Lär mig att hantera pengar snälla!?

Uttern

Trådstartare
Jag skäms över att inte kunna hantera pengar så bra! Håller på skriver Upp varenda utgift den här månaden och det går överstyr! Jag tröstshoppar saker ( främst till hundarna) för jag mår så dåligt! Jag har liten inkomst varje månad men har ett sparkonto som är avsett till tandvård till mig och veterinärvård till hundarna och även vid kriser. Där är jag och nallar pengar ifrån nu..

Försöker ha låga fasta utgifter men drar ändå på mig tv-kanaler och läsappar osv, varje månad som dras automatiskt varje månad. Inte bra! Nu har jag avslutat flera appar och tv-kanaler så det är bra!

Men hur gör ni? Håller ni en budget? har ni några bra tips på hur man håller i pengarna och inte går back i budgeten? Har ni flera kontokort el bara en? Separat matkontokort kanske? Jag skäms över det hela!
tacksam för svar!
 
Jag skäms över att inte kunna hantera pengar så bra! Håller på skriver Upp varenda utgift den här månaden och det går överstyr! Jag tröstshoppar saker ( främst till hundarna) för jag mår så dåligt! Jag har liten inkomst varje månad men har ett sparkonto som är avsett till tandvård till mig och veterinärvård till hundarna och även vid kriser. Där är jag och nallar pengar ifrån nu..

Försöker ha låga fasta utgifter men drar ändå på mig tv-kanaler och läsappar osv, varje månad som dras automatiskt varje månad. Inte bra! Nu har jag avslutat flera appar och tv-kanaler så det är bra!

Men hur gör ni? Håller ni en budget? har ni några bra tips på hur man håller i pengarna och inte går back i budgeten? Har ni flera kontokort el bara en? Separat matkontokort kanske? Jag skäms över det hela!
tacksam för svar!

Jag har ett separat kort för matkontot. Och vet med mig att jag kan leva billigt om jag behöver. Satsar också på att dra ner på fasta kostnader, och ser över dessa varannan månad. Jag har ett excel-ark där jag för in dels fasta kostnader (Storytel, Boxer etc) men också varje månads sophämtning, elförbrukning, lånekostnader etc. Så jag snabbt kan se vad boendet kostar mig i genomsnitt per månad, alltså vad jag har för kostnader över ett år fördelat per månad i genomsnitt.

Tycker det är lika skönt varje gång jag kan minska ner den fasta stapeln genom att banta bort något som inte behövs.

Du verkar ändå ha kommit långt eftersom du vet varför du shoppar. Kanske kan du ersätta shoppingen med något annat beteende när du mår dåligt? Och jobba på att helt enkelt eliminera orsaken till att du mår dåligt, på sikt.
 
Jag är inte heller bra på att spara men jag tycker det är lättare att ha en kontant matkassa för det är oftast mat och bensin som drar iväg. Vill dessutom inte ha ett kontantlöst samhälle. Kör jag bil mycket så behöver den repareras oftare, såklart. Kan du inte göra leksaker själv till hundarna? Och göra godis åt dom själv?
 
Jag har ett separat kort för matkontot. Och vet med mig att jag kan leva billigt om jag behöver. Satsar också på att dra ner på fasta kostnader, och ser över dessa varannan månad. Jag har ett excel-ark där jag för in dels fasta kostnader (Storytel, Boxer etc) men också varje månads sophämtning, elförbrukning, lånekostnader etc. Så jag snabbt kan se vad boendet kostar mig i genomsnitt per månad, alltså vad jag har för kostnader över ett år fördelat per månad i genomsnitt.

Tycker det är lika skönt varje gång jag kan minska ner den fasta stapeln genom att banta bort något som inte behövs.

Du verkar ändå ha kommit långt eftersom du vet varför du shoppar. Kanske kan du ersätta shoppingen med något annat beteende när du mår dåligt? Och jobba på att helt enkelt eliminera orsaken till att du mår dåligt, på sikt.
Hej och tack för ditt svar!

Det du gör låter så klokt och förståndigt! Jag har en app nu som jag fyller i alla utgifter och det gör mig lite medveten om det hela. Men kunna hålla det blir svårt, ännu värre den dagen jag ev. Flyttar till eget. Då måste jag kunna hålla i pengarna!

Smart med separat kort för matkontot, ska skaffa mig det den dagen Jag klarar och handla mat själv i affären. I dagsläget handlar min kära mor pga. Min sociala fobi. Vilket kontokort rekommenderar du?

Jag är mitt i en Deppfission och panikångesten och den vanliga ångesten har ökat. Det är nog därför.
 
Jag är inte heller bra på att spara men jag tycker det är lättare att ha en kontant matkassa för det är oftast mat och bensin som drar iväg. Vill dessutom inte ha ett kontantlöst samhälle. Kör jag bil mycket så behöver den repareras oftare, såklart. Kan du inte göra leksaker själv till hundarna? Och göra godis åt dom själv?
Ah, smart med kontanter! Har hört talas om kontantmetoden el kuvertmetoden där man tar ut alla pengar i kontant den månaden och delar in i olika kuvert/ utgiftsposter. Har gjort det en gång för länge sedan och det funkade faktiskt men nu är svårare när man använder kort el Swish tycker jag! Sedan har jag problem med huvudräkning och matte i överlag...

Leksaker köper jag knappt utan det blir mer hundutrsutning osv. men som jag skulle behöva mer liksom har sjukt mycket grejor tilll hundarna redan! men bra idé! Får köpa en tork till hundgodis kanske.
 
Hej och tack för ditt svar!

Det du gör låter så klokt och förståndigt! Jag har en app nu som jag fyller i alla utgifter och det gör mig lite medveten om det hela. Men kunna hålla det blir svårt, ännu värre den dagen jag ev. Flyttar till eget. Då måste jag kunna hålla i pengarna!

Smart med separat kort för matkontot, ska skaffa mig det den dagen Jag klarar och handla mat själv i affären. I dagsläget handlar min kära mor pga. Min sociala fobi. Vilket kontokort rekommenderar du?

Jag är mitt i en Deppfission och panikångesten och den vanliga ångesten har ökat. Det är nog därför.

Jag känner mig själv tillräckligt väl för att veta att jag blir sporrad av att se att summan av utgifterna minskar. Så jag behöver bara gå in och titta på beräkningarna för att känna mig motiverad. Samma sak med sparandet, jag blir sporrad av att det ökar så jag kan gå in och titta ofta för att se ökningen och motivationen genom det. Kanske kan du börja spara i fonder, då kan du ju varje dag gå in och se hur dina fonder har klarat sig från föregående dag? Jag har delar i sparandet hos Avanza, och i appen syns ju hur många procent det skiftar från en dag till en annan.

Jag har själv Circle K konto till maten, det är ett kort utan avgift. Sedan får jag bonus på allt jag handlar, men mer på det jag handlar på Circle K. Det blir en hundralapp här och där, jag handlar mat för ungefär 5000-7000 kr per månad så bonusen följer ju med upp då.

Jag tror du måste berätta för dig själv att tröstshopping inte tröstar utan snarare ökar ångesten. Vad tycker du om att göra som du kan belöna dig med istället? Gå en extra promenad med hunden?
 
Leksaker köper jag knappt utan det blir mer hundutrsutning osv. men som jag skulle behöva mer liksom har sjukt mycket grejor tilll hundarna redan! men bra idé! Får köpa en tork till hundgodis kanske.
Du kanske kan börja rensa ut och sälja av på Tradera eller via Facebook? Det kan ju motivera att sluta köpa.

Här finns en inspirationstråd om du vill börja rensa ut: https://www.bukefalos.se/threads/al...ar-traden-del-2.1483647/page-87#post-19581857
 
Min enkla metod är att inte ha några pengar på kontot.

Dvs när jag får inkomst så flyttar jag pengarna till andra konton som jag inte kan nå med kortet eller swish. Jg har några få hundralappar på kortet.

Om jag behöver handla för mer pengar än så så måste jag planera. Jag behöver gå in på internetbanken och flytta pengar. visst - det är enkelt. Men jag får en liten broms ändå för det blir omständligt.

För mig har det varit nödvändigt eftersom jag haft perioder när jag inte haft inkomst alls och behövt leva på extremt lite pengar.
 
Jag höll på med lite samma sak fast med utrustning till hästen, till slut fick jag nog.
Sa till mig själv att jag var tvungen att sälja för att kunna köpa "nytt" (köpte främst begagnat och kunde leta länge efter rätt sak) Kan det vara något? Att du säljer av för att få pengar till den nya saken?

Till vardags så har jag ett kontokort(absolut inget kreditkort), försöker planera vad jag behöver köpa och väntar in rabatter(där jag tex köper mitt schampo/balsam har ofta rea och bra erbjudanden). Köper ofta efter vad affären har för erbjudanden/rabatter.

Ett tips som du redan gjort är att se över sina abonnemang, det kan lätt dra iväg, främst mobilen!
Kan du ta hjälp av din mamma?
Lycka till och att se sina problem är det första steget!
 
Jag sammanställer alla inkomster och utgifter i en excelfil varje månad. Då kan jag enkelt jämföra mellan månader och se om t ex raden för mat eller nöjen är högre än normalt och fundera på om det var rimligt. Dessutom räknar filen ut hur mycket jag sparar och det i sig sporrar lite. Du kanske skulle behöva en månadsbudget för olika saker som konplement. Men framför allt låter det som att du behöver hantera din ångest på annat sätt än genom shopping. Får du någon professionell hjälp eller vill du ha tips från Buke?
 
Ah, smart med kontanter! Har hört talas om kontantmetoden el kuvertmetoden där man tar ut alla pengar i kontant den månaden och delar in i olika kuvert/ utgiftsposter. Har gjort det en gång för länge sedan och det funkade faktiskt men nu är svårare när man använder kort el Swish tycker jag! Sedan har jag problem med huvudräkning och matte i överlag...

Leksaker köper jag knappt utan det blir mer hundutrsutning osv. men som jag skulle behöva mer liksom har sjukt mycket grejor tilll hundarna redan! men bra idé! Får köpa en tork till hundgodis kanske.
Nej det går bra med ugnen hörru
 
Ah, smart med kontanter! Har hört talas om kontantmetoden el kuvertmetoden där man tar ut alla pengar i kontant den månaden och delar in i olika kuvert/ utgiftsposter. Har gjort det en gång för länge sedan och det funkade faktiskt men nu är svårare när man använder kort el Swish tycker jag! Sedan har jag problem med huvudräkning och matte i överlag...

Leksaker köper jag knappt utan det blir mer hundutrsutning osv. men som jag skulle behöva mer liksom har sjukt mycket grejor tilll hundarna redan! men bra idé! Får köpa en tork till hundgodis kanske.
Du behöver ingen specialtork till hundgodis. Går jättebra att torka i vanlig varmluftsugn på ca 70 grader.
 
Jag har olika konton för olika utgifter. Tex så har hundarna ett konto, där måste jag ibland begränsa mina impulsinköp för att pengarna inte ska sina. Har ett eget ”nöjeskonto” som har samma princip, kan ibland unna mig något extra men måste ändå ha koll att pengarna räcker.
Har också matkonto, semesterkonto, sparkonto och bensinkonto.
Jag måste ha kontroll. Jag kan inte ha en ”klumpsumma” på kortet för då blir jag bara stressad över att pengarna ska räcka. Jag öronmärker alltså mina pengar.
 
Efter att jag började spara i fonder fick jag en helt ny inställning till sparande.
Att se pengar växa är otroligt tillfredsställande tycker jag. Det gör även pengarna mer svårtillgängliga, de finns där om jag behöver dom, men inte gripbara samma dag.
Utöver sparande i fonder via ISK med autoöverföring varje månad betalar jag räkningarna och för över pengar till matkontot med kopplat kort.
Det som sen är över blir fickpeng för shopping/restaurang/nöje osv när den är slut är den slut.

Mitt största tips är, spara i början av månaden, betala alla räkningar och ha en fast budget för mat. Därefter om möjlighet finns, ha en summa för nöje/shopping.
 
Jag skäms över att inte kunna hantera pengar så bra! Håller på skriver Upp varenda utgift den här månaden och det går överstyr! Jag tröstshoppar saker ( främst till hundarna) för jag mår så dåligt! Jag har liten inkomst varje månad men har ett sparkonto som är avsett till tandvård till mig och veterinärvård till hundarna och även vid kriser. Där är jag och nallar pengar ifrån nu..

Försöker ha låga fasta utgifter men drar ändå på mig tv-kanaler och läsappar osv, varje månad som dras automatiskt varje månad. Inte bra! Nu har jag avslutat flera appar och tv-kanaler så det är bra!

Men hur gör ni? Håller ni en budget? har ni några bra tips på hur man håller i pengarna och inte går back i budgeten? Har ni flera kontokort el bara en? Separat matkontokort kanske? Jag skäms över det hela!
tacksam för svar!


Jag vet en kompis hon hade också problem. Hon satte alla räkningar på autogiro sen körde hon stenhårt på att använda kontanter till allt under sex månader. Hon blev medveten om sina utgifter och det satte stopp för internetköp. Hon lade också in alla utgifter veckovis i något program. Du kan också skaffa sparkonto i någon annan bank än din egen då blir det lite mer omständigt att nalla av pengarna.
 
Jag sammanställer alla inkomster och utgifter i en excelfil varje månad. Då kan jag enkelt jämföra mellan månader och se om t ex raden för mat eller nöjen är högre än normalt och fundera på om det var rimligt. Dessutom räknar filen ut hur mycket jag sparar och det i sig sporrar lite. Du kanske skulle behöva en månadsbudget för olika saker som konplement. Men framför allt låter det som att du behöver hantera din ångest på annat sätt än genom shopping. Får du någon professionell hjälp eller vill du ha tips från Buke?
För att gå vidare med den idén så har vad jag vet de flesta internetbanker möjlighet till att exportera kontoutdraget till excel/csv fil. Det gör att du lätt kan få ut alla uttag och insättningar och genom att bearbeta dem i excel kunna göra budget på hushållskostnader, inköp etc. Allt handlar om vad du vill spåra i din ekonomi. Detta är en mer reaktiv efter faktum men den kan hjälpa med att skapa insikt på onödiga utgifter.
 
Om du vill och känner dig bekvä med det finns det ekonomi/budgetappar som man kopplar till sina bankkonto. Jag har tex appen Zlantar och har kopplat den till både mina bankkonton och konto på Avanza. I appen Zlantar har jag sen gjort en månadsbudget för flera olika poster såsom: post för mat, men även "underposter" för cafe och restauranger samt en för livsmedel, post för min hund, post för blommor, post för fritid och nöjen, post för shopping (har både en total post samt uppdelat på underliggande poster) ovs. I och med att appen är kopplad till mina bankkonton så förs samtliga mina köp in i appen automatiskt när jag loggar in på appen (jag får då frågan om jag vill hämta nya transaktioner och måste då ange bank-id för att göra det). Även swish kostnader syns eftersom det är kopplat till bankkonto.

För mig är detta super då jag inte har orken att föra in alla kostnader etc. manuellt. Appen resovisar även vad den största fakturan/räkningen var varje månad, om någon månadsfaktura ökar noterar den det. Appen ger förslag på alternativ avtal för tex internet, mobil etc. som är möjliga för mig att täckna - detta har jag dock inte haft behov av då jag har bra koll på dessa kostnader. Men har man många abonnemangstjänster kan detta nog vara bra.

Blev långt om denna typ av app, ber om ursäkt för det. Den har bara hjälpt mig att få bättre koll på min ekonomi på ett enkelt sätt.

Annars, som andra är inne på, är sparande ett sätt som ofta kan motivera en att hålla i pengarna. Antingen att du sätter upp ett allmänt sparande i fonder eller att du skapar ett "buffertkonto" på din bank för ett visst syfte och då tänker jag mig något du drömmer om att göra eller köpa, tex en resa, boende eller liknande. Sätt då även upp ett fast mål. Helst, lite beroende på ålder och hur ens ekonomi ser ut, skulle jag rekommendera att både ha ett allmänt spanrde i tex fonder, ett buffertkonto för aktua utgifter, samt tex ett buffertkonto för ett särskilt syfte om man har sådant särskilt syfte (tex resa inom relativ snar framtid). Tidshorisonten har stor betydelse för vilket sparande som är lämpligt. Pengen man avsätter till de olika typerna av sparander behöver inte vara så stort, det beror ju helt på ens ekonomi. Även 500 kr varje månad in på tex fondkontot är ngt!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 445
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 130
Senast: Efwa
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 781
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp