Länka mellan undermappar

Lorelie

Trådstartare
Jag har gjort en ny hemsida, som ligger i en undermapp på en annan hemsidas konto.
Jag vill ha länkar till en undermapp som ligger i den första undermappen. Hur gör jag då? När man länkar till en undermapp som ligger direkt i roten skriver man ju ../undermapp/filnamn.ändelse . Men hur skriver jag detta fallet? Går det över huvudtaget? Eller månste jag skriva hela adressen? tex rot/undermapp1/undermappiundermappen/filen.ändelse ?
 
Om jag inte missminner mig
om vi har situationen rot/mapp1/mapp2/fil.html

och filen du editerar är i mapp 1
så blir det
<a href = "katalog2/fil.html">
 
Den ligger på samma server, bara i olika mappar. Själva index till sidan ligger i en undermapp i roten, sen vill jag ha en mapp I undermappen (där index är)
 
jag misstänker att du har en struktur liknande:
Code:

,---undermapp1
rotmapp ---
`----undermapp2



och att du sen har en sida i undermapp1 där du vill länka till en sida i undermapp2. har jag fattat problemet rätt?

om du inte vill hårdkoda adressen ("http://www.server.com/rotmapp/undermapp2/sida.html") så kan du göra så här: <a href="../undermapp2/sida.html">. Punkterna anger "ett steg 'bakåt' i mapphierarkin", så alltså om du ska två mappar bakåt får du skriva "../../".
 
Nej, den mappen jag vill länka till ligger I den fösta mappen som ligger i roten. Det är alltså två steg, eller hur man ska säga
 
jag förstår inte riktigt hur du menar. så här:
Code:

,--index.html
rotmapp --- undermapp1 --- undermapp2 ---- sida.html


?
 
i vilket fall. för att flytta dig bakåt i hierarkin använder du punkter. på så sätt borde det inte vara så svårt att länka hur du än menar?
 
Det är ursvårt att förklara :o!

Jag vill inte länka nedåt, utan snarare uppåt :confused:
jag skriver hela adressen så kanske det blir lättare att förstå: http://hem.passagen.se/spsnytt/frieserhingst/stam/s1.html
spsnytt är roten
frieserhingst är mappen där (Index)sidan ligger
stam är där filerna jag vill länka till ligger
s1.html är filen jag vill länka till från frieserhingst.
Stam-mappen ligger I frieserhingstmappen som ligger i roten.

Lättare att förstå så? :o :smirk: :confused: :D
 
du vill länka från index till filer i stam-mappen alltså?
<a href="stam/s1.html"> borde väl fungera utmärkt att skriva i indexet isåfall? jag är inte säker på att jag förstår problemet... :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
Svar
15
· Visningar
820
Senast: Hazel
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
8 053
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
9 995
Senast: Niyama
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 240
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp