Längd på sadelgjord

miumiu

Trådstartare
Om några veckor kommer vår sommarponny och jag håller på att preppa det som saknas utrustningsmässigt just nu. Sonen kommer rida i en barbackapad, som har som långa dressyrläder. Frågan är hur lång sadelgjord man behöver? Ponnyn ifråga är ett gotlandsruss, liten c eller möjligtvis maxad b. Hon är smal men har ganska ordentligt båldjup. Har bara ägt stora hästar själv så jag är väldigt osäker vad som kan passa. Bör 50 cm räcka tro?
 
Det beror ju jättemycket på hur långa stropparna är.
Min c-ponny har 40 cm lång (kort) dressyrgjord. Egentligen är 35 bäst men det finns nästan inte att få tag på trevliga gjordar som är så korta.
 
Det enda sättet att veta säkert är ju att mäta. Jag tror dock att 50 cm blir lite i längsta laget, men det beror såklart på hur långa stropparna är och hur kraftig ponnyn är.
 
Stroppar menar jag ju 😂 tröttmössa. Inte långa läder. Får nog mäta dom då. Men 50 cm blir kanske i längsta laget då.
 
Många halvblod går ju med typ 65 cm till dressyrsadlar så 50 känns jättelångt på en liten ponny!

Ja, min kompis sa nu att hennes Lusitano har 55 cm på sin dressyrgjord så det blir nog alldeles för långt. Mitt varmblod drog 75 så jag tyckte 50 kändes litet 🙈 men kanske 40 blir mer lagom då
 
Barbackapad med stigbyglar ger ett väldigt punkttryck på ponnyns rygg. Vill man ha stigbyglar är det sadel som gäller.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 837
Utrustning Hej! Vi ska snart köpa en häst och jag undrar ungefär vilken längd på sadelgjorden som borde passa en ganska smal (inte underviktig)...
Svar
13
· Visningar
1 571
Utrustning Hej! Förstår om detta kan vara en självklar fråga för många men vill veta vad ni tycker då jag känner mig något osäker här. Jag har då...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Yrja
·
Övr. Djur En äldre släkting till familjen har en kakadua, som är nånstans mellan 40-50 år. (jag är osäker, men eventuellt är den vildfångad som...
Svar
15
· Visningar
1 967
Senast: pillerill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp