Längd på arbetsdag inkl resor

Jag hade försökt ändra på något i den situationen, så att jag slapp så lång daglig pendling. Men om det hade varit det enda sättet för mig att försörja mig, så hade jag väl fått kämpa på. Hur det har med vad som är rimligt att göra, förstår jag inte.

I mitt fall vore det lättare att flytta än att byta arbetsplats, så jag hade väl flyttat närmare jobbet. Ingen bostad är värd 20 att jag pendlar till och från den timmar i veckan.
 
Det låter långt, men om det går att arbeta under tiden, tex sitta och jobba av grejor på tåget/bussen, eller ta samtal om man kör bil så en del av arbetsdagen kan "dras av" i tid skulle jag tycka det var ok. Jag har stallet nära jobbet så blir alltid en nollsumma jobb+fritid men därifrån och hem varierar mellan 20min och 1,5h (Stockholmstrafik) enkel resa.
 
Rimligt och rimligt, ibland måste man ju. Men jag avskyr att pendla. Hade 1,5 timme dörr till dörr i tre veckor för något år sedan och jag hade inte velat ha det så i längden.
 
Fast om arbetstiden är 8 timmar så blir det ju 9 tim på jobbet med en timmes lunch. 8,5 med 30 minuter. Jag har under perioder haft så långa dagar + gård, men då har det inte bara varit pendling utan även långa arbetsdagar (chef, oreglerad arbetstid). Sen är jag uppvuxen med föräldrar som både pendlat långt och haft långa arbetsdagar, ibland betydligt mer än 13 tim hemifrån, så mina referensramar är kanske lite annorlunda. Nu försöker jag hålla normal arbetstid (8 timmar + 1 tim lunch) och pendlar ca 40 min i varje riktning.
Alla har inte lunch utöver arbetstiden. Mina dagar är t.ex 6-9 timmar långa och lunchen är jobbtid. Jag har aldrig haft ett jobb där man kan gå bort från jobbet och ta matpaus eller kaffepaus.
 
För att du verkade väldigt provocerad av att det fanns folk inte tyckte att så lång pendlingstid var rimligt. Så till den grad att gör dig löjlig över det...

Det är väl jättebra att det funkar för dig men inse att alla inte har samma förutsättningar och preferenser du har. Du tycker att pendlingen kollektivt är avkopplande medan andra (jag) tycker att bilpendling är svkopplande för då slipper jag alla människor, försenade tåg, stå packade som sillar för att det fattas tågvagnar osv.
Det var ju snarare du som blev provocerad av alla som inte tycker det är rimligt.

För egen del finns det verkligen ingenting jag kan göra under pendlingstiden som är bättre än det jag kan göra hemma.

Tidigare hade jag en halvtimme till jobbet med bil och det var bara att stå ut men jag tyckte aldrig om det. Det var liksom slöseri med tid att sitta och köra fram och tillbaka, tid som jag hellre hade lagt på annat.

Alla har vi olika förutsättningar och värderingar - det är väl jättebra att det är så? Om mina resor till och från arbetet är något jag inte knotar över innebär inte det att det är något alla människor skulle jubla över.

Jag ska tillägga också att jag inte har några planerade raster alls på mitt jobb, det är något jag endast kan ta om verksamheten tillåter det.
 
Alla har inte lunch utöver arbetstiden. Mina dagar är t.ex 6-9 timmar långa och lunchen är jobbtid. Jag har aldrig haft ett jobb där man kan gå bort från jobbet och ta matpaus eller kaffepaus.
Enligt svensk arbetstidslag får du inte jobba mer än 5 timmar i sträck utan rast. Rasten räknas inte i arbetstiden. Pauser som ingår i arbetstiden räknas inte som raster.
 
Absolut inte, måste bli superjobbigt. Min pappa jobbar borta 5 dagar i veckan och då bor han i en lägenhet som jobbet betalar. :up:
 
Jag tror att mycket beror på var man bor.
Bor man i en tätbefokad region vill man ha kortare pendling för det har alla andra.

Bor man i glesbygd så pendlar de flesta länge sträckor.
För egen del gillar jag att köra bil och ser det som ställtid att pendla. Snarare så att jag tycker det är jobbigt att ha bara några minuters väg. Jag hinner aldrig koppla bort jobbet eller hemmet.

När jag pendlade till huvudstaden tog det 1½ timme med tåg och den tiden sov jag eller jobbade. Funkade utmärkt i just den tiden i livet. Det hade aldrig gått om jag var småbarnförälder eller hade bott med hästar och gård.

Jag brukar nog anse att upp till en timme är rimligt pendling. Det anser AF också....
 
Om det inte finns dispens för att inte ha några som helst raster eller måltidsuppehåll, något som hela den kommunala och landstingsdrivna vårdsektorn + kommunal räddningstjänst har.
Men man kan ju inte utgå från det i en generell diskussion.
 
Jag bor i Uppsala och jobbar i Stockholm. En vanlig dag lämnar jag hemmet ca 5.40 och kommer hem 19.00. Av tiden är ca en timme lämna/hämta hundar hos hundvakt vilket görs med bil och därefter buss, tåg/pendeltåg och tunnelbana till jobbet.

Jag vill inte byta yrke och vad skulle jag byta till?
Att flytta till Stockholm är inte ett enkelt alternativ. Jag ställde mig i bostadskö där först för 4-5 år sedan och ska jag få tag på en lägenhet den vägen lär jag ändå få pendla om än inom Stockholms län. Hundarna går båda på sina fjortonde år så att skola in dem hos en ny hundvakt är inte aktuellt.

I nuläget är det alltså såhär och det är bara att kämpa på och kolla efter jobb i Uppsala. Samtidigt vill jag inte hålla på att byta jobb hela tiden heller. Jag jobbade i Uppsala ett drygt år men blev uppsagd pga arbetsbrist och fick då raskt ett nytt jobb i Stockholm.

Om är rimligt vet jag inte men i nuläget är det här mitt liv.
 
Jag hade aldrig orkat med det, en kortare period kanske men inte längden då jag både har häst, sambo och katter som behöver tid.
Är i nuläget borta ca 13-14 timmar/dygn men då har jag både jobbat och varit hos hästen under den tiden och ev handlat på vägen hem. Samt tagit mig till och från jobb/stall. :)
Jag är bortskämd(bekväm, kommer vara jobbigt den dagen jag ev byter jobb) med 10-12min cykelväg till jobbet sen ca 15 min med buss till stallet från jobbet. :)
 
Nej, det verkar inte rimligt att lägga 5 timmar på pendling varje dag. (Förutsätter att arbetstiden är 8 timmar).
Jag har 12 minuter med bil och 25 min med buss +gåtid så jag är bortskämd antar jag.

Hade lagt max en timme till och från jobbet, dvs 2 timmar. Det skulle jag också tycka var helt rimligt.
I TS exempel blir det väl en restid om totalt 4 h per dag om arbetstiderna är 8 h, dvs 8 h arbete samt 1 h rast under dagen. Arbetsvecka om 40 h baseras ju på att man jobbar 8 h varje dag, dvs det inkludera inte rast/lunch.
 
Nej!
Just nu studerar jag i en annan stad, lägger ca 3 h på pendling t/r 10 gånger i månaden ungefär och det är tufft nog.
När jag är klar i skolan kommer jag ha jobbet 5-10 min bort med bil - det längtar jag till!
 
I TS exempel blir det väl en restid om totalt 4 h per dag om arbetstiderna är 8 h, dvs 8 h arbete samt 1 h rast under dagen. Arbetsvecka om 40 h baseras ju på att man jobbar 8 h varje dag, dvs det inkludera inte rast/lunch.
Sen skulle inte jag orka med en restid om varken 4 h eller 2 h om dagen. För egen del beror det främst på att min arbetsdag ofta är 12 h eller längre sett endast till ren arbetstid (alltså inte inräknat lunch) Så för egen del i dagsläget är 30 mim max vad jag skulle acceptera (har idag ca 10 min dörr till dörr så är bortskämd gällande detta).
 

Liknande trådar

Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
481
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 814
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 527
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 335
Senast: Mois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp