Ländtäcke?

W

Wobbler

Måste man ha ländtäcke till hästen (en häst som går med täcke annars).

Har ni ländtäcke till era hästar som går med täcke annars?
 
Nepp.. har inte ländtäcke till pållen..(arab som går me täcke annars).. Om de riktigt kallt så brukar jag rida barbacka me ett fleecetäcke som ligger över rumpan på hästen och så har jag "framdelen av täcket" runt benen..
 
Nej, måste måste man väl inte. Hästen blir ju varmare när den arbetar än när den bara går i hagen... Men när man skrittar fram tycker jag nog man "ska" ha i alla fall...

Men jag har nästan alltid länd/skrittäcke om det är minusgrader/kallt ute. Mina hästar har täcke ute och då har jag det när jag rider också.
Är det enormt jättekallt typ -25 så kan jag ibland sadla på ett ylletäcke och sedan ha skrittäcket utanpå... om jag nu rider ut då dvs... :smirk:
 
När det är kallt och man har en helklippt häst tycker jag absolut man ska ha ländtäcke när man värmer upp och skrittar av, mitt under passet behövs inte. Det är känsligt uppe på korset och om vintern blir det väldigt kallt utan päls. Jag har ett ylleländtäcke och ett regnländtäcke.
 
Men om man gör en filtklippning d.v.s att man spar pälsen på ryggen och korset, behöver man ländtäcke då?
 
Näää det tycker inte jag, men det beror förstås på hästen. Känner en 18-årig arab som behöver ländtäcke trots riktigt tjock lurvpäls uppe på baken, men han är väldigt frusen också.
 
Det beror ju på hästen tycker jag, men har den alltid täcke annars tycker jag man ska ha ett länd/ridtäcke också.
det är inte bra för hästen att bli kall om korset, särskilt inte lite äldre hästar.
Rider alltid med rid/ländtäcke när det är kallt på min arab, annars blir hon kall
 
Måste o måste, det är ju upp till var o en... men som sagt, är hästen helklippt så tycker jag allt att man ska ha det.
Jag har alltid på mina om det är allmänt kallt, blåsigt, regnigt eller snöar så dom slipper bli kalla om rumpan. :)
 
Nej det måste man abslout inte.
Klär du på dig mera kläder när du skall motionera?
Visst det är lite kallt början men i slutet är man överhettad.

Jag använder bara skrittäcke när det är riktigt kallt och snöar om jag bara skall skritta en runda.
 
Det beror väl på om hästen är känslig eller inte.

Min pålle går som en räka helst baklänges när det regnar :smirk: men om han får ha på sig ridtäcke så kan han gå normalt ;)

Han är känslig över korset och har lätt att bli stel i rumpan så jag väljer att rida med ridtäcke när det är kallt eller regnar.
Tidigare har jag aldrig använt det.
 
jag har alltid ländtäcke på vintern när min pålle är klippt. bara när jag rider fram... när hon är uppvärmd tar jag av det... och så sätter jag på det när hon skrittas av...
 
jag täckar min häst, ej klipper. Han rids med ländtäcke på vintern, men inte om jag nu skulle träna i ridhus (nåt sånt har vi inte)
 
Nej, Jag tar inte på mig mer kläder just när jag motionerar men jag tar på mig mer kläder efteråt för att inte musklerna ska bli kalla och för att jag inte ska bli nedkyld av svetten. Därför gör jag detsamma på min häst!

Jag brukar ha ländtäcke på när vi rider ut när det är kallt också så han inte ska gå och spänna sig av kylan (det beror på HUR kallt det är och vilken typ av arbete vi ska utföra)

M.
 
för att tillägga en sak så beror det jättemkt på var och hur man rider!
Har man ridhus behöver man knappast ridtäcke, men jag rider alltid ute och då behövs det när det är minus
 
generellt tycker jag inte det nej, men man får ju anpassa sig efter "läget".
är det extremt kallt eller om man har en "känslig" eller klippt häst så bör man nog ha det.
beror ju lite på vad man ska göra också...
 
har hört någonstans att ston är de jätteviktigt att täcka me tex ländtäcke när de e kallt, för de ska vara mycket känsligare...men va vet ja :confused: har alltid de på min pålla när jag ska rida ut eller ska te ridhuset, tror inte hästen dör om man inte tar på den ett täcke men e man jöpplig som person så e man :D :D
 
Någon har sagt till mig att man SKA ha ländtäcke på hästen på vinten för att om hästen först står i ett varmt stall och sedan kommer i ut i kylan kan det bli som en liten chock för kroppen så att den kan få ont i ryggen o.s.v.
Det är också viktigt att hålla varmt korset då njurarna sitter där som är väldigt känsliga.
 
Vad du bör tänka på när du läser alla svar du fått är vilka som har klippt sina hästar och vilka som inte har det? Vad hästarna har för ras, hur tjock päls de normalt får på vintern och var i landet de bor.

Alltså, tex ett fullblod sätter inte lika mycket päls, de fryser lättare och KAN behöva ländtäcke i kallaste vintern även om de inte är klippta. Har man däremot en korsningsponny av den grövre typen som får rejält lurv om vintern och inte känns kall eller spänd i musklerna efter den varit ute i kallt väder behöver säkerligen inte ett ländtäcke. Alla hästar är individer och det är många omständigheter att ta hänsyn till.

Jag lägger stor vikt vid att min häst inte får bli kall över korset, hon är också helklippt och därför extra "ömtålig". Jag använder alltid ländtäcke när det är vinter, men har inte börjat med det än (är 10-15 grader varmt här när jag rider). Min häst har iofs täcke i hagen men jag brukar vara noga med att lägga handen just över korset då de tenderar att bli kalla där FÖRST, när de blir kalla. Är pållan kall om korset när hon kommer in, trots regntäcket är det dags för tjockare täcke (lite sunt förnuft får man ju använda också). Än så länge blir hon inte kall om hon så står en timme utan täcke i stallet och därför känns ländtäcke överflödigt.

Men en sak som jag tycker är viktigt att tänka på är att hästar som inte är klippta också kan frysa. Ibland tror folk att sålänge man inte klipper så fixar dem allt. Det gör de säkert om de har rätt hagar och hästen är av "rätt" ras. Går din häst i en hage som främst består av ett stort gräsfält och knappt nåt skydd mot regn och går ute en hel dag i ihållande regn och kall blåst så är den ofta kall och frusen när den kommer in, om det inte är rejäl vinterlurvpäls på den förstås :D
Jag vet inte hur andra tänker, men när jag tar in en dyblöt häst och lägger en hand på ryggen och den sjunker ner så tar jag för givet att hästen är kall och spänd i musklerna. Även om hästen inte är klippt och inte "borde frysa" s lägger jag då på ett täcke (tex fleece) tills hästen blivit varm och mjuk i musklerna igen för ridning tycker inte JAG är bra för hästen då.

Lite tankar från mig bara :)
Vi fryser ju alltid tidigare än hästarna eftersom vi faktiskt inte är pälsklädda ;) och det får man inte glömma! Dock tycker jag man ska vara lyhörd och känna och se på sin häst vad just DEN hästen behöver. :bow:
 
:bow: :bow: :bow:
Bra inlägg, håller med dig totalt, se till vad DIN häst behöver! Alla är olika.
 

Liknande trådar

Utrustning Häst har strl 160-165 i vanliga täcken..försöker nu hitta ett ländtäcke att ha vid ridning (inget skrittäcke, o inget reflex) men alla...
Svar
10
· Visningar
527
Senast: Leeelot
·
Utrustning Hei, Jeg skal kjøpe horseware amigo ländtäcken, men er usikker på storleken. Har 130 i täcken, og det står at S er for 125 og 130 i...
Svar
4
· Visningar
467
Senast: Jeps
·
Utrustning Någon som kan säga hur deras storlekar ligger? Ska beställa ländtäcken till de tjejer som ingår i våra lag, och tycker catago verkar...
Svar
0
· Visningar
312
Senast: Cambrie
·
Utrustning Hej! vad tycker ni om hööks nya design på täcken mm? Jag är inte förtjust i den alls. Undrar hur kvaliteten kommer vara och passform...
Svar
9
· Visningar
948

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp