Längd och vikt häst och ryttare

Det där är ju hästar i samma storlek (iaf höjd) som jag brukar rida, eftersom jag har islandshästar. Vilket också är intressant eftersom vi islandshästryttare brukar vara de enda, med få undantag, exemplen på "vuxna som rider ponny". Sedan kan man ju också verkligen fråga sig om det spelar någon roll om ryttarens fötter skulle råka hamna en liten bit under hästens mage annat än att det finns de som tycker det ser oharmoniskt eller "konstigt" ut (och möjligen opraktiskt om man ägnar sig åt hoppning på högre nivå än något litet skutt). Men det är kanske en annan diskussion. Fin häst oavsett! :)
Islandsryttare och westernryttare (reining och ko-grenar därman använder relativt små quarterhästar) är nog de mest utsatta för någon form av kritik. Stora män rider på hästar med mankhöjd runt 140-145cm.

Och såklart överviktiga oavsett kunskapsnivå och storlek på häst.

Jag har själv varit en av dom som skrivit i negativ mening om överviktiga (100kg+) nybörjare/aldrig suttit på en häst. Det står jag för och håller fortfarande samma inställning att en lång, musklig, vältränad på 100kg erfafen ryttare är ok på en häst medan en otränad överviktig, aldrig suttit på en häst förut, är inte okej på samma häst. I min mening 2 timmar lång turridning som är min erfarenhet och vad jag syftat på i mina tidigare inlägg.

Men jag vill inte förstöra tråden så detta är nog en annan diskussion :)
 
Islandsryttare och westernryttare (reining och ko-grenar därman använder relativt små quarterhästar) är nog de mest utsatta för någon form av kritik. Stora män rider på hästar med mankhöjd runt 140-145cm.

Och såklart överviktiga oavsett kunskapsnivå och storlek på häst.

Jag har själv varit en av dom som skrivit i negativ mening om överviktiga (100kg+) nybörjare/aldrig suttit på en häst. Det står jag för och håller fortfarande samma inställning att en lång, musklig, vältränad på 100kg erfafen ryttare är ok på en häst medan en otränad överviktig, aldrig suttit på en häst förut, är inte okej på samma häst. I min mening 2 timmar lång turridning som är min erfarenhet och vad jag syftat på i mina tidigare inlägg.

Men jag vill inte förstöra tråden så detta är nog en annan diskussion :)

Ja, vi brukar ju vara "utsatta" för diskussion (på gott och ont!), och även om just den infekterade delen av diskussionen gärna får utebli i den här tråden, så är det ju intressant hur just vi som rider mindre hästar hanterar det faktum att de ÄR mindre.

Någonstans tror jag det finns lite av en "optimal storlek" på ridhäst, där hästen är tillräckligt stor för att orka bära bra, men samtidigt inte så stor att den "belastar sig själv" i onödig omfattning. Och den storleken tror jag inte är 170+ i mankhöjd. Och inte heller 135-.

Tittar jag på "min" sport och hur de som tränar och tävlar aktivt verkligen gör, så ser jag följande som nog är bra för hästens hållbarhet:

* Mycket utevistelse, ofta lösdrift, i flock eller iaf inte ensam i "ruta"
* Längre viloperioder utan träning och tävling
* Korta, intensiva ridpass snarare än att "sitta och nöta" varv efter varv på ridbana
* Mycket träning ute på vägar och i terrängen
* Avsutten träning, där man tar med hästen som handhäst när man rider en annan häst, eller låter hästen springa lös i vallrunda eller ridhus, eller motionerar den med t.ex. fyrhjuling
* Tyngre ryttare är mycket medvetna om att de ÄR tyngre, och använder både avsutten träning OCH hjälp av lättare ryttare för hästens vardagsmotion
* Långsam tillvänjning av tyngre ryttare under inridningsperioden
 
Lånade den här killen på ridskolan igår. Skulle gissa på ca 145? Mindre skulle jag nog inte vilja sitta på, å andra sidan är han inte särskilt grov. Och så har jag ju en rejäl vinterjacka på, så ser ju lite bredare ut upptill.


220126_141306_CR6_2505.jpg
 
Lånade den här killen på ridskolan igår. Skulle gissa på ca 145? Mindre skulle jag nog inte vilja sitta på, å andra sidan är han inte särskilt grov. Och så har jag ju en rejäl vinterjacka på, så ser ju lite bredare ut upptill.


Visa bifogad fil 84721
Förutom om hästen är grov i skelett, hur lång rygg den har får man kika på hur pass breddad är den mellan frambenen tex. En häst som rids i lösgjordhet och balans breddar sig mellan frambenen/bogarna och blir mindre balanskänslig.
Sen får man se till att aktivera rätt muskelgrupper för att sunt bära ryttare.
Ridskolehästar rids väl tyvärr ofta i en form där överlinjen är statiskt spänd och trycker ner rygg, mage, manke etc i bogarna. Då blir de muskelfattiga i överlinje och hållnings- och bär-muskulatur.
De ser inte bitiga ut IOM att de inte breddar sig fram och inte musklar överlinjen.
Så samma häst/ponny kan med mkt små medel bli väldigt mkt mer eller mindre viktbärande.
 
Förutom om hästen är grov i skelett, hur lång rygg den har får man kika på hur pass breddad är den mellan frambenen tex. En häst som rids i lösgjordhet och balans breddar sig mellan frambenen/bogarna och blir mindre balanskänslig.
Sen får man se till att aktivera rätt muskelgrupper för att sunt bära ryttare.
Ridskolehästar rids väl tyvärr ofta i en form där överlinjen är statiskt spänd och trycker ner rygg, mage, manke etc i bogarna. Då blir de muskelfattiga i överlinje och hållnings- och bär-muskulatur.
De ser inte bitiga ut IOM att de inte breddar sig fram och inte musklar överlinjen.
Så samma häst/ponny kan med mkt små medel bli väldigt mkt mer eller mindre viktbärande.

Det saknas ju absolut muskulatur på honom, han blir ju fem i år och har nog inte gjort så mycket innan. Har inte tänkt på/vetat om att man kan titta just på bredden mellan frambenen, men det är ju logiskt när du säger det. :)
 
En häst som rids i lösgjordhet och balans breddar sig mellan frambenen/bogarna och blir mindre balanskänslig.
Vad spännande, har faktiskt aldrig hört någon säga just precis det här men funderat på det. När jag köpte min ridtravare kunde jag inte få plats att lägga en hand mellan frambenen på henne, det fanns liksom inget mellanrum. Tio år senare fick det nog plats två handflator 😃 Häftigt ändå!
 
Ingen övervikt där inte enligt det gamla sättet att räkna ut en människas ideal vikt, längd - 100 + 10% för tjeier och längd -100 för killar. BMI är något som uppfunnits för att rättfärdiga alla anorektiska modeller och Sice Zero.
Fast "idealvikt" är olika beroende på ålder. Det beror också på muskelmassa vs fett. Så den där regeln du tar upp är ju helt föråldrad. BMI är heller inte helt rättvist, men det tar i alla fall hänsyn till ålder.
 
Hej på er!

Jag är lite nyfiken på hur långa ni är i förhållande till er hästs mankhöjd.

Jag är 179 cm lång och medryttarhästen jag rider är cirka 155 (nätt modell), vikten har inte varit något problem och jag har god balans så det har funkat bra under de åren jag ridit honom (även om jag alltid känt mig lite lång). Nu har jag gått upp några kilo plus att hästen blir äldre (25 år) fortfarande pigg och i bra form och har inte protesterat och vi rider inte särskilt hårt eller långa pass men funderar allt mer på om jag är för stor för hästen...

Hur långa är ni i förhållande till era hästar? (visa gärna bild :) )
Hur ser ni på vikt, framförallt lite äldre hästar?
Jag är ca 144 cm, väger ca 30 kg och min ponny är ungefär 137 cm i mankhöjd, med rasen Irish- och Welsh cob, så hon är både kraftig och nätt
 
Hej på er!

Jag är lite nyfiken på hur långa ni är i förhållande till er hästs mankhöjd.

Jag är 179 cm lång och medryttarhästen jag rider är cirka 155 (nätt modell), vikten har inte varit något problem och jag har god balans så det har funkat bra under de åren jag ridit honom (även om jag alltid känt mig lite lång). Nu har jag gått upp några kilo plus att hästen blir äldre (25 år) fortfarande pigg och i bra form och har inte protesterat och vi rider inte särskilt hårt eller långa pass men funderar allt mer på om jag är för stor för hästen...

Hur långa är ni i förhållande till era hästar? (visa gärna bild :) )
Hur ser ni på vikt, framförallt lite äldre hästar?
Hej
Jag har en dponny på 143 cm tillsammans med min dotter.
Jag är 161 och väger 63 kg …Ponnyn är av lite kraftigare modell och har inga problem att bära mig, men jag är noga med att inte bara rida utan tränar honom på andra sätt oxå
Dottern är en liten tunn och nätt 11-åring
 
Jag är 162 cm lång och väger runt 60 kg. Min ena häst är ca 152 cm och den andra ca 156 cm. Den större är lite grövre, så det känns som det är större skillnad på dom än det är om man bara ser till mankhöjden. Jag gillar de lite mindre hästarna, det är smidigare att sadla osv 😊 Jag har ridit på hästar allt från 140 cm (av kallblodstyp) upp till 178 cm (nätt halvblodstyp) utan att det känts tokigt.
 
Kan inte låta bli förvånas över alla dessa vikt och längd trådar,

De flesta ponnys och hästar över 137cm mankhöjd bär lätt upp en person på 85kg plus om sadel och annan utrustning är korrekt anpassad. Längden på ryttaren har ingen betydelse under förutsättning att hen kan anpassa sig till hästen i fråga, då främst med schenklar och vikthjälpare i åtanke.

Som klövhästar bär de flesta över 137cm enkelt 160kg + vilket militären har använt sig av genom generationer med sina klövkompanier.

Om ponnyn/hästen inte klarar av vikten på ryttaren är det med största sannolikhet fel på ryttarens sits och/eller utrustningen.
 
Kan inte låta bli förvånas över alla dessa vikt och längd trådar,

De flesta ponnys och hästar över 137cm mankhöjd bär lätt upp en person på 85kg plus om sadel och annan utrustning är korrekt anpassad. Längden på ryttaren har ingen betydelse under förutsättning att hen kan anpassa sig till hästen i fråga, då främst med schenklar och vikthjälpare i åtanke.

Som klövhästar bär de flesta över 137cm enkelt 160kg + vilket militären har använt sig av genom generationer med sina klövkompanier.

Om ponnyn/hästen inte klarar av vikten på ryttaren är det med största sannolikhet fel på ryttarens sits och/eller utrustningen.
Nu är du ju ute och cyklar riktigt rejält... 🙈
 
Puffar upp min egen tråd för att se fler bilder då jag tycker det är intressant att se förhållandena (framförallt ni med mer än 10-15 cm lägre häst i mkh än er längd) ska nu eventuellt prova en häst som är 164-165 cm i mankhöjd lite grövre men inte jättegrov.
 
Jag är drygt 180cm lång och väger 75 kg. Medryttarhästen är en islänning på omkring 144 cm i manken, rätt så högställd och sportig i typen, väger väl omkring 300-320kg, lite mer kanske. När jag började rida honom kände jag mig enorm. Det var ägarna som föreslog att jag kunde rida honom, de behövde hjälp med utbildning och jag letade efter en häst att rida efter att min förra medryttarhäst i samma stall blev såld. Nu har jag ridit hästen i ett halvår och han är alltid pigg och glad och visar inga tecken på att jag skulle vara för stor. Ägarna har alltid uppmuntrat mig och är väldigt glada över vår utveckling. Känner mig inte lika stor på honom längre och vi är i god balans. Sedan rids han inte varje dag utan vi varvar med tömkörning och annat skoj :)

Men ja, på pappret är jag både för lång och för tung.
 
Nu när jag har häst och det existerar ridbilder så kan jag uppdatera lite. Jag är 185 cm, 64 kg och hästen är 165 cm, ca 700-750 kg, rejält rund och bred bröstkorg.

Screenshot_20220912-114542_Gallery.jpg
 
Puffar upp min egen tråd för att se fler bilder då jag tycker det är intressant att se förhållandena (framförallt ni med mer än 10-15 cm lägre häst i mkh än er längd) ska nu eventuellt prova en häst som är 164-165 cm i mankhöjd lite grövre men inte jättegrov.
Jag är 166cm lång, väger runt 65kg och rider ponny!
Min Haflinger är 146cm i mkh och väger på våg ca 440kg.

Finns ingen som skulle ifrågasätta proportionerna. Som ryttare tycker jag det är en vanesak. Jag rider hästar upp till 175 och gör jag det regelbundet känns det inte konstigt att växla heller. Skulle jag välja en idealisk höjd hade jag valt 160-165 men känslan beror på så mycket annat än hästens storlek.
Men jag vill inte ha en för stor häst, mest pga opraktiskt 🤪

B687B0EA-2565-47FE-A731-D0E6670658FF.jpeg
 
Jag är 167 cm, 62 kg hästen 147 cm av grövre modell idealvikt 370 kg April . Bild från Juni 406 kg. Vilket han tyvärr inte väger nu.
På bilden är det nedsaktning på pigg häst med dåliga bromsar i uppförsbacke.

Jag tycker att feta sommarhästar som bär runt vikten 24/7 är värre än om en välbalanserad ryttaren väger lite mer på en vältränad häst i normalhull. Har hästen lagt på sig 50 kg över sommaren så blir det mycket extra att bära på.
 

Bifogade filer

  • Freyr G.jpg
    Freyr G.jpg
    111,3 KB · Visningar: 28

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 907
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 304
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Hyra ut rum i lgh?
  • Boräntorna

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp