Lär kanin gå på låda?

Kickis

Trådstartare
Jag har precis tatt in min kanin som bott ute hela sommaren och då har hon vart ganska duktig på att bajsa i ett hörn av buren. Nu vill jag ha buren öppen så mycket som möjligt men hur lär jag henne att bara bajsa i buren eller i kattlådan som vi oxå har. Hon har tidagare blitt misskött och är väldigt rädd för människor. :( Man får inte klappa henne eller så för då attakerar hon. Hur lär man henne att bli rumsren? :confused:
 
Våran kanin är rumsren han delar låda med katterna. Han har ingen bur alls han bor i hela huset. Vet inte riktigt hur han blev rumsren men han var utanför buren mer och mer och såg väl kanske hu katterna gjorde och tog efter. Lite kaninbajs blir det på golvet men det är lätt att damsuga upp.

Hoppas att det kommer att funka det är väldigt smidigt att bara göra rent i kattlådorna.
/Sofia :cool:
 
Jeg hadde også en kanin som gikk på kattedo! Han var veldig renslig, men holdt seg gjerne til siste sekund, og føk avgårde som en rakett når han måtte på do :rofl:

Når du lar kaninen gå løs i huset, vil den sannsynligvis finne seg et yndlingshjørne å gjøre fra seg i. Sett kattedoen der! Det var det eneste vi gjorde for å få vår kanin renslig! :) Hvis kaninen velger seg et litt "dumt" hjørne (et sted du helst ikke vil ha noen do stående) går det sikkert bra å flytte på doen etter at kaninen har lært seg å bruke den.

:)
 
Sv: Lär kanin gå på låda?

sätt i kattlådan i buren var hon brukar bajsa. sen kommer hon till slut bli van med den.
 
Sv: Lär kanin gå på låda?

Vår kanin är fullständigt rumsren, och har så varit i nästan 8år. Inte ens småpluttar hamnar utanför längre :) Hon är lös jämt, men går inte på golvet utan hoppar mellan mattorna.

Vi har alltid haft speciella toalådor till våra råttor så när hon flyttade hit hon fick en oxå, utanför sin bur. Vi körde samma metod som med råttorna- skitar vi hittade utanför la vi i lådan, kissluktande spån/papper från buren hamnade däri oxå i samband med rengöring av buren. Hon fattade vinken o går nu alltid i lådan. Det är väl ganska naturligt bland de flesta djur att skilja sovplats från toalett...

Hon var sjuk ett tag förra vintern och var för svag för att orka hoppa upp i lådan, det skedde olyckor både här o där- då la vi en gammal trasmatta på samma ställe där lådan brukar stå- hon uträttade sina behov på den :) Duktig kaninsekompis. Så jag vet inte om man kan dra slutsatsen att det var inte lådan som var toalett- utan platsen?

MVH A
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Efter en desperat sömnlös natt kom jag att tänka på mitt gamla favoritforum Buke och att människor här brukar ha mycket kunskap...
Svar
9
· Visningar
1 736
Senast: Niceperson
·
Hoppning Jag är en medelmåttig ryttare utan höga mål på att klättra i klasser, mitt första mål är att kunna hoppa lugnt och kontrollerat. Att...
Svar
6
· Visningar
2 036
Senast: Prinzess
·
Övr. Djur lite bakgrund: kaninen (Diffen) är 1 år nu i sommar, fick honom i julas. Han blev på tok för "hingstig" :D så det blev att kastrera...
Svar
6
· Visningar
9 352
T
Övr. Djur Min lilla kanin är nu ca 5 månader och har alltid varit rumsren tills vi flyttade till egen lägenhet jag och sambon, hon har alltid...
Svar
2
· Visningar
949
Senast: Tussie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp