Lämpligt foder för häst i sjukhage?

Jeslin

Trådstartare
Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt inköp i stallet) fått slut på foder så var och en måste köpa in för sommaren om man behöver stödfodra. Eftersom vår ska stå i sjukhage måste jag ju fortsätta som vanligt med grovfodret. Tyvärr är det inte så enkelt att få tag i ananlyserat foder här i trakterna och något hö har jag inte alls fått tag på men hos en leverantör har jag fått napp på hösilage i småbalar (ca 30 kg foder/bal). Analysen visar dock väldigt högt energiinnehåll och nu är jag orolig att han ska bli antingen fet eller hispig eller både och av detta. Vad tror ni? Och om jag skulle blanda med halm är jag lite orolig att dels hösilaget ska hinna bli dåligt sen när det blir varmare och/eller att det ska bli för lite protein? Tacksam för råd! Så här ser analysen ut (alla siffror per kilo torrsubstans):

Råprotein: 96 g
Smältbart råprotein: 59 g
Omsättbar energi: 10,1 MJ
Smb RP/OE: 5,9 g/MJ
 
Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt inköp i stallet) fått slut på foder så var och en måste köpa in för sommaren om man behöver stödfodra. Eftersom vår ska stå i sjukhage måste jag ju fortsätta som vanligt med grovfodret. Tyvärr är det inte så enkelt att få tag i ananlyserat foder här i trakterna och något hö har jag inte alls fått tag på men hos en leverantör har jag fått napp på hösilage i småbalar (ca 30 kg foder/bal). Analysen visar dock väldigt högt energiinnehåll och nu är jag orolig att han ska bli antingen fet eller hispig eller både och av detta. Vad tror ni? Och om jag skulle blanda med halm är jag lite orolig att dels hösilaget ska hinna bli dåligt sen när det blir varmare och/eller att det ska bli för lite protein? Tacksam för råd! Så här ser analysen ut (alla siffror per kilo torrsubstans):

Råprotein: 96 g
Smältbart råprotein: 59 g
Omsättbar energi: 10,1 MJ
Smb RP/OE: 5,9 g/MJ
Är siffrorna per kg foder eller per kg ts? Hur många Mj behöver hästen ha i vanliga fall om du räknar bort arbetstillägg?
 
Jag vet tyvärr inte hur många MJ hästen behöver i vanliga fall. Vi har haft oanalyserat hösilage gemensamt inköpt i stallet och jag har bara haft honom sedan i mitten av januari. Han väger ca 400 kg. Ett tillägg är att WSC är 141 per kilo ts
 
Få tag i en frysbox o frys in halva balen i portioner, o blanda sen med halm. Sen visar ju svenska analyser på energin för högt, så du kan nog räkna med ca 8 istf 10,1.
 
Få tag i en frysbox o frys in halva balen i portioner, o blanda sen med halm. Sen visar ju svenska analyser på energin för högt, så du kan nog räkna med ca 8 istf 10,1.
Vad menar du med att svenska analyser inte stämmer? Källa på det?
Frysbox har jag inte tillgång till.
 
Det har skrivits här på Buke flertal gånger bla här.
https://www.bukefalos.se/threads/baest-analys-foer-pengarna.1471519/post-19115110 Litar till fullo på @spaderÄss , som dock inte är aktiv här längre.
Att de svenska analysresultaten ligger lägre kvittar om man använder ett foderstatsprogram utvecklat för svenska analysresultat och man vet vad hästen har haft för behov tidigare enligt svenska analysresultat. Däremot behöver man veta det första gången man skickar in för analys på ett företag som analyserar på annat sätt eller om man läser på och gör foderstat utefter andra källor än svenska.
 
7,5 Mj/kg foder är inte jättehögt. Eftersom du inte vet hästens behov får du gå på listhästen. För 400 kg normalfödd normalviktig häst brukar grundbehovet ligga på ca 45-50 Mj. 7,5 Mjx6=45. Du kan alltså ge 6-7 kg foder. 30/6=5, balen räcker i fem dagar om du ger 6 kg och i 4 dagar om du ger 7 kg. Lägger du sedan till sly så att hästen har att göra så är du i hamn på ett vettigt sätt. Proteinbehovet räknar du för sig vilket på 6 kg foder blir 265 gram, grundbehovet ligger på 268 gram så om du tycker att det behövs lägger du till en gnutta potatisprotein eller soja.
Eftersom du får gå på listhästen (dvs. ett snitt) är det som vanligt viktigt att du har koll på hästens hull, mät om du inte har tillgång till våg och känn över hästen ofta.
Köp en billig frysbox på blocket för någon hundring och frys in så riskerar du inte att ensilaget blir dåligt vilket det kan bli även på 4-5 dagar i sommarvärme.
 
7,5 Mj/kg foder är inte jättehögt. Eftersom du inte vet hästens behov får du gå på listhästen. För 400 kg normalfödd normalviktig häst brukar grundbehovet ligga på ca 45-50 Mj. 7,5 Mjx6=45. Du kan alltså ge 6-7 kg foder. 30/6=5, balen räcker i fem dagar om du ger 6 kg och i 4 dagar om du ger 7 kg. Lägger du sedan till sly så att hästen har att göra så är du i hamn på ett vettigt sätt. Proteinbehovet räknar du för sig vilket på 6 kg foder blir 265 gram, grundbehovet ligger på 268 gram så om du tycker att det behövs lägger du till en gnutta potatisprotein eller soja.
Eftersom du får gå på listhästen (dvs. ett snitt) är det som vanligt viktigt att du har koll på hästens hull, mät om du inte har tillgång till våg och känn över hästen ofta.
Köp en billig frysbox på blocket för någon hundring och frys in så riskerar du inte att ensilaget blir dåligt vilket det kan bli även på 4-5 dagar i sommarvärme.
Tack för råd. Jag kan tillägga att med nuvarande hösilage (som jag ju alltså inte har någon analys på men upplever mycket torrt och grovt) så får han 10 kg/dag och är lagom i hull.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 383
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 863
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 369
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej bukisar! Nu är snart fjolårets hösilage slut och det är dax att börja på årets skörd. Har fått analysen och har försökt sätta ihop...
Svar
4
· Visningar
746
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp