Längd på sadelgjord?

kotten0.0

Trådstartare
Hej!
Vi ska snart köpa en häst och jag undrar ungefär vilken längd på sadelgjorden som borde passa en ganska smal (inte underviktig) c-ponny, ca 140 cm. Det ska finnas lite marginal att gå upp i vikt men ej supermycket plus att jag inte vill kämpa med att spänna på första hålet.
Eftersom vi inte äger hästen än så har vi inte provat ut sadel men jag tänker mig helst en hoppsadel, möjligtvis en allroundsadel. Skiljer det mycket i längd på sadelgjordsstropparna på olika sadlar/märken av samma modell, tex hopp eller kan jag bara kolla vad han har på sin nuvarande allroundsadel?

Det kanske låter lite konstigt att jag ska köpa en sadelgjord innan jag ens har en sadel men det är ett ställe som har utförsäljning nu och de säljer magplattor för 50 :- så då vill man ju passa på och gärna hitta en i rätt storlek :D
 
Det kan skilja ganska mycket från sadel till sadel. Även mellan två hoppsadlar, tex. Olika märken funkar olika, och har olika längd på stroppar osv.

Tråkigt svar, men så är det.

Dessutom kan det skilja på olika sadelgjordar också. Finns det resår? Hur mjuk är resåren, osv påverkar också hur 'lång' en sadelgjord känns.
 
Det kan skilja ganska mycket från sadel till sadel. Även mellan två hoppsadlar, tex. Olika märken funkar olika, och har olika längd på stroppar osv.

Tråkigt svar, men så är det.

Dessutom kan det skilja på olika sadelgjordar också. Finns det resår? Hur mjuk är resåren, osv påverkar också hur 'lång' en sadelgjord känns.
Jo det var det jag tänkte också, men bäst att kolla om det stämmer ;) annars tänker jag mest ungefär så jag vet vad jag kan testa eftersom dom bara kostar 50 kr. Skulle ju också kunna köpa två olika🤔
 
Jo det var det jag tänkte också, men bäst att kolla om det stämmer ;) annars tänker jag mest ungefär så jag vet vad jag kan testa eftersom dom bar kostar 50 kr. Skulle ju också kunna köpa två olika🤔
Det finns resår på sadelgjorden och det är det jag vill ha också
 
Här finns bild på hästen om det hjälper något:)
 

Bifogade filer

  • DSC_0092.jpg
    DSC_0092.jpg
    144,9 KB · Visningar: 21
Grattis till nya hästen!

Skicka och fråga ägaren så kan du skicka efter.

Kan du PM:a mig vilket ställe det är som rear ut :D :D
 
Min häst hade 130 i en sadel. 110 i de flesta andra, så de kan variera. Men är sadelgjordarna så billiga kanske du kan köpa de två"tre storlekarna som det mest troligt är och sälja de andra två sen?
 
Update: jag hittade ingen sadelgjord under 130 så jag väntar tills jag köpt en sadel. Lite synd bara när dom var så billiga :(
 
Update: jag hittade ingen sadelgjord under 130 så jag väntar tills jag köpt en sadel. Lite synd bara när dom var så billiga :(

Förmodligen därför dom var billiga, det är inte många halvblod som har mer än 130-140 och de ännu större ”udda” storlekarna brukar reas ut :)
 
Lättaste sättet att ta reda på längden på sadelgjord är att ha sadeln, ta ett mått band, be någon hålla det fast i stropparna på ena sidan, sen lägga det om magen och se vart man hamnar på andra sidan. Då får man en bra hum vilken längd på sadelgjord man bör skaffa.

Gjorde så med min häst när jag köpte dressyrsadel.
 

Liknande trådar

Utrustning Vill bara inleda med att skriva att jag självklart kommer konsultera sadelutprövare vid köp av sadel, letar bara tips på sadelmodeller...
Svar
4
· Visningar
1 178
Senast: Bison
·
Utrustning Om några veckor kommer vår sommarponny och jag håller på att preppa det som saknas utrustningsmässigt just nu. Sonen kommer rida i en...
Svar
8
· Visningar
1 016
Senast: Nevermind
·
Utrustning Hej! Förstår om detta kan vara en självklar fråga för många men vill veta vad ni tycker då jag känner mig något osäker här. Jag har då...
Svar
5
· Visningar
1 725
Senast: Yrja
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp