Längd- och vikttråd

Hur söker man i en tråd? Finns kanske svar på min a frågor, men orkar inte läsa igenom alla 61 sidor....
Tänkte kolla upp om det diskuterats om längd att rida liten b-ponny, 122 cm. Vad bedömer domare som oproportionerligt ekipage? Hade velat visa en på kvaliteten i höst, men jag är 164 cm och väger 56 kg... Dottern är för liten än.... Svårt att hitta en bra ryttare...
Tycker det är svårt när man bara vet mankhöjd på ponnyn och längd/vikt på dig. Det är så olika hur det ser ut beroende på hur lång och grov ponnyn är, hur långa ben du har, osv.
 
Hur söker man i en tråd? Finns kanske svar på min a frågor, men orkar inte läsa igenom alla 61 sidor....
Tänkte kolla upp om det diskuterats om längd att rida liten b-ponny, 122 cm. Vad bedömer domare som oproportionerligt ekipage? Hade velat visa en på kvaliteten i höst, men jag är 164 cm och väger 56 kg... Dottern är för liten än.... Svårt att hitta en bra ryttare...

Vi har haft en ponny i den storleken. Jag är kortare än du och hade ALDRIG satt mig på den. Min dotter såg för lång ut när hon var betydligt kortare än vad du är.
 
Hur söker man i en tråd? Finns kanske svar på min a frågor, men orkar inte läsa igenom alla 61 sidor....
Tänkte kolla upp om det diskuterats om längd att rida liten b-ponny, 122 cm. Vad bedömer domare som oproportionerligt ekipage? Hade velat visa en på kvaliteten i höst, men jag är 164 cm och väger 56 kg... Dottern är för liten än.... Svårt att hitta en bra ryttare...

Det finns mång variabler i det... jag är 180cm lång men kan se stor ut även på min 172cm, högresta häst med mycket front pga att jag har lång överkropp och korta ben. Har du kort överkropp går det ju att få det att funka betydligt enklare.

Överlag tycker jag domare på sådana tävlingar är förlåtande mot vuxna ryttare på små ponnyer, så länge det bara är längden och inte vikten på ryttaren som är tokigt, samt att det är välbalanserat och mjukt. Men det är svårt att säga bara utifrån vad du sagt.

Tycker det finns många duktiga, små ponnyryttare. Har du kollat med ridklubbar i er närhet?
 
@Ester De sista åren jag red ponny var jag färdigvuxen på 174 cm och hade inga som helst problem att rida och tävla hoppning med mina två ponnyer - 135 cm och 138 cm.
 
Jag är ca 160 cm lång, väger runt 45 kg och är 13 år gammal. Kan jag rida en ridskolehäst på 133 cm? Hon är en korsning mellan Welsh, fjording & appaloosa, 10 år gammal. Jag hoppas kunna rida henne på ett ridläger i sommar, mestadels uteritter men även enklare ridpass på banan.
Börjar jag bli för lång? :/
 
Jag är ca 160 cm lång, väger runt 45 kg och är 13 år gammal. Kan jag rida en ridskolehäst på 133 cm? Hon är en korsning mellan Welsh, fjording & appaloosa, 10 år gammal. Jag hoppas kunna rida henne på ett ridläger i sommar, mestadels uteritter men även enklare ridpass på banan.
Börjar jag bli för lång? :/
Du är ju helt klart på gränsen längdmässigt men det beror så mycket på din och hästens kroppsbyggnad. Bär hästen upp dig väl är det säkert inga problem. Risken är att det blir obalanserat och då blir det inte bra för varken dig eller hästen men man behöver se er ihop för att kunna avgöra det.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 885
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 400
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 941
Senast: Magiana
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 560
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp