Lära hästen gå bakom en?

Sv: Lära hästen gå bakom en?

jasså, ja tyck det om du vill. för mig är det helt realistiskt.

isse skrev:
I en hästflock går ranghögsta hästen först och dom andra bakom och kommer dom för nära åker dom på en spark, nu säger jag inte att hästen måste gå ¨på en linje bakom du bara den är bakom dig. Hästen får aldrig aldrig gå förbi eller putta dig framåt.

går hästen brevid dig = förbi dig
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Håller med Angely lite granna..

Tänk om man nu gör som dom flesta, har hästen bakom sig och ska leda den på en väg där det kommer massa bilar,traktorer,motorcyklar å allt möjligt.
Oså har man hästen 2 meter bakom sig å så är den kanske inte trafiksäker, tänk om hästen hästen kastar sig mitt ut i vägen för att den blir rädd för en traktor som dånar förbi??! Man har ju liksom inte nån kontroll över hästen då...


Jag har "lärt" fjordingen som jag rider att hon inte för gå på mig.
Men t.e.x om jag ska leda henne t sommarbetet som ligger en bit bort å de komemr en traktor eller motorcyklar i 180 så vill jag ändå ha henne bredvid mig.
Inte för att hon bryr sig om dom men ändå..

aja de är bara va ja tkr..:bump:
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Man får väl tänka lite på hästens säkerhet också:idea:
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

då får du göra den trafiksäker? :p

nämen en bra åsikt ändån, alla har ju olika!
mitt sätt måste ju inte vara rätt.
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Angely skrev:
Jovisst, men nu handlade det inte direkt om hästar som "bara" tog ett skutt framåt, utan verkligen sprang framåt en bra jäkla bit. Om jag i mitt fall då skulle ha gjort som du menar, skulle jag behövt ett 20 meter långt grimskaft.

Jag menade egentligen inte ett skutt. Men de brukar ju inte bara springa utan för sta steget blir ju ett skutt (som ju går blixtsnabbt) Jag förstår knappt vad jag själv skriver. :crazy: I min hjärna menar jag i alla fall att hästen blir rädd och rusar frammåt. Det händer ofta att två av mina blir rädda för något bakom dem och rusar fram.
Men jag har inga som helst problem att hinna undan.
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Nejnej, men nu hade jag mer siktat in mig på det faktum att ni säger att hästen inte kan springa över en om man är ledare över den? Naturligtvis kan hästen hoppa på en om man har den på sidan med, men det ni säger att den inte springer över en om man är en bra ledare, det var just det jag reagerade på.
Har jag sagt det? :confused:
Snälla du, varför läser du inte det man lagt så mycken tid och tankeverksamhet på att författa???
Det känns uppriktigt sagt meningslöst att anstränga sig. :mad:

Du får gärna för mig fortsätta att hävda dina synpunkter utan att bry dig om att lyssna på andras!

Ha ett bra hästliv!

LIA
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

man ska kunna ha så stort ledarskap över hästen att den inte springer på dig!!

:bow: :bow: :bow:

Och detta får man om man förtjäna det, genom ömsesidig respekt;)
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Angely skrev:
Jovisst, men nu handlade det inte direkt om hästar som "bara" tog ett skutt framåt, utan verkligen sprang framåt en bra jäkla bit. Om jag i mitt fall då skulle ha gjort som du menar, skulle jag behövt ett 20 meter långt grimskaft.

Alltså, om man har bra reflexer så hinner man reagera, jag har blivit mycket känsligare sen jag fick hem hästarna, man lär sig reagera precis lika fort som dom. Iallafall så gör jag det, och om mina hästar blir rädda springer de antingen upp vid sidan av mig, står helt blickstilla eller hoppar åt sidan, de är DE tre alternativen, inga andra, har aldrig varit med om en häst som sprungit över mej när den gått bakom. Däremot har min welsh tryckt sig mot mig när den blivit rädd som ett föl gör och då får man ju akta tårna, men hon söker ju trygghet, de e ju inte "å nu fick jag panik så nu springer jag över min ledare för de finns ingen annan väg att ta!" Hur ofta springer en häst in i ett träd när den blir rädd..? Hur ofta springer hästarna in i varandra?
Dessutom, om man har en väldigt bra relation så blir inte hästen panikslagen om man inte själv är det, visst, om en 100 kg bal skulle ramla ner helt plötsligt så skulle man reagera men man blir ju inte helt hysterisk. När mina hästar blir rädda får de en kort reaktion och när de märker att jag är lugn så blir dom det också.
Sen säger ju folk att om hästen går 2-3 meter bakom så är det ingen fara, visst är det inte det så länge du har en bra relation till din häst. Sen kan jag tänka mig att hästen skulle kunna springa på en för att få trygghet, så gör ju föl hela tiden när dom vill ha trygghet och då får man ju lära sig att hantera det.
Jag har inget emot att min welsh trycker sig upp mot mig så länge hon inte knuffas, om hon känner sig trygg bredvid mig so be it.
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Jojjo811 skrev:
Håller med Angely lite granna..

Tänk om man nu gör som dom flesta, har hästen bakom sig och ska leda den på en väg där det kommer massa bilar,traktorer,motorcyklar å allt möjligt.
Oså har man hästen 2 meter bakom sig å så är den kanske inte trafiksäker, tänk om hästen hästen kastar sig mitt ut i vägen för att den blir rädd för en traktor som dånar förbi??! Man har ju liksom inte nån kontroll över hästen då...


Jag har "lärt" fjordingen som jag rider att hon inte för gå på mig.
Men t.e.x om jag ska leda henne t sommarbetet som ligger en bit bort å de komemr en traktor eller motorcyklar i 180 så vill jag ändå ha henne bredvid mig.
Inte för att hon bryr sig om dom men ändå..

aja de är bara va ja tkr..:bump:

Som sagt, på vägen går jag alltid bredvid mina hästar för att ha lite mer koll. Om du har ett bra ledarskap skall du kunna leda hästen bredvid, bakom och framför. Sen finns det ju påståenden om att man är lägst i rang när man går bredvid halsen (bakom nosryggen men framför bogen) Och det kan ju ha olika uppfattningar om. Men när jag ser hästarna i hagen går nästan aldrig den ranglägsta bredvid, det är oftast framför då den ranghögsta "vallar" henne. Så länge hästen inte försöker handla "modigt" när hon går bredvid så har jag inget emot att hon går där. Så länge hon respekterar min plats och inte försöker dra så är allt lugnt.
Så här håller jag med folk, på vägen har man ansvar för sin häst och då tycker jag man skall gå bredvid för där har man ändå mest kraft om hästen skulle bli orolig. Om du har ett avstånd på tre meter så har du ingen motståndskraft om hästen blir rädd ute i trafiken och då kan det blir panikslagna hästar då de känner att de inte kommer undan och då är man farligt ute. de kan kasta sig bakåt, flytta baken ut mot trafiken och bli påkörda av en bil.
Dessutom känner oftast hästarna en trygghet om man går på vänster sida som en sköld, och om det kommer en bil och de blir rädda springer de ju oftast en bit framåt eller hoppar ner i diket och det kan man lätt dirigera om man går bredvid. Dock händer det väldgt sällan att mina hästar blir rädda överhuvudtaget, jag förebygger detta, jag vill ha säkra hästar och det tror jag dom flesta vill.
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Nu kanske inte du personligen har sagt det, men vad jag har uppfattat det som efter era synpukter, är sammanfattningsvis är vad det ni har velat få fram. Jag ber om ursäkt om det inte är så, men det är så jag uppfattat det.
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

zillax89 skrev:
Som sagt, på vägen går jag alltid bredvid mina hästar för att ha lite mer koll. Om du har ett bra ledarskap skall du kunna leda hästen bredvid, bakom och framför. Sen finns det ju påståenden om att man är lägst i rang när man går bredvid halsen (bakom nosryggen men framför bogen) Och det kan ju ha olika uppfattningar om. Men när jag ser hästarna i hagen går nästan aldrig den ranglägsta bredvid, det är oftast framför då den ranghögsta "vallar" henne. Så länge hästen inte försöker handla "modigt" när hon går bredvid så har jag inget emot att hon går där. Så länge hon respekterar min plats och inte försöker dra så är allt lugnt.
Så här håller jag med folk, på vägen har man ansvar för sin häst och då tycker jag man skall gå bredvid för där har man ändå mest kraft om hästen skulle bli orolig. Om du har ett avstånd på tre meter så har du ingen motståndskraft om hästen blir rädd ute i trafiken och då kan det blir panikslagna hästar då de känner att de inte kommer undan och då är man farligt ute. de kan kasta sig bakåt, flytta baken ut mot trafiken och bli påkörda av en bil.
Dessutom känner oftast hästarna en trygghet om man går på vänster sida som en sköld, och om det kommer en bil och de blir rädda springer de ju oftast en bit framåt eller hoppar ner i diket och det kan man lätt dirigera om man går bredvid. Dock händer det väldgt sällan att mina hästar blir rädda överhuvudtaget, jag förebygger detta, jag vill ha säkra hästar och det tror jag dom flesta vill.

Många kloka och genomtänkta ord! :bow:
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Jojjo811 skrev:
om jag ska leda henne t sommarbetet som ligger en bit bort å de komemr en traktor eller motorcyklar i 180 så vill jag ändå ha henne bredvid mig.
Inte för att hon bryr sig om dom men ändå..

Wow vad har din granne för en traktor? Min man skulle gärna har en som kan 180! :rofl: :rofl:

Skoja bara skrattade när jag läst det:rofl:
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Angely skrev:
Jag är ledare för mina hästar, alltså ska jag kunna ha de vart jag vill.

Den här gången har Angely rätt. Det spela ingen roll var man har hästen för att var en bra ledare, det gäller om vem är i kontroll och säkerthet. Jag faktis tränna mina hästar att går bakom. framför och sidan så att inget är nytt och om de är överraskad av nåt är det inte främande att vara i ett serskylt position.

Men när det gäller säkerhet så är det bättre för hästen att var lite längre back och till sidan. Det har inget att göra med ledarskap.
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Vad menar du med NI och ERA?
Jag är jag och inget annat!

Jag har flera gånger bett dig att läsa mina inlägg och diskutera med mig utifrån dom. Varför ska det vara så svårt?

LIA
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Min erfarenhet är att det är mycket bättre att ha hästen bakom/snett bakom sig när man leder. Jag har aldrig blivit översprungen. Men däremot har hästar som gått bredvid mig MÅNGA ggr gått på mig... t ex knuffat till mig med bogen. Jag tycker oxå att det är lättare att göra halt med hästen om den går bakom. Många hästar reagerar när man stannar framför dem, även om de kanske inte stannar helt. Går de bredvid hänger man som en vante i grimskaftet då de inte brytt sig om att men stannat. Min häst går i stort sett alltid bakom mig... det har hänt att hon blivit rädd för något och har då hoppat fram BREDVID mig... inte på mig. Hästar vill av naturen inte trampa på levande varelser.

Säg att ledaren i hagen är en shettlandsponny och en ranglåg häst är en nordsvensk på en o sextio... springer nordsvensken över shettisen för att h*n blir rädd för något???
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Fina skrev:
Min erfarenhet är att det är mycket bättre att ha hästen bakom/snett bakom sig när man leder. Jag har aldrig blivit översprungen. Men däremot har hästar som gått bredvid mig MÅNGA ggr gått på mig... t ex knuffat till mig med bogen. Jag tycker oxå att det är lättare att göra halt med hästen om den går bakom. Många hästar reagerar när man stannar framför dem, även om de kanske inte stannar helt. Går de bredvid hänger man som en vante i grimskaftet då de inte brytt sig om att men stannat. Min häst går i stort sett alltid bakom mig... det har hänt att hon blivit rädd för något och har då hoppat fram BREDVID mig... inte på mig. Hästar vill av naturen inte trampa på levande varelser.

Säg att ledaren i hagen är en shettlandsponny och en ranglåg häst är en nordsvensk på en o sextio... springer nordsvensken över shettisen för att h*n blir rädd för något???

PRECIS!
precis vad jag menade.
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Vad roligt atta träningen går bra!
Jag tycker att det är mycket svårare att flytta framdelen än bakdelen på många hästar. Är det så för alla?
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Jag vill gärna ha hästen så att den går med huvudet vid min axel. Ponnyn föredrar dock att gå bakom. Helt okej för mig då han alrig skulle få för sig att springa över mig, även om han blev jätterädd. Har aldrig hänt att han sprungit över mig eller trampat på mig. Om hästen går förbi mig brukar jag lägga en snäv volt, alltså stannar jag, snurrar ett varv och går fram igen. Eftersom hästen inte kan vända på samma sätt utan måste gå runt hamnar den automatiskt efter mig och ofta räcker det med att göra sådanna volter ett par tre gånger sen fattar hästen att den inte ska gå före. Fast det gäller att vara koncekvent och volta direkt när hästen kommer för långt fram.
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Ainon skrev:
Hur korrigerar ni en häst som går upp bredvid/framför er när ni leder den?
För att svara på din fråga utan åsikter så :
jag slår upp med armen och om hästen inte bryr sej då backar jag den .
Varje gång den närmar sej så gör jag mej stor och mkt irriterande tex slånger upp benen bakåt som om jag vill sparka den .
så gör hästar mot varann om nån kommer för nära helt enkelt sparkar bakut .
det funkar jätte bra faktiskt .:bump:
Lycka till.
 

Liknande trådar

Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
3
· Visningar
216
Senast: EmmaN
·
Hästvård Vi har kämpat i 1,5 år med vår häst där magsår ständigt återkommer. Han är röntgad rygg, bakben. Behandlad i SI lederna och bakknän...
Svar
13
· Visningar
1 107
Senast: Ponylove
·
Ridning Fick hem min häst i söndags och har bara tagit de lugnt nu i dagarna. Släppt henne i padocken och sen låtit henne smälta in alla...
2
Svar
36
· Visningar
3 622
Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
1 483

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp