Längtan efter hästen hemma

finapina

Trådstartare
Jag vet inte riktigt vad jag vill med denna tråd, kanske höra om någonannan känner/ känt likadant? Det är så att jag längtar så otroligt efter att ha min häst hemma.Hästis brukar vara hemma ca 2 mån per sommar men det känns liksom inte nog.Jag vill ha dendär närheten året om!Hästis är inte heller pur-ung heller.Vill liksom maxa tiden med hen medan tid finns... Hagar, bete, vindskydd finns samt möjlighet att fixa ett litet stall. Men så ser jag bara negativt : tänk om jag inte fixar det? Tänk om jag inte hittar nån lämplig fyrbent kompis? Tänk om ingen vill lämna/sälja sin häst till mig? Alltså ganska lika som jag tänkte när jag köpte häst för snart 7 år sen!( Och ja, det har gått bra!) Hur vet man när man är mogen och har tillräcklig kunskap? Denhär längtan släpper inte...😐
 
Ja orkar du med precis allt jobb runt omkring är det väl bara köra :)
Själv skulle jag aldrig vilja ha eget stall och behöva bygga hagar, tömma gödsel, ta hem foder, laga saker, passa hästarna 24/7 osv :)
 
Det är mycket jobb absolut , men för mej det absolut bästa jag kunde gjort.

Jag ÄLSKAR att vara så oberoende jag är nu.

Jag har mycket mindre pass med hästarna nu än som inhyrd.

Hagar byggs inte om särskilt ofta, oftast bara en gång. gödselstacken flyttas kanske en gång om året, när den brunnit har vi bra jord.
Foder och strö ingår ju oavsett att fixa som hästägare.
Passet med hästarna blir ju vad man gör det till. Mina går ut när jag vaknar och in när jag lägger mej. Oavsett tidpunkt. De har tak, nära fritt grovfoder och såklart vatten ute året runt och går aldrig och väntar på varken mat eller insläpp eller utsläpp. Enda gången jag fått leja bort nåt pass är om vi åkt på semester eller fött barn.

Det som tagit mest tid för mej som tar tid ifrån hästarna sas är nog att mocka hagarna, men det kan jag leva med.
 
Det bästa som finns!
Man får en helt annan relation till sina hästar. De blir en del av familjen. Man kan anpassa så att deras liv passar så som dom vill ha det för maximal trivsel.
Mer jobb kanske, men ärligt så känns det inte som jobb.
Att ha pass på inackorderingsstall och ta in 13 hästar som inte är ens egna känns mycket mer som jobb tycker jag.
 
Det bästa som finns!
Man får en helt annan relation till sina hästar. De blir en del av familjen. Man kan anpassa så att deras liv passar så som dom vill ha det för maximal trivsel.
Mer jobb kanske, men ärligt så känns det inte som jobb.
Att ha pass på inackorderingsstall och ta in 13 hästar som inte är ens egna känns mycket mer som jobb tycker jag.
Jag håller med dig fullständigt.

KL

Jag har haft eget stall och tog ut/in och gav hästarna mat varje dag. Ofta togs de ut på väg till eller från bilen. Det tog kanske 2-3 min extra att ta ut dem mot att "bara" gå till bilen. Alla hästarna kunde reglerna, det var inget tjafs, det gick enkelt, snabbt och smidigt eftersom jag hade tränat alla hästarna.

När jag har stått på stall och tagit andras hästar så har dels ingångarna legat längre ifrån. Hästarna har inte kunnat mina regler (såklart) och vissa går även på en eller liknande. Man har fått passa grinden noga. Det tog väldigt mycket längre tid än i mitt eget stall. Man fick räkna med minst 30 min/gång, och det var det lilla stallet.

Mitt stall var dessutom väldigt smidigt upplagt. Allt fanns nära! Jag behövde då heller inte väga grovfodret eftersom det var mitt och redan betalt för, utan höftade lite. Vilket faktiskt sparar massor tid där med. Jag hade dem ute 16 h/dygn vilket de trivdes mycket bra med.

Kunskapsnivån när man har eget stall kommer. Man lär sig alltid något nytt. Jag hade eget stall i nästan 20 år, och lärde mig nya saker varje år ändå! Och lär mig nya saker nu när jag inte ens har häst längre.
 
Jag håller med de flesta andra här. Älskar att ha hästarna hemma i eget stall ❤️

Det enda jag kan sakna lite är gemenskapen med andra hästägare/ryttare. Men det avhjälpte jag lite med att engagera mig i den lokala lilla stallklubben, guld värd med vännerna där 😍
 
Jag skulle nog inte ha häst om jag behövde stalla upp den i ett större stall. Hade jag inte kunnat ha hästarna hemma skulle jag nog inte ha några. Det är så mycket enklare att ha hästarna hemma och tar betydligt mindre tid varje dag än vad det gör i ett inackorderingsstall. Dessutom kan jag ha mina egna regler och ha det precis hur jag vill. Och ingen annan klagar på att värdet på grovfodret är för högt eller för lågt, och ingen klagar på att de är ute när det regnar, eller att de kom ut för sent etc.

Sååå skönt att ha hästarna hemma!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
627
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 271
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 232
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 636

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp