Lära hästen gå bakom en?

Ainon

Trådstartare
Hur korrigerar ni en häst som går upp bredvid/framför er när ni leder den?
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Jag vill ha min häst bredvid mig.. Då behöver ja inte bli översprungen om han skulle bli rädd och så behöver han inte råka slå mig på hälsenorna. :D
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

myran går ofta bakom mig i hagen , följer mig men när vi leder så ska hon gå precis brevid för om hon blir rädd vill jag inte ha en 600 kg nsv på mig:crazy: hehe ..
läste i nh bok att man alltid ska leda hästen snett bakom aldrig precis bakom .. elr nått ..:angel:
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Ja, snett bakom eller lite brevid tycker jag är bra. Jag vill kunna se hästen i ögonvrån för att se vad den säger. Men om hästen går förbi är det inte ok. Då måste du sätta respekt och berätta för hästen att den inte får göra så. Du måste alltså försvara dig eftersom hästen har klampat in för nära dig. Då kan du visa det på olika sätt med kroppspråket. Prova dig fram. I början kanske du måste vara lite mer bestämd och stanna, vänd dig om, titta på bogen eller i ögonen. Du kanske förstärker med att vifta med armarna och ser hotfull ut. Så fort hästen stannar eller backar så ger du all eftergift och tittar ner i marken. Om hästen går lite bakom dig men kommer för nära dig brukar det fungera med att rycka på axlarna och armarna. Då brukar hästen ta upp huvudet och sakta ner. Då ger du eftergift.

Lycka till.
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Min häst visste inte hur man gick bakom innan i början när han kom. Han var stirrig, nervös och sprang gärna om, även då han blev rädd. Jag övade på olika platser, mkt promenader i skogen men började på en grusväg, som hade diken på sidorna vilket gjorde det omöjligt för honom att ta en långsväng runt om mig om han skulle få för sig. Jag hade repgrimma o långt grimskaft och i början ett spö av dressyrtyp och så fort han försökte springa om på sidan (för han fick verkligen sina ryck) körde jag ut spöt i sidan som ett stopp. Det viktigaste från början är ju de första träningarna med att stå stilla, flytta sidled, fram, bakåt osv. Hela tiden berömma. Och under promenaderna gör det roligt, variera tempot, växla väg osv så hästen hela tiden måste vara uppmärksam på när det tar stopp osv. Lär hästen att gå ca 2 m bakom och inte närmre, rätta och beröm när du ber hästen backa undan. Straffa aldrig när han kommer för nära. Bara visa undan och beröm. Om hästen inte stoppas av att ett spö slängs ut i sidan och det inte hjälper med kroppsspråket så var snabb med och byt riktning så fort häste försöker springa om , överrumpla. Gör många stopp och växla gångar (fast galoppera är lite hårt om man ska springa före! =) Men trav går bra!)
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Glömde.... när hästen väl har respekt över vart du vill ha honom så kan du gå vidare, det är viktigt att kunna leda en häst från alla positioner (men det är lättast att börja med att ha hästen bakom sig där den blir ranglåg, såvida du inte låter hästen förflytta dig). Min häst går nu i alla positioner, jag hade honom bakom mig länge att han nästan lärde sig att matte tar hand om alla faror där framme, och sen blev istadig då jag ej var först längre 8tex vid ridning). Ett tag tränade jag bara honom på att gå först, då ledde jag snett bakom, vid rumpan, och korrigerade med repet eller spöet. Nu leder jag min häst ur olika positioner precis beroende på vart vi går, tex på en trafikerad väg är det ju smartast att ha hästen bredvid sig.
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Tack för svaren. Det fungerar jättebra det här, kan placera honom bakom mig i både skritt och trav både på banan och ute i skogen. ibland försöker han smyga upp bredvid/om en med då behövs det bara att jag höjer armen lite så faller han tillbaka.

Vi håller även på jobba med att backa, stå still och flytta fram och bakdel. Går också bra förutom att flytta framdelen som vi har lite problem med.
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Med min unghäst är det inga problem, hon har lärt sig att hennes plats är bakom, dock går hon bredvid när vi är ute och går på vägen för jag vill ha lite bättre koll.
När en häst försöker gå förbi går jag antingen en volt så jag kommer framför igen, eller så dirigerar jag bara med handen, sträcker ut den rakt ut så hästen inte kommer förbi, eller kanske ger hästen ett lätt tryck mot nosen/nosryggen så han hamnar bakom mig igen.
Det är svårt att förklara men att göra en volt när hästen går förbi brukar vara effektivt för då tycker hästen att det är jobbigare än att bara göra som du säger och hålla sig bakom.
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Jag förstår inte varför du skulle vilja ha din häst bakom dig? Idealet är ju att ha den bredvid sig, då minskar risken för att den springer över dig otroligt mycket om den skulle bli skrämd! Att ha den bakom sig är ju bara farligt :(
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Jag kör bara NH med mina hästar och visst det är viktigt att man ska kunna leda dom från vilken position som helst men när det kommer till att vi är ute och går så ska dom gå bakom mig. I en hästflock går ranghögsta hästen först och dom andra bakom och kommer dom för nära åker dom på en spark, nu säger jag inte att hästen måste gå ¨på en linje bakom du bara den är bakom dig. Hästen får aldrig aldrig gå förbi eller putta dig framåt. Och det är inte farligt att ha hästen bakom sig, det är minst lika farligt att ha den bredvid. När jag går med mina så går dom inte på mina hälsenor utan dom går kanske tre meter bakom mig.
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Men det måste ju ändå fortfarande vara en större risk att hästen springer över en om den är bakom dig (även inte precis bakom) även om den är tre meter ifrån? NH i all sin ära, jag nervärderar det inte på något vis, tycker det är riktigt bra, men att man ska ha hästen bakom sig tycker jag tyvärr, faktiskt bara låter farligt :S
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Om man har tränat hästen ordentligt så springer den förhoppningsvis inte över en.
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Man kan träna en häst hur mycket som helst, den kan vara hur cool som helst, men den är ju fortfarande en häst och därmed ett flyktdjur. Och ett flyktdjur flyr som hörs när någon fara hotar, de stannar inte och försvarar sig i onödan. Och flyr en häst är risken överhängande att man får den över sid om man har den bakom sig. Nu säger jag inte att man inte kan få den över sig om man leder den vid sidan, men risken är ju mycket mindre då. Jag ser inte varför en häst inte skulle kunna springa över en då den är bakom en bara för att den är NH-tränad :S
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Men det är precis lika stor risk att man får hästen över sig om den går bredvid, den kan ju kasta sig åt sidan och då kan du få en över dig eller åt andra hållet och då kanske du inte hinner släppa så då åker du med istället. Mina hästar har så stor respekt för människan så dom springer inte över än om dom blir rädda dom går på sidan. Visst jag säger inte att mina är änglar och inte skulle kunna springa över mig, men hästar vill inte springa på oss! Jag har blivit översprungen en gång och den hästen tyckte verkligen inte om det, jag ramlade av och hamnade under henne och hon försökte verkligen hoppa över mig. Jag har ett så stort ledarskap över mina hästar så dom blir väldigt sällan rädda för så länge jag är helt cool lugn så litar dom på mig att det inte är farligt. Blir jag rädd däremot så blir dom rädda. Folk får tycka vad dom vill men man ska kunna ha så stort ledarskap över hästen att den inte springer på dig!! Så nu får folk bli arga på mig och tycka vad ni vill men det är så jag gör och det funkar jätte bra.
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Så du menar att en häst som du är tillräckligt mycket ledare över aldrig skulle kunna springa över dig, vad som än händer? Förlåt, men det tycker jag låter helt orealistiskt :S
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Vad anser ni andra? Ska hästen gå bakom, vid sidan eller någon annanstans när ni leder den?
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Jag håller mid Isse.


Man ska aldrig säger aldrig. Vad vi gör med hästar är "farlig", de är ett djur som har eget hjärna. Bla bla bla..

bortsätt från detta. Ja det går att tränna en häst att går bakom dig eller var du vill och kanske lätt t o m. Men den frågan om vart??? Jag vill har mina hästar bakom 1-2 meteroch en 0,5-1 meter till sidan.

Varför?

för att man har mer kontroll av en häst det längre bort den är. Det är en mindre chans att din trampa på min lilla tå.;)

Ledarsakp?

Det går med tränning att programera om en häst att tänka först innan det gör nåt. T ex en häst som du ledar och den blir rädd normalt vill hästen springa först och aldrig tänka. Instinkter. Men med rätt tränning så kan du lära en häst att den självklart kan vara rädd så länge det har koll var du är. Att det repektera din Bubble (ett meters radis runt dig, du bestämmer). En häst springer inte över sin ledare om det är en bra ledare. Det kan söker ut vad det ska göra eller hur han ska hantera denna situationen. Om det ska vara rädd eller inte. En häst kan vara liv rädd och man kan fortfarande har kontroll över hästen. Du kan lära en häst att går bakom dig, på sidan eller framför dig. Och inte vara rädd att den ska springer över dig. Och detta är realistiskt!

Men med alla hästhantering är det up till din som håller hästen om det har denna kunskap det behövs eller inte.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Bästa och säkraste platsen är ett par meter bakom. Förutsätter att hästen är lärd att gå där.

Med tanke på din uppfattning om "springa på", kan vi se på vad som i verkligheten händer.
Om en häst blir plötsligt skrämd hoppar den ofta, reflexmässigt, till innan den reagerar med förnuft. Olika mycket och på olika sätt för olika hästar. Har man hästen precis inpå sig, har den svårt att undvika kroppskontakt oavsett var man är i förhållande till varandra. MEN, har hästen människan rakt framför sig och blir skrämd bakifrån, är ändå sannolikheten för att bli översprungen tänligen liten. Hästen har sas hela tiden flyktförutsättningarna i bakhuvudet. Jämför om häste skulle stå med ett träd framför näsan och blir skrämd bakifrån. Inte sjutton dyker den rätt in i trädet...
Dessutom gör hästar vanligen sitt bästa för att inte trampa på människor.

Om man som vanligt är, leder hästen vid dess vänstra sida, är risken stor att man blir kuffad om skrämseln kommer från höger sida och hästen kastar åt sidan. Då vill iaf inte jag vara där. En annan stor nackdel med det sättet att leda är att man själv inte ser vad som händer på den högra sidan.

Som någon varit inne på är det också en trygghetsfaktor för hästen om dess ledare går framför. Går man vid sidan är ledarskapet oklart och hästen kan ta det som tecken på att den själv är den dominanta och därmed har minskad respekt för människan. Allt beroende på vilket förhållande man har i övrigt. Helst ska man kunna "leda" sin häst från alla håll och avstånd.

Med ett par meter mellan mig och häst, har den gott om utrymme att ta sig utan att komma i kontakt med mig.

OT! Förutom "placerings-säkerhet" finns stora möjligheter att påverka hästen så den inte blir rädd, grips av panik etc.

LIAs åsikter
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

CaliforniaSwed skrev:
Jag håller mid Isse.


Man ska aldrig säger aldrig. Vad vi gör med hästar är "farlig", de är ett djur som har eget hjärna. Bla bla bla..

bortsätt från detta. Ja det går att tränna en häst att går bakom dig eller var du vill och kanske lätt t o m. Men den frågan om vart??? Jag vill har mina hästar bakom 1-2 meteroch en 0,5-1 meter till sidan.

Varför?

för att man har mer kontroll av en häst det längre bort den är. Det är en mindre chans att din trampa på min lilla tå.;)

Ledarsakp?

Det går med tränning att programera om en häst att tänka först innan det gör nåt. T ex en häst som du ledar och den blir rädd normalt vill hästen springa först och aldrig tänka. Instinkter. Men med rätt tränning så kan du lära en häst att den självklart kan vara rädd så länge det har koll var du är. Att det repektera din Bubble (ett meters radis runt dig, du bestämmer). En häst springer inte över sin ledare om det är en bra ledare. Det kan söker ut vad det ska göra eller hur han ska hantera denna situationen. Om det ska vara rädd eller inte. En häst kan vara liv rädd och man kan fortfarande har kontroll över hästen. Du kan lära en häst att går bakom dig, på sidan eller framför dig. Och inte vara rädd att den ska springer över dig. Och detta är realistiskt!

Men med alla hästhantering är det up till din som håller hästen om det har denna kunskap det behövs eller inte.

Tack för att du håller med mig, det är sant som du säger en häst springer inte över sin ledare och så är det med det!
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Angely skrev:
Så du menar att en häst som du är tillräckligt mycket ledare över aldrig skulle kunna springa över dig, vad som än händer? Förlåt, men det tycker jag låter helt orealistiskt :S

Som andra har skrivit så har man ett bra ledarskap så springer inte hästen över dig. Skulle den springa på sin ledare i naturen skulle den få så mycket stryk, men det är klart har man en häst som inte acepterar dig som ledare så är det inte lika säkert vart den tar vägen men jag tror iaf att den inte skulle springa över dig för den vill ju fly! och då är det mycket bättre för den att springa på sidan av dig eller så. När mina hästar blir rädda som alla hästar blir om det kanske kommer nåt jätte fort då rycker dom till eller hoppar åt sidan men dom skulle aldrig få för sig att springa på mig. Med en människa som dom inte har träffat skulle leda dom och dom blir rädda så vet man inte om dom drar åt sidan och blir jätte rädda för då känner dom inte samma trygghet, men inte ens i det fallet skulle dom springa över någon.
 

Liknande trådar

Ridning Fick hem min häst i söndags och har bara tagit de lugnt nu i dagarna. Släppt henne i padocken och sen låtit henne smälta in alla...
2
Svar
36
· Visningar
3 596
Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
1 346
Dressyr En till sån här tråd😅. Men om vi utgår från att vara i lod är nosrygg i 90 grader, vad är då 10% bakom lod? Läste nämligen i denna...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
9 395
Senast: Amanda_F
·
  • Artikel
Hästnyheter Studier har visat att de senaste 30–40 åren har det blivit allt vanligare att hästar går med nosen strax bakom lodplanet, i stället för...
Svar
0
· Visningar
330
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp