Lära barn att sova själva, hur?

Vi har en väldigt lättsövd 8-åring och en betydligt oroligare 10-åring...Vi lägger ett barn var och byter barn varannan kväll. Då vi båda uppskattar lite vaken gemensam tid utan barn vill vi att även 10-åringen kommer till ro i rimlig tid och då har vi skrotat allt vad principer heter, det viktigaste är att hon kommer till ro och får sova! Så vi läser för henne samtidigt som lillebror och när det är sovdags varierar vi lite.

Vill vi att hon somnar i en säng är det alltid vår säng men det tar ändå lite tid. Vill vi Att det går fort får hon somna i soffan, sen leder vi in henne till oss när hon somnat. Det är som att trycka på en ”sovknapp” om hon får ligga inknölad mellan oss i soffan och vi sätter på typ en engelsk dokumentär:D

Tror hon att vi lägger henne i sin egen säng somnar hon inte så vi har försäkrat henne om att det får bli i vår säng på obestämd framtid... det varar inte till 25-årsdagen precis. Och ser hellre tillbaka på en tid där vi mötte hennes behov än en tid som gick ut på att tvinga fram något som ändå kommer lösa sig helt av sig själv. Lycka till!!
 
Jag har tva kusiner som sov mellan mamma och pappa mycket lange. Den ena var i 13-14 ars aldern nar han fortfarande sov med dem.

Just saying.

Vi har aldrig legat med mina tre for att de ska somna, daremot satt vi med dem nar det behovdes, men forsokte begransa det sa mycket som mojligt. Istallet har olika gosedjur varit "stallforetradande" trygghets foremal, eller vad som fungerade for just det barnet. Ena sonen hade pa klassisk musik hela natterna, det viktiga var att de larde sig att ensamhet inte var laskigt och att vi fanns dar, pa andra sidan dorren om det blev laskigt pa riktigt.

Jag har alltid ansett att det ar min uppgift som foralder att se till att mina barn ar sa sjalvstandiga och aventyrslystna det bara gar, da jag ville att de skulle vaxa upp till sjalvstandiga individer som tors tro pa sig sjalva och "ta tillfallet i flykten" nar nya mojligheter oppnas.
Hur många studier som helst har ju visat att barn inte blir osjälvständiga av närhet och samsovning, utan snarare faktiskt tvärt om.
Sedan förstår jag TS problem fullt ut och en åttaåring är ju ingen bäbis, utan ett mellanstort barn som man kan resonera med. Låter som om de är på god väg 😊.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vid vilken ålder har ni låtit ert/era barn varit själva hemma och hur länge? Vi bor i villakvarter med många grannar hemma på dagarna...
Svar
10
· Visningar
1 409
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 639
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 703
Senast: Badger
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 152
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp