Längd på arbetsdag inkl resor

grodan21

Trådstartare
Annser ni att det är rimligt att lägga 13 timmar per dag fem dagar i veckan till att jobba och resor till och från jobbet?
 
Det rimliga ligger i vad man själv tycker att det är. Är det lite jobbigt så får man försöka hitta annan lösning- nytt jobb, ny bostad eller liknande, men då kanske man kan stå ut under tiden man söker annat. En kort tid är kanske rimligt för de flesta då. Har man bara sig själv och inget anant är kanske det helt och hållet rimligt och då kan ju ingen annan avgöra vad man själv vill lägga sin tid på.

Jag jobbar 4 timmar och har tre timmars pendling, som jag vilar ögon och hjärna på. Har alltid pendlat mer eller mindre längre sträckor så det är inget ovanligt. Det känns bra med pendling. Jag är en person som gillar det avbrottet som pendlingen ger, laddningen av hjärnan innan familjen tar vid hemma så att säga. Ocj tvärtom på jobbet.
 
Annser ni att det är rimligt att lägga 13 timmar per dag fem dagar i veckan till att jobba och resor till och från jobbet?

Det beror ju helt på. Det är nog en situation som ganska många människor är i. Dvs att man har två timmars pendling till jobbet. Jag själv har 1,5 timme till jobbet ungefär (beroende på resväg) och kommer alltså upp i 12 timmar inklusive de 9 timmar jag tillbringar på jobbet.
 
Jag tycker allt över 20 min är för lång pendling. Ja jag är medveten om att det är ’’bortskämt’’ i vissas ögon. Om alternativet var att stå utan jobb så skulle jag såklart pendla långt, men gjort allt för att hitta ett annat jobb under tiden.
 
Det beror ju helt på. Det är nog en situation som ganska många människor är i. Dvs att man har två timmars pendling till jobbet. Jag själv har 1,5 timme till jobbet ungefär (beroende på resväg) och kommer alltså upp i 12 timmar inklusive de 9 timmar jag tillbringar på jobbet.
Fast 1,5 timme är väl inte vanlig resväg till jobbet? Jag är udda på min arbetsplats som har 30 minuter med bil till jobbet.
 
Nej, det skulle i så fall bara vara en nödlösning. I längden är det inte rimligt, så jag skulle i det läget febrilt leta efter alternativ, antingen flytta eller byta jobb.
 
Jag har gjort det under en period, men det är för tidskrävande för att kännas långsiktigt hållbart för mig. Jag tror att två timmar enkel väg är extremfall och tror inte att särskilt många har en sådan situation.
 
Jag har just nu 5 timmar pendling till uni. Men det blir inte fem dagar i veckan så ofta och det är sällan åtta-timmars dagar. Men det GÅR, fast inte hur länge som helst. Har haft 45min enkel väg med bil i drygt ett år, det är inget för mig. Dels kostar det pengar, dels värderar jag min fritid för högt.

Just nu jobbar jag dock ibland 15 mil bort, jag får dock betalt för soppan. Inte för tiden i bil, men som student så fungerar det.

När jag är färdig med utbildningen räknat jag med att ha max 10-15 min till jobbet, inklusive tid att parkera och stå i rödljus.
 
Min gräns går vid 40-50 min ungefär, men det beror också på om det är lätt att ta sig dit med bil, om den kollektiva vägen är "sårbar" med många byten etc.
Till min praktik har jag ca. 25 min och inga sårbara byten, vilket känns perfekt! :)
 
Det är rimligt att lägga så lång tid som behövs för att försörja sig.
Då har man ett jobb så man kan söka andra möjligheter.

Det är inte rimligt att låta bli att försörja sig själv för att man tycker det är omständigt eller obekvämt.
 
Jag har cirka 3 timmar t/r till jobbet. Absolut inte optimalt, men görbart. Arbetsplatsen ska dock flytta om ett år, så vilket kommer korta ner pendlingen till 2 timmar t/r. Den nya arbetsplatsen kommer ligga i närheten av tågstationen, så det blir betydligt smidigare.
 
Hade 1,5 h enkel resa en period när bilen var trasig. Efter jobbet skulle jag klämma in hästen också, det kändes verkligen som att jag inte hade något liv och jag blev nästan sjuk.
 
Rimligt och rimligt.
Man gör det man måste för att livet ska gå ihop.
Sen är det inte alltid så roligt.

Sambon har just nu 17 mil enkel resa till projektet, det är både mer och mindre än vad vi har haft. Det fungerar eftersom jag pluggar på distans. Men det är ju inte så roligt.
 
Min gräns går på 1h enkel resa över DN längre period. Kortare perioder kan 1,5-2h funkar, men det ska verkligen vara ett superjobb eller att jag inte har något annat jobb för att det ska vara värt det.
 

Liknande trådar

Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
481
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 814
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 526
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 335
Senast: Mois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp