Längre utlandsvistelse

Guldaskig

Trådstartare
Är det någon på Buke som rest utomlands en längre tid med barn? Med längre menar jag minst en månad.

Vi började igår prata lite löst om att det vore kul att resa utomlands, och då kanske till några olika länder, med barnen. De är i skrivande stund en månad och snart två år så än är det inte aktuellt för vår del men det vore kul att höra om andra som gett sig iväg på ett litet äventyr!

Det går att läsa om i otaliga bloggar eller på instagram men det vore roligare att höra om mer planering och hur ni eventuellt har tänkt ut vilka länder som ska besökas.
 
Vi har inte gjort det men planerar att resa på Balkan under senvåren 2020. Vår son är då 15 månader. Planerna är lite lösa men troligen flyger vi ner, hyr bil och sen olika air bnb/ lägenheter. Vi planerar att iaf åka till Albanien, Montenegro och något mer land och vara borta 4-6 veckor.
 
Åh vad kul! Hur valde ni land och hur bodde ni? Hur tog ni er runt?

Vi visste att vi ville åka till ett land i Asien och valet stod först mellan Vietnam, Indonesien och Malaysia, men i slutänden föll valet på Vietnam eftersom det är ett rätt "lätt" land att turista i som Asiennybörjare. Det finns massor med intressant kultur i Vietnam och många olika sorters vacker miljö. Dessutom är det stabilt politiskt och vi gillar maten.

Vi bokade allt genom Bookingappen, hotell och villor. Jag hade bokat allt hemifrån men på plats ändrade jag mig ibland och då bokade vi om. Prioriterade att bo på ställen med höga betyg för renlighet och det lönade sig. Vi hade inga otrevliga överraskningar av den sort som man ibland hör att folk har. Sov i dubbelrum (sonen sov i vår säng), och ofta fanns det typ två queen-sängar så det hade inte varit några problem att ha med fler barn heller.

Vi åkte tåg (och lite buss, vid något tillfälle). Vietnam har ett väl utbyggt tågsystem och tågen är både billiga och efter vår uppfattning pålitliga. Det var en gång som vi fick åka ersättningsbuss, det gick bra det med även om vi var lite stora :D Tåg bokas enkelt via Baolau.com (som finns på engelska).

Vi flög till Hanoi. Reste därefter till Tam coc (utanför Ninh Binh), vidare till Hue och Hoi An. Därefter längtade vi tillbaka till Tam Coc så vi tog nattåget upp och bodde där i några dagar till (de på vårt hotell tyckte vi var galna, de menade att de allra flesta turister bara spenderar en dag i Tam Coc :D). Slutligen åkte vi upp till Hanoi och flög hem därifrån. Som svensk är det lätt och inte så dyrt att få enmånadsvisum till Vietnam, men det verkade lite krångligare med längre perioder så vi stannade i 28 dagar.

Jag älskade resan, även om det också var jobbigt på grund av insikterna om hur priviligerade vi var i jämförelse med andra. Vietnam är ett underbart land och jag hade gärna åkt tillbaka (helst till sömniga Tam Coc 😍).

Lite bilder
Hanoi

Hue

Hoi An
 
Är det någon på Buke som rest utomlands en längre tid med barn? Med längre menar jag minst en månad.

Vi började igår prata lite löst om att det vore kul att resa utomlands, och då kanske till några olika länder, med barnen. De är i skrivande stund en månad och snart två år så än är det inte aktuellt för vår del men det vore kul att höra om andra som gett sig iväg på ett litet äventyr!

Det går att läsa om i otaliga bloggar eller på instagram men det vore roligare att höra om mer planering och hur ni eventuellt har tänkt ut vilka länder som ska besökas.
Sommaren innan jag började skolan så semestrade vi i Europa med husbil i en månad. Jag, mamma och pappa och i den andra husbilen farbror, faster och tre kusiner. Vi var i Danmark, Tyskland, Österrike,Schweiz, Italien och Jugoslavien.
 
@Andromedae Vad kul att du delar med dig och jätteroligt att få se bilder. Ser helt underbart ut! Jag har aldrig varit i Asien, får ta en kik åt det hållet kanske :)
 
Sommaren innan jag började skolan så semestrade vi i Europa med husbil i en månad. Jag, mamma och pappa och i den andra husbilen farbror, faster och tre kusiner. Vi var i Danmark, Tyskland, Österrike,Schweiz, Italien och Jugoslavien.

Tänkt på Europa faktiskt, det positiva är att oavsett om man åker flyg eller tar bilen så är det inte så långt.
 
Vi har varit nästan 3 månader i USA. Vi hade två barn med oss. 6,5 år och precis fyllt 1 år.

Vi var i Florida. Bodde första 6 veckorna i Jupiter på östkusten och resterande del i Fort Mayers på västkusten. Vi gjorde mycket utflykter och hade utöver våra fasta boenden 10 hotellnätter. Vi körde 1000mil med vår hyrbil. Vi tyckte det var härligt at bo som i hemmiljö och liksom ”semestra” från bostaden.

På dagarna badade vi i pool och hav. Åkte till naturområden och parker. Var i huset och hängde. En väldigt kravlös tillvaro som kantades av äventyr som nöjesparker (vi besökte 6 stycken) simma med vilda manatees och delfiner, svävare bland alligatorer och så vidare.

Jag skulle gärna åka igen. Och jag skulle önska att alla skulle ha möjlighet att göra samma resa.

Mvh Miks
 
Vi har varit nästan 3 månader i USA. Vi hade två barn med oss. 6,5 år och precis fyllt 1 år.

Vi var i Florida. Bodde första 6 veckorna i Jupiter på östkusten och resterande del i Fort Mayers på västkusten. Vi gjorde mycket utflykter och hade utöver våra fasta boenden 10 hotellnätter. Vi körde 1000mil med vår hyrbil. Vi tyckte det var härligt at bo som i hemmiljö och liksom ”semestra” från bostaden.

På dagarna badade vi i pool och hav. Åkte till naturområden och parker. Var i huset och hängde. En väldigt kravlös tillvaro som kantades av äventyr som nöjesparker (vi besökte 6 stycken) simma med vilda manatees och delfiner, svävare bland alligatorer och så vidare.

Jag skulle gärna åka igen. Och jag skulle önska att alla skulle ha möjlighet att göra samma resa.

Mvh Miks

Det tycker jag är en bra idé! Att hyra hus och ha någonstans att utgå från. Hur föll valet på just Florida? Hittade ni huset privat eller via något företag?

Sambon och jag var i Fort Lauderdale för några år sedan, skulle kanske inte vilja åka tillbaka just dit men annars är ju Florida ett bra semesteralternativ. Ska kolla upp de städerna du skrev om 👍🏼
 
Vi var visserligen inte borta så länge, men i vintras reste jag till Florida i nästan en månad för att besöka min syster. Sonen var då 5-6 månader. Vi reste runt en hel del i Florida och jag tyckte det fungerade bra. Men det är nog roligare att resa med större barn.
 
Vi var visserligen inte borta så länge, men i vintras reste jag till Florida i nästan en månad för att besöka min syster. Sonen var då 5-6 månader. Vi reste runt en hel del i Florida och jag tyckte det fungerade bra. Men det är nog roligare att resa med större barn.

Kul och praktiskt att ha en syster att hälsa på sådär 😃 Vi vill nog gärna att yngsta är närmare 1,5-2 år när vi åker i alla fall. Även om det nog kan vara jobbigt att springa efter två kids ser jag ändå fördelarna med att de kan ta sig runt lite själva och leka :)
 
Det tycker jag är en bra idé! Att hyra hus och ha någonstans att utgå från. Hur föll valet på just Florida? Hittade ni huset privat eller via något företag?

Sambon och jag var i Fort Lauderdale för några år sedan, skulle kanske inte vilja åka tillbaka just dit men annars är ju Florida ett bra semesteralternativ. Ska kolla upp de städerna du skrev om 👍🏼
Vi valde mellan Spanien , Florida eller Thailand. Florida kändes som det naturliga valet. Jag ville ha säkra bilfärder, utbyggd sjukvård och mat man vet vad det är för något. Sen har vi varit i USA ett flertal gånger men inte i Florida.

Det första huset hyrde vi av en svensk familj som annonserat på blocket. Det andra huset hyrde vi via Airbnb. Båda alternativen funkade jättebra! Hotellnätter a körde vi via Booking.com och nöjesparkernas sidor då det finns fördelar att bo på ett parkhotell.

Jag skulle gärna åka tillbaka till Jupiter. Men kanske inte så länge. Västkusten var dock mycket trevligare strandmässigt. Vi skulle gärna bo i Naples eller lite högre upp nära Siesta Keys. Jag har släkt som bor i clearwater och där är det också fantastiskt fint.

Vi tyckte åldern på barnen var ganska bra. Den lilla började gå några dagar innan vi åkte. Hon kommer inte ihåg något men trivdes ypperligt när vi var där. 6,5 åringen är numera 10 och kommer ihåg det mesta och pratar fortfarande mycket om när vi var iväg.

Vi hyrde ut vårt hus under tiden vi var borta. Det var en trevlig extra inkomst men sjukt jobbigt. Det är jag inte sugen på igen.

Mvh Miks
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 459
Senast: fejko
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 277
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 653
Senast: Saeta
·
Relationer Jag vet inte riktigt hur jag ska skriva det här utan att framstå som en väldigt osympatisk person men jag inser mer och mer att jag inte...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 321
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp