Längd på arbetsdag inkl resor

Har 45min från dörr till dörr nu när jag åker till universitet, 1h 10min om jag ska lämna barnet på dagis. Så 1.30-2.20h i pendling per dag. Känns ändå ok men vill inte ha längre. Innan vi flyttade ner hade jag 2,5h enkel väg, det hade verkligen inte fungerat i längden.
Till jobbet jag är tjänstledig från hade jag 10min, 30min om jag skulle lämna på dagis, enkel väg. Kändes lyxigt när karln hade dagislämning och man kunde stiga upp 20 minuter innan man skulle vara på jobbet:D

Hade man kunnat åka kollektivt så hade det nog inte varit några problem med 1,5h enkel resväg, speciellt om vi pratar tåg, då hade man kunnat göra något vettigt under tiden. Men vi måste köra bil pga dålig lokaltrafik.
 
Sitter just nu fast på Stockholms central pga olycka och är bara tacksam att jag inte pendlar den här sträckan dagligen. Förstår att det inte är så här varje dag, men fy 17 vad låst man blir.
Har i vanliga fall 15 minuter med bil och uppskattar det enormt.
 
Nej det hade definitivt inte känns okej för mig! Men jag antar att det beror på hur mkt man värderar jobbet/karriär osv. Jag har 15 min från min dörr till jobbet med kommunalt färdmedel. Kan också cykla (det går ännu snabbare) eller promenera.
 
Annser ni att det är rimligt att lägga 13 timmar per dag fem dagar i veckan till att jobba och resor till och från jobbet?

Hade jag absolut inget alternativ så sure.
Men min spontana tanke är aldrig i livet!! Har alltid haft max 15 min till jobbet...
 
Frågan är lite konstigt ställd kanske. Rimligt för vem?

Om jag fick välja så nej. Om det var det enda jobb jag fick så hade jag flyttat närmare alternativt hållit ut och försökt pendla en tid
 
Jag har 10 min cykelväg till jobbet. Det tycker jag är lagom :p Går även att ta buss när det är för trist väder för cykel, men det tar faktiskt längre tid eftersom jag då måste gå till busstationen först (bara det tar nästan 10 min, och nej, jag lämnar inte cykeln vid busstationen).

Under ett års tid hade jag 30 min bilväg till jobbet. Det tyckte jag kändes som i längsta laget och jag har svårt att se hur jag frivilligt skulle ha mer än 30 min resväg (enkel väg). Jag har på tok för mycket som jag vill göra av min fritid för att spendera tiden med att resa till och från jobb...
 
Jag undrar vem som ställer frågan vad som är rimligt och i vilket syfte dvs är de A-kassan, en arbetsgivare eller någon som funderar på att söka ett jobb?
Mitt svar skiljer sig beroende på vem av dessa som frågar.
Om det tex är A-kassa så tycker jag det är rimligt att ta det jobb som finns i alla fall under en period för att kunna försörja sig. Om det är en person som funderar på att söka ett jobb men redan har ett annat jobb så tänker jag att det beror på hur gärna personen vill ha jobbet och om ens fritid är värd att offra för det.
Det beror på, det är rimligt ur synvinkeln att man har ett jobb/inkomst och ett extremt bra alternativ jämfört med att vara arbetslös. Det är kanske inte en optimal situation men inte helt ovanlig. Många väljer det för att exempelvis ha det boende och det jobb man önskar och det går inte att få ihop ekonomiskt utan pendling.
Men om jag ställer frågan så här, är skulle ni kunna tänka er att åka buss till jobbet om det tog två timmar och med bil 30 minuter? Personen har jobb.
 
Men om jag ställer frågan så här, är skulle ni kunna tänka er att åka buss till jobbet om det tog två timmar och med bil 30 minuter? Personen har jobb.
Ja jag åker ju minst 1.5 h till jobbet enkel väg ibland 2 h. Med buss.
Det låter som du vill få bekräftat att det är för mkt?
 
Nej det är inte rimligt för mig. Då skulle jag aldrig hinna träffa mitt barn. De pendlingstiderna kräver ju speciella omständigheter.
 
Men om jag ställer frågan så här, är skulle ni kunna tänka er att åka buss till jobbet om det tog två timmar och med bil 30 minuter? Personen har jobb.
Det beror ju på. Har man bil annars? Kan man göra något på bussen som känns meningsfullt? Är det många byten? Jag jobbar ibland på ett ställe som ligger 25 min med bil och med buss måste man åka en himla omväg att 1-2 h är standard och då 1-2 byten dessutom. När jag hade bil så tog jag självklart bilen, det var det värt. Men när jag inte hade bil så köpte jag inte en bil för att ta mig till och från. Hade det varit ett jobb jag sett långsiktigt hade jag dock kunnat göra det för att spara tiden. När jag däremot hade dryga timmen resväg, men en och samma buss hela vägen så hade jag ingen tanke på bil trots att det tog max30 min eftersom det dels var så mycket dyrare med bil (bränsle, trängselavgift, parkering) och jag på den långa bussresan kunde sysselsätta mig eller sova.
 
Annser ni att det är rimligt att lägga 13 timmar per dag fem dagar i veckan till att jobba och resor till och från jobbet?

ALDRIG! Ska man sen försöka sova 8 h så har man alltså 3 h övrig tid kvar? Som det ska ätas, handlas, träffa vänner/familj, och ha nöjen på? Aldrig aldrig aldrig!

Jag tycker jag har absolut på gränsen (45 min i bil) men då jobbar jag bara 11 pass på 4 veckor, i snitt 2,75 dagar/vecka.

Och detta enbart för att min brukare (är personlig assistent) flyttade. Hade jobbat åt henom i 7 år och trivdes bra, så jag valde att följa med i flytten, också då pga arbetstiderna.

Hade aldrig ens sökt ett jobb med detta avstånd annars. Dom dagar jag jobbar normala tider (8-16) så är hela dagen förstörd. Går upp kl 06, ut med hund, frukost, köra barn till skolan, åka till jobbet, jobba, åka hem, hämta barn i skolan, handla, ut med hund, laga mat, stallet, sen om vi har TUR så är vi klara vid 20-20.30. För sent för sonen egentligen, men vad ska vi göra? Då har jag knappt setat ner en sekund förutom när vi åt.
 
Men om jag ställer frågan så här, är skulle ni kunna tänka er att åka buss till jobbet om det tog två timmar och med bil 30 minuter? Personen har jobb.

Aldrig i livet. Innan jag flyttade för ett år sen hade jag drygt 1,5 h kollektivt enkel resa medan det tog under 30 min med bil. Det gjorde jag bara ett par dagar när bilen var på verkstad. Åka kommunalt innebar först en buss, därefter en tunnelbana och till sist pendeltåg. Ingenstans gick det att sitta ner och läsa utan det var trängsel överallt.
Nu har jag flyttat och det tar 20 minuter med bil och 30 med pendeltåg och jag åker kommunalt de dagar jag inte ska till stallet.
 
Men om jag ställer frågan så här, är skulle ni kunna tänka er att åka buss till jobbet om det tog två timmar och med bil 30 minuter? Personen har jobb.
Inte en chans nej, tiden hemma och med barnen är alldeles för dyrbar. Sen med barn vill jag kunna ta mig hem så fort som möjligt om de blir sjuka/behöver hämtas eller så, bara tanken på att ha 2 tim med kollektivtrafik hem när det skulle gå att åka bil på 30 min skulle stressa mig enormt.
 
Jag brottades en hel del med mig själv i höstas. Det kom ut en jättekul tjänst man lika gärna hade kunnat sätta mitt namn på, och jag är rätt säker på att jag hade legat bra till om jag hade sökt den. Men den hade gett mig sådär 4 timmar restid med kollektivtrafiken i dagsläget. Förmodligen 1- 2 timmat med bil beroende på vad som hände trafikmässigt i stan. Och jag gillar egentligen inte att köra bil till jobbet.
Jag sökte inte tjänsten. Det hade i längden inte funkat med hunden och min ork.
Surt, men ändå lyxigt att kunna välja, jag har ju ett jobb.

Jag har ju haft betydligt värre förr, när ag bara fick vara glad att få en lön typ.
 
Aldrig i livet. Innan jag flyttade för ett år sen hade jag drygt 1,5 h kollektivt enkel resa medan det tog under 30 min med bil. Det gjorde jag bara ett par dagar när bilen var på verkstad. Åka kommunalt innebar först en buss, därefter en tunnelbana och till sist pendeltåg. Ingenstans gick det att sitta ner och läsa utan det var trängsel överallt.
Nu har jag flyttat och det tar 20 minuter med bil och 30 med pendeltåg och jag åker kommunalt de dagar jag inte ska till stallet.
Åker också kollektivt med jämna mellanrum, avskyr rusningstrafik när man inte kan sitta ner, står man och trängs har jag svårt för att trycka i hörlurar och glömma världen.
Tycker pendling är mer humant om man har möjlighet att titta på netflix, läsa bok eller skriva.
 
Men om jag ställer frågan så här, är skulle ni kunna tänka er att åka buss till jobbet om det tog två timmar och med bil 30 minuter? Personen har jobb.

Nope... Då hade jag tagit bilen. Jag är faktiskt nästan precis i den sitsen nu. ToR tar min pendling med bil 45 min. Kollektivt skulle det ta 2 timmar och 45 min då det dels är en bytestid och dels så kör bussen inte kortaste vägen utan zickzack inom varje liten by på vägen (full naturligt eftersom folket i byarna också vill ha tillgång till bussen). Jag kör bil.
 

Liknande trådar

Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
481
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 813
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 525
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 335
Senast: Mois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp