Lär era hästar sig dressyrprogrammen? [Utbruten från Dressyrsnackis 14]

Marvin

Trådstartare
Lär era hästar sig dressyrprogrammen? Jag vågar inte rida program på träning/hemma längre för min lär sig blixtefort och sen tycker hon att hon kan bäst själv och bryr sig inte om att vänta på mig och mina signaler. 🙄😂
 
Lär era hästar sig dressyrprogrammen? Jag vågar inte rida program på träning/hemma längre för min lär sig blixtefort och sen tycker hon att hon kan bäst själv och bryr sig inte om att vänta på mig och mina signaler. 🙄😂
Jag tänker att han lär sig, men om jag rider övertygat så lyder han ändå. Men han vill gärna visa att han lärt sig saker, det är gulligt men lite irriterande.
 
Lär era hästar sig dressyrprogrammen? Jag vågar inte rida program på träning/hemma längre för min lär sig blixtefort och sen tycker hon att hon kan bäst själv och bryr sig inte om att vänta på mig och mina signaler. 🙄😂

Ja! Och så blir hon sur när programmen skrivs om. ”Det ska vara en halt vid X, det har alltid varit en halt vid X, ”mutter, mutter* det var bättre förr...” :angel::love:

Hon vill så gärna briljera, och lär sig supersnabbt var favoritmomenten ligger (byten tex).
 
Lär era hästar sig dressyrprogrammen? Jag vågar inte rida program på träning/hemma längre för min lär sig blixtefort och sen tycker hon att hon kan bäst själv och bryr sig inte om att vänta på mig och mina signaler. 🙄😂
Barb har lärt sig vad hon ska göra på olika linjer. Tex är diagonaler till för att springa fort på :D. Jag gillar det för jag behöver bara styra in på diagonalen så skjuter hon iväg, har visat sig himla bra nu med bytena på diagonaler nu också eftersom jag får riktigt bra tryck i galoppen. Lite värre med enkla bytena då hon istället kan lägga av lite så jag tappar kvalitén. Men på det stora hela så rider jag hellre program mycket för att själv bli trygg i det. Är hästen lydig så lyssnar den ändå.
 
Lär era hästar sig dressyrprogrammen? Jag vågar inte rida program på träning/hemma längre för min lär sig blixtefort och sen tycker hon att hon kan bäst själv och bryr sig inte om att vänta på mig och mina signaler. 🙄😂
Min häst lärde sej endel programpunkter, på gott och ont, så red mest linjer.

Minns såväl enkla bytena, som låg tvärs över medellinjen. Vi hade x språng in, sen övergång.
Ridbanan hemma och ridbanan på klubben hade inte riktiga mått, behövde ta bort/lägga till för att få till det över medellinjen.
Hästen gjorde enkla bytet efter sina x språng. Basta. :cool:
Halter gjordes vid x.
Diagonaler var för ökningar.
Många övergångar vid c.
Typ så :D
 
Lär era hästar sig dressyrprogrammen? Jag vågar inte rida program på träning/hemma längre för min lär sig blixtefort och sen tycker hon att hon kan bäst själv och bryr sig inte om att vänta på mig och mina signaler. 🙄😂
Min var och är ibland fortfarande hopplös på att göra byten vid x när man rider på diagonalen. Detta vare sig vi rider ökad galopp eller förvänd. Tog länge innan han lärde sig förstå att det inte alltid ska vara byten på diagonalen.
Gjorde klockrena ettor när det skulle vara ökad galopp i vår första msvb:4 😅 Inte alltid en fördel med en läromästare som gått högre klasser 😉
 
Lär era hästar sig dressyrprogrammen? Jag vågar inte rida program på träning/hemma längre för min lär sig blixtefort och sen tycker hon att hon kan bäst själv och bryr sig inte om att vänta på mig och mina signaler. 🙄😂
Så där var min förra också men när hon väl var ordentligt framme för skänkeln så var det aldrig några problem. Hon kunde försöka föreslå saker (heeela tiden)men så bestod min ridning av henne, i hela hennes liv, av att 'stänga dörrar'. Jag hade precis börjat lära mig det ordentligt innan hon blev dålig. Typiskt. 🙄
 
Min var och är ibland fortfarande hopplös på att göra byten vid x när man rider på diagonalen. Detta vare sig vi rider ökad galopp eller förvänd. Tog länge innan han lärde sig förstå att det inte alltid ska vara byten på diagonalen.
Gjorde klockrena ettor när det skulle vara ökad galopp i vår första msvb:4 😅 Inte alltid en fördel med en läromästare som gått högre klasser 😉

Just byten brukar de ju tagga till på och snabbt lära sig att nu är det på G /vilja förekomma ffa innan bytena är riktigt befästa . Väldigt viktigt när man lär in bytena att man aldrig fastnar i samma linje/övning utan varierar så att de istället lär sig vänta och lyssna på själva hjälpen 😄

Läromästare kör ju som din ibland autopilot eller så reagerar de på att ryttaren inte är helt still enligt deras tycke, dvs ryttarens hjälper kunde möjligtvis tolkas som ”byt” 😅
 
Just byten brukar de ju tagga till på och snabbt lära sig att nu är det på G /vilja förekomma ffa innan bytena är riktigt befästa . Väldigt viktigt när man lär in bytena att man aldrig fastnar i samma linje/övning utan varierar så att de istället lär sig vänta och lyssna på själva hjälpen 😄

Läromästare kör ju som din ibland autopilot eller så reagerar de på att ryttaren inte är helt still enligt deras tycke, dvs ryttarens hjälper kunde möjligtvis tolkas som ”byt” 😅
Haha, ja precis! 😄
Andades jag ut lite för häftigt så blev det ett byte, typ....😉 Och vist hängde det ihop med att jag inte hade lärt mig att vara stilla nog för hans smak samtidigt som att han taggade till på tävling. Och ibland ville jag vara extra safe och ställde honom lite extra i innersidan för att han inte skulle byta på diagonalen, men även det kunde uppenbarligen tolkas som en byteshjälp 🙈
Men det är kalla fall härligt med hästar som vill och man får som ryttare verkligen lära sig att rida ordentligt och inte slarva 😄
 
Haha, ja precis! 😄
Andades jag ut lite för häftigt så blev det ett byte, typ....😉 Och vist hängde det ihop med att jag inte hade lärt mig att vara stilla nog för hans smak samtidigt som att han taggade till på tävling. Och ibland ville jag vara extra safe och ställde honom lite extra i innersidan för att han inte skulle byta på diagonalen, men även det kunde uppenbarligen tolkas som en byteshjälp 🙈
Men det är kalla fall härligt med hästar som vill och man får som ryttare verkligen lära sig att rida ordentligt och inte slarva 😄
Påminner mig om min förra medeyttarhäst. Tog jättelång tid innan jag kunde galoppera på rakt spår utan ofrivilligt byte :laugh:
Räckte med att komma ut på spåret efter en volt så tyckte hon att jag sa byte ;)
 
Haha, ja precis! 😄
Andades jag ut lite för häftigt så blev det ett byte, typ....😉 Och vist hängde det ihop med att jag inte hade lärt mig att vara stilla nog för hans smak samtidigt som att han taggade till på tävling. Och ibland ville jag vara extra safe och ställde honom lite extra i innersidan för att han inte skulle byta på diagonalen, men även det kunde uppenbarligen tolkas som en byteshjälp 🙈
Men det är kalla fall härligt med hästar som vill och man får som ryttare verkligen lära sig att rida ordentligt och inte slarva 😄

Ja det är otroligt härligt och lärorikt för ryttaren med en sådan häst 😄
 
Min häst lärde sej endel programpunkter, på gott och ont, så red mest linjer.

Minns såväl enkla bytena, som låg tvärs över medellinjen. Vi hade x språng in, sen övergång.
Ridbanan hemma och ridbanan på klubben hade inte riktiga mått, behövde ta bort/lägga till för att få till det över medellinjen.
Hästen gjorde enkla bytet efter sina x språng. Basta. :cool:
Halter gjordes vid x.
Diagonaler var för ökningar.
Många övergångar vid c.
Typ så :D
Min har stenkoll på det gamla H100-programmet, hopplöst att få till halten vid C, så fort jag bara tänker att vi ska stanna så tvärnitar hon mitt i ett steg och kör upp huvudet. :p

Hon lär sig snabbt, men hennes motto är ”ju tidigare desto bättre”, så hade jag tränat enkla byten över medellinjen så hade hon saktat av såfort jag vände in på linjen. :angel: Likadant med ökningar. Jag red igenom det gamla 1* programmet EN gång på träning inför debuten, och på tävlingen kastar hon sig igenom kortsidan, genar i hörnet och sprintar på diagonalen och råkar slå över i korsgalopp, men så himla nöjd med sig själv.

Numera tränar jag konsekvent alla övergångar en eller två bokstäver efter där de egentligen ska vara. Antar att jag få springa de nya programmen själv i trädgården för att lära mig dem. :D:angel:

Jag vill ju gärna behålla hennes förmåga och vilja till att ta egna beslut och initiativ, det är viktigt i terrängen.

Skrev den här häromdagen, såhär är våra dressyrpass just nu.

26469
 
Min har stenkoll på det gamla H100-programmet, hopplöst att få till halten vid C, så fort jag bara tänker att vi ska stanna så tvärnitar hon mitt i ett steg och kör upp huvudet. :p

Hon lär sig snabbt, men hennes motto är ”ju tidigare desto bättre”, så hade jag tränat enkla byten över medellinjen så hade hon saktat av såfort jag vände in på linjen. :angel: Likadant med ökningar. Jag red igenom det gamla 1* programmet EN gång på träning inför debuten, och på tävlingen kastar hon sig igenom kortsidan, genar i hörnet och sprintar på diagonalen och råkar slå över i korsgalopp, men så himla nöjd med sig själv.

Numera tränar jag konsekvent alla övergångar en eller två bokstäver efter där de egentligen ska vara. Antar att jag få springa de nya programmen själv i trädgården för att lära mig dem. :D:angel:

Jag vill ju gärna behålla hennes förmåga och vilja till att ta egna beslut och initiativ, det är viktigt i terrängen.

Skrev den här häromdagen, såhär är våra dressyrpass just nu.

Visa bifogad fil 26469

26470
 
Lär era hästar sig dressyrprogrammen? Jag vågar inte rida program på träning/hemma längre för min lär sig blixtefort och sen tycker hon att hon kan bäst själv och bryr sig inte om att vänta på mig och mina signaler. 🙄😂
Ja tyvärr! Så jag brukar bara träna in delar av programmen. Men tävlar man samma program tillräckligt länge vet iaf mina hästar när det är galopp osv. Himla jobbigt 😁
 
Jag har gjort en kur (hur får man dit prickarna?) och det är betydligt lättare att rida det nu när han känner igen programmet än innan. Men jag vill ju såklart inte att han börjar förekomma mig vilket ju är en liten risk.
 

Liknande trådar

Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
993
Senast: Jerseyite
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 570
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
999
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp