Längd- och vikttråd

Måste fråga - när det i annonser för maxade D-ponnyer, helt normalbyggda (dvs inte väldigt ädla) sådana, står "passar även liten vuxen", hur översätter ni det då? Alltså vad tror ni folk generellt menar med liten vuxen i det sammanhanget?
jag tolkar det som att den funkar lika bra för en ryttare som är lagom stor, även om ryttaren passerat åldersgränsen för att tävla ponny
 
Måste fråga - när det i annonser för maxade D-ponnyer, helt normalbyggda (dvs inte väldigt ädla) sådana, står "passar även liten vuxen", hur översätter ni det då? Alltså vad tror ni folk generellt menar med liten vuxen i det sammanhanget?

Tänker att det är en häst som är rolig att rida inte bara för en yngre nybörjare, utan även en lite kunnig/äldre. Samt att den storleksmässigt även klarar en mer "normalstor" (170 cm/70 kg) ryttare.
 
Jag tolkar det precis som det står dvs en vuxen som är alltför lång eller väger för mycket kan rida den. Max 165 cm och 60-65 kg max hade jag tänkt. Hade jag svarat på en sån annons hade jag skrivit hur lång jag är och vad jag väger och så får hästägare bedöma om jag passar storleksmässigt.
 
Måste fråga - när det i annonser för maxade D-ponnyer, helt normalbyggda (dvs inte väldigt ädla) sådana, står "passar även liten vuxen", hur översätter ni det då? Alltså vad tror ni folk generellt menar med liten vuxen i det sammanhanget?

Jag tänker mig en liten vuxen som ca 1,65 och max 60-65kg. Svarar jag på en sådan annons skriver jag min längd och vikt också.
 
Måste fråga - när det i annonser för maxade D-ponnyer, helt normalbyggda (dvs inte väldigt ädla) sådana, står "passar även liten vuxen", hur översätter ni det då? Alltså vad tror ni folk generellt menar med liten vuxen i det sammanhanget?


Håller med @hoppeloppe. Liten vuxen för mig är max 165 lång, och kanske 60-65 kilo? Annars kommer du upp i normalstor vuxen. :D

Jag räknas som liten vuxen - 157 cm, 53 kilo.
 
Det kanske bara är jag som "ser fel" överallt men...
Satt och kollade på hemsidan till några ridskolor som också hade (lokala/regionala) tävlingar. Såg att viktgränser verkar ha blivit vanligare än när jag red på ridskola. På vissa ridskolor hade man helt rimliga viktgränser (eloge till de!) men på vissa verkade det helt uppåt väggarna enligt mig.
I någon lista var vikterna inkl. all utrustningen (ryttarens såväl som hästens) - inget fel med det. Men då skulle man räkna av -15 kg på vikterna för att få ut vad ryttaren faktiskt kunde väga, verkade det som.
(Till att börja med tycker jag att man bör räkna de 15 kg utöver så att säga, alltså att den vikten som står på listan är det ryttaren verkligen kunde väga - men det kanske bara är jag!)
Men iaf. Så började jag räkna på vikterna - och enligt mig blev det åt flanders "för lågt". Missförstå mig rätt, jag förstår absolut att ridskolehästar slits mer än privathästar, att man får tänka lite "better safe than sorry" osv. osv.
Men nedanstående?! (Alltså vad ryttaren faktiskt kunde väga - när man tagit -15 för utrustningen)
Normalgrov större C-ponny: 30 kg. (45 kg)
Grovt kallblod maxad D-ponny: 45 kg. (60 kg)
Något grövre halvblodstyp/halvblodskorsning ca. 160 cm: 55 kg. (70 kg).
Normalgrov av halvblodstyp (tänk "äldre svensk modell") ca. 170 cm: 65 kg. (80 kg).
Grov kallblodskorsning ca. 175 cm: 75 kg. (90 kg).

Alltså som sagt, jag har full respekt för att ridskolehästar slits mer än privathästar och att man måste vara lite mer försiktig med vikterna. Men jag tänker samtidigt; vem, framförallt vuxen, är liten nog att rida dessa hästar? Enligt de där premisserna skulle jag nätt och jämnt få rida min egna häst - som jag ändå är klart "liten" på. O_o
Om jag hade varit ridskolechef hade jag tänkt typ som följande (alltså ryttarens faktiska vikt!) på ovanstående hästar: 50, 65-70, 75-80, 85-90, resp. 100 kg. Och då tycker jag mig ändå vara relativt "försiktig".
 
Det kanske bara är jag som "ser fel" överallt men...
Satt och kollade på hemsidan till några ridskolor som också hade (lokala/regionala) tävlingar. Såg att viktgränser verkar ha blivit vanligare än när jag red på ridskola. På vissa ridskolor hade man helt rimliga viktgränser (eloge till de!) men på vissa verkade det helt uppåt väggarna enligt mig.
I någon lista var vikterna inkl. all utrustningen (ryttarens såväl som hästens) - inget fel med det. Men då skulle man räkna av -15 kg på vikterna för att få ut vad ryttaren faktiskt kunde väga, verkade det som.
(Till att börja med tycker jag att man bör räkna de 15 kg utöver så att säga, alltså att den vikten som står på listan är det ryttaren verkligen kunde väga - men det kanske bara är jag!)
Men iaf. Så började jag räkna på vikterna - och enligt mig blev det åt flanders "för lågt". Missförstå mig rätt, jag förstår absolut att ridskolehästar slits mer än privathästar, att man får tänka lite "better safe than sorry" osv. osv.
Men nedanstående?! (Alltså vad ryttaren faktiskt kunde väga - när man tagit -15 för utrustningen)
Normalgrov större C-ponny: 30 kg. (45 kg)
Grovt kallblod maxad D-ponny: 45 kg. (60 kg)
Något grövre halvblodstyp/halvblodskorsning ca. 160 cm: 55 kg. (70 kg).
Normalgrov av halvblodstyp (tänk "äldre svensk modell") ca. 170 cm: 65 kg. (80 kg).
Grov kallblodskorsning ca. 175 cm: 75 kg. (90 kg).

Alltså som sagt, jag har full respekt för att ridskolehästar slits mer än privathästar och att man måste vara lite mer försiktig med vikterna. Men jag tänker samtidigt; vem, framförallt vuxen, är liten nog att rida dessa hästar? Enligt de där premisserna skulle jag nätt och jämnt få rida min egna häst - som jag ändå är klart "liten" på. O_o
Om jag hade varit ridskolechef hade jag tänkt typ som följande (alltså ryttarens faktiska vikt!) på ovanstående hästar: 50, 65-70, 75-80, 85-90, resp. 100 kg. Och då tycker jag mig ändå vara relativt "försiktig".

Kan de ha några kunder alls på den ridskolan? Låter väldigt konstigt med så låga gränser...
 
Hamnade i en diskussion om längd och viktgräns på sin egna häst idag, och insåg att jag aldrig ens reflekterat över tanken, inte i någon mer allmän kontext iaf.
(Frågan var egentligen "Vad har du för längd- och viktgräns på H.H?" - Jag stod bara och såg ut som O_o.....Eh....)
Jag inser att jag aldrig reflekterat över frågan på ett allmänt plan. Har det varit frågan om "Kan person X rida honom?" har jag kunnat ge ett svar, men jag har aldrig funderat över det i allmänna ordalag och i generella siffror.

Han är ju -02a, ganska grov i typ (50% tinker, 50% nätt irländsk korsnings C-ponny), 162 cm i mkh och väger kring 540 kg.
Personen jag köpte honom av var ca. 185 cm lång och 80 kg tung - han såg väldigt proportionerlig ut på H.H och vikten verkade öht inte vara något problem för H.H. Mig veterligen har även flertalet av ryttarna före honom varit "modell större", de flesta runt/över 175 cm med tillhörande normala vikter - jag ska vara en av de minsta/t.om. kanske den allra minsta ryttaren.

Jag skulle tänka mig typ följande:
Vid mer regelbunden ridning (inte för att det skulle hända, jag har inte/har aldrig haft/tänker inte skaffa medryttare):
200 cm/90-95 kg.

Vid enstaka tillfällen/lättare pass:
I realiteten ingen maxlängd, 110 kg.

Detta baserar jag på följande:
Man säger ju att 20% av hästens vikt är vad de kan ta utan konstigheter/problem även vid mer regelbunden ridning. 20% av 540 är 108 kg. Att då sätta ungefär det vid enstaka tillfällen och 90-95 kg vid mer regelbundenhet, är ju att till åt det försiktigare hållet, anser jag.
Att jag i princip inte sätter någon maxlängd är för att jag helt ärligt inte tror att det (inom rimliga ramar, inte om du råkar vara 247 cm) är fysiskt möjligt att vara för lång för honom. En person som är ca. 185 cm ser helt lagom ut. Min mamma, som är 172 cm med rätt långa ben, ser normal men nästan lite åt det mindre hållet ut på honom. Jag som är 162 cm ser rent liten ut, och med hoppläder är bara klacken på mina stövlar under schabrakskanten. Det är snarare så att jag inte kan se framför mig hur någon under ca. 155 cm öht skulle kunna rida honom, det om något borde bli en fysisk utmaning.

Hur hade ni tänkt? :)
 
Jag tänker nästan uteslutande på ryttarens balans. Hellre en ryttare på 100kg som rider korrekt och i bra balans än en ryttare på 60kg som belastar fel.
Men om båda rider på samma sätt, korrekt och i balans väljer jag alltid den lättare.

Det var ju ett smart sätt att tänka på! :up:
Och så tänker jag givetvis oftast, det jag skrev ovan var mer hypotetiskt "vad är ditt generella max på din häst" typ så ;)
 
Det var ju ett smart sätt att tänka på! :up:
Och så tänker jag givetvis oftast, det jag skrev ovan var mer hypotetiskt "vad är ditt generella max på din häst" typ så ;)
Jo det är konstigt det där. Ser annonser ibland som folk skriver max 70kg på ett stort grovt halvblod på 175!
Jäkla klen häst tänker jag då :angel:

Min dam som var 169 skapligt grov satte jag 85kg på, hon blev öm i ryggen om du red henne på ett dåligt sätt och självklart hjälper det inte om ryttaren är tyngre.
Hon hade dock kastat av ryttaren när hon fick nog att bära runt på vikten:angel::p
 
Jo det är konstigt det där. Ser annonser ibland som folk skriver max 70kg på ett stort grovt halvblod på 175!
Jäkla klen häst tänker jag då :angel:

Min dam som var 169 skapligt grov satte jag 85kg på, hon blev öm i ryggen om du red henne på ett dåligt sätt och självklart hjälper det inte om ryttaren är tyngre.
Hon hade dock kastat av ryttaren när hon fick nog att bära runt på vikten:angel::p

Såg en annons en gång på ett grövre halvblod kring 165 cm, där de ville att ryttaren skulle väga max 55 kg. Vilka fel hade den kan man ju undra...

Hahaha, vilken härlig madam du verkar ha haft! :p
Nej, H.H hade nog snarare bara stått och stirrat, och väntat på att vederbörande skulle kliva av, haha.
 
Jag tycker nog egentligen det är ganska onödigt att fundera över längd-/viktgräns på en stor häst. Jag har aldrig frågat någon som ska provrida min häst hur mycket den väger. Jag anger ju hästens mankhöjd i annonsen och utgår ifrån att folk har såpass mycket vett att inte vilja provrida en 155 cm häst om man är 185 cm lång och väger 90 pannor.

Jag upplever att folk har betydligt sämre koll/känsla för lämplig ryttarstorlek när det gäller ponny, och därför brukar jag sätta en maxgräns i de annonserna.
 
Jag tycker nog egentligen det är ganska onödigt att fundera över längd-/viktgräns på en stor häst. Jag har aldrig frågat någon som ska provrida min häst hur mycket den väger. Jag anger ju hästens mankhöjd i annonsen och utgår ifrån att folk har såpass mycket vett att inte vilja provrida en 155 cm häst om man är 185 cm lång och väger 90 pannor.

Jag upplever att folk har betydligt sämre koll/känsla för lämplig ryttarstorlek när det gäller ponny, och därför brukar jag sätta en maxgräns i de annonserna.

Jag är lite inne på samma spår också!
Absolut om vi pratar någon sirlig fullblodskorsning på 149.1 cm liksom, men iaf om vi pratar om en typ H.H - grov och ändå 160 cm+, så är det kanske inte så relevant att prata om max. :up:
 
Det kanske bara är jag som "ser fel" överallt men...
Satt och kollade på hemsidan till några ridskolor som också hade (lokala/regionala) tävlingar. Såg att viktgränser verkar ha blivit vanligare än när jag red på ridskola. På vissa ridskolor hade man helt rimliga viktgränser (eloge till de!) men på vissa verkade det helt uppåt väggarna enligt mig.
I någon lista var vikterna inkl. all utrustningen (ryttarens såväl som hästens) - inget fel med det. Men då skulle man räkna av -15 kg på vikterna för att få ut vad ryttaren faktiskt kunde väga, verkade det som.
(Till att börja med tycker jag att man bör räkna de 15 kg utöver så att säga, alltså att den vikten som står på listan är det ryttaren verkligen kunde väga - men det kanske bara är jag!)
Men iaf. Så började jag räkna på vikterna - och enligt mig blev det åt flanders "för lågt". Missförstå mig rätt, jag förstår absolut att ridskolehästar slits mer än privathästar, att man får tänka lite "better safe than sorry" osv. osv.
Men nedanstående?! (Alltså vad ryttaren faktiskt kunde väga - när man tagit -15 för utrustningen)
Normalgrov större C-ponny: 30 kg. (45 kg)
Grovt kallblod maxad D-ponny: 45 kg. (60 kg)
Något grövre halvblodstyp/halvblodskorsning ca. 160 cm: 55 kg. (70 kg).
Normalgrov av halvblodstyp (tänk "äldre svensk modell") ca. 170 cm: 65 kg. (80 kg).
Grov kallblodskorsning ca. 175 cm: 75 kg. (90 kg).

Alltså som sagt, jag har full respekt för att ridskolehästar slits mer än privathästar och att man måste vara lite mer försiktig med vikterna. Men jag tänker samtidigt; vem, framförallt vuxen, är liten nog att rida dessa hästar? Enligt de där premisserna skulle jag nätt och jämnt få rida min egna häst - som jag ändå är klart "liten" på. O_o
Om jag hade varit ridskolechef hade jag tänkt typ som följande (alltså ryttarens faktiska vikt!) på ovanstående hästar: 50, 65-70, 75-80, 85-90, resp. 100 kg. Och då tycker jag mig ändå vara relativt "försiktig".

Att ridskolehästar slits mer än privathästar kan man verkligen inte säga, rent generellt. Hur många privatryttare sitter inte och rider sin häst i total obalans och gör saker de är långt ifrån färdiga för, saker som är helt vansinniga? På en (bra) ridskola har man åtminstone kunnig personal som ser till att inte hästarna används helt felaktigt. Visst, ridskolehästarna utsätts för en massa okunniga ryttare men de har "övervakning" medan de rider, vilket inte privathästar med okunniga ägare har...
 
Att ridskolehästar slits mer än privathästar kan man verkligen inte säga, rent generellt. Hur många privatryttare sitter inte och rider sin häst i total obalans och gör saker de är långt ifrån färdiga för, saker som är helt vansinniga? På en (bra) ridskola har man åtminstone kunnig personal som ser till att inte hästarna används helt felaktigt. Visst, ridskolehästarna utsätts för en massa okunniga ryttare men de har "övervakning" medan de rider, vilket inte privathästar med okunniga ägare har...

Det har du rätt i! :up:
 
Hur söker man i en tråd? Finns kanske svar på min a frågor, men orkar inte läsa igenom alla 61 sidor....
Tänkte kolla upp om det diskuterats om längd att rida liten b-ponny, 122 cm. Vad bedömer domare som oproportionerligt ekipage? Hade velat visa en på kvaliteten i höst, men jag är 164 cm och väger 56 kg... Dottern är för liten än.... Svårt att hitta en bra ryttare...
 
Hur söker man i en tråd? Finns kanske svar på min a frågor, men orkar inte läsa igenom alla 61 sidor....
Tänkte kolla upp om det diskuterats om längd att rida liten b-ponny, 122 cm. Vad bedömer domare som oproportionerligt ekipage? Hade velat visa en på kvaliteten i höst, men jag är 164 cm och väger 56 kg... Dottern är för liten än.... Svårt att hitta en bra ryttare...

Generellt brukar man börja se lång ut när man är 20-30 cm längre än hästens mankhöjd, beroende på hur hästen är byggd. Men man brukar säga att man inte ska vara mer än 20 cm längre än hästen är hög, och lite mer för grövre/mer bärande hästar.
Jag är 11 cm längre än dig och skulle definitivt se lång ut på en ponny på 133 cm, hur grovt byggd den än var.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 883
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 400
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 940
Senast: Magiana
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 560
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hyra ut rum i lgh?
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp