Längd parstång

ameo

Trådstartare
Moderator
Parstången till min modifierade trilla sjunger på sista versen och jag behöver fixa en ny. Den gamla kommer vara modell för utformning av parstången, men jag funderar lite på längden. Hur långt fram, i förhållande till ponnyerna, bör parstången sluta? På vissa äldre bilder
Jag tror att vagnen från början gjordes för något mindre ponnyer än mina. (de selar som medföljde var för små till mina ponnyer) Frågan är om parstången är lagom lång eller för kort? Bör jag göra den annorlunda?
1604574919723.png

Jag är ju ganska självlärd på parkörning (med viss hjälp på distans) och mina teoretiska kunskaper är väl närmast obefintliga.

När man tittar på bilder på modernare vagnar verkar parstången sluta typ framför bogen men ibland ser man en parstång som är betydligt längre. T.ex här:
korning1-270-900x672.jpg
(bild länkad från HästSverige)

Hur ska man tänka för att det ska bli så bra som möjligt?

(och nej, jag vill INTE ställa frågan i gruppen Körfolk på Facebook!)
 
Parstången ska gå till hästens halva hals när hästen är i drag, dvs en liten bit framför bogen. Hellre en för lång än för kort stång, men blir mycket opraktiskt om den går längre fram än ponnyns nos.
 
Parstången ska gå till hästens halva hals när hästen är i drag, dvs en liten bit framför bogen. Hellre en för lång än för kort stång, men blir mycket opraktiskt om den går längre fram än ponnyns nos.
Tack för en bra tumregel!
 

Liknande trådar

Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 792
Senast: trassel
·
Gravid - 1år Det här med foglossning är inget trevligt och jag vet inte om det är det jag har men misstänker det. Borde ringa min BM för att ev få...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 777
Senast: Brandgul
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 158
Senast: Animor
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 322
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp