Längd på stigläder

AntiPrimax

Trådstartare
Hej!

Jag har nyligen blivit medryttare på en häst, dock uppstår det lite problem med stigläderna.

Ägaren av hästen är cirka 177 cm medan jag är endast 155 cm.
Vilken längd på stigläder skulle passa oss båda om vi liksom möts på mitten? Utan att hon är precis på sista hålet eller jag är på första? Vi har både en dressyrsadel och en allroundsadel vi delar på.

Tack på förhand! =)
 
Jag köpte stigläder i strl 135 till min hoppsadel, tänkte att det skulle funka både för mig (ca 175) och kortare ryttare. Visar sig att jag har typ femte hålet inifrån, så jag satte dem på dressyrsadeln. Där har jag på femte hålet utifrån istället 🤨 har för mig att själva stiglädret för mig i hoppning respektive dressyr är 50/60cm långt mätt enkel längd. Så mät hur korta stigläder du behöver, mät hur långa hon behöver och sedan åk till en butik och provmät lädret stängt som en ögla liksom?
 
Jag tror att det kan bli svårt, åtminstone till dressyr, om du inte ska få en lång ände som fladdrar.

Jag (165 cm) och sambon (175 cm)har varsitt par stigläder och stigbyglar till dressyrsadeln och byter, det tar inte så mycket tid. Till hoppsadeln fungerar samma för oss båda. Jag tror att de är 135 cm.
 
Hej!

Jag har nyligen blivit medryttare på en häst, dock uppstår det lite problem med stigläderna.

Ägaren av hästen är cirka 177 cm medan jag är endast 155 cm.
Vilken längd på stigläder skulle passa oss båda om vi liksom möts på mitten? Utan att hon är precis på sista hålet eller jag är på första? Vi har både en dressyrsadel och en allroundsadel vi delar på.

Tack på förhand! =)
Jag är också kort,158 cm. På den tiden jag var medryttare köpte jag ett par egna stigläder + stigbyglar, som hängde färdiga på en krok under sadel hängaren alltid redo att bara hänga på sadeln 😉 Jag har storlek 125 på stigläder.
 
Tack för alla svar!

Ska fråga om hon kan tänka sig att vi byter emellan beroende på vem som rider, då vi är så olika längd på benen =)
 
Jag och min man rider med samma stigläder, vi har ungefär 30 centimeters skillnad oss emellan.. 135cm tror jag att de är. Jag har för mig att jag har gjort något extra hål för att kunna ha hoppläder, men det är allt.
 
Vad spelar det förresten för roll om man har på innersta eller yttersta hålet? Fattar inte, haha.

Innersta hålet så estetiskt tycker en del att det är fult med lång flärp som fladdrar. Yttersta hålet kan det bli störande för ryttaren då flärpen som ”blir kvar” är så kort att den ibland kan ge extra volym under stigläderkåpan och störa komforten för ryttaren i sadeln.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: Coras star
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 717
Senast: Sel
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 385
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp