Lämpliga vakthundsraser

Men lägg ned den här tröttsamma passiv-aggresiva ”men det vet du ju”. En vakthund kan vara en hund som bara larmar eller en hund som stoppar inkräktare el en kombination av båda. En schnauzer larmar och är därmed en larmande vakthund. På samma sätt som att Golden retrievern som ras generellt inte gör något av detta och därför inte är att klassa som en vakthund.

En airdaleterrier gör inget av detta, ändå envisas du med att rekommendera den dessutom trots att TS uttryckligen sagt att hen inte är intresserad av någon terrier. Att rekommendera en terrier till någon som söker en hund med vallhundsmentalitet tycker jag visar på hur galet fel ute du är med dina rekommendationer i denna tråd.
Så här beskriver eurasierklubben eurasiern:
"Den är ingen vakthund men är en utmärkt varnare då den är mycket uppmärksam utan att vara skällig."
En vakthund vaktar gård och egendom, den skyddar sin ägare och ingriper om det behövs. En varnande hund skäller och säger till, men gör inget mer. Folk kallar ibland varnande hundar för vakthundar, men det är stor skillnad här. En liten dvärgspets varnar om någon kommer. En rottweiler ingriper på så sätt att den ofta släpper in t ex en inbrottstjuv, men håller kvar och släpper inte ut.
En vakthund kan förstås också varna.

Varifrån har du fått dina tolkningar av begreppen? Kallar du en liten dvärgspets vakthund?
 
Det jag menar och har försökt förmedla utan framgång är hur ett enskilt litet stycke i ett RAS bör tolkas. Så jag tycker vi återgår till den punkten.
OK. De som utformar ett RAS-dokument väljer noga ut vad som ska stå under varje underrubrik. Varje ord , varje formulering granskas mycket noga så att det inte blir några feltolkningar. Det kan ta 1-2 år eller mer att sammanställa ett nytt reviderat RAS. Du har gjort det här så du kan det.

Det som står under rubriken Mentalitet/funktion Nuläge är av stor vikt. Så här står det (Nu tar jag med allt så du inte behöver anmärka på det):

"En minoritet av airedaleterrierna deltar på tävlingar eller prov utanför utställningsringarna. Det verkar som om det mer beror på ägarens/förarens intresse och skicklighet om airedaleterriern skall lyckas inom dessa tävlingsgrenar, än att hunden är av en viss stam. Runt om i världen används airedaleterriern inom vitt skilda områden. Till exempel finns det i vår ras, älghundar, polishundar, servicehundar, minhundar, vakthundar, hundar man jagar fågel och björn med, ledarhundar osv. Listan kan göras lång för vad denna allroundhund används till."

Dessa formuleringar innebär att det är möjligt att använda rasen till detta. Hunden har ett genom, en arvsmassa, som är lämplig för detta, men det kräver träning av en skicklig hundförare. Givetvis är det skillnad mellan individer. Den som är intresserad kan då med omsorg välja en valp från en lämplig, meriterad linje.

Observera att det står Nu-läge och att det står i presens.
 
OK. De som utformar ett RAS-dokument väljer noga ut vad som ska stå under varje underrubrik. Varje ord , varje formulering granskas mycket noga så att det inte blir några feltolkningar. Det kan ta 1-2 år eller mer att sammanställa ett nytt reviderat RAS. Du har gjort det här så du kan det.

Det som står under rubriken Mentalitet/funktion Nuläge är av stor vikt. Så här står det (Nu tar jag med allt så du inte behöver anmärka på det):

"En minoritet av airedaleterrierna deltar på tävlingar eller prov utanför utställningsringarna. Det verkar som om det mer beror på ägarens/förarens intresse och skicklighet om airedaleterriern skall lyckas inom dessa tävlingsgrenar, än att hunden är av en viss stam. Runt om i världen används airedaleterriern inom vitt skilda områden. Till exempel finns det i vår ras, älghundar, polishundar, servicehundar, minhundar, vakthundar, hundar man jagar fågel och björn med, ledarhundar osv. Listan kan göras lång för vad denna allroundhund används till."

Dessa formuleringar innebär att det är möjligt att använda rasen till detta. Hunden har ett genom, en arvsmassa, som är lämplig för detta, men det kräver träning av en skicklig hundförare. Givetvis är det skillnad mellan individer. Den som är intresserad kan då med omsorg välja en valp från en lämplig, meriterad linje.

Observera att det står Nu-läge och att det står i presens.

om du läser dokumentet i sin helhet, med beskrivningen av mål och strategier (som du inte citerade), så ser du att det inte är så att airedales i allmänhet används till alla dessa funktioner. Alltså är det ganska dumt om en person som söker en polishund skulle köpa sig en airedale till det syftet.
 
om du läser dokumentet i sin helhet, med beskrivningen av mål och strategier (som du inte citerade), så ser du att det inte är så att airedales i allmänhet används till alla dessa funktioner. Alltså är det ganska dumt om en person som söker en polishund skulle köpa sig en airedale till det syftet.

Jag kan inte kopiera hela dokumentet. Så här står under Mål Strategier:

"ATG och uppfödarna skall arbeta för att bibehålla vår kompletta allroundhund, och på inget sätt uppmuntra en uppdelning av rasen i t.ex. en utställnings- och en brukstyp. För att uppmuntra ägarna att jobba med sina airedaleterrier har ATG instiftat utmärkelser för årets mest framgångsrika inom lydnad, agility, bruks, viltspår, rallylydnad och nose-work. ATG anordnar varje år en aktiveringshelg och en klubbtävling i lydnad."

Du skrev i ett tidigare inlägg när jag sa att dokumentet måste granskas ungefär: "Vadå granska? Vem ska göra det?"
Här står på sista sidan i detta RAS:

"Utlåtande över RAS för Airedaleterrier

Undertecknad har på uppdrag av SKK/AK granskat Airedaleterrier Gillets och Svenska Terrierklubbens Rasspecifika Avelsstrategi (RAS) för airedaleterrier. Dokumentet är välformulerat och välskrivet med en genomtänkt disposition samt väl förankrat i rasklubben. Rasens historia och etablering i Sverige är bra beskriven. Nuläget är bra analyserat och presenterat..."

Observera sista meningen: Nuläget är bra analyserat och presenterat.
 
Jag kan inte kopiera hela dokumentet. Så här står under Mål Strategier:

"ATG och uppfödarna skall arbeta för att bibehålla vår kompletta allroundhund, och på inget sätt uppmuntra en uppdelning av rasen i t.ex. en utställnings- och en brukstyp. För att uppmuntra ägarna att jobba med sina airedaleterrier har ATG instiftat utmärkelser för årets mest framgångsrika inom lydnad, agility, bruks, viltspår, rallylydnad och nose-work. ATG anordnar varje år en aktiveringshelg och en klubbtävling i lydnad."

Du skrev i ett tidigare inlägg när jag sa att dokumentet måste granskas ungefär: "Vadå granska? Vem ska göra det?"
Här står på sista sidan i detta RAS:

"Utlåtande över RAS för Airedaleterrier

Undertecknad har på uppdrag av SKK/AK granskat Airedaleterrier Gillets och Svenska Terrierklubbens Rasspecifika Avelsstrategi (RAS) för airedaleterrier. Dokumentet är välformulerat och välskrivet med en genomtänkt disposition samt väl förankrat i rasklubben. Rasens historia och etablering i Sverige är bra beskriven. Nuläget är bra analyserat och presenterat..."

Observera sista meningen: Nuläget är bra analyserat och presenterat.

Liknande anordnas för shiborna i sverige, eller gjordes i alla fall när jag bodde kvar där och engagerade mig i rasen. Det gjordes för att uppmuntra folk till att träna och engagera sig i olika hundsporter. Främja aktivitet inom rasen. Inte för att på något vis 'sälja in' shiban som vare sig agility eller lydnadshund - utan precis som det står i stycket du just citerat.
"För att uppmuntra ägarna att jobba med sina airedaleterrier..."
Det jag läser in i texten beskriver framför allt en aktiv sällskapsterrier, varken vakt, jakt, vall eller IPO.
 
Senast ändrad:
Jag kan inte kopiera hela dokumentet. Så här står under Mål Strategier:

"ATG och uppfödarna skall arbeta för att bibehålla vår kompletta allroundhund, och på inget sätt uppmuntra en uppdelning av rasen i t.ex. en utställnings- och en brukstyp. För att uppmuntra ägarna att jobba med sina airedaleterrier har ATG instiftat utmärkelser för årets mest framgångsrika inom lydnad, agility, bruks, viltspår, rallylydnad och nose-work. ATG anordnar varje år en aktiveringshelg och en klubbtävling i lydnad."

Du skrev i ett tidigare inlägg när jag sa att dokumentet måste granskas ungefär: "Vadå granska? Vem ska göra det?"
Här står på sista sidan i detta RAS:

"Utlåtande över RAS för Airedaleterrier

Undertecknad har på uppdrag av SKK/AK granskat Airedaleterrier Gillets och Svenska Terrierklubbens Rasspecifika Avelsstrategi (RAS) för airedaleterrier. Dokumentet är välformulerat och välskrivet med en genomtänkt disposition samt väl förankrat i rasklubben. Rasens historia och etablering i Sverige är bra beskriven. Nuläget är bra analyserat och presenterat..."

Observera sista meningen: Nuläget är bra analyserat och presenterat.

Det finns ett antal mål och strategier som du inte citerar. Sammantaget visar de en bild av en ras som främst används till sällskap och utställning, där rasklubben vill uppmuntra till att hundarna kan användas till alla möjliga andra saker. Nuläget är väl beskrivet och visar en bild av en ras där hundarna mestadels används till utsällning, dvs arbetsegenskaperna visas inte någon större del.

Ja. Jag har noll problem med RAS för airedale, det verkar vara ett genomtänkt dokument. Återigen. Jag tycker vi lämnar frågan om ett specifikt dokument som rör en ras som TS inte är det minsta intresserad av.
 
OK. De som utformar ett RAS-dokument väljer noga ut vad som ska stå under varje underrubrik. Varje ord , varje formulering granskas mycket noga så att det inte blir några feltolkningar. Det kan ta 1-2 år eller mer att sammanställa ett nytt reviderat RAS. Du har gjort det här så du kan det.[...]

Kvaliteten i det arbetet beror väl ändå till syvende och sist på hur pass duktiga de som jobbar med dokumentet är på språk. Och det lär skilja mellan rasklubbarna. Jag kan inte tänka mig att alla har tillgång till personer som är proffs på att kvalitetssäkra text på det sätt du beskriver.
 
Du har förväxlat den med riesenschnauzer som är betydligt större och där en hane kan väga närmare 50 kg. Givetvis är riesenschnauzer kraftfulla vakthundar.

Schnauzern (tidigare mellanschnauzer) är en sällskapshund som bara väger 14-20 kg. Det är väldigt stor skillnad på dessa. Schnauzern och dvärgschnauzern larmar om någon kommer, men det gör de flesta hundar. En hund som larmar är inte per automatik en vakthund, men det vet du naturligtvis.
Nej det har jag verkligen inte. Du behöver absolut inte komma och läxa upp mig här. När till och med SKK och rasklubben (även i ursprungslandet) beskriver schnauzer som en vaktande gårdshund, inklusive alla ägare och uppfödare av rasen...DU har ju inte ens någon erfarenhet av rasen.
Sen att DU inte tycker att det är en vakthund för att DIN definition av en vakthund avviker från det normala får stå för dig men kom inte här och påstå att jag inte har koll. Mina Dvärgschnauzrar är för övrigt utmärkta vakthundar, INGEN skulle ta sig in i mitt hem eller på min tomt obemärkt. Inte ens någon som dom känner. Detta är gemensamt för rasen.

Riesenschnauzer har för övrigt absolut noll och inget att göra med schnauzer och dvärgschnauzer då riesen har avlats fram från boskapshundar. De har inget släktskap what so ever och används till helt olika saker.

Du har blivit överbevisad och ertappad med att inte veta vad du pratar om så många gånger i denna tråden så att det blir pinsamt.
 
Du måste skilja på en hund som varnar och en som vaktar. Den som varnar säger till när någon kommer in på gården. En vakthund ingriper. En varnande hund ingriper inte, den bara skäller.

Många dvärghundar är utmärkta varnare. Ex schipperke är en sån. (och dessutom med vallhund i sitt DNA.) Den som ska bo avsides på en gård vill ha något större än en liten varnare.
Min schnauzer grep in och stoppade främmande besökare hand- ( eller tand-)gripligen, om hon inte blev stoppad av mig. Det var inte ovanligt bland schnauzrar på nittonhundratalet.
 
Kvaliteten i det arbetet beror väl ändå till syvende och sist på hur pass duktiga de som jobbar med dokumentet är på språk. Och det lär skilja mellan rasklubbarna. Jag kan inte tänka mig att alla har tillgång till personer som är proffs på att kvalitetssäkra text på det sätt du beskriver.
I Sverige har nästan hälften av unga vuxna eftergymnasial utbildning. Det är en väldigt hög andel bland äldre vuxna också. För att klara av studier på högskola/universitet krävs att du kan uttrycka dig språkligt korrekt. För att komma in på en utbildning på högskola/universitet krävs godkända betyg från gymnasieskolans två svenskkurser. Så svårt är det inte att skriva språkligt korrekt. Så svårt är det heller inte att sammanställa fakta som ska ingå i ett dokument. Det gör studenter regelbundet i sina kurser där en uppsats ingår.
 
Nej det har jag verkligen inte. Du behöver absolut inte komma och läxa upp mig här. När till och med SKK och rasklubben (även i ursprungslandet) beskriver schnauzer som en vaktande gårdshund, inklusive alla ägare och uppfödare av rasen...DU har ju inte ens någon erfarenhet av rasen.
Sen att DU inte tycker att det är en vakthund för att DIN definition av en vakthund avviker från det normala får stå för dig men kom inte här och påstå att jag inte har koll. Mina Dvärgschnauzrar är för övrigt utmärkta vakthundar, INGEN skulle ta sig in i mitt hem eller på min tomt obemärkt. Inte ens någon som dom känner. Detta är gemensamt för rasen.

Riesenschnauzer har för övrigt absolut noll och inget att göra med schnauzer och dvärgschnauzer då riesen har avlats fram från boskapshundar. De har inget släktskap what so ever och används till helt olika saker.

Du har blivit överbevisad och ertappad med att inte veta vad du pratar om så många gånger i denna tråden så att det blir pinsamt.
Ok var och har sin egen definition här. Då skulle alltså min systers två bichoner och min grannes chihuahua vara vakthundar? De är duktiga på att skälla om någon kommer för nära hus och hem.

Då är i princip nästan alla hundar vakthundar utom tystlåtna mastiffer och andra tystlåtna gårdvarar.
 
Ok var och har sin egen definition här. Då skulle alltså min systers två bichoner och min grannes chihuahua vara vakthundar? De är duktiga på att skälla om någon kommer för nära hus och hem.

Då är i princip nästan alla hundar vakthundar utom tystlåtna mastiffer och andra tystlåtna gårdvarar.
Ja, chihuahuan är till exempel väldigt flock- och ägarbunden och både skäller och larmar och försvarar gärna sitt revir från främmande.
 
I Sverige har nästan hälften av unga vuxna eftergymnasial utbildning. Det är en väldigt hög andel bland äldre vuxna också. För att klara av studier på högskola/universitet krävs att du kan uttrycka dig språkligt korrekt. För att komma in på en utbildning på högskola/universitet krävs godkända betyg från gymnasieskolans två svenskkurser. Så svårt är det inte att skriva språkligt korrekt. Så svårt är det heller inte att sammanställa fakta som ska ingå i ett dokument. Det gör studenter regelbundet i sina kurser där en uppsats ingår.

"Unga vuxna"? Du har bevisligen aldrig jobbat aktivt i en rasklubb eller brukshundsklubb, hör jag. :rofl:

Unga vuxnas utbildning har ingenting med detta att göra.

Kan du inte bara ge dig nu? Tar du överhuvudtaget in det vi skriver till dig? Det är ju som att prata med en vägg. Majoriteten av gångerna du svarar så skriver du ju om något helt annat än det du skulle svara på.
 
Ok var och har sin egen definition här. Då skulle alltså min systers två bichoner och min grannes chihuahua vara vakthundar? De är duktiga på att skälla om någon kommer för nära hus och hem.

Då är i princip nästan alla hundar vakthundar utom tystlåtna mastiffer och andra tystlåtna gårdvarar.
Mastiffer vaktar också, men på ett annat sätt än en Chihuahua. Våran mastiff skällde visserligen också, men hon hade ingripit om det var någon som inte var välkommen och inte lyssnade. Våra små (inte Chihuahua) skäller och varnar men ingriper inte. Bägge sorterna har lika mycket vakt.
 
I Sverige har nästan hälften av unga vuxna eftergymnasial utbildning. Det är en väldigt hög andel bland äldre vuxna också. För att klara av studier på högskola/universitet krävs att du kan uttrycka dig språkligt korrekt. För att komma in på en utbildning på högskola/universitet krävs godkända betyg från gymnasieskolans två svenskkurser. Så svårt är det inte att skriva språkligt korrekt. Så svårt är det heller inte att sammanställa fakta som ska ingå i ett dokument. Det gör studenter regelbundet i sina kurser där en uppsats ingår.

Du verkar ha missat den debatt som förts under rätt många år nu och som har sin upprinnelse i något just högskolor och universitet reagerat över.

https://spraktidningen.se/artiklar/2013/08/sa-skriver-studenterna

https://www.lararen.se/nyheter/inlarning/unga-skriver-daligt--valjs-bort-i-arbetslivet
 
Ok var och har sin egen definition här. Då skulle alltså min systers två bichoner och min grannes chihuahua vara vakthundar? De är duktiga på att skälla om någon kommer för nära hus och hem.

Då är i princip nästan alla hundar vakthundar utom tystlåtna mastiffer och andra tystlåtna gårdvarar.
En vakthund är en hund som vaktar sitt revir genom att:
a) larma
b) inte släppa in/släppa ut främlingar
c) larma och ingripa

Vakt är en egenskap som inte har med storlek att göra. Sen är det säkert så att de flesta människor känner en större respekt/rädsla/oro för en stor hund än en liten. Men en liten hund som vaktar och larmar gör detta i syfte att påkalla uppmärksamhet.

Vissa raser har en genetisk predisposition för vakt. Det har människan uppnås genom selektiv avel. Många raser som tillhör grupp 1 och 2 har vaktegenskaper. Precis som att retrievers och spaniels inte har det.

En hund som som är TRÄNAD att fysiskt ingripa vid ett hot är en skyddshund. Sådana hundar är det bara polis, militär och väktare som får lov att använda sig av. Privatpersoner som tränar sina hundar i skydd behöver särskilt tillstånd/licens för detta. Den utfärdas av SBK och endast brukshundar som SBK har avelsansvar för får sådana licens.
 
I Sverige har nästan hälften av unga vuxna eftergymnasial utbildning. Det är en väldigt hög andel bland äldre vuxna också. För att klara av studier på högskola/universitet krävs att du kan uttrycka dig språkligt korrekt. För att komma in på en utbildning på högskola/universitet krävs godkända betyg från gymnasieskolans två svenskkurser. Så svårt är det inte att skriva språkligt korrekt. Så svårt är det heller inte att sammanställa fakta som ska ingå i ett dokument. Det gör studenter regelbundet i sina kurser där en uppsats ingår.
Jag har undervisat på universitet. En allt för stor del av studenter skriver dålig svenska. Till detta lägger jag @Fruentimber kommentar att vad som händer på universiteten har ytterst lite att göra med en rasklubb.

När vi gjorde det första RAS för min egen ras var det inte fråga om att sammanställa fakta. Vi fick själva till viss del skapa datan och tolka den. Till revideringen gissar jag att det fanns mer statistik tillgänglig, men det innebär inte att det är walk in the park att arbeta med den.

Så nej, att arbeta med RAS är inte så enkelt som du tror. Och att korrekturläsa text och se till så att det inte är finns saker som kan tolkas fel eller är otydliga är inte enkelt. Det bör göras av någon extern som inte deltagit i själva arbetet men som är duktig på att korrekturläsa. Har alla rasklubbar sådana personer som dessutom kan och vill ställa upp? Sannolikt inte.
 
Då är i princip nästan alla hundar vakthundar utom tystlåtna mastiffer och andra tystlåtna gårdvarar.
Jag som har en presa canario tycker iofs han vaktar lika mycket som min grandis/schäfer-mix. Men de gör det på olika sätt och "blicken" mellan dem är väldigt olika men de når ju båda målet med sin vakt genom varnandet.
 
I Sverige har nästan hälften av unga vuxna eftergymnasial utbildning. Det är en väldigt hög andel bland äldre vuxna också. För att klara av studier på högskola/universitet krävs att du kan uttrycka dig språkligt korrekt. För att komma in på en utbildning på högskola/universitet krävs godkända betyg från gymnasieskolans två svenskkurser. Så svårt är det inte att skriva språkligt korrekt. Så svårt är det heller inte att sammanställa fakta som ska ingå i ett dokument. Det gör studenter regelbundet i sina kurser där en uppsats ingår.
Finns ett företag som ibland har jobbannonser ute där det är pinsamt hur dålig svenska som används. Det ironiska är att ett av kraven är att ha godkänt i grundämnen från gymnasiet.
Så svårt kan det vara trots hyfsade betyg.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 771
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 230
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 175
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 514
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp