Längd och vikt häst och ryttare

Jag är 166cm lång, väger runt 65kg och rider ponny!
Min Haflinger är 146cm i mkh och väger på våg ca 440kg.

Finns ingen som skulle ifrågasätta proportionerna. Som ryttare tycker jag det är en vanesak. Jag rider hästar upp till 175 och gör jag det regelbundet känns det inte konstigt att växla heller. Skulle jag välja en idealisk höjd hade jag valt 160-165 men känslan beror på så mycket annat än hästens storlek.
Men jag vill inte ha en för stor häst, mest pga opraktiskt 🤪

Visa bifogad fil 100008

Jag är nästan lika lång som du (164) och väger runt samma och lutar mer o mer åt att om nu inte det går vägen med min nuvarande häst (är skadad och ej färdigutredd, men med potentiellt väldigt dålig prognos om veterinärens misstanke visar sig stämma på återbesöket) och jag bestämmer mig för att skaffa en ny häst framgent så blir det mest troligt en Haflinger då. Verkar dock svårt att hitta en i en lämplig ålder, de flesta som säljs nu är föl.
 
Jag är nästan lika lång som du (164) och väger runt samma och lutar mer o mer åt att om nu inte det går vägen med min nuvarande häst (är skadad och ej färdigutredd, men med potentiellt väldigt dålig prognos om veterinärens misstanke visar sig stämma på återbesöket) och jag bestämmer mig för att skaffa en ny häst framgent så blir det mest troligt en Haflinger då. Verkar dock svårt att hitta en i en lämplig ålder, de flesta som säljs nu är föl.
Haflinger är perfekt 👌🏻😍 så himla rolig liten häst!
Tips är att gå med i haflingersidorna som finns på FB om du använder det. Jag ser att det kommer ut vuxna hästar 3-10 år med jämna mellanrum men man får nog räkna med ganska mycket jobb oavsett.
4FFD64FC-E2C0-45C3-BB2E-78E1964C0CF8.jpeg
 
Jag är 178cm, väger 82-87kg (varierar en hel del), och rider ponny!

Dock så är han mest ponny pga korta ben, han är rejält bred och känns oerhört stabil att sitta på. 148cm Kigermustang, uppskattningsvis 450kg.

Känner mig inte stor på honom. Använder bomlösa sadlar för att klara 20% viktgränsen men har inte upplevt att han blir trött av min vikt. Det har jag däremot märkt på en islänning som ägaren slängde upp mig på en gång, han var jag absolut för tung för, han blev orimligt flåsig och svettig i trav.
 

Bifogade filer

  • IMG_20191110_192245.jpg
    IMG_20191110_192245.jpg
    18,5 KB · Visningar: 52
Haflinger är perfekt 👌🏻😍 så himla rolig liten häst!
Tips är att gå med i haflingersidorna som finns på FB om du använder det. Jag ser att det kommer ut vuxna hästar 3-10 år med jämna mellanrum men man får nog räkna med ganska mycket jobb oavsett.
Visa bifogad fil 100088

Tack för tipset, jag har sökt medlemskap i en grupp ☺️ Vi hade en halflinger på ridskolan jag står uppstallad på för några år sen som jag red vid några tillfällen. Suuuuuuperfin häst som dock såldes då damen var rätt egensinnig och skickade av ryttare (ibland in i sargen) då och då. Har förstått det som att deras storlek till trots så kan det vara mycket häst att ha att göra med.
 
Tack för tipset, jag har sökt medlemskap i en grupp ☺️ Vi hade en halflinger på ridskolan jag står uppstallad på för några år sen som jag red vid några tillfällen. Suuuuuuperfin häst som dock såldes då damen var rätt egensinnig och skickade av ryttare (ibland in i sargen) då och då. Har förstått det som att deras storlek till trots så kan det vara mycket häst att ha att göra med.
De är väldigt intelligenta! Lär sig dåliga saker lika snabbt som de bra 😝 och allt som ger en fördel går väldigt snabbt.
De kräver nog en tydlig ram både i ridning och hantering ja 🤪 men världens goaste när man är på samma sida konstant 😍
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 984
Senast: WBanna
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 917
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 341
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp