Lära häst spansk skritt

BlackBeauty100

Trådstartare
Hej!
Har tänkt lära min lilla pålle spansk skritt, har läst på lite och börjat lite smått.
Är det någon som lärt sin häst spansk skritt och har lite tips? Något man ska tänka på?

Undrar också hur jag ska göra för att få med bakbenen och ryggen, vill helst inte bara att han sprattlar med frambenen utan det ska vara en bra övning som jag så småning om vill kunna använda vid ridning!
 
Hej!
Har tänkt lära min lilla pålle spansk skritt, har läst på lite och börjat lite smått.
Är det någon som lärt sin häst spansk skritt och har lite tips? Något man ska tänka på?

Undrar också hur jag ska göra för att få med bakbenen och ryggen, vill helst inte bara att han sprattlar med frambenen utan det ska vara en bra övning som jag så småning om vill kunna använda vid ridning!

På vilket sätt vill du använda det vid ridning ?
 
Hej!
Har tänkt lära min lilla pålle spansk skritt, har läst på lite och börjat lite smått.
Är det någon som lärt sin häst spansk skritt och har lite tips? Något man ska tänka på?

Undrar också hur jag ska göra för att få med bakbenen och ryggen, vill helst inte bara att han sprattlar med frambenen utan det ska vara en bra övning som jag så småning om vill kunna använda vid ridning!

Spansk skritt är ju egentligen en samlad rörelse. Tyvärr verkar de flesta glömma av samlingsbiten och bara få benviftande.

Kan du samla hästen annars?
Om inte så har du en del jobb att göra innan du får till en riktig spansk skritt.
Det är vad jag skulle rekommendera att träna på. 😊

Se också till att bjudningen funkar. Så du kan gå ur rörelsen på hjälperna. Många tycker det är lite lattjo och kan sas ta över/kliva av hjälperna och fortsätta i spansk skritt även när man själv upphört be om det. De tappar bjudningen.
 
Jag har sett två olika sätt att träna en häst att utföra spansk skritt. Det ena är att med spö lära hästen att lyfta benet och det andra är att träna hästen att lyfta benet mot en target. Det förstnämnda använder främst negativ förstärkning, alltså belöningen blir att hästen slipper kravet från spöt men får också belöning när den gör rätt. Det andra sättet upplever jag som positivare då rörelsen blir mer ”genom hela hästen” när hästen lyfter benet till något positivt än som i första exemplet från något. Det blir gärna bensprattel utan bjudning som @tuaphua redan nämnt.
 
Spansk skritt är ju egentligen en samlad rörelse. Tyvärr verkar de flesta glömma av samlingsbiten och bara få benviftande.

Kan du samla hästen annars?
Om inte så har du en del jobb att göra innan du får till en riktig spansk skritt.
Det är vad jag skulle rekommendera att träna på. 😊

Se också till att bjudningen funkar. Så du kan gå ur rörelsen på hjälperna. Många tycker det är lite lattjo och kan sas ta över/kliva av hjälperna och fortsätta i spansk skritt även när man själv upphört be om det. De tappar bjudningen.
Kan samla honom hyfsat ändå, en hel del jobb kvar där men vi är en bit på vägen!:)
Men det är just det jag vill åt. Vill inte bara ha ett massa frambensviftande, utan vill åt samlingen också!
Skulle du säga att det är bättre att vänta med den spanska skritten tills han går att samla ännu mer, för vad jag har förstått ska det krävas en ganska hög grad av samling?
 
Jag har sett två olika sätt att träna en häst att utföra spansk skritt. Det ena är att med spö lära hästen att lyfta benet och det andra är att träna hästen att lyfta benet mot en target. Det förstnämnda använder främst negativ förstärkning, alltså belöningen blir att hästen slipper kravet från spöt men får också belöning när den gör rätt. Det andra sättet upplever jag som positivare då rörelsen blir mer ”genom hela hästen” när hästen lyfter benet till något positivt än som i första exemplet från något. Det blir gärna bensprattel utan bjudning som @tuaphua redan nämnt.
Bjudning tror jag inte ska vara något problem:D
Men exakt vad är en target, och hur använder man det? Läste lite om det innan men blev inte helt klok på vad det var egentligen...:o
 
Bjudning tror jag inte ska vara något problem:D
Men exakt vad är en target, och hur använder man det? Läste lite om det innan men blev inte helt klok på vad det var egentligen...:o
En target är ngt som hästen skall röra vid, oftast är det med mulen eller med en hov. Som target kan en bild, ett gosedjur, en dammvippa eller ngt annat föremål duga. Om du skall använda den vid inlärning av spansk skrittt så bör det ju vara ett föremål som är längre.

Mitt bästa tips är att ta hjälp av en tränare, det är viktigt att det blir rätt från början.
 
Jag har använt ett dressyrspö som target, det blir enkelt och tydligt att använda även uppsuttet sedan. Med hjälp av positiv förstärkning lär man hästen att nudda spöet med hoven, sedan håller man helt enkelt spöet allt högre upp/längre fram. Lär även hästen att nudda spöet med bakhovarna, då kan du med hjälp av spöet få hästen att trampa under sig längre med bakhovarna och på så vis undvika att hästen blir lång och sänker ryggen. När man lär in spansk skritt så är det ganska vanligt att hästen i början sträcker ut frambenet och går framåt med frambenen, men står kvar på samma ställe med bakbenen, sedan "går de ikapp" med bakbenen när de inte når längre. Flyttar man hovarna med hjälp av targeten är det lättare att få dem att få med bakbenen, man flyttar hela tiden en hov i taget, höger bak, höger fram, vänster bak, vänster fram.
Är du inte van att arbeta med target och positiv förstärkning så skulle jag också säga att du behöver hjälp av någon som kan, det är svårare än det ser ut när man ser instruktionsvideor.

Som andra har varnat för så är det också jättevanligt att hästen inte slutar med den spanska skritten eller tar till spansk skritt lite närsom; har suttit på spanska hästar som man absolut inte kan göra halvhalt på i skritt för då börjar de direkt med spansk skritt. Så öva inte för mycket och för ofta och se hela tiden till att det funkar att skritta vanligt.
 

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
751
Senast: Tilly_85
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 569
Senast: iNHALE
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
937
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 400
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp