Lära hästen gå bakom en?

Sv: Lära hästen gå bakom en?

som någon skrev innan - en häst springer inte över sin ledare i någon situation.

dessutom en häst som är frisk och normal, springer aldrig över en människa.
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Angely skrev:
Men det måste ju ändå fortfarande vara en större risk att hästen springer över en om den är bakom dig (även inte precis bakom) även om den är tre meter ifrån? NH i all sin ära, jag nervärderar det inte på något vis, tycker det är riktigt bra, men att man ska ha hästen bakom sig tycker jag tyvärr, faktiskt bara låter farligt :S


Jag har ALDRIG råkat ut för nått när en häst gått bakom mej, men där emot har man lyckats blivit trampad på tårna när den går bredvid. Då den blivit rädd eller nått sånt. Enda gången hästen går bredvid är när jag går med hästen på vägen, då vill jag ha lite mer koll på vad som händer på min vänstra sida.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Netted skrev:
som någon skrev innan - en häst springer inte över sin ledare i någon situation.

dessutom en häst som är frisk och normal, springer aldrig över en människa.

Men även en frisk och normal häst kan väll ändå bli skrämd från vettet? :confused:
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Jag förstår vart ni vill komma, och jag kommer säkert låta som världens envisaste lilla gnällspik till unge nu, men jag kan ändå inte riktigt förstå att en häst som blir riktigt, riktigt skrämd inte skulle kunna springa över en, även om den ser en som sin ledare.
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Visst gör jag det, men jag anser ändå att en häst kan springa över en, hur bra ledare man än är. Men alla har olika åsikter, vilket jag naturligtvis respekterar. Saker och ting fungerar olika för folk, så är det bara. Men själv skulle jag aldrig låta min häst gå bakom mig, det känns alldeles för osäkert. Men det är min åsikt det.
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Eller också förstår du inte det som står?

Jag har skrivit ovan om min uppfattning i olika scenarior samt argumenterat.
Men du är tydligen helt fixerad vid händelseföroppet att hästen går bakom dig och därför springer över dig? Något annat finns alltså inte?
Sicken tur att vi andra känner till andra alternativ. :)

LIA
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

kl*
Jag tycker att hästen ska gå tre - 4 meter bakom mig. Hästar kastar sig OFTAST åt sidan om de blir rädda, inte frammåt. Om min häst mot förmodan skulle kasta sig frammåt så är jag så pass långt framför honom att han hellre springer vid sidan av mig eftersom det är lättare än att springa på mig när jag inte direkt blockerar hans flyktväg, vilket man gör om man går vid sidan av hästen.
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Kanske det är fel men jag ska gemföra ändå till min dotter och mat.:D

How do you know yo don't like it, if you haven't even tried it?

Har du provat nåt annat? Hur vet du att det är inte bättre/säkert om du inte prova? Hur vet du att det inte känns säkre så?

Inte att jag stompa foten i golvet och skriker "Jag har rätt". Det är bara att jag vill folk fundera lite innan de bestämmer sig. Om man är lite mer medveten om hur en häst tänkar och reragera (?stavning) och hur du kan på en säkert sätt fortfarande har kontroll över situationen.

Som sagt aldrig säger aldrig. Ja visst det kan fortfarande händer att in häst springer över nån. Med hästen längre bort så har man mer tid själv att reragera.

Och för en häst som är rädd ofta så tycker jag det är viktig att man tränna att går mycket med hästen så att man får bygga upp hans självförtroende och eras omsesidig respekt.

Jag också respektera ditt åsikt men bara har ett "open mind" till andra alternetiv.
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Nejnej, men nu hade jag mer siktat in mig på det faktum att ni säger att hästen inte kan springa över en om man är ledare över den? Naturligtvis kan hästen hoppa på en om man har den på sidan med, men det ni säger att den inte springer över en om man är en bra ledare, det var just det jag reagerade på.
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Jag tar inte bara saker ur tomma luften, men av tidigare erfarenheter har jag lärt mig att det är säkrare att ha hästen på sidan. Jag ledde en häst jag red in en gång, en ponny på 135. Han hade full respekt för mig, jag var verkligen hans ledare! Kunde göra precis allt med honom, han lydde verkligen min minsta vink om man får uttrycka sig så :P Honom blandade jag med att leda bredvid mig, bakom, ja lite var som helst. Han var så trygg så det spelade liksom ingen roll. Men sen en dag hade jag honom bakom mig som vanligt, då en kille på gården skulle lasta storbal. Nånting gick totalfel, så han tappade balen, varpå den flög i marken med ett jävla brak. Ponnyn blir skrajj utav helvete, varpå han flyger framåt - rakt på mig. Det var en jäkla tur att jag hade hjälm på mig den dan, annars hade jag säkerligen råkat ut för en fet skallskada :S Sen har jag även en gång lyckats klara mig undan med millimeter då jag ledde en stor vallack på c.a 182 cm, som även han blev väldigt rädd för någonting och bara flydde rakt fram. Han lyckades träffa mig med bringan så att jag av någon anledning flög åt sidan, om annars hade jag hamnat under honom, vilket ju inte direkt är att rekommendera på en häst på 182 :crazy:

Så nu kanske ni förstår varför jag är skeptisk till att ha hästen bakom mig, har inte direkt bra erfarenheter av det om man säger så.
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Har man hästen två meter bakom sej och den blir rädd och tar ett skutt frammåt så hinner man faktiskt själv reagera på de två metrarna och flytta sej.

Jag föredrar att ha hästen bakom mej då jag tycker det är lättare. Jag har många smala stigar för att ta mej till hagar och så, å då är det väldigt opraktiskt att på traditionellt sätt gå bredvid hästen.
Men jag har alltid hästen en bit bakom mej, av säkerhetsskäl, just för att man skall hinna undan.
Lär man hästen ordentligt från början så blir den uppmärksam, stannar hästen när du stannar osv.

Jag använder långt grimskaft. Jag ser den som min svans. Mina armar är mina ben, som jag kan sparkas med. I början behöver man kanske sparka rätt ilsket (vifta med armarna, räta på sej snabbt, stanna upp, hoppa, skutta åt sidan mm) för att få hästen att förstå att den skall stanna bakom. Sedan räcker det att vifta med svansen (vifta till med repet bakom dej så det blir en lite klatch mot din rygg.) Sen behöver du bara vifta lite med svansen (grimskaftet) för att hästen skall förstå. Sedan behöver du bara knycka lite på axlarna om hästen tappar uppmärksamheten på dej...
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Jovisst, men nu handlade det inte direkt om hästar som "bara" tog ett skutt framåt, utan verkligen sprang framåt en bra jäkla bit. Om jag i mitt fall då skulle ha gjort som du menar, skulle jag behövt ett 20 meter långt grimskaft.
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

hur vet du då att du var hästens ledare? en ledare låter aldrig hästen gå brevid, vilket du lät hästen göra ibland.

= ingen riktig ledare?

(jag bara spekulerar :p)
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Nej visst, det var ju bara därför jag blev översprungen eftersom båda hästarna råkade i panik:crazy:

Och som svar på din fråga: Ja, jag var ledare över hästarna.
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Jag är ledare för mina hästar, alltså ska jag kunna ha de vart jag vill.
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

men en ledare har inte hästen brevid sig. :p
isåfall är det brister i ledarskapet.
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Förlåt, men det var nog bland det så att säga inte mest smarta jag hört. Skulle jag vara en sämre ledare för att jag leder hästen bredvid mig? Förlåt, men det tror jag inte en sekund på!
 

Liknande trådar

Hästvård Vi har kämpat i 1,5 år med vår häst där magsår ständigt återkommer. Han är röntgad rygg, bakben. Behandlad i SI lederna och bakknän...
Svar
13
· Visningar
1 073
Senast: Ponylove
·
Ridning Fick hem min häst i söndags och har bara tagit de lugnt nu i dagarna. Släppt henne i padocken och sen låtit henne smälta in alla...
2
Svar
36
· Visningar
3 613
Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
1 459
Dressyr En till sån här tråd😅. Men om vi utgår från att vara i lod är nosrygg i 90 grader, vad är då 10% bakom lod? Läste nämligen i denna...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
9 647
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Hiss och diss del 5
  • Hitta tillbaka till varann?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp