Lära gå vagn

Solvind

Trådstartare
Köpte en lära gå vagn till sonen på ett år. Han har blivit mycket intresserad av att gå nu så jag tyckte det var dags. Men denna bara glider iväg åt alla håll och han får inget stöd alls. Brukar det vara så?

Hjulen går att bromsa men drar man för hårt rullar de inte alls utan glider bara på golvet så det har ingen effekt. Känns som att hjulen är av hårdplast. Jag hade för mig att de var av gummi som ju borde glida mindre.

Funderar på att lämna tillbaka den och köpa en annan sort.

Så nu undrar jag vilka lära gå vagnar ni rekommenderar? Som inte glider eller tippar och som går att bromsa hjulen på så det inte går för fort.

Eller är det så att man inte behöver någon alls?
 
Sv: Lära gå vagn

Vi har haft Brio vagnar till båda barnen och har inte haft några problem med dom.
 
Sv: Lära gå vagn

Vi har knappt använt vagnen faktiskt och det har ju gått bra ändå. Det har känts för trångt hemma för att springa några längre rundor med den. Jag hade dock varit för snål för att köpa en ny och hade i stället letat upp någon gummiremsa eller nåt att klistra på hjulen om det är enda problemet.
 
Sv: Lära gå vagn

Testa fyll ett par petflaskor med vatten och lägg i. Så gjorde min kompis innan deras barn hade balans att styra upp vagnen.
 
Sv: Lära gå vagn

Vi har en Micki, dottern använde den ett par dagar sedan började hon gå själv.
Inga problem med att bromsa den eller så.
 
Sv: Lära gå vagn

Har lagt i tunga böcker vilket gjorde den mer stabil men den glider fortfarande eftersom hjulen är hala.

Majola. Vagnen är från kids Wood så det är inget känt märke. Hade tänkt en annan men denna var den enda affären hade inne. Tittade bara så att den hade broms och hade ingen tanke på att hjulen inte skulle fungera. Har senare känt på mickis och bamses lära gå vagnar och de hade mjukare gummihjul. Antar att brio också har det.
 
Sv: Lära gå vagn

Håller med om att det känns ganska trångt inne med vagnen. Men har tänkt använda den ute också när den där snön som kom från ingenstans har försvunnit igen.
Har också funderat på om man kan hitta någon gummiremsa att klistra på hjulen men misstänker all klåfingriga lillkillen kommer att pilla bort det :p

Mailade återförsäljaren och har fått svar nu. Jag får byta in vagnen mot en annan om jag vill :). Företaget säljer de andra sorterna också. De fanns bara inte i just den affären.
 
Sv: Lära gå vagn

På ikeas modell går det att skruva åt hjulen så att de inte rullar lika lätt, funkar det på din?
 
Sv: Lära gå vagn

Brio hade vi, den fungerade ganska bra. Inte för att han traskade runt jämt direkt men den har gett mycket glädje.
 
Sv: Lära gå vagn

Ja det går att dra åt så att hjulen blir tröga. Det har dock ingen effekt eftersom de halkar iväg på golvet. Då blir de bara att vagnen glider iväg lika snabbt men hjulen rullar inte alls :meh:
 
Sv: Lära gå vagn

Vi har brios, sonen använder den mer som tvååring än när han började gå:D Är helt perfekt att köra grejer i
 
Sv: Lära gå vagn

Här har vi treåring snart fyra som gärna använder sin vagn (vi vågar i alla fall inte ställa ned den i källaren).
 
Sv: Lära gå vagn

Vi har Ikeas hemma och en Brio från strax innan Krisit födelse (eller min i alla fall...) hos mina föräldrar och de är bra båda två tycker jag. Ikeas är dock snäppet bättre, men också 300 år nyare.

Har ni laminatgolv? Problemet med att hjulen glider tror jag nästan alla har i början när barnen liksom hänger sig på vagnen istället för att skjuta den framför sig. Om ni kan lägga ut mattor brukar det hjälpa.
 
Sv: Lära gå vagn

Vi la en hög med gamla telefonkataloger och surrade fast på vagnen. Fast det är väl ingen som har sådana längre... Sen gick det ju lite fort och vilt till ibland ändå. När minsta barnet skulle träna med den så satte sig storebror i vagnen och så bar det iväg.
 
Sv: Lära gå vagn

Och ni har handtaget vinklat rätt upp? Det finns ju två lägen. Jsg har aldrig behövt lägga tunga saker i vår vagn.
 
Sv: Lära gå vagn

Vi har en Brio och 2 åringen använder den mycket nu. När han var 1 år tyckte jag att den var smått livsfarlig... Den tippade och sonen hAde inte alls den balansen som krävdes.
 
Sv: Lära gå vagn

Finns två lägen för handtaget, ett för småbarn som lätt tippar och ett för äldre barn, det lutar då olika. Den kan såklart tippa även på säkerhetsläget men det var ganska säkert.
 
Sv: Lära gå vagn

Kl

Verkar som att många använder sina vagnar länge :)

Ja naturligtvis är handtaget i upprätt läge och jag kan gå med på lite glid på vagnen men inte som att den är på en skridskobana. Med dessa hjul skulle den dessutom glida minst lika bra på en matta så länge det inte är en gummimatta förstås :sneaky:

Var inne och bytte den idag. Jättebra affär som bytte utan problem. Och nu kom jag hem med en brio istället. Den hade de inte inne när jag köpte förra.

Och vilken skillnad :love:
Brion är hundra gånger bättre. Räfflade gummihjul som får bra grepp. Kvalitén känns dessutom högre. Det enda är att den var lite lättare att tippa bakåt än den andra men det löstes genom att lägga de tunga böckerna i denna istället. Nu tänker jag inte byta något mer. Sonen känner sig tryggare med denna. Nu gäller det bara att han ska förstå vad den är till för ;) :D
 
Sv: Lära gå vagn

Vi har en Micki som funkar bra, men S har kommit på något ännu roligare än att gå med den - stå i den och tokrucka, då rör den ju på sig! *suck*
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 835
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 465
Senast: Araminta
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 381
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Slyngeln, som nu är 20 månader, har blivit en riktigt trevlig hund. Världens goaste och mest älskvärda som älskar allt och alla, med på...
2
Svar
21
· Visningar
1 995
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp