Länga på stegen?

T

T3ss

Hur får man hästen att länga på stegen (går det? :p )

Har ett litet sto som tar så små steg... I traven känns det som om man sitter på en studsboll... Ganska jobbigt då man ska rida lätt :angel:
 
Sv: Länga på stegen?

När hästen arbetas korrekt med aktivitet genom hela kroppen och vikten på bakkärran så får den automatiskt mera scvung och ett bättre steg med lite mer "sväv" och "häng". Dock spelar ju gångarterna in en hel del också. Vissa hästar har ju av naturen sämre gångarter än andra. Men genom bra ridning, är ju gångarterna utvecklingsbara till viss del!

Nirak
 
Sv: Länga på stegen?

Som NiraK sa, korekt form och arbete genom hela kroppen, dessutom kan du rida bommar och kavaletti och ha en aning längre avstånd mellan bommarna än du brukar. De flesta hästar brukar länga lite på stegen då. En del hästar försöker dock att lägga till ett extra steg mellan bommarna, men försök att ha bra drivning och framåtbjudning så hästen inte springer och latar sig över bommarna, då kommer lätt dom där extra stegen.
 
Sv: Länga på stegen?

Du har redan fått bra svar. Vill bara tillägga, att om hästen har riktigt kort steg, beror det ofta på att hästen har något fysiskt problem. Det kan alltså vara läge för en utredning av hästen.
Det är ju svårt att över nätet veta HUR kort och stötig din häst är, och vad det beror på.
 

Liknande trådar

Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 415
Senast: Ramona
·
IT & mobiler Jag köpte igår en Fitbit Luxe. Främsta anledningen till inköp var att få en tillförlitlig stegräknare (mobilen har ingen bra sådan) och...
2
Svar
24
· Visningar
1 630
Senast: Ms_Antrop
·
Ridning ja märkte för ett litet tag sen att min häst kastar med huvudet vid trav. (vilar nu). hon har sett pigg å fräsch/ren ut annars å även...
2
Svar
22
· Visningar
1 862
Senast: Tossa90
·
Träning Hej, jag har lite problem med en häst jag rider. Han sparkar bakut och stegrar och bockar en hel del (minst en gång per varv). Vi...
2
Svar
30
· Visningar
3 855
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp