Lära hästen gå bakom en?

Sv: Lära hästen gå bakom en?

Det beror ju på var du och din häst befinner er.
Ibland måste man hjälpa hästen att vara modig och bli modig, det är inte alla hästar som klarar det, precis som det är inte alla hästar som klarar av att leda en flock. Alla hästar OCH människor är inga självklara flockledare, det vore som att sätta chefsansvar på en person som hatar konfrontationer och ansvar. :rofl:

Med petitesser så menar jag att jag ser på helheten och kan inte min häst gå bakom så tvingar jag den inte heller till det med risk att skada båda mig OCH häst utan koncentrerar mig på att lösa problemet på annat sätt. Det EN typ av känsla att ha en lugn och 100% cool individ bakom ryggen och att ha EN som är "typ cool" och kanske lugn just vid tillfället.

Ex, om lastningen är ett problem så är det långt ifrån säkert att jag lasttränar min häst i 2 veckor utan tänker mig vart problemet ligger egentligen, kanske det inte ens har med transporten att göra? :cool:
Kanske lite träning i trånga utrymmen skulle passa bättre innan jag går på en transport?
Kanske visa hästen att följa mitt kroppsspråk samt gå undan för tryck innan jag kräver att den ska kunna mitt kroppsspråk med fäktande armar och pipande, vevande osv. Små medel ger stora resultat??
Take the easy way, och det är inte så ofta det betyder att gå rätt på problemet.

Linda
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Allt du skriver är självklart! Vi umgås med olika individer och måsta anpassa träningen efter det. Båda ska trivas och utvecklas tillsammans i den grad båda tycker att det är okey. :)
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Hästen ska gå bakom dig, och snudda med mulen mot din axel. Det är självklart olika för olika hästar var de passar dem att gå men du ska påverka så den går vid din axel.
Även om den blir rädd så ska den respektera och känna sig trygg hos dig och då flyger den inte på dig.
Träna NH genom Monty Roberts metoder, join up. Då får du en häst som gärna följer dig. Självklart vill vissa hästar ändå gå lite före eller kanske tom. gå på dig. Då råder jag dig till att köpa en sk. Dually-grimma (450:-) som får din häst på ett självinlärt sätt att vilja gå bakom dig vid din axel, stanna när du stannar och börja gå när du går. Jag rekommenderar dig varmt att köpa boken "Från mina händer till dina!" av Monty Roberts där hela hans filosofi står skriven.
Jag anser att den rätta benämningen för NH är hans filosofi.
LYCKA TILL!
Mvh

Bella
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Smultronblomma skrev:
Du skrev: Det är liksom petitesser med mina hästar (vad betyder det?).

Jag håller med att hästen inte alltid behöver gå bakom. Ibland ber jag honom att gå framför och ta ansvar. Då går jag brevid hans bakben. Speciellt när vi ska gå förbi något "läskigt" så brukar jag skicka över honom att gå först för att se om det är farligt. Är det ett bra sett?
Det viktiga är ju att han går där jag ber honom att gå.

Du skrev: Allt handlar om vilka mål man har samt hur din häst är. ( Vadå? Ska man vara olika beroende på vilket mål man har? Hur tycker du att jag ska leda hästen om jag vill att han ska lita på mig fullt ut?)

Johanna

Jag anser att om man vill vara den trygga och respekterade ledaren mellan sig och sin häst ska man visa att det inte är någon fara. Att låta hästen gå före förvirrar den mest eftersom du helt plötsligt lägger över ledarrollen på den.
Det är självklart viktigt att låta hästen komma över sina fobier men det finns effektivare sätt än att låta hästen gå före. Tänk bara på de förödande konsekvenserna om hästen skulle bli rädd och kasta sig bakåt. Där står du!
Lycka till och fråga gärna om något jag skrev var otydligt formulerat!
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Att LÄRA hästen att gå bakom sig är aldrig samma känsla som att övertyga hästen så den frivilligt VILL gå bakom en.
Join up är den effektivaste metoden för detta och skulle hästen ändå vilja gå lite som den vill så uppmuntrar jag varm till att använda e dually-grimma som skolar hästen i att respektera att gå bakom en på ett ödmjukt och självinlärande sätt.
Lycka till!!
Mvh

Bella
 

Liknande trådar

Hästvård Vi har kämpat i 1,5 år med vår häst där magsår ständigt återkommer. Han är röntgad rygg, bakben. Behandlad i SI lederna och bakknän...
Svar
13
· Visningar
1 065
Senast: Ponylove
·
Ridning Fick hem min häst i söndags och har bara tagit de lugnt nu i dagarna. Släppt henne i padocken och sen låtit henne smälta in alla...
2
Svar
36
· Visningar
3 610
Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
1 448
Dressyr En till sån här tråd😅. Men om vi utgår från att vara i lod är nosrygg i 90 grader, vad är då 10% bakom lod? Läste nämligen i denna...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
9 620
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp