Längd- och vikttråd

En liten och mkt nätt welsh mountain på 115cm (hög manke), vars går gränsen på en sån? Han känns som att han väger hälften av vad en övervuxen shettis på 110cm väger, han är som sagt väldigt nätt och har inte satt så mkt muskler än (nyköpt).

Min dotter är bara 2 och kan definitivt åka på liten ponny i många år till, men vi funderar på några barn som frågar om att bli medryttare.
 
En liten och mkt nätt welsh mountain på 115cm (hög manke), vars går gränsen på en sån? Han känns som att han väger hälften av vad en övervuxen shettis på 110cm väger, han är som sagt väldigt nätt och har inte satt så mkt muskler än (nyköpt).

Min dotter är bara 2 och kan definitivt åka på liten ponny i många år till, men vi funderar på några barn som frågar om att bli medryttare.

45 kilo cirkus... om den inte rids och tränas till vardags och ryttaren inte kommer vara så balanserad.
 
Absolut inte. Vet flera som är både längre och tyngre än dig som rider C och D.
Så länge man är balaserad och inte stör hästen är det fin fint.
Hur lång och tung då?

Jag har hamnat på ridskola på en smärt D-ponny av tinkertyp (rak rygg, bred ända, starka ben (dvs rejäla inte smala), men väldigt nätt) på gissar jag 145. Den känns extremt liten (protesterar inte på maxad D-ponny), jag är 162 och väger ca 70 kg (har protesterat lite, tycker nog 60 kg gott kunde räcka). Men den behöver tydligen ridas av äldre vuxna ett tag (iofs en no brainer för det är tydligt att den inte är för små barn i alla fall) och ridläraren ger sig inte på milda protester utan försäkrar om att han tveklöst kan bära mig.

Kan jag rida som vanligt, vara försiktig, eller borde jag sätta hälarna i backen?
 
Hur lång och tung då?

Jag har hamnat på ridskola på en smärt D-ponny av tinkertyp (rak rygg, bred ända, starka ben (dvs rejäla inte smala), men väldigt nätt) på gissar jag 145. Den känns extremt liten (protesterar inte på maxad D-ponny), jag är 162 och väger ca 70 kg (har protesterat lite, tycker nog 60 kg gott kunde räcka). Men den behöver tydligen ridas av äldre vuxna ett tag (iofs en no brainer för det är tydligt att den inte är för små barn i alla fall) och ridläraren ger sig inte på milda protester utan försäkrar om att han tveklöst kan bära mig.

Kan jag rida som vanligt, vara försiktig, eller borde jag sätta hälarna i backen?

Var medryttare på en C och D några år sedan och ägaren vägde ca 70 och var nog 174, hon red båda två med lätthet. Ingen protesterade utan var bara glada.
Hon tävlade mest hoppning, tog upp ponnyerna mot storhäst.

Om ridläraren du har säger att det går bra så går det bra. Lättare för hen att säga något om saken som sett er båda två.

Jag är 169 och har vägt allt från 47 till 80kg och har inte direkt kännt någon skillnad på hästen.
Trivs bättre på mindre hästar.
Är medryttare nu på 3 islänningar och de är 132,134 och 136, tror vi :idea:
Känner mig allra bäst på den minsta, vi klickar.
Och väger mycker mer än jag känner att jag borde för att rida henne. Dock är hon sån att hon kastar av en om man är jobbig så jag litar att det är ok för henne;)

Det som är viktigast är ju att man är balanserad, att du inte stödjer dig för mycket på hästens balans, något jag har haft svårare för ju större jag blivit.
Sitter du snett på en 130 häst gör det större verkan än på en 180 häst.

Men som sagt, ridläraren känner er båda. Men känns det illa för dig kan du säkert få byta häst. Man ska ju inte få ångest över vikten när man rider.

Det ska vara roligt för båda :D
 
.
Var medryttare på en C och D några år sedan och ägaren vägde ca 70 och var nog 174, hon red båda två med lätthet. Ingen protesterade utan var bara glada.
Hon tävlade mest hoppning, tog upp ponnyerna mot storhäst.

Om ridläraren du har säger att det går bra så går det bra. Lättare för hen att säga något om saken som sett er båda två.

Jag är 169 och har vägt allt från 47 till 80kg och har inte direkt kännt någon skillnad på hästen.
Trivs bättre på mindre hästar.
Är medryttare nu på 3 islänningar och de är 132,134 och 136, tror vi :idea:
Känner mig allra bäst på den minsta, vi klickar.
Och väger mycker mer än jag känner att jag borde för att rida henne. Dock är hon sån att hon kastar av en om man är jobbig så jag litar att det är ok för henne;)

Det som är viktigast är ju att man är balanserad, att du inte stödjer dig för mycket på hästens balans, något jag har haft svårare för ju större jag blivit.
Sitter du snett på en 130 häst gör det större verkan än på en 180 häst.

Men som sagt, ridläraren känner er båda. Men känns det illa för dig kan du säkert få byta häst. Man ska ju inte få ångest över vikten när man rider.

Det ska vara roligt för båda :D
Vad bra, då kör jag på om det blir så igen. Den är typ ok men det är inte så roligt att vara orolig för att vara tung. (och just den här ponnyn är mer av en -far åt alla håll och kanter än ser glad och nöjd ut de första tio minutrarna (och då vet man ju inte om det är ryttarklumpen eller spökena som spökar), sedan fin och glad.)

Det är svårt att byta häst för de vill ha ponnyn riden av liten vuxen och det måste tydligen vara någon som inte är lika nervös som ponnyn. (teorin är att det blir en super barnponny en vacker dag, en annan dag gissar jag som höll på att åka av.). Så de håller på att avverka de i gruppen som passar in... jag är nr tre. Sedan får de väl köra om från start.

(Jag trivs bäst på hästar som är runt 155-163 iofs så inte jättestort helst. Men egentligen är det mest individ, funkar med 175 också.)

(Jag fick rida annan häst nu, ha!, men för att han som skulle rida den var sjuk och hästen behövde gå mer än ponnyn. Så av fem gånger är två avverkade varav en på annan häst, med lite tur får jag den andra igen nästa gång för han verkade resa bort också :D. Någon gräshoppa till tonåring på 45-60 kg och smidig avrullningsteknik får gärna rida den ponnyn för mig :) )
 
Senast ändrad:
Vi hämtar en shettis nästa månad, han är i dagsläget 2 år och 10 månader och 86cm hög. Vi vill gärna rida in honom för att göra det lättare ifall vi en dag behöver sälja honom men hur mycket bör man väga som mest? Jag är 155cm och ridit shettis många gånger innan, men alla har varit ca 1 meter i höjd. Idag väger jag 48kg men försöker gå ner mer. Jag vill hans absolut bästa och tänker därför inte utsätta honom för något som kan vara skadligt så därför frågar jag här för att se om någon kan ge mig svar
I detta fallet handlar det mer om din längd än din vikt! Du är alldeles för lång för att rida en minishetland, oavsett vad du väger! Det blir för svårt för en så liten ponny att balansera upp din långa kropp!
Och du, du ska INTE försöka gå ner mer i vikt!
För att göra honom lättare att sälja, se till att han är väl inkörd. En minishetland har inget direkt användningsområde som ridponny, men däremot är det väldigt många som är körponnyer.
 
Borde väl snarare landa i facket för "dumma frågor" men ändå... :angel:

En släkting (man) red lite tidigare, inte på någon jättehög nivå, men typ LC dressyr och LC hoppning typ. Nu så är han lite sugen på att rida igen, och undrade om han kunde få låna H.H för ett pass. Passet skulle isf vara typ 30-40 min långt, och innehålla framskrittning/avskrittning i skogen och däremellan lite enklare jobb på bana, typ LC nivå dressyr.
Han är typ 177 cm lång och väger kring 72-74 kg skulle jag tippa.
H.H är som bekant av den lite grövre typen, 162 cm och väger f.n runt 540 kg.
Ovanstående kombination borde väl inte vara något problem - även om mannens balans/sits inte är 100% perfekt i varje steg? :up:
 
Borde väl snarare landa i facket för "dumma frågor" men ändå... :angel:

En släkting (man) red lite tidigare, inte på någon jättehög nivå, men typ LC dressyr och LC hoppning typ. Nu så är han lite sugen på att rida igen, och undrade om han kunde få låna H.H för ett pass. Passet skulle isf vara typ 30-40 min långt, och innehålla framskrittning/avskrittning i skogen och däremellan lite enklare jobb på bana, typ LC nivå dressyr.
Han är typ 177 cm lång och väger kring 72-74 kg skulle jag tippa.
H.H är som bekant av den lite grövre typen, 162 cm och väger f.n runt 540 kg.
Ovanstående kombination borde väl inte vara något problem - även om mannens balans/sits inte är 100% perfekt i varje steg? :up:

Ser inte varför det skulle vara ett problem!
 
Borde väl snarare landa i facket för "dumma frågor" men ändå... :angel:

En släkting (man) red lite tidigare, inte på någon jättehög nivå, men typ LC dressyr och LC hoppning typ. Nu så är han lite sugen på att rida igen, och undrade om han kunde få låna H.H för ett pass. Passet skulle isf vara typ 30-40 min långt, och innehålla framskrittning/avskrittning i skogen och däremellan lite enklare jobb på bana, typ LC nivå dressyr.
Han är typ 177 cm lång och väger kring 72-74 kg skulle jag tippa.
H.H är som bekant av den lite grövre typen, 162 cm och väger f.n runt 540 kg.
Ovanstående kombination borde väl inte vara något problem - även om mannens balans/sits inte är 100% perfekt i varje steg? :up:

Som tumregel kan man tänka 15% av hästens kroppsvikt vid mer regelmässig ridning och 20% vid enstaka tillfälle, det är då inkl all utrustning (som brukar ligga runt 10kg grovt uppskattat). För din häst blir det 81 kg till vardags, varav ryttare på 71 kg och 108 kg vid enstaka tillfällen varav 98 kg ryttare.
Så släktingen ligger gott och väl inom marginalerna :)
 
Som tumregel kan man tänka 15% av hästens kroppsvikt vid mer regelmässig ridning och 20% vid enstaka tillfälle, det är då inkl all utrustning (som brukar ligga runt 10kg grovt uppskattat). För din häst blir det 81 kg till vardags, varav ryttare på 71 kg och 108 kg vid enstaka tillfällen varav 98 kg ryttare.
Så släktingen ligger gott och väl inom marginalerna :)

Det där med procenterna visste jag inte!
20% hade jag hört löst någon gång - men då excl. utrustning.
Men det känns ju tryggt och bra :up:
 
Borde väl snarare landa i facket för "dumma frågor" men ändå... :angel:

En släkting (man) red lite tidigare, inte på någon jättehög nivå, men typ LC dressyr och LC hoppning typ. Nu så är han lite sugen på att rida igen, och undrade om han kunde få låna H.H för ett pass. Passet skulle isf vara typ 30-40 min långt, och innehålla framskrittning/avskrittning i skogen och däremellan lite enklare jobb på bana, typ LC nivå dressyr.
Han är typ 177 cm lång och väger kring 72-74 kg skulle jag tippa.
H.H är som bekant av den lite grövre typen, 162 cm och väger f.n runt 540 kg.
Ovanstående kombination borde väl inte vara något problem - även om mannens balans/sits inte är 100% perfekt i varje steg? :up:
Nej! Verkligen inte. :)
 
Som tumregel kan man tänka 15% av hästens kroppsvikt vid mer regelmässig ridning och 20% vid enstaka tillfälle, det är då inkl all utrustning (som brukar ligga runt 10kg grovt uppskattat). För din häst blir det 81 kg till vardags, varav ryttare på 71 kg och 108 kg vid enstaka tillfällen varav 98 kg ryttare.
Så släktingen ligger gott och väl inom marginalerna :)

Vad bra då kan en riktigt fet ponny bära jäkligt mycket :up:
 
Borde väl snarare landa i facket för "dumma frågor" men ändå... :angel:

En släkting (man) red lite tidigare, inte på någon jättehög nivå, men typ LC dressyr och LC hoppning typ. Nu så är han lite sugen på att rida igen, och undrade om han kunde få låna H.H för ett pass. Passet skulle isf vara typ 30-40 min långt, och innehålla framskrittning/avskrittning i skogen och däremellan lite enklare jobb på bana, typ LC nivå dressyr.
Han är typ 177 cm lång och väger kring 72-74 kg skulle jag tippa.
H.H är som bekant av den lite grövre typen, 162 cm och väger f.n runt 540 kg.
Ovanstående kombination borde väl inte vara något problem - även om mannens balans/sits inte är 100% perfekt i varje steg? :up:
Om hästen inte är sjuk på något vis så.
 
Måste fråga - när det i annonser för maxade D-ponnyer, helt normalbyggda (dvs inte väldigt ädla) sådana, står "passar även liten vuxen", hur översätter ni det då? Alltså vad tror ni folk generellt menar med liten vuxen i det sammanhanget?
 
Måste fråga - när det i annonser för maxade D-ponnyer, helt normalbyggda (dvs inte väldigt ädla) sådana, står "passar även liten vuxen", hur översätter ni det då? Alltså vad tror ni folk generellt menar med liten vuxen i det sammanhanget?
Jag tänker att det är en snäll ponny som passar till barn, men även är rolig för en vuxen som tycker halvblod på 1,70 är för stora. Tänker mig väl att en liten vuxen är max 1,65 och väger max ca 70 kg. Definitionsfråga dock ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 097
Senast: Sirap
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 034
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 470
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 999
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp