Lär era hästar sig dressyrprogrammen? [Utbruten från Dressyrsnackis 14]

Kära farbror häst som jag är medryttare till hade när det begav sig favoritlinjen snett igenom.. :angel::rofl: han va ju väldigt duktig på det, men tror d mest berodde på att han då slapp se d där nedrans staketet.. så ja jag fick ofta göra honom besviken :p
 
vilken kul tråd att läsa!En positiv tråd! Jag påstod vid ett annat ämne här för ett tag sen att hästar kunde lära sig dressyrprogram men det var en del som inte alls tyckte hästar kunde det. Därför extrakul o läsa tråden, då jag annars tröttnat på Buke
 
Med min häst tävlade jag sällan och oftast lätt C eller B. Men han visste att när det var staket så är det två galopper efter varandra. Så på den andra galoppfattningen behövde jag bara "släppa fram" och fick oftast ganska bra poäng.
 
Ninya blev väldigt opåverkbar från sekunden man vände upp på medellinjen på klubbtävlingarna. Positivt att hon gjorde bättre halter än någonsin, men övertaggad deluxe på diagonalen och tappade gärna nybörjare där :rofl:

Min ponny har mest troligt aldrig gått ett helt dressyrprogram i sitt liv. Väldigt skönt faktiskt! Tränar gärna linjer och moment från lätt-msv program men då på olika ställen i varierande gångarter och olika övergångar. Vill behålla honom lyckligt ovetande så länge det går:D
 
Så taskigt att skriva om programmen! :mad::D
Ja och ofta är det här superproffsiga ridskolehästar vars ryttare/elever inte vet om att det varit andra program förr så de blir lite överraskade. Men varje gång jag ser ngt sånt tänker jag att jag verkligen gillar hästar. De vill alltid göra rätt, det är bara det att de inte alltid fattar vad vi menar, för att vi är för otydliga.
 
Ja och ofta är det här superproffsiga ridskolehästar vars ryttare/elever inte vet om att det varit andra program förr så de blir lite överraskade. Men varje gång jag ser ngt sånt tänker jag att jag verkligen gillar hästar. De vill alltid göra rätt, det är bara det att de inte alltid fattar vad vi menar, för att vi är för otydliga.

Haha, flashback till ett ridläger för många år sedan där jag försökte rida ett LB-program på avslutande tävlingen. Där var en framdelsvändning på samma plats som det var en halt i LC-programmet. Gissa vilket program hästen gjorde. :D

Vi vann dock hoppningen, för hästen kunde banan (samma på alla läger) och körde rally med omhoppningssvängar och slog småponnysarna med flera sekunder. :angel:😂
 
Lär era hästar sig dressyrprogrammen? Jag vågar inte rida program på träning/hemma längre för min lär sig blixtefort och sen tycker hon att hon kan bäst själv och bryr sig inte om att vänta på mig och mina signaler. 🙄😂

Jag hade under drygt ett år tränarens GP häst (som tog mig från LA till St George på det året). Han var fenomenal på uppridning i galopp - halt - fram i tram. Jag behövde bara fatta galopp o pricka medellinjen så skötta han resten :D. Inte riktigt lika kul när halterna låg vid G istället för X, det tog tvärstopp. Eller när tränaren red GP med samma häst och programmet avslutas med passage - piaff vid x och fram i passage :angel:. Samma häst bjöd också på ettor i treorna och piaff istället för galoppfattning i Msv C-A - helt underbar!
Nuvarande 9-åring har också anammat det här med halt vid X, bara det att X i hennes tycke ligger närmre A för varje gång. Behöver jag säga att vi numera aldrig gör halt före G på träning? :grin:
 
Jag hade under drygt ett år tränarens GP häst (som tog mig från LA till St George på det året). Han var fenomenal på uppridning i galopp - halt - fram i tram. Jag behövde bara fatta galopp o pricka medellinjen så skötta han resten :D. Inte riktigt lika kul när halterna låg vid G istället för X, det tog tvärstopp. Eller när tränaren red GP med samma häst och programmet avslutas med passage - piaff vid x och fram i passage :angel:. Samma häst bjöd också på ettor i treorna och piaff istället för galoppfattning i Msv C-A - helt underbar!
Nuvarande 9-åring har också anammat det här med halt vid X, bara det att X i hennes tycke ligger närmre A för varje gång. Behöver jag säga att vi numera aldrig gör halt före G på träning? :grin:
Har samma problem med min. Tränar väldigt sällan halt på medellinjen utan galopperar nästan alltid hela medellinjen på träning. Möjligtvis att jag kan göra en halt i slutet när jag känner att hästen verkligen tänker framåt och inte längre tänker halt så fort vi vänder upp. Halter gör vi annars på andra ställen 😄.
 
Den här tråden påminner mig om en häst i ett stall där jag stod. Det var en gammal läromästare i dressyr och ibland hade ägaren den lös i ridhuset och hästen kunde ibland ta diagonalen och göra någon ökning och liknande saker.
 
Molnet kan galoppdelen väldigt bra, han vet vart vi ska fatta och ffa vart vi ska öka 😅
Det som är mindre bra är att han blir övertaggad i traven efter första galoppen, den biten brukar bli usel med galoppomslag och väldigt mycket spänning.
 
Min vet att man fattar galopp från skritt efter skrittdelen, sista skrittdelen är såklart med förlängd titel som ska samlas upp innan fattningen, svårt att få dem avslappnad.... :cautious:
 
Som liten notis kan jag berätta att även toppryttarna jobbar med samma problem under utbildning av dressyrhästar, dvs ambitiösa hästar som kan programmen eller vet vilken rörelse som ska vara på vilken linje...:D

Jag brukar rida delar och linjer ur flera olika program på LC, LB och LA nivå när jag tränar just för att de inte ska veta att det alltid är en ökning på diagonalen. Byter mellan korta och långa diagonaler eller medellinje och kvartslinje också av samma anledning. Vill jag träna hela program brukar jag växla mellan de jag normalt rider på tävling och andra versioner så jag inte hela tiden rider samma. Tex ska täcla LC:1 och övar ngn gång på det med häst men rider också LC:2 på träning ett par gånger. Sista veckan innan tävling "springer jag själv programmen" men övar bara på delar ur det med hästen.
Funkar klockrent på äldre häst som inte bara lär sig programmen utan även övningar som upprepas mer än 3-4 ggr och då blir uttråkad.:meh:
 
Jag rider nästan aldrig hela program, men hästen lär sig dem ändå, tar några gånger på tävling så sitter dem. Brukar flytta på linjer jag vill öva på hemma så jag gör dem på något annat ställe på banan.
 
Lär era hästar sig dressyrprogrammen? Jag vågar inte rida program på träning/hemma längre för min lär sig blixtefort och sen tycker hon att hon kan bäst själv och bryr sig inte om att vänta på mig och mina signaler. 🙄😂
Ja, efter typ 2 gånger på tävling och är hon pigg laddar hon järnet för övergånger uppåt, är hon lat så försöker hon bryta/sakta av så tidigt som möjligt 🙄 jag rider aldrig programmen hemma.
 

Liknande trådar

Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
994
Senast: Jerseyite
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 573
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 003
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp