Lär mig att hantera pengar snälla!?

Jag har inte lyckats googla fram om man kan spärra sig ifrån Klarna. Men om du använder Klarna när du nätshoppar så är det klart ett försök. Ring deras kundtjänst och fråga är mitt förslag.
 
Jag har inte lyckats googla fram om man kan spärra sig ifrån Klarna. Men om du använder Klarna när du nätshoppar så är det klart ett försök. Ring deras kundtjänst och fråga är mitt förslag.
Det kan man göra, man kan även spärra sig från en viss del, tex faktura men tillåta via bankkonto etc. Man behöver ringa deras kundtjänst så hänvisar de vidare till rätt avdelning, tror det är IT-avdelningen.
 
Mer långsiktigt sparande gör jag i fonder som köps automatiskt när lönen kommit in. Det tar oftast någon dag innan man får pengarna för fonderna när man säljer dem. Så det är svårare att spontanköpa för dem och har man lite koll på sparandet så kan pengarna öka i värde en del.
 
Får du hjälp med ditt mående på något sätt? Alltså via psykolog eller liknande?
Ja, jag tänker att det här är en viktig del i pusslet! Kan du arbeta med själva grundproblemet så minskar risken att du återfaller.
Vad det gäller tex streamingtjänster, premunationer och likkande så är mitt råd att du på förhand bestämmer en viss summa som du faktiskt får lägga varje månad - tex 300kr. Det innebär att om du vill ha en ny tjänst tvingas välja bort någon annan tjänst.
 
Jag känner mig själv tillräckligt väl för att veta att jag blir sporrad av att se att summan av utgifterna minskar. Så jag behöver bara gå in och titta på beräkningarna för att känna mig motiverad. Samma sak med sparandet, jag blir sporrad av att det ökar så jag kan gå in och titta ofta för att se ökningen och motivationen genom det. Kanske kan du börja spara i fonder, då kan du ju varje dag gå in och se hur dina fonder har klarat sig från föregående dag? Jag har delar i sparandet hos Avanza, och i appen syns ju hur många procent det skiftar från en dag till en annan.

Jag har själv Circle K konto till maten, det är ett kort utan avgift. Sedan får jag bonus på allt jag handlar, men mer på det jag handlar på Circle K. Det blir en hundralapp här och där, jag handlar mat för ungefär 5000-7000 kr per månad så bonusen följer ju med upp då.

Jag tror du måste berätta för dig själv att tröstshopping inte tröstar utan snarare ökar ångesten. Vad tycker du om att göra som du kan belöna dig med istället? Gå en extra promenad med hunden?
Hej igen! Ursäkta sent svar! Ok, cirkel k är det kreditkort? Vågar inte ha kreditkort tyvärr. Rädd att det blir värre då! Men tack ändå för tipset! Funderar på icakortet annars, den som man kan använda på alla mataffärer om jag förstått rätt.

Vad jag kan göra istället vet jag inte, är mycket ensam på dagarna förutom några timmar i veckan då jag har praktik, trivs jättebra där! Har hundarna men tycker det är jobbigt och gå ut pga. Social fobi. Men självklart får dom promenader ändå av mig eller närstående när jag är mycket dålig. Men kan iofs försök träna dom lite kanske. Jag är mest apatiskt o ligger i soffan/ sängen pga. Trötthet. Det är nog min deppighet som är värre nu.
 
Om du vill och känner dig bekvä med det finns det ekonomi/budgetappar som man kopplar till sina bankkonto. Jag har tex appen Zlantar och har kopplat den till både mina bankkonton och konto på Avanza. I appen Zlantar har jag sen gjort en månadsbudget för flera olika poster såsom: post för mat, men även "underposter" för cafe och restauranger samt en för livsmedel, post för min hund, post för blommor, post för fritid och nöjen, post för shopping (har både en total post samt uppdelat på underliggande poster) ovs. I och med att appen är kopplad till mina bankkonton så förs samtliga mina köp in i appen automatiskt när jag loggar in på appen (jag får då frågan om jag vill hämta nya transaktioner och måste då ange bank-id för att göra det). Även swish kostnader syns eftersom det är kopplat till bankkonto.

För mig är detta super då jag inte har orken att föra in alla kostnader etc. manuellt. Appen resovisar även vad den största fakturan/räkningen var varje månad, om någon månadsfaktura ökar noterar den det. Appen ger förslag på alternativ avtal för tex internet, mobil etc. som är möjliga för mig att täckna - detta har jag dock inte haft behov av då jag har bra koll på dessa kostnader. Men har man många abonnemangstjänster kan detta nog vara bra.

Blev långt om denna typ av app, ber om ursäkt för det. Den har bara hjälpt mig att få bättre koll på min ekonomi på ett enkelt sätt.

Annars, som andra är inne på, är sparande ett sätt som ofta kan motivera en att hålla i pengarna. Antingen att du sätter upp ett allmänt sparande i fonder eller att du skapar ett "buffertkonto" på din bank för ett visst syfte och då tänker jag mig något du drömmer om att göra eller köpa, tex en resa, boende eller liknande. Sätt då även upp ett fast mål. Helst, lite beroende på ålder och hur ens ekonomi ser ut, skulle jag rekommendera att både ha ett allmänt spanrde i tex fonder, ett buffertkonto för aktua utgifter, samt tex ett buffertkonto för ett särskilt syfte om man har sådant särskilt syfte (tex resa inom relativ snar framtid). Tidshorisonten har stor betydelse för vilket sparande som är lämpligt. Pengen man avsätter till de olika typerna av sparander behöver inte vara så stort, det beror ju helt på ens ekonomi. Även 500 kr varje månad in på tex fondkontot är ngt!
Hej och tack för ditt svar! Tyvärr känner jag mig inte helt bekväm med att koppla kortet till banken. Men annars var det ett bra tips!

Jag har redan svårt nu att spara varje månad men som du säger kan även mindre summor sparas om jag bara skärper mig! Tack för tipset!
 
Får du hjälp med ditt mående på något sätt? Alltså via psykolog eller liknande?
Tack för ditt svar! Jag har har gått i kbt i en längre period och vissa saker har jag kunnat tagit till mig men annars haft det svårt med motivationen att förändra mitt tankesätt. Äter väldigt mycket psykmedicner mot deppigheten, ångesten och panikångesten. Är mest apatiskt och liggger i soffan\ sängen större delen av tiden. Förutom när hundarna behöver skötas/rastad/ matas. Har hjälp och bor ej själv. Bor med närståend.e.
 
Ja, jag tänker att det här är en viktig del i pusslet! Kan du arbeta med själva grundproblemet så minskar risken att du återfaller.
Vad det gäller tex streamingtjänster, premunationer och likkande så är mitt råd att du på förhand bestämmer en viss summa som du faktiskt får lägga varje månad - tex 300kr. Det innebär att om du vill ha en ny tjänst tvingas välja bort någon annan tjänst.
Tack för ditt svar! Se gärna mitt svar ang. Mitt mående längre upp i tråden. Men jag tror också det är kärnan i problemet. Mitt mående. jag ser ingen framtid utan lever endast för min käre mor o hundarna skull. Sedan är det snarare så aatt jag vill leva men orkar inte Ta tag i saker. Vill bara för säkerhetens skull säga att jag är inte ensam utan bor med anhöriha som vet om min sitautoim. Är inte självmordsbenägen! Har kontakt med psyket regelbundet.
 
Jag har inte lyckats googla fram om man kan spärra sig ifrån Klarna. Men om du använder Klarna när du nätshoppar så är det klart ett försök. Ring deras kundtjänst och fråga är mitt förslag.
Tack för ditt svar! Jag använder endast mitt kontokort hos klarna där dom drar pengarna från mitt bankkonto när jag har handlat. Handlar aldrig på krediter tur har jag haft!
 
Ibland kan det vara lättare att hantera mindre summor som kommer oftare (veckolön), än större som kommer i klump (månadslön). Man kan fixa detta själv genom att låta alla pengar gå in på sparkontot och sen sätta upp automatiska, veckovisa överföringar till "lönekontot" (ie det kontot kort etc är kopplade till).

Du skriver att du bor med anhöriga. Kan de hålla ett sparkonto åt dig? Dvs du för över en mindre summa till ett konto i deras namn varje månad. Då kommer du ju verkligen inte åt pengarna för egen maskin. Det kräver givetvis att du litar fullt ut på personen och/eller att man upprättar något form av kontrakt. Går givetvis att göra med undangömda kontanter också, om det känns tryggare.

Ta hand om dig!
 
Ibland är det jobbigt och ta stora steg, lättare med små. :)

All pant jag får i familjen pantas "bredvid" och får pengarna kontant alltså. Dessa läggs i en speciell spargris. Dessa pengar kan användas för extra saker- något jag vill ha eller vad som utanför budgeten liksom.

Jag har ett sparkonto där jag varje månad innan jag får nya pengar sätter in de pengar som är kvar innan de nya kommer in. Har någon lånat pengar av mig hamnar de också på sparkonto och inte på andra kontot. Jag sparar även två summor varje vecka. Ena summan är ALLTID som lägst 1 kr och andra summan får vara lägst 10 kr. Så det lägsta jag sparar i veckan är då 11 kr. Har jag mot förmodan sålt något hamnar de också där.

På detta viset kan jag ändå spara lite, även om det ibland är ytterst lite och knapp märkbart, så är det trots allt lite jag sparar.

Kanske kan du göra liknande till det du vill ha, ett "vill ha"konto elelr en fysisk sparbössa, vilket som funkar bäst för dig, och stoppa dit dels de kronor och ören du kan spara undan varje vecka men också det du får in när du säljer det du inte behöver osv.
 
Håller på skriver Upp varenda utgift den här månaden och det går överstyr!
Fast du börjar lite i fel ände. Jättebra att veta vart pengarna tar vägen, men samtidigt spenderar du pengar du inte har. Börja åt andra hållet. Hur mycket pengar har du och vad har du för fasta utgifter? Sen när det är klart budgeterar du för sparande, inkl pensionssparande, hundgrejer, etc.

Jag har olika konton för olika saker. Tex ett konto för djuren där jag sätter in pengar varje månad. Det ska räcka till försäkringar, foder etc. Under sommarhalvåret växer det kontot betydligt eftersom jag säljer lite kaninungar etc, men det tas ju av på vintern istället när hästarna äter en massa köpemat. :)

Sen har jag ett konto för huset. Det är månadskostnaden och lite till ifall det händer någonting speciellt, tex kylskåpet går sönder.

Sen har jag ett sparkonto för långtidsspar och ett konto för korttidsspar. Inget av dessa konton är egentligen okej att ta av, men krisar det så är det ju så att man måste nalla.

Någonting jag gör är att jag småsparar det jag avstår. Känner jag en dag när jag kollar på någonting att hunden behöver ett nytt koppel, fast hon egentligen inte gör det, så sätter jag istället in 299:- som kopplet kostade på mitt korttidssparkonto. Det ger en kick att det kontot växer utan att jag faktiskt får mer grejer hemma som jag belastar mig, för jag hatar att ha oreda och stökigt. Och det blir oreda och stökigt när man har för mycket grejer.
 
Ibland kan det vara lättare att hantera mindre summor som kommer oftare (veckolön), än större som kommer i klump (månadslön). Man kan fixa detta själv genom att låta alla pengar gå in på sparkontot och sen sätta upp automatiska, veckovisa överföringar till "lönekontot" (ie det kontot kort etc är kopplade till).

Du skriver att du bor med anhöriga. Kan de hålla ett sparkonto åt dig? Dvs du för över en mindre summa till ett konto i deras namn varje månad. Då kommer du ju verkligen inte åt pengarna för egen maskin. Det kräver givetvis att du litar fullt ut på personen och/eller att man upprättar något form av kontrakt. Går givetvis att göra med undangömda kontanter också, om det känns tryggare.

Ta hand om dig!
Hej och tack för ditt svar! Det väldigt likt kuvertmetoden som funkade bra för mig för länge sedan. Men det här mer tekniskt variant av det kan man väl säga!? Låter bra, ska fundera lite på det. Tack för tipset!

Jag litar fullständigt på min kära mor, så ska kolla det med henne om hon vill hjälpa mig med det. Det hade varit toppen!
 
Ibland är det jobbigt och ta stora steg, lättare med små. :)

All pant jag får i familjen pantas "bredvid" och får pengarna kontant alltså. Dessa läggs i en speciell spargris. Dessa pengar kan användas för extra saker- något jag vill ha eller vad som utanför budgeten liksom.

Jag har ett sparkonto där jag varje månad innan jag får nya pengar sätter in de pengar som är kvar innan de nya kommer in. Har någon lånat pengar av mig hamnar de också på sparkonto och inte på andra kontot. Jag sparar även två summor varje vecka. Ena summan är ALLTID som lägst 1 kr och andra summan får vara lägst 10 kr. Så det lägsta jag sparar i veckan är då 11 kr. Har jag mot förmodan sålt något hamnar de också där.

På detta viset kan jag ändå spara lite, även om det ibland är ytterst lite och knapp märkbart, så är det trots allt lite jag sparar.

Kanske kan du göra liknande till det du vill ha, ett "vill ha"konto elelr en fysisk sparbössa, vilket som funkar bäst för dig, och stoppa dit dels de kronor och ören du kan spara undan varje vecka men också det du får in när du säljer det du inte behöver osv.
Hej och tack för ditt svar! Det var fint sagt av dig! Jag får börja med små steg först helt enkelt. det är sällan jag har kontanter på mig om jag tänker efter, detta för jag får panik att handla med kontanter, är kass på huvudräkning och rädd för det ska bli fel när jag handlar. ( kan handla i små butiker o djuraffärer, konstigt nog plus veterinären) men svetten rinner o hjärtst bankar för fullt då... mem men

Ja, glömde bort rådet om att sälja hundsaker! ska försöks sortera o försöks finna modet o säljà lite. Hur öpppnasr man ett till konto?
 
Fast du börjar lite i fel ände. Jättebra att veta vart pengarna tar vägen, men samtidigt spenderar du pengar du inte har. Börja åt andra hållet. Hur mycket pengar har du och vad har du för fasta utgifter? Sen när det är klart budgeterar du för sparande, inkl pensionssparande, hundgrejer, etc.

Jag har olika konton för olika saker. Tex ett konto för djuren där jag sätter in pengar varje månad. Det ska räcka till försäkringar, foder etc. Under sommarhalvåret växer det kontot betydligt eftersom jag säljer lite kaninungar etc, men det tas ju av på vintern istället när hästarna äter en massa köpemat. :)

Sen har jag ett konto för huset. Det är månadskostnaden och lite till ifall det händer någonting speciellt, tex kylskåpet går sönder.

Sen har jag ett sparkonto för långtidsspar och ett konto för korttidsspar. Inget av dessa konton är egentligen okej att ta av, men krisar det så är det ju så att man måste nalla.

Någonting jag gör är att jag småsparar det jag avstår. Känner jag en dag när jag kollar på någonting att hunden behöver ett nytt koppel, fast hon egentligen inte gör det, så sätter jag istället in 299:- som kopplet kostade på mitt korttidssparkonto. Det ger en kick att det kontot växer utan att jag faktiskt får mer grejer hemma som jag belastar mig, för jag hatar att ha oreda och stökigt. Och det blir oreda och stökigt när man har för mycket grejer.
Hej otack för ditt svar! Ja, du har rätt när jag tänker efter haha. Fel ände attans! Nästa månad får jag börja om igen. För just nu är jag inne på sparpengarna pga. Veterinären och tandläkaren till mig blev stora utgifter denna månad.

Jag betalar låg hyra i månaden men sedan har jag hundförsäkringsr, hundmediciner, hem o olycksfördäkring. Bredband, el o mobilabonnemang har säkert glömt nåt nu. Plus musik, läs och tv kanaler. Det är mins fasta kostnader. Matkontot betalar jag inget för hemma och kör ej bil o har ej bil längre. Bortskämd , ja visst o jag skäms över det! Jag vet inte ens hur mycket mitt matkontot skulle bli i månaden men gissar på 3000-4000kr? minà föräldrar är väldigt snälla o det är jag tacksam för! Nu blev det långt ursäkta !
 
Jag är nog inte superbra på ekonomi. Jag orkar inte sitta och skriva in utgifter etc. Jag har en större summa efter bostadsförsäljning investerad. Men det sköter min bankkontakt.
Jag vet vad jag får in och ser till att inte dra på mig mer fasta utgifter än att jag kan ha ett spelrum för sparande och oregelbundna eller oväntade utgifter. Jag har haft lyxen att inte behövt ha lån på någonting och betalar hellre av direkt än köper på avbetalning etc. Det är så jag är uppfostrad och det sitter kvar.
Nu förra året med Covid fick både jag och sambo kraftigt nedsatt inkomst. Vi är vana att ha mer pengar att röra oss med och har ju anpassat fasta utgifter enligt de inkomsterna. Vi fick dra ner på mycket vi är vana vid iom att man ju liksom inte vill leva så länge på sparpengar för ren konsumtion. Vi har väl slentrianköpt dyr mat, kläder, restaurangbesök etc mer förr. Och åkt och handlat oftare och iom att vi bor långt från affärer då slösat både tid och pengar de resorna. Nu gjorde vi mer mat hemma och med billigare råvaror. Vi storhandlade mer sällan och lät bli att köpa kläder som man bara ville ha och inte behövde egentligen. Vi blev också bättre få att tömma frys, kyl, skåp på mat som finns istället för att köpa nytt och kasta en del som bara blir gammalt och inte används.
Vi blev också bättre på att inte köpa saker för att fira eller för att ngt kändes deppigt. Man kan ju fira/dämpa deppighet på annat vis.
För mig hjälper det att veta varför jag sparar eller snålar. Jag kanske vill på semester eller vill få mer att lägga i grundpott för bostadsköp etc. Jag kan tycka det är sporrande att planera inför det och räkna på hur mkt jag sparar. Eller se hur jag kan höja min inkomst just med målet i sikte.

Det funkar för mig. Men kanske inte är för alla.
 
Jag har nyligen tagit tag i min privatekonomi efter att ha levt plus minus noll och spenderat vartenda öre på hästen i så många år 😅

För mig hjälper det allra mest att ha koll. Jag har Swedbank och använder deras utgiftskollen och har gjort ett eget excelark baserat på deras kategorier. Där står alla mina fasta kostnader samt vilket datum de dras varje månad. Jag har allt som går på autogiro. Varje månad lägger jag in totalaummorna för varje kategori samt min lön och får då en bra överblick.

Jag hade sedan innan endast ett sparkonto och det var till hästens vinterfoder dit det dras en summa varje månad så att jag har hela summan när jag får fakturan på hösten.

Utöver det har jag nu öppnat ett sparkonto för framtida utgifter dit tex en summa varje månad för nya däck till bilen dras. Och där jag har en summa för service jag ska skicka iväg släpet på också just nu för att inte det ska bli en stor klumpsumma på lönekontot jag bara tror mig kunna spendera.

Dessa moment har gett mig koll och ett mycket större lugn kring min ekonomi vilket för mig faktiskt minskat känslan av att "behöva" shoppa.

Jag har också öppnat ett sparkonto för buffert dit det dras 2000 kr/månad tills jag når 20 000 kr. Och har bestämt mig för att ligga runt 10 000 kr på lönekontot.

Utöver har jag öppnat sparande i en helt annan bank med ränta dit det först över en liten summa pengar varje månad, ett Lysakonto jag planerar att börja månadsspara till sommaren när mitt abonnemang hos optikern går ut och ger mig 300 kr mindre i utgift samt ett ISK-konto hos Avanza dit det också förs över en liten summa pengar månadsvis dels direkt in i några fonder och dels för mig att placera ut varje månad.

Detta har gjort mig väldigt sporrad att spara och inte spendera! Jättekul faktiskt! Synd jag skulle hinna bli 36 år bara innan jag kom igång att spara 😅
 
Bredband, el o mobilabonnemang har säkert glömt nåt nu. Plus musik, läs och tv kanaler.
Måste du ha musik, läs och tv-kanaler? Bredband och mobilabonnemang känns också dubbelt? Jag har bara mobilen som jag gör allting från. Om jag mot förmodan skulle behöva en dator till någonting kan jag göra det på jobbet, men det är väldigt sällan det behövs. Kanske en gång per år.

Plocka bort allting som inte är nödvändigt i 3 månader. Det du saknar efter 3 månader skaffar du dig igen!
 
Mobilens internet går även fint att använda till datorn, behövs bara en usb-sladd. Jag avstod från att ansluta mig till fiber-bredband av det skälet.
 
Jag har suttit/sitter i samma sits och det är inte roligt 😞 Jag har till stor del löst det genom att mamma har mina pengar och så får jag 500kr varje måndag och så det räcker till autogirot i slutet av månaden. Mamma har också mitt veterinärkonto så jag inte ska kunna komma åt de pengarna annat än vid kris. Jag har också spärrat mig från klarna.
Det är fortfarande svårt, men tack vare detta systemet plus att skriva upp alla utgifter och inkomster så har jag lyckats hålla min budget två månader detta året och jag känner mig löjligt stolt!

Du skrev att du äter mycket mediciner. Äter du abilify/aripiprazol? Den kan ge mycket svårhanterligt shoppingbegär som biverkning. Jag märket extrem skillnad när jag äter abilify eller inte. Slutar jag med den så minskar shoppingbegäret nästan totalt efter tre dagar, men eftersom jag måste ta den så får jag ta till olika strategier för att hindra mig att shoppa. Även elvanse och attentin ökar mitt shoppingbegär
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 497
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 180
Senast: Efwa
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 868
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp