutsätter jag att det är RAS som åsyftas.

Schäfer-RAS är daterat 2006 och det bör vara gammalt i sammanhanget, men menar du alltså att man då bara tog en gammal strategi och lät den bli RAS? Detta är en fråga av rent intresse.
Ja mycket lite har ändrats.
Den RAS som Schäfer har är rena smörjan i mitt tycke. Inaktuell statistik, avelsstrategier ionom sjukdomar som knapt finns o h problem som inte lyfts upp, egenskaper och anatomi som få avlar på osv. Även den kallas vallhund vilket är BS.
Schäfer är inte den enda rasen som har skönmålade eller inaktuella uppgifter när man söker på rassidor mm.
 
Vi skaffade newfoundland när vi flyttade ut på landet -81. Det här var ju långt före mobiltelefonernas tid, och då och då kom folk och ville låna vår telefon. Det fick de, men jag tog in hunden också! Aldrig några problem. Samma med försäljare. Hundarna (vi hade två, efter varandra) ställde sig mellan mig och dem.

Men en njoffe är inget bra val för TS. För mycket päls, och de är inte förstahandsvalet om man vill träna. De har rejält med egen vilja! Vardagslydnad brukar inte vara något problem, men träna - nja. Plus att de inte gillar när det är varmt.

Hoffe låter som ett bra val. Respektingivande och hyfsat lättränad.

Mamma var aktiv i brukshundsklubben med sin nuffe. När HAN tyckte det var okej med andra ord. Annars så satt han där han satt och rörde sig inte ur fläcken förens hon sa att ”då åker vi väll hem igen då!”

Han vägde väll närmare 70 kilo och mamma 50 så hon hade inte så mycket att säga till om.

Efter allt hon har berättat om den hunden så har jag själv varit sugen många gånger, men jag törs inte pga vad jag har förstått så får dom ofta problem med höfter/armbågar i tidig ålder. Tyvärr, verkar vara en mysig hund och speciellt när man har barn.
 
Att en hundras en gång varit "vallhund" betyder inte att den avlas för det syftet idag. Eller har du exempel på svenska uppfödare med airedaleterrier som avlar på arbetande vallhundar?
Självklart inte. Tror inte någon tror det. TS skriver att hen gärna vill ha en hund som vallar och då menar hen sannolikt en hund med vallningstendenser. Gissar att ts tänker att en sån hund är lättare att ha lös.

Många hundar vallar människor, bilar, cyklar mm om de får möjlighet till det, men det betyder inte att de är arbetande vallhundar. För att fungera som arbetande vallhund krävs både att egenskapen finns nedärvt i hundens dna och massor av träning av en duktig hundförare. Det är inte lätt att få en hund att fungera bra i arbetande vallning, inte ens om hunden är av en känd vallras.

Nu är ts inte intresserad av terriermentliteten, men som airedalterriern beskrivs så verkar den ha en massa egenskaper som inte är särskilt terrierlika.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 801
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 232
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 176
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 516
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp