Längd på arbetsdag inkl resor

Hade det varit det enda alternativet så absolut, då finns det ju inget val. Men jag hade inte stått ut speciellt länge med att lägga så mycket tid per dag på att ta sig till och från jobb.

Sambon har allt mellan 45 och 90 min till och från jobb, beroende på vilket kontor han är på och hur trafiken ser ut. Någon gång har det tagit 3 timmar enkel resa istället men det är ju på grund av olyckor eller dåligt väglag. Jag har 15 min med stadsbussen, det är alldeles lagom :D
 
Under 10 månader hade jag drygt 15 mil till jobbet. Det tog mig ca 1h och 40 min att köra bil. Jag mäktade inte med att köra sträckan varje dag, så jag hyrde ett rum närmre jobborten, så jag åkte hemifrån måndag, åkte hem onsdag, tillbaka torsdag och hem fredag. Sov alltså 3 nätter borta i veckan. Jag höll på att ge upp efter typ halva tiden och känner att jag aldrig skulle orka göra något liknande igen.

Skulle jag åkt sträckan varje dag hade jag varit borta ca 13h. Hade aldrig orkat.

Min gräns går vid ca 1h enkel väg till jobbet. Det har jag haft och det funkade, men var inte optimalt. Nu har jag ca 35 minuter med bil. Det funkar väldigt bra. Skulle jag jobba närmre skulle jag troligen åkt kollektivt istället, men tiden hade blivit ungefär densamma.
 
Jag skulle inte orka det fem dagar i veckan. Jag har 1,5 h enkel väg till jobbet inklusive lämning/hämtning av hundar på dagis, men jag åker oftast bara tre dagar i veckan, i perioder fyra och någon enstaka vecka fem dagar.

Jag försöker se resan som rekreation och lyssnar på böcker eller poddar.
 
Jag hade tyckt att det var tufft. Ett par dagar i veckan kanske, men inte fem. Dessutom känns det som om det skulle ställa till det väldigt i mitt sociala liv och det skulle jag inte vilja offra. Men måste man så måste man, såklart.
 
I längden vill jag inte ha så lång tid. Men vissa perioder har jag haft det.

Jag har oftast haft 1-1.5 timme varje väg eftersom jag lämnar hunden på morgonen.

Inget ovanligt i storstan när man kan bo i en förort och jobba i en annan.
 
I någon mån är det väl ett aktivt val man gör, jag utgår från att den som långvarigt lägger 4 timmar per dag på att ta sig till och från jobbet trivs med det - eller åtminstone tycker att alla andra alternativ är sämre.
 
Jag är van vid att ha minst 1,5h enkel väg till skola eller arbete, så för mig känns det inte direkt jobbigt utan mer normalt. Först hade jag så tre år till gymnasiet (varav en period en praktikplats 2 timmar bort enkel väg), sedan 4 år när jag jobbade och nu har jag närmare 2 timmar enkel väg till högskolan, men dit behöver jag bara åka 2-3 gånger i veckan. Visst skulle det vara skönt att spara in tid på att ha kortare restid, men jag gillar området jag bor i och har inte direkt något emot resvägen. Jag är en vanemänniska, och jag är väldigt van :D
 
När jag jobbade natt hade jag mellan 75 - 90 minuters enkel resväg med kollektiva medel och jobbade 12 - 13h per pass. Det kändes väl inte helt optimalt, särskilt med tanke på att det med bil eller MC tog 20-25 minuter. Inte en sits jag planerar att sätta mig själv i igen i framtiden om jag har något val. Den enda fördelen är att jag jobbade fem nätter en vecka och endast två nätter veckan därpå.

Nu har jag ungefär samma pendlingstid till skolan, men det är väldigt sällan jag är där mer än en halv dag och oftast mellan tre och fyra dagar i veckan
 
1 timmes pendling åt varje håll och lärarjobb så är jag uppe i nästan 13 timmar om dagen i alla fall typ 3 dagar i veckan (går hemifrån 6.10 och kommer hem 19.05 om allt funkar). På fredagar brukar jag försöka sluta 16 och nån annan dag 17 så då är jag hemma 2 respektive en timma tidigare), vissa perioder (hektiska rättningsperioder) sitter jag kvar längre nån dag i veckan. Rimligt eller ej vet jag inte men det funkar.
 
Eh, jag tappar hakan lite här. Inte rimligt? Men hur i hela friden ska en göra då om en har ett jobb en trivs med, och en bostad en trivs med och som @Enya säger - om en anser resan vara avkopplande och något som gör ens vardag enklare, lugnare, behagligare? Jag har ca 4 timmars pendling t/r från dörr till dörr, jobbar inte 5 dgr/veckan förvisso men somliga veckor jobbar jag 6dgr i veckan och andra 3 dgr i veckan - fast natt. Mina arbetspass är 9 timmar och 15 minuter. Så totalt blir det 13h15min.
Jag pendlar med kollektivtrafiken, och det är ett medvetet ekonomiskt val jag gjort, men det är också ett miljömedvetet val jag gjort. Jag sover ganska gott på den insikten, men även på grund av att jag håller mitt blodtryck nere då jag slipper bli upprörd över puckade medtrafikanter, jag slipper oroa mig för halka, slipper oroa mig för vilt över vägen. Jag kopplar av, jag lyssnar på podcasts jag inte har tid att lyssna på annars, jag kan sitta och betala mina räkningar på väg till jobbet, jag kan sitta och beställa matvaror för nästa månad, jag kan sova! Jag anser det vara livskvalitét att ha den här tiden som jag har att pendla! Fler människor skulle behöva ha den pendlingstiden till jobbet!

När jag läser här börjar jag förstå alla sura miner man ser i morgonrusningen i sthlm/gtbg. Vilket lidande, att behöva pendla till jobbet. Stackars människor. (ironi)
 
Senast ändrad:
Nej, det verkar inte rimligt att lägga 5 timmar på pendling varje dag. (Förutsätter att arbetstiden är 8 timmar).
Jag har 12 minuter med bil och 25 min med buss +gåtid så jag är bortskämd antar jag.

Hade lagt max en timme till och från jobbet, dvs 2 timmar. Det skulle jag också tycka var helt rimligt.
 
Jag har haft som mest 1 h enkel väg, och det är inget jag trivs med. Har haft 30 min enkel väg i 2 år innan jag nu flyttade och fick under 10 min till jobbet. Det känns så skönt att vara hemma så snabbt, speciellt då vi har en arbetsdag i veckan då vi jobbar 10 h (plus 30 min lunch). Min sambo fick lite längre resväg till kontoret, 70 min, men han jobbar å andra sidan inte på kontoret mer än 2 veckor i sträck på ett 6 veckorsschema.
 
Eh, jag tappar hakan lite här. Inte rimligt? Men hur i hela friden ska en göra då om en har ett jobb en trivs med, och en bostad en trivs med och som @Enya säger - om en anser resan vara avkopplande och något som gör ens vardag enklare, lugnare, behagligare? Jag har ca 4 timmars pendling t/r från dörr till dörr, jobbar inte 5 dgr/veckan förvisso men somliga veckor jobbar jag 6dgr i veckan och andra 3 dgr i veckan - fast natt.
Jag pendlar med kollektivtrafiken, och det är ett medvetet ekonomiskt val jag gjort, men det är också ett miljömedvetet val jag gjort. Jag sover ganska gott på den insikten, men även på grund av att jag håller mitt blodtryck nere då jag slipper bli upprörd över puckade medtrafikanter, jag slipper oroa mig för halka, slipper oroa mig för vilt över vägen. Jag kopplar av, jag lyssnar på podcasts jag inte har tid att lyssna på annars, jag kan sitta och betala mina räkningar på väg till jobbet, jag kan sitta och beställa matvaror för nästa månad, jag kan sova! Jag anser det vara livskvalitét att ha den här tiden som jag har att pendla! Fler människor skulle behöva ha den pendlingstiden till jobbet!

När jag läser här börjar jag förstå alla sura miner man ser i morgonrusningen i sthlm/gtbg. Vilket lidande, att behöva pendla till jobbet. Stackars människor. (ironi)

Så bra att kollektivtrafiken fungerar för dig. Alla har det inte så bra att deras resväg till och från jobbet har bra kollektivtrafik.

För mig hade inte tiden på tåget (oavsett vad jag gjorde där) kunnat göra det värt det. Jag vill hem för att umgås med mitt barn och min man, hinna åka till stallet innan det blir mörkt eller ta en promenad innan det blir mörkt. En podcast kompenserar inte för utebliven tid med min familj...
 
Nej, det verkar inte rimligt att lägga 5 timmar på pendling varje dag. (Förutsätter att arbetstiden är 8 timmar).
Jag har 12 minuter med bil och 25 min med buss +gåtid så jag är bortskämd antar jag.

Hade lagt max en timme till och från jobbet, dvs 2 timmar. Det skulle jag också tycka var helt rimligt.
Fast om arbetstiden är 8 timmar så blir det ju 9 tim på jobbet med en timmes lunch. 8,5 med 30 minuter. Jag har under perioder haft så långa dagar + gård, men då har det inte bara varit pendling utan även långa arbetsdagar (chef, oreglerad arbetstid). Sen är jag uppvuxen med föräldrar som både pendlat långt och haft långa arbetsdagar, ibland betydligt mer än 13 tim hemifrån, så mina referensramar är kanske lite annorlunda. Nu försöker jag hålla normal arbetstid (8 timmar + 1 tim lunch) och pendlar ca 40 min i varje riktning.
 
Jag hade inte klarat 13 h borta varje dag.
Jag har 6 minuters promenad till jobbet och äter lunch hemma så jag lägger max 8,5 h på jobb + jobbresor per dag.
 
@Lingon Varför är det provocerande för dig att jag har långa pendlingstider som fungerar och att jag trivs med det?

För att du verkade väldigt provocerad av att det fanns folk inte tyckte att så lång pendlingstid var rimligt. Så till den grad att gör dig löjlig över det...

Det är väl jättebra att det funkar för dig men inse att alla inte har samma förutsättningar och preferenser du har. Du tycker att pendlingen kollektivt är avkopplande medan andra (jag) tycker att bilpendling är svkopplande för då slipper jag alla människor, försenade tåg, stå packade som sillar för att det fattas tågvagnar osv.
 
@Lingon Varför är det provocerande för dig att jag har långa pendlingstider som fungerar och att jag trivs med det?
Det var ju snarare du som blev provocerad av alla som inte tycker det är rimligt.

Eh, jag tappar hakan lite här. Inte rimligt? Men hur i hela friden ska en göra då om en har ett jobb en trivs med, och en bostad en trivs med och som @Enya säger - om en anser resan vara avkopplande och något som gör ens vardag enklare, lugnare, behagligare?

För egen del finns det verkligen ingenting jag kan göra under pendlingstiden som är bättre än det jag kan göra hemma.

Tidigare hade jag en halvtimme till jobbet med bil och det var bara att stå ut men jag tyckte aldrig om det. Det var liksom slöseri med tid att sitta och köra fram och tillbaka, tid som jag hellre hade lagt på annat.
 

Liknande trådar

Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
481
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 811
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 525
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 335
Senast: Mois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp